Gå til innhold

Hvordan avsløre snyltere av uføretrygd?

Anbefalte innlegg

Gjest Mysticgirl
Skrevet
PetterKanin skrev (1 minutt siden):

En trygdesnylter er en som mottar trygd uten å egentlig kvalifisere til det, f.eks ved å lyve på seg sykdom.  

Og hvem er trygdesnylteren? Hvilken sykdom har personen som lyver på seg dette? De fleste sykdommer kan dokumenteres bortsett fra fibromyalgi og ME og dette er det ekstreme kriterier på for å få uføretrygd på nettopp disse diagnosene i dag. Fordi de ikke vises på prøver. Tell me.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Mysticgirl skrev (1 minutt siden):

Så du vil ha en sykdom som gir deg mange helseutfordringer i hverdagen, leve på et minimum, se langt etter ferier, bare for å slippe å jobbe? For du vet, du kan ikke få begge deler. Du kan ikke få uføretrygd om du er frisk , vet du :) 

Man kan få uføretrygd som frisk, jo. I mange tulfeller svindel, i mange tilfeller NAVs metode for å skjule ledigjet.

Skrevet
PetterKanin skrev (1 time siden):

Det er jo bare å påstå at man har en lidelse over tid, f.eks kronisl migrene. 

Takk for ideen. Det har jeg aldri tenkt på. Jeg ønsker å bruke tiden min på foto, kg, turer i naturen, hobbyene mine, Netflix og serier og ikke minst kg. Skal definitivt testes ut. Er det aap først? Så ufør? 

Anonymkode: 7d1b6...cbf

• Liker 1
Skrevet
Mysticgirl skrev (Akkurat nå):

Og hvem er trygdesnylteren? Hvilken sykdom har personen som lyver på seg dette? De fleste sykdommer kan dokumenteres bortsett fra fibromyalgi og ME og dette er det ekstreme kriterier på for å få uføretrygd på nettopp disse diagnosene i dag. Fordi de ikke vises på prøver. Tell me.

Disse er jo eksempler. Ryggsmerter og migrene er andre muligheter. 

Gjest Mysticgirl
Skrevet
PetterKanin skrev (Akkurat nå):

Man kan få uføretrygd som frisk, jo. I mange tulfeller svindel, i mange tilfeller NAVs metode for å skjule ledigjet.

Nei nå får du rulle inn 😂 Her beviser du jo bare at du har null peiling på prosessen til uføretrygd i dag 🤣 Takk for en god latter :) 

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Takk for ideen. Det har jeg aldri tenkt på. Jeg ønsker å bruke tiden min på foto, kg, turer i naturen, hobbyene mine, Netflix og serier og ikke minst kg. Skal definitivt testes ut. Er det aap først? Så ufør? 

Løpet er det samme. Men vil du virkelig bli en del av problemet i likhet med så mange andre?

Skrevet
Mysticgirl skrev (Akkurat nå):

Nei nå får du rulle inn 😂 Her beviser du jo bare at du har null peiling på prosessen til uføretrygd i dag 🤣 Takk for en god latter :) 

Du liker å leve i fornektelse ser jeg. Provlemet forsvinner ikke av det, dessverre. 

Skrevet

Løpet er det samme. Men vil du virkelig bli en del av problemet i likhet med så mange andre?

Livskvalitet med lønn kontra en sliten dag på jobb? Tja, hvorfor ikke. 

Skrevet

En trygdesnylter er en som mottar trygd uten å egentlig kvalifisere til det, f.eks ved å lyve på seg sykdom.  

Blant annet. Men du vet at dette skjer ganske sjeldent? Du vet at det offentlige helsevesenet og NAV-lege i dag er et rigid system for å få akseptable diagnoser som tilfredsstiller til uføretrygd, samt at den byråkratiske prosessen med krav til behandling og rehabilitering nærmest umuliggjør å være så god på å lyve? 

Det er estimert at trygdesvindel utgjør noen få prosent av uføretrygdede. Inni disse få prosentene så inngår også annet trygdesvindel, herav folk som misbruker systemet for å få mer, jobber svart, tjener penger utenom uten å rapportere det inn eller andre som egentlig ikke er kvalifisert til det. 

Med andre ord, denne spesielle gruppen du refererer til er usedvanlig lav. I alle fall ingenting å være urolig for. Men selvfølgelig finnes det trygdesnyltere. Likevel så kan man ikke behandle alle uføretrygdede ute i samfunnet som potensielle svindlere når den faktiske svindlingen er veldig lav. 

• Liker 3
Skrevet
PetterKanin skrev (10 minutter siden):

"I mange tilfeller".... Altså, hvor mange av 360.000 uføretrygdede tror du faktisk har svindlet seg til uføretrygd med å fysisk juge seg gjennom uføretrygd-prosessen, hvor denne personen har vært klink helt frisk uten noen form for fysiske og psykiske plager? 

