Gå til innhold

Vikariat via NAV hos en bedrift som sliter økonomisk, hva nå?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Etter nesten 1 år som arbeidsledig har jeg endelig fått et vikariat hos en bedrift. Dette er et vikariat jeg har fått via NAV slik at de betaler noe av lønna mi (lønnstilskudd). Bedriten jeg jobber hos snakker stadig om når jeg skal bli fast ansatt og gir tydelig uttrykk for at de ønsker å beholde meg etter at vikariat-perioden er over. De snakker ofte om fremtidsplaner som firmaet har. Det er langt mellom virkeligheten og deres drømmer for å si det mildt. Det er ikke så altfor mye å gjøre på jobben fordi firmaet har få kunder.  Jeg ser riktignok at det har vært større pågang fra kunder månedene før jeg startet, men selv da forstår jeg ikke helt  hvordan firmaet fikk det til å gå helt rundt.

Forrige uke så jeg regnskapet til bedriften og at de går i minus. Dette så jeg  ved en tilfeldighet. Men i dag ble jeg fortalt av en kollega at jeg er den eneste(!) som får utbetalt lønn for måneden som har gått, ettersom bedriften går så dårlig.

Jeg syns det er deilig å endelig være i jobb igjen, men  det er forferdelig tungt å ha fått et vikariat hos en slik bedrift.

Dersom det går bedre i månedene fremover er det hyggelig, men jeg kjenner fortsatt at jeg er fryktelig skeptisk dersom jeg skulle få tilbud om jobb. For økonomien virker så usikker der.

Blir det sånn at de må permittere meg etter kort tid, så blir vel den nye dagpenge-satsen regnet ut fra de siste to årene, dvs: 2019 da jeg var i full jobb og 2020 hvor jeg var arbeidsledig (?)  

Er det innafor og eventuelt fortelle NAV- veileder at jeg ikke tør å takke ja til ansettelse pga usikker økonomi?

Jeg skjønner jo at NAV vil ha flest mulig ut i jobb og jeg vil ikke være arbeidsledig, men vet ikke om jeg kan klare meg utifra inntekten jeg hadde i 2019/2020 dersom ting skjærer seg.

Noen som har noen gode råd til meg?

Anonymkode: dada9...2c5

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva er alternativet? Enten å risikere at du mister denne jobben (som det høres ut som du trives i) etter en stund, eller ikke ha en jobb i det hele tatt? 

Jeg tror ikke bedriften hadde ansatt deg om de ikke hadde penger til en ansatt. Du har uansett helt rett i at det du beskriver høres ikke bra ut, og jeg ville nok ha følt på noe av det samme. Kan du ikke snakke med NAV, eller med lederen din og lufte problematikken? 

Anonymkode: f7134...485

• Liker 1
Skrevet

TS her: Jo, men om jeg mister denne jobben etter en stund vil utgangspunktet nav beregner  dagpenger for være mye mindre enn det jeg får i dag. Da jeg var helt arbeidsledig fikk jeg dagpenger beregnet på hva jeg tjente i  2018 og 2019, to år hvor jeg var i full jobb. Om jeg mister denne jobben her etter en stund, vil de beregne dagpenger utifra 2019 og 2020, 2020 var jeg da arbeidsledig. 

Så da er det litt andre ting som står på spill, bolig blant annet.

Jeg skal prøve å manne meg opp til å snakke med veilederen. Får bare ofte følelsen av at jeg er et tall i møte med nav, og at de har litt lite forståelse.  

Skrevet

Du gjør rett i å være skeptisk. 

Det er som regel en grunn til at et firma henter inn ansatte fra Nav, nemlig økonomi. De trenger billige ansatte, og da er lønnstilskudd og en ansatt som ikke forventer allverden i lønn å foretrekke. Å annonsere på Finn, kjøre en normal ansettelsesprosess og betale markedslønn er ikke et alternativ for et mindre firma som har drevet med underskudd og fortsatt ikke fått et godt fotfeste innenfor bransjen.

Alt snakk om fremtidsplaner og fast ansettelse er et forsøk på å få deg og andre ansatte til å tro at firmaet er liv laga. Realistisk snakk om firmaets situasjon kan skremme både ansatte og kunder, noe som ikke gjør situasjonen noe enklere.

Det at de ikke har likviditet til å betale ut full lønn til alle ansatte er selvfølgelig også et gigantisk rødt flagg.

Jeg sto i akkurat samme situasjon som deg for et par år siden, så jeg kjenner følelsen. Den er ikke god, men man har gjerne ikke andre alternativer. Men prøv gjerne å få en prat med Nav veilederen, de har garantert vært borti lignende tidligere.

Anonymkode: 872ec...9c3

• Liker 4
Skrevet

Snakk med NAV-veilederen din! Dette vil de kunne ta tak i. 

Anonymkode: 06ed9...430

• Liker 1
Skrevet

Hvis du ikke har brukt opp dagpengeperioden din (52 eller 104 uker), og ikke har avbrudd som varer lenger enn 52 uker, så skal du jo uansett søke om gjenopptak av dagpengene. Da får du samme sats med mindre du ønsker (og fyller vilkår for) reberegning. 

Anonymkode: 75e95...f5e

Skrevet

TS her: takk for gode svar. Og selv om det er leit å høre at andre kjenner seg igjen i min situasjon er det en liten trøst. Enn så lenge har jeg kun skrevet under på kontrakt den perioden som NAV betaler lønnstilskudd. Det er litt godt å vite akkurat nå.

Skrevet

*for den perioden 

Gikk litt for der :) 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...