Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hun er nå i uke 31 og har skikkelig bekkenløsning samt andre plager. Hun går hjemme med datteren vår som er rett over ett år.

Vi har ikke barnehageplass til ettåringen, har forsøkt å ringe rundt å prøve å få til en ordning uten resultat.

Ettåringen er så krevende at hun gravide sliter med å løfte og fungere normalt generelt.

Er det noen som vet om jeg kan søke om noe støtte for å gå hjemme og ta vare på begge to?

Er litt skjipt å ta to måneder med ulønnet permisjon da jeg heller ikke har krav på pappapermisjon denne runden. Men må man så må man.

Anonymkode: cba01...201

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sykemelding?

Anonymkode: be0cf...757

Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Hun er nå i uke 31 og har skikkelig bekkenløsning samt andre plager. Hun går hjemme med datteren vår som er rett over ett år.

Vi har ikke barnehageplass til ettåringen, har forsøkt å ringe rundt å prøve å få til en ordning uten resultat.

Ettåringen er så krevende at hun gravide sliter med å løfte og fungere normalt generelt.

Er det noen som vet om jeg kan søke om noe støtte for å gå hjemme og ta vare på begge to?

Er litt skjipt å ta to måneder med ulønnet permisjon da jeg heller ikke har krav på pappapermisjon denne runden. Men må man så må man.

Hvis dere har ett barn som er over året, så har dere krav på barnehageplass. Har dere ikke søkt om plass? 

Ellers så får dere vel kontantstøtte? Da kan dere omså få en dagmamma til å passe 1 åringen noen timer hver dag mens du jobber.

Men egentlig tenker jeg at det er dere selv som valgte å få så tette barn, da må dere nesten bare takle det som følger med. 

Anonymkode: 0dc6d...8af

• Liker 4
Skrevet

Du kan bruke av syk barnepasser dagene, vanligvis 10 i året, men er vel 20 nå pga corona tror jeg?! 

Men dumt om du bruker opp kvoten så tidlig på året....

Anonymkode: 74e38...a1b

Skrevet

Å hjelpes. Nei, du får selvfølgelig ikke noe støtte for å gå hjemme og dulle for konen din. 

Anonymkode: 99b39...6bf

Skrevet

Her var det mye hyggelige folk! Jeg føler med dere, det høres ut som en vanskelig situasjon. Slet med bekkensmerter selv, og hadde virkelig ikke klart å ta vare på en ettåring i tillegg..

Bruk syk barnepasser-dagene i første omgang hvertfall? :) Har dessverre ingen gode råd utenom det :(

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvis dere har ett barn som er over året, så har dere krav på barnehageplass. Har dere ikke søkt om plass? 

Ellers så får dere vel kontantstøtte? Da kan dere omså få en dagmamma til å passe 1 åringen noen timer hver dag mens du jobber.

Men egentlig tenker jeg at det er dere selv som valgte å få så tette barn, da må dere nesten bare takle det som følger med. 

Anonymkode: 0dc6d...8af

Hvor har du det fra at barn over 1 år har krav på barnehageplass? 

• Liker 1
Skrevet

Ta ferieuker ?

Bruk syk barn dager de dagene som er ekstra ille. 

Dagmamma/trillepike som kan ta ettåringen en time eller to. 

Skrevet

Kan du få omsorgspermisjon? 

Anonymkode: 14f80...d2e

Skrevet

Hadde brukt feriedager..

er desverre en konsekvens aa fa to saa tette, ikke alle har raad til det.

Anonymkode: 6f774...4df

Skrevet

Kontantstøtte? For å evt bruke dagmamma, er ikke alltid så lett å få barnehageplass midt i året, kommer ann på kapasiteten der dere bor. Du kan bruke sykt barn/syk barnepasser-dager, som andre skriver så har du 20 dager i år pga korona, men det blir jo ikke noe lettere nødvendigvis når baby kommer, så ville ikke brukt opp alle. (Kan jo være mor trenger avlastning noen dager etter fødsel og, lite søvn, kanskje mye gråt, da er det krevende å ha en ettåring i tillegg, men det burde dere kanskje tenkt på tidligere og dere ikke har økonomi til at du er mer hjemme..) 

