PetterKanin Skrevet 23. februar 2021 #41 Skrevet 23. februar 2021 Ctrl skrev (2 minutter siden): Et spørsmål som aldri kommer frem i disse trådene er hva en trygdesnylter egentlig er. Altså, hva som gjør vedkommende til trygdesnylter. Iht. lovverket er man ikke trygdesnylter hvis man har arbeidsevne, fordi arbeidsevne og inntektsevne (som avgjør trygden) er to forskjellige ting. Så jeg tenker at definisjonen av trygdesnylting uteblir, og ofte misforståes, eventuelt at definisjonen settes på individuelt grunnlag (som ofte viser seg å være riv ruskende galt). Tallene rundt faktisk trygdesnylting iht. lovverket er egentlig lave i forhold til hva hvermansen i stuene mener om det. Så hvis noen ønsker å svare: Kan du definere hva en faktisk trygdesnylter i henhold til lovverket er? Jeg tipper at 90% her inne på KG ikke klarer å svare godt på det spørsmålet uten å google rundt for å finne svaret. NAV mottar mye tips om mulig trygdesnylting basert på hvermansens oppfatning av at dem mener "den uføretrygdede ser frisk ut" og "den uføretrygdede oppfører seg normalt i samfunnet". Vel, NAV har den store bevisbyrden for trygdesnylting, dem er også veldig inne på regelverket rundt det og har egne avdelinger som håndterer og kontrollerer opp mot trygdesnylting, likevel blir veldig veldig få "tatt" på veien med tanke på omfanget av alle som mottar stønader fra NAV. Tenk over det. Kanskje er ikke trygdesnylting det du tror eller ser. Det at så lite blir avslørt skyldes nok i stor grad at det er nærmest umulig å bevise at noen som ikke har inntekt har inntektsevne. Men er man i stand til å jobbe mot vederlag har man altså inntektsevne. Mange av de uføetrygdede skulle nok i realiteten vært sosialklienter, ikke uføretrygdet. Man skal f.eks ikke bli uføretrygdet fordi man ikke går jobb der man bor ihht. regelverket.
Gjest Mysticgirl Skrevet 23. februar 2021 #42 Skrevet 23. februar 2021 PetterKanin skrev (51 minutter siden): Snyltere = svindlere = de som får uføretrygd på urettmessig grunnlag, som f.eks arbeidsledighet. Du svarte ikke på spørsmålene mine, men svarer helt ut av det blå at noen svindler til seg uføretrygd. Hvordan kan de det mener du , når de er syke? Det er veldig strengt i dag for å få uføretrygd. Før i tiden kan jeg være enig i at det forekom, men i dag er det praktisk talt umulig. Og hvorfor er du så ihuga på å ta snyltere som du sier. Er du misunnelig på de som får trygd og ikke må jobbe for det, til tross for at de er syke ? Hva er grunnen til din mistenksomhet overfor uføre?
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2021 #43 Skrevet 23. februar 2021 Hvis du ser den uføre naboen din på fest titt og ofte er han helt sikkert ikke særlig syk. Anonymkode: 52b64...3ac
Ctrl Skrevet 23. februar 2021 #44 Skrevet 23. februar 2021 PetterKanin skrev (Akkurat nå): Det at så lite blir avslørt skyldes nok i stor grad at det er nærmest umulig å bevise at noen som ikke har inntekt har inntektsevne. Men er man i stand til å jobbe mot vederlag har man altså inntektsevne. Mange av de uføetrygdede skulle nok i realiteten vært sosialklienter, ikke uføretrygdet. Man skal f.eks ikke bli uføretrygdet fordi man ikke går jobb der man bor ihht. regelverket. Men jeg tror du oppriktig glemmer av at en uføreprosess er styrt av fastlege, NAV-lege, spesialister (gjerne flere), behandlingskrav og omfattende utredninger, og at den uføretrygdede har gått igjennom en svært byråkratisk og avansert prosess for å få uføretrygd innvilget. Er det tvil så ender man ikke som uføretrygdet. Uføretrygd er ikke noe man bestiller i fra Ellos. Alle som blir uføretrygdet har fått erklært varig nedsatt arbeidsevne med minimum 50%. Samtidig blir dem vurdert opp mot arbeidsmarked, altså inntektsevne. Så at "mange skulle vært sosialklienter heller" har du egentlig null belegg for å mene noe om. At det finnes trygdesnyltere er det ingen tvil om. Det finnes overalt i NAV-systemet. Men at det er et så stort problem som dere antar er jeg rett og slett ikke med på. Vi snakker om noen få prosenter. Husk også at det er lov å ha restarbeidsevne som uføretrygdet, hvorav at dem har fått erklært null inntektsevne pga skade eller sykdom. Dette er ikke trygdesvindel. Angående snylteri og svindel så finner du dette overalt og hele tiden. Det meste av snylteri og svindel finner du faktisk hos dem som tjener mye. Hvitvasking av penger, skatteunndragelse, svindel, stjeling, lureri og misbruk for å nevne noen. Ergo, det finnes utskudd overalt. Det er mer et samfunnsproblem, enn et uføretrygdproblem. 5
Gjest Mysticgirl Skrevet 23. februar 2021 #45 Skrevet 23. februar 2021 PetterKanin skrev (5 minutter siden): Det at så lite blir avslørt skyldes nok i stor grad at det er nærmest umulig å bevise at noen som ikke har inntekt har inntektsevne. Men er man i stand til å jobbe mot vederlag har man altså inntektsevne. Mange av de uføetrygdede skulle nok i realiteten vært sosialklienter, ikke uføretrygdet. Man skal f.eks ikke bli uføretrygdet fordi man ikke går jobb der man bor ihht. regelverket. Altså for å kvalifisere til å søke uføretrygd må du ha arbeidsevne nedsatt med minst 50% eller 40% om du går på AAP. Det er inntektsgrensen som setter uføregraden. Du kan være helt arbeidsufør men få gradert uføretrygd om du har inntektsevne, feks som medlem i et styre der du mottar honorar. Og sitter på en stol tre ganger i året Blir du bedre med årene, kan du forsøke å jobbe i hele ti år på 80% eller mer,før trygden blir tatt også. Så det er lov å jobbe på trygd. Tror du bør oppdatere deg på uføretrygden før du snakker høyt om svindlere .
PetterKanin Skrevet 23. februar 2021 #46 Skrevet 23. februar 2021 Ctrl skrev (1 minutt siden): Men jeg tror du oppriktig glemmer av at en uføreprosess er styrt av fastlege, NAV-lege, spesialister (gjerne flere), behandlingskrav og omfattende utredninger, og at den uføretrygdede har gått igjennom en svært byråkratisk og avansert prosess for å få uføretrygd innvilget. Er det tvil så ender man ikke som uføretrygdet. Uføretrygd er ikke noe man bestiller i fra Ellos. Alle som blir uføretrygdet har fått erklært varig nedsatt arbeidsevne med minimum 50%. Samtidig blir dem vurdert opp mot arbeidsmarked, altså inntektsevne. Så at "mange skulle vært sosