Gå til innhold

6/7 åring: nok med barnemeny?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en som fyller 7 år og i følge legen har han en litt høyere bmi enn gjennomsnittet. 

Greia er at han er «hele tiden» sulten og 2 brødskiver med leverpostei metter ikke han noe særlig. Spiser ellers mye grønt og frukt, sjeldent junkfood. 

I går var det bursdag og vi feiret da på Burger King, bestilte en enkel barnemeny og han begynte da å klage på at han ikke følte det var nok. 

Er ikke en barnemeny fra BK nok for en 7 åring? 

Samme greia går det for middagen, kan spise to STORE skåler med spagetti. Ofte matlyst (eller kanskje heller tygge lyst). 

Frykter for vekten hans, men vil heller ikke la han sulte. 

Anonymkode: 3c5d1...f1a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det burde holde med en barnemeny ja, men nå er gutten 6/7 år gammel da så ville ikke akkurat bekymret meg for at han har litt ekstra, han er jo i vekst. Men sånn til han blir eldre så bør du kanskje prøve å endre spise vanene hans, så ikke det fortsetter sånn resten av livet. Går fint å spise for mye nå, men ikke når han er ferdig utvokst. 

Anonymkode: 4533e...ae2

• Liker 1
Gjest Anonymus Notarius
Skrevet

En barnemeny på burgerkjedene er jo veldig lite, så skjønner godt at han ikke blir mett av det. "Høyere BMI enn gjennomsnittet" betyr vel ikke noe annet enn det, at han veier litt mer enn gjennomsnittsbarnet. Det er ikke det samme som at han er overvektig, alle unger kan jo ikke veie det samme. Hvis han han normal vekt (selv om den er litt høyere enn gjennomsnittet) ville jeg ikke tenkt på dette, men latt ham spise seg mett på normal, sunn mat. 

Skrevet

Har litt samme problemet her. Vi snakker om forskjell på om man er sulten og om det var godt. Middag er ofte best og spises mye av. Vi prøver nå å innføre en porsjon, på hele familien. Spise sakte sammen og rydder bort. Hvis noen er mer sulten etter en time er det gulrøtter, epler, yoghurt eller et knekkebrød. 

Har ikke holdt på så lenge. Men håper på å få litt mer bevisst forhold til mat, uten å fokusere på mat. Det er en vanskelig ballanse synes jeg. 

• Liker 5
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Det burde holde med en barnemeny ja, men nå er gutten 6/7 år gammel da så ville ikke akkurat bekymret meg for at han har litt ekstra, han er jo i vekst. Men sånn til han blir eldre så bør du kanskje prøve å endre spise vanene hans, så ikke det fortsetter sånn resten av livet. Går fint å spise for mye nå, men ikke når han er ferdig utvokst. 

Er det ikke bedre at man tar tak i det nå sånn man slipper å komme til et punkt der han er for stor i uansett alder? Han ser ikke ut som en 7 åring, men heller 10 åring.. Tenkte ikke så mye over det før en lege påpekte at han har en litt for høy bmi..

• Liker 7
Skrevet

Min 6 1/2 åring spiser ikke opp en slik barnemeny, men han er småspist. Spiser heller aldri så mye som to hele brødskiver til ett måltid. Barn er forskjellige. Men jeg ville likevel vært obs på utviklingen, og hatt oversikt over porsjoner osv. 

Anonymkode: 72f99...b31

Skrevet
1 minutt siden, Anonymus Notarius said:

En barnemeny på burgerkjedene er jo veldig lite, så skjønner godt at han ikke blir mett av det. "Høyere BMI enn gjennomsnittet" betyr vel ikke noe annet enn det, at han veier litt mer enn gjennomsnittsbarnet. Det er ikke det samme som at han er overvektig, alle unger kan jo ikke veie det samme. Hvis han han normal vekt (selv om den er litt høyere enn gjennomsnittet) ville jeg ikke tenkt på dette, men latt ham spise seg mett på normal, sunn mat. 

Han har kraftig kropp og har nødt til å bruke klær som er beregnet for 9-10 åringer (tillegg informasjon). 

