Gå til innhold

Prioritering når alt kommer til alt

Anbefalte innlegg

Skrevet

Synes det er spennende å høre om andres prioriteringer. Noen foretrekker å være sparsommelige og heller bruke penger på hus, bil og hytte for å ha økonomisk sikkerhet. Andre er fornøyd med å bo nokså billig, kanskje til og med leie bosted slik at de oppnår en høy grad av økonomisk frihet.

Jeg er en ung student som foreløpig er usikker på dette. En mellomting er vel lurest. Ikke være en gjeldsslave, men samtidig ha buffer og kanskje investere.

La oss være litt filosofiske, hva er det egentlig som spiller en rolle i det lange løp? Ha verdier som bolig og bil i millionklassen, eller få nye impulser og oppleve nye ting?

Anonymkode: cf8bc...b11

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er du familiekjær og tenker på dine etterkommere, så er det nok best å investere i bolig, fond og aksjer. 
Om du er en fri sjel, ikke har planer om etterkommere osv, så kan kanskje det andre være mer relevant for deg. Dog er det uansett lurt å spare uansett. 

Som student bør du ha bufferkonto og spare i BSU. Fond/askjer kan man vente med. Det aller tryggest er å spare i BSU om man planlegger boligkjøp. 

Skrevet

Jeg er på AAP mot ufør og har ikke mye å rutte med... 20 000 i mnd, men det er jo mye mer enn da jeg var student! Min fremtid kommer ikke til å bestå av mye rikelse 😂 sikkert noe samma som nå

For meg så er prioriteringene midt i mellom alt, etter hva jeg har mulighet til økonomisk.

Hva jeg prioriterer:

- Sosial (hva enn det koster uansett hva jeg og mine venner gjør, fest, kafe, middager, tur utstyr)

- noe nikotin (huff, prøvd å slutte, vil egentlig ikke bruke penger på dette, men det hjelper meg komme meg gjennom stressende dager)

- en billig liten bil

- kjæledyr (gir meg mye glede i hverdagen)

- utseende (liker å føle meg bra, frisør, klær, sminke)

hva jeg ikke prioriterer:

- Ferier (sommeren i Norge er deilig, men er selvfølgelig et savn på vinteren. Men sånn er det, etter slik jeg prioriterer)

- mat (spiser billig merker og billig)

- bolig, leier billig

Anonymkode: 00dbd...025

Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Synes det er spennende å høre om andres prioriteringer. Noen foretrekker å være sparsommelige og heller bruke penger på hus, bil og hytte for å ha økonomisk sikkerhet. Andre er fornøyd med å bo nokså billig, kanskje til og med leie bosted slik at de oppnår en høy grad av økonomisk frihet.

Jeg er en ung student som foreløpig er usikker på dette. En mellomting er vel lurest. Ikke være en gjeldsslave, men samtidig ha buffer og kanskje investere.

La oss være litt filosofiske, hva er det egentlig som spiller en rolle i det lange løp? Ha verdier som bolig og bil i millionklassen, eller få nye impulser og oppleve nye ting?

Anonymkode: cf8bc...b11

For noen er det ene viktig, for andre det andre.

Anonymkode: c8bd6...4c8

Skrevet

Jeg ser ikke helt motsetningen mellom å ha verdier i bolig og å få impulser og oppleve nye ting. For det første så finnes det masse impulser som ikke er knytta til penger, for det andre så har man råd til både bolig med en viss verdi og impulser som koster noe med ei vanlig norsk lønn.

Det aller viktigste på prioriteringslista mi er å ha såpass mye midler at jeg er uavhengig. I praksis betyr det at jeg kan trekke på skuldrene av å bli oppsagt, jeg tør å nekte å gjøre ting jeg vet er galt på jobben og jeg kan slutte når som helst uten å ha noe nytt å gå til. Denne friheten betyr mer for meg enn noe annet og jeg ofrer når som helst forbruk for det. Forbruk er ikke en gang et offer.

I og med at frihet er viktig for meg så betyr det også mye å ikke ha boliglån. Vi betalte ned det for flere år siden. Vi bor i et av byens billigste strøk (gjør meg ingenting). Jeg vet at vi hadde hatt mye mer igjen for å investere i stedet, men tryggheten i at banken ikke har noe pant i huset og vi heller ikke lever etter en utleiers nykker, er verdt mye i seg selv for meg.

Det er ikke noe fasitsvar på dette. Du må nesten bare handle ut fra dine egne verdier. Og finne en partner som har verdier som er forenelige med dine. Det lar seg ikke gjøre å ha vesentlige forskjeller på dette området.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...