Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min søster har odelsrett på familiegården. Gården har ikke vært egen drift på mange år. Min søster har skakkjørt økonomi, og på veien har hun også blakket mine foreldre. Nå vil mine foreldre gi henne gården på odel mot en latterlig pris - 10% av takst (markedspris) og denne summen vil de gi bort som forskudd på arv. Ergo min søster betaler ingenting. 

Mine foreldre har ikke penger til å gi meg en tilsvarende sum, og min andel må komme ved siste oppgjør (verdi av innbo). Trygden deres er det bare såvidt det går rundt når de må ut og leie seg bolig. Om en av dem skulle falle fra, går ikke regnstykket opp, og da regner jeg med at det blir jeg som må trå til og ordne opp. 

Kan min søster virkelig slippe så billig til? Blir det akseptert av skattemyndigheter at prisen settes så lagt? Det er jo unndraglese av avgifter, er det ikke?

Anonymkode: 1ef24...c21

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, hun kan ta den på odelstakst - det er ca 10% under vanlig takst sånn ca. Så din søster må nok betale litt for gården.

Anonymkode: 94775...9f1

• Liker 3
Skrevet

De kan jo gi bort hva de vil mens de lever, og arveavgiften finnes ikke mer.

Anonymkode: 3d3ef...e4b

• Liker 2
Skrevet

Jeg ser du snakker om markedsverdi. Det er helt noe annet enn når en gård blir solgt på odel. Odelstakst er langt under markedsverdi. Jeg har selv overtatt en gård på odel og den kjøpesummen var langt under markedsverdi. Dette ligger en del år tilbake tid så jeg er usikker på om det er 10% av markedsverdi. Men det høres ikke urimelig ut.

At hun får gården som forskudd på arv må jo da skrives hos advokat, så dette blir trukket fra når foreldrene dine går bort. Det er ikke noe ulovlig ved dette så vidt jeg kan se. 

Anonymkode: 79f1f...677

Skrevet
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Min søster har odelsrett på familiegården. Gården har ikke vært egen drift på mange år. Min søster har skakkjørt økonomi, og på veien har hun også blakket mine foreldre. Nå vil mine foreldre gi henne gården på odel mot en latterlig pris - 10% av takst (markedspris) og denne summen vil de gi bort som forskudd på arv. Ergo min søster betaler ingenting. 

Mine foreldre har ikke penger til å gi meg en tilsvarende sum, og min andel må komme ved siste oppgjør (verdi av innbo). Trygden deres er det bare såvidt det går rundt når de må ut og leie seg bolig. Om en av dem skulle falle fra, går ikke regnstykket opp, og da regner jeg med at det blir jeg som må trå til og ordne opp. 

Kan min søster virkelig slippe så billig til? Blir det akseptert av skattemyndigheter at prisen settes så lagt? Det er jo unndraglese av avgifter, er det ikke?

Hvilke avgifter tenker du på?

Skatteetaten har ingenting med arv og gaver å gjøre.

Anonymkode: 7c30d...18b

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Du må nok sette deg inne i dette med odel og odelstakst. Du ser ut til å tro at markedsverdien er førende her. Noe den ikke er. Er det odel på gården så er den veldig lav. Så her unndras jo ikke noen avgifter og selvfølgelig blir den godtatt av skattemyndighetene. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Kan min søster virkelig slippe så billig til? 

Ja. Foreldrene dine kan gi den til henne gratis

Skrevet

NEI!

Du har ett år på deg til å ta det til retten etter at du har fått informasjonen. Du kan kreve minstearv.

Hør med advokat om livsdisposijon og dødsdisposisjon.

Ikke spør på Kg når det gjelder Milioner av kroner. Folk svarer hva de tror som en sannhet.

Forfordeling og forskuttering av arv kan man faktisk prøve for retten!

Anonymkode: 5b104...5f6

Skrevet

Kontakt heller en advokat som har peiling på sånne spørsmål. 

ufattelig mye BEDRE enn å spørre en gjeng tilfeldige forstå-seg-påere her på Kvinneguiden... 

Anonymkode: 9512d...0dc

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

NEI!

Du har ett år på deg til å ta det til retten etter at du har fått informasjonen. Du kan kreve minstearv.

Hør med advokat om livsdisposijon og dødsdisposisjon.

Ikke spør på Kg når det gjelder Milioner av kroner. Folk svarer hva de tror som en sannhet.

Forfordeling og forskuttering av arv kan man faktisk prøve for retten!

Anonymkode: 5b104...5f6

Men ingen har jo dødd her. Ingen kan kreve arv før noen har gått bort. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...