Skrevet

Brødskiver og pasta og pommes frites. Er det da han føler han ikke får nok? I så fall ville jeg prøvd noe annen type, virker som den maten trigger mer matsug enn metthetsfølelse.

Anonymkode: e2dbb...d44

• Liker 6
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Brødskiver og pasta og pommes frites. Er det da han føler han ikke får nok? I så fall ville jeg prøvd noe annen type, virker som den maten trigger mer matsug enn metthetsfølelse.

For eks på skolen så får han 2 grove brødskiver og en neve med tomater og omtrent det samme på sfo, men klager allikevel til de voksne at det ikke er nok og da maser han til seg en brødskive ekstra fra sfo ansatte... 😅😅😅

Spiser oftere poteter, kylling, fisk, osv. 

Skrevet

En barnemeny er det ikke mye mat i da

Anonymkode: 7fb76...862

• Liker 4
Skrevet

Min jente på 7 år har aldri klart å spise opp en McDonalds-Happymeal, regner med at barnemåltidene på BK er omtrent like store.

Hun spiser en liten skål frokostblanding til frokost. 1 skyr-pose og 1 frukt til lunsj, noen ganger 1/2-1 brødskive i tillegg. 1 liten skål vanlig middag, og til kvelds kan hun få alt fra nachos med ost til kokt broccoli eller et rundstykke med leverpostei. Melk til de fleste måltider. 

(Det er vel ikke så stor forskjell på jenter og gutter enda på den alderen.)

Anonymkode: 08958...761

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

For eks på skolen så får han 2 grove brødskiver og en neve med tomater og omtrent det samme på sfo, men klager allikevel til de voksne at det ikke er nok og da maser han til seg en brødskive ekstra fra sfo ansatte... 😅😅😅

Jeg vil tro han trenger litt hjelp med matregulering.

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Mange ville vært mer sultne av kun to brødskive, andre ville vært Mette 

Anonymkode: 7fb76...862

• Liker 7
Skrevet

Gi han litt mer sunn mat da? Det er jo ingen grunn til å sulte han på skolen så han tigger av de andre? Hvis han trenger mer på skolen så send med litt mer. Gulrøtter eller eple f.eks. 

Anonymkode: c7fb3...817

• Liker 9
Gjest Anonymus Notarius
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Er det ikke bedre at man tar tak i det nå sånn man slipper å komme til et punkt der han er for stor i uansett alder? Han ser ikke ut som en 7 åring, men heller 10 åring.. Tenkte ikke så mye over det før en lege påpekte at han har en litt for høy bmi..

Litt høyere enn gjennomsnittet eller litt for høy? Det betyr to forskjellige ting. Litt høyere BMI enn gjennomsnittet betyr å ha BMI på 23 hvis gjennomsnittet er 22, litt for høy BMI betyr å ha BMI over 25 (tallene jeg brukte er for voksne, men du skjønner poenget). I første innlegg sier du at BMI er høyere enn gjennomsnittet, her sier du at BMI er litt for høy. Hva er tilfellet?

Hvis han faktisk har for høy BMI hjelper det jo ikke at han ser ut som en 10-åring, ettersom BMI har hensyn til høyde. Hvis han er på vei til å bli overvektig er det veldig bra du er obs på det. Mye lettere å stoppe utviklinga nå enn seinere. Kanskje er det bare en periode før han begynner å vokse mer, men greit å være på vakt. Ville i alle fall droppa Burger king o.l. Oppfordre ham til å kjenne etter om han virkelig er mer sulten eller bare har lyst på mer når han sier han vil ha mer mat. 2 brødskiver er ikke så veldig mye, mine unger har stort sett spist 3 brødskiver i matpakka gjennom barneskolen. Hvis han er glad i mat er det jo bare å fylle på med grønnsaker som gulrot, agurk, paprika, tomat osv.

Skrevet

Det holdt for mine i den alderen..Men det var ikke noe de fikk ofte. Hun på 5 fikk en happy meal i sommer, hun tok en bit av burgeren og slikket av ketchup på fries, så var hun mett. Spiser som en fugleunge, men de færreste er der da. 

Støtter andre her i å heller gi grønnsaker  i tillegg til brød, og be han tygge sakte og heller kjenne etter om han er mer sulten. Gulrøtter er fint og mettende. 