• Liker 2
Skrevet
Ctrl skrev (5 minutter siden):

"I mange tilfeller".... Altså, hvor mange av 360.000 uføretrygdede tror du faktisk har svindlet seg til uføretrygd med å fysisk juge seg gjennom uføretrygd-prosessen, hvor denne personen har vært klink helt frisk uten noen form for fysiske og psykiske plager? 

Fysiske eller psykiske plager i seg selv er ikke en lovnad om uføre. Men mange liker å tro det. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Man må jo være rimelig blottet for talenter hvis det er et ønske, hehe. 

Anonymkode: 7c214...47b

Absolutt ikke.

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Fysiske eller psykiske plager i seg selv er ikke en lovnad om uføre. Men mange liker å tro det. 

Det er det ikke. Men PetterKanin hevder jo at folk som er helt frisk også gjør dette. 

Til syvende og sist så foreligger det alltid en grundig validert diagnose bak. Og kanskje flere. Som du sier, ingen får uføretrygd automatisk i dag, ergo det må bety at skadeomfanget eller sykdomsomfanget er såpass begrensende for vedkommende at uføretrygd blir sett på som rettmessig av et rigid system opp mot arbeidsmarkedet. 

Det som er frustrerende er at uføretrygdede i dag blir vurdert opp og i mente av hvermansen på gata. Alle uføretrygdede møter uglesyn, overvåkning og kontroll, fordi folk virkelig tror på teorien om at det finnes så mange trygdesnyltere på gata. Men det er jo ikke realitet i det hele tatt. Og det er utrolig at uføretrygdede hele tiden må bevise sin uføretrygd med å begrense sitt eget liv fordi hvermansen skal tro dem. 

• Liker 3
Skrevet
Ctrl skrev (12 minutter siden):

Jeg tror ikke det eksisterer et eneste menneske uten fysiske eller psykiske plager. Det betyr ikke at alle er arbeidsuføre.

Skrevet

Halver den i ett år, så ska du se at minst 20% mirakuløst er friske og har fått seg jobb.

Anonymkode: f41e7...390

• Liker 1
Skrevet
PetterKanin skrev (Akkurat nå):

Jeg tror ikke det eksisterer et eneste menneske uten fysiske eller psykiske plager. Det betyr ikke at alle er arbeidsuføre.

Så dermed slår du ihjel din egen påstand om at friske mennesker juger på seg trygd. Nei, men nesten alle er på et eller annet nivå arbeidsufør som gjør at dem kvalifiserer til uføretrygd i en eller annen grad. Det er viktig å huske på at 1/4 av alle uføretrygdede jobber deltidsjobb, selv om dem står som 1 uføretrygdet. 

• Liker 3
Skrevet

Enig. Det hadde kanskje blitt mer uføretrygd til de som FAKTISK sliter (jeg er ikke uføretrygdet selv, nei)

Anonymkode: c0a62...f50

Skrevet
Ctrl skrev (4 minutter siden):

Så dermed slår du ihjel din egen påstand om at friske mennesker juger på seg trygd. Nei, men nesten alle er på et eller annet nivå arbeidsufør som gjør at dem kvalifiserer til uføretrygd i en eller annen grad. Det er viktig å huske på at 1/4 av alle uføretrygdede jobber deltidsjobb, selv om dem står som 1 uføretrygdet. 

Nei, det gjør jeg da på ingen måte. Man skal ha nedsatt inntektsevne med ninst 50% for å kvalifisere til uføretrygd, og at 360000 stk har dette i et land med 5 millioner innbyggere rimer ikke, selv om snittalderen på disse er relativt høy. Det er åpenbart at endel mottar denne støtten urettmessig. 

Gjest Mysticgirl
Skrevet
Ctrl skrev (11 minutter siden):

Det er det ikke. Men PetterKanin hevder jo at folk som er helt frisk også gjør dette. 

Til syvende og sist så foreligger det alltid en grundig validert diagnose bak. Og kanskje flere. Som du sier, ingen får uføretrygd automatisk i dag, ergo det må bety at skadeomfanget eller sykdomsomfanget er såpass begrensende for vedkommende at uføretrygd blir sett på som rettmessig av et rigid system opp mot arbeidsmarkedet. 

Det som er frustrerende er at uføretrygdede i dag blir vurdert opp og i mente av hvermansen på gata. Alle uføretrygdede møter uglesyn, overvåkning og kontroll, fordi folk virkelig tror på teorien om at det finnes så mange trygdesnyltere på gata. Men det er jo ikke realitet i det hele tatt. Og det er utrolig at uføretrygdede hele tiden må bevise sin uføretrygd med å begrense sitt eget liv fordi hvermansen skal tro dem. 

Helt enig :) 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...