Anonymkode: 693c6...846

• Liker 1
Skrevet
bolla92 skrev (10 timer siden):

Her var det mye hyggelige folk! Jeg føler med dere, det høres ut som en vanskelig situasjon. Slet med bekkensmerter selv, og hadde virkelig ikke klart å ta vare på en ettåring i tillegg..

Bruk syk barnepasser-dagene i første omgang hvertfall? :) Har dessverre ingen gode råd utenom det :(

Og når de dagene er brukt opp allerede på starten av året, før ny baby er født? Kan være enda mer slitsomt etter fødsel, med lite søvn og kanskje mye gråt, og da to små å ta vare på.. selvom bekkensmertene sikkert blir bedre /borte etter fødsel. 

Anonymkode: 693c6...846

• Liker 1
Skrevet (endret)
bolla92 skrev (13 timer siden):

Hvor har du det fra at barn over 1 år har krav på barnehageplass? 

Ikke meg du svarer til, men det står om det i de norske lover... selv om det ikke betyr at man har krav på plass nøyaktig fra ettårsdagen. Alt avhenger dessverre av når på året barnet er født. bolla92 tok kanskje ikke hensyn til det, men du kunne kanskje svart litt annerledes enn du gjorde om du vet dette selv.

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2005-06-17-64/§12a

«§ 16.Rett til plass i barnehage

Barn som fyller ett år senest innen utgangen av august det året det søkes om barnehageplass, har etter søknad rett til å få plass i barnehage fra august i samsvar med denne loven med forskrifter.

Barn som fyller ett år i september, oktober eller november det året det søkes om barnehageplass, har etter søknad rett til å få plass i barnehage innen utgangen av den måneden barnet fyller ett år i samsvar med denne loven med forskrifter.

Barnet har rett til plass i barnehage i den kommunen der det er bosatt.»

Problemet her er om ettåringen TS har er født i desember, januar eller februar - altså har fylt ett år nå, men ikke tidlig nok til å ha krav på plass før i august i år.

Endret av ididi
Henviser til feil person
  • Liker 1
Skrevet

Hei, trådstarter her.

Vi fikk tildelt barnehageplass men takket nei 😂👍 planen var at hun skulle være hjemme til ungen ble 2 år.

Det som så skjedde var at hun ble uplanlagt gravid lenge før den tid.

Ergo har jeg heller ikke opparbeidet meg rett til lønnet pappapermisjon.

Hun får kontantstøtte.

Var bare interessert i om noen her hadde vært oppi lignende situasjon og hva som ble gjort da.

Ser jo selv at løsningen blir å gå hjemme ulønnet når det trengs.

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hei, trådstarter her.

Vi fikk tildelt barnehageplass men takket nei 😂👍 planen var at hun skulle være hjemme til ungen ble 2 år.

Det som så skjedde var at hun ble uplanlagt gravid lenge før den tid.

Ergo har jeg heller ikke opparbeidet meg rett til lønnet pappapermisjon.

Hun får kontantstøtte.

Var bare interessert i om noen her hadde vært oppi lignende situasjon og hva som ble gjort da.

Ser jo selv at løsningen blir å gå hjemme ulønnet når det trengs.

Hva mener du med at du ikke har oppsrbeidet deg rett på pappapermisjon? Hvorfor er ikke din kone i jobb? 

Skrevet

Hva med dagmamma som passer ungen hjemme hos dere?

Anonymkode: 187f6...722

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hva mener du med at du ikke har oppsrbeidet deg rett på pappapermisjon? Hvorfor er ikke din kone i jobb? 

Det kan være mange grunner til at kona hans ikke er i jobb, den grunnen er ikke relevant sånn egentlig 😊

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Det har vel strengt tatt du ingenting med?

Anonymkode: a4bf0...e92

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det kan være mange grunner til at kona hans ikke er i jobb, den grunnen er ikke relevant sånn egentlig 😊

Synes det er meget relevant når de nå velger å få to tette og i tillegg avslå barnehageplass. Ikke minst når far nå kommer og håper på å få støtte oppi dette rotet. 

• Liker 2
Skrevet

Trådstarter her

Hun er 50% uføre pga sykdom. 

Var et valg vi selv tok på at hun skulle være hjemme til ungen ble 2år.

Har derfor ikke rett til lønnet pappapermisjon pga hun ikke har vært i arbeid mellom graviditetene.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...