En av mine har stor matlyst, kan godt spise tre skiver og mye grønnsaker til et måltid. 12 år, har spist så mye siden hun var 5-6. Aktivitetsnivået er også svært høyt, tenker det har en sammenheng :) Begrenser henne ikke, men hun er mer på den tynne siden.. 

Anonymkode: e9be5...cb1

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Gi han litt mer sunn mat da? Det er jo ingen grunn til å sulte han på skolen så han tigger av de andre? Hvis han trenger mer på skolen så send med litt mer. Gulrøtter eller eple f.eks. 

Anonymkode: c7fb3...817

Bruker også sende med tomater (en neve, voksen neve) og noen ganger ekstra frukt. Han er veldig glad i tomater!

2 brødskiver med makrell i tomat/leverpostei/kaviar, osv til skolen og to brødskiver av den samme sorten til sfo. 

Med to brødskiver så mener jeg 4 enkelt skiver til sammen, men det er lagt opp på hverandre/sammen brettet sånn det bare «blir 2» Om du skjønner? 

De på sfo mener selv at han spiser mye, men gir han allikevel ekstra og det skjønner jeg godt når han maser sånn.. 

2 minutter siden, Anonymus Notarius said:

Litt høyere enn gjennomsnittet eller litt for høy? Det betyr to forskjellige ting. Litt høyere BMI enn gjennomsnittet betyr å ha BMI på 23 hvis gjennomsnittet er 22, litt for høy BMI betyr å ha BMI over 25 (tallene jeg brukte er for voksne, men du skjønner poenget). I første innlegg sier du at BMI er høyere enn gjennomsnittet, her sier du at BMI er litt for høy. Hva er tilfellet?

Hvis han faktisk har for høy BMI hjelper det jo ikke at han ser ut som en 10-åring, ettersom BMI har hensyn til høyde. Hvis han er på vei til å bli overvektig er det veldig bra du er obs på det. Mye lettere å stoppe utviklinga nå enn seinere. Kanskje er det bare en periode før han begynner å vokse mer, men greit å være på vakt. Ville i alle fall droppa Burger king o.l. Oppfordre ham til å kjenne etter om han virkelig er mer sulten eller bare har lyst på mer når han sier han vil ha mer mat. 2 brødskiver er ikke så veldig mye, mine unger har stort sett spist 3 brødskiver i matpakka gjennom barneskolen. Hvis han er glad i mat er det jo bare å fylle på med grønnsaker som gulrot, agurk, paprika, tomat osv.

Blir vel litt for høy bmi. Trodde det betydde det samme, beklager. Normal høyde vil jeg nok tro da de andre i klassen er like høy, men slankere. Legen påpekte ikke at han er noe høyere enn vanlig. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Bruker også sende med tomater (en neve, voksen neve) og noen ganger ekstra frukt. Han er veldig glad i tomater!

2 brødskiver med makrell i tomat/leverpostei/kaviar, osv til skolen og to brødskiver av den samme sorten til sfo. 

Med to brødskiver så mener jeg 4 enkelt skiver til sammen, men det er lagt opp på hverandre/sammen brettet sånn det bare «blir 2» Om du skjønner? 

De på sfo mener selv at han spiser mye, men gir han allikevel ekstra og det skjønner jeg godt når han maser sånn.. 

Blir vel litt for høy bmi. Trodde det betydde det samme, beklager. Normal høyde vil jeg nok tro da de andre i klassen er like høy, men slankere. Legen påpekte ikke at han er noe høyere enn vanlig. 

Men da spiser han 8 skiver til frokost og lunsj? 

Anonymkode: e9be5...cb1

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Ja, det var jo det jeg mente, at du skal ta tak i det nå. 

• Liker 1
Gjest Anonymus Notarius
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

4 skiver (altså to sammenklappede) til skolen og 4 til SFO? Eller 4 til sammen? Hvis han får 4 skiver til skolemåltidet og 4 til SFO må jeg si det høres fryktelig mye ut. Du får si til SFO at de ikke skal gi ham mer. Det er du som bestemmer, ikke dem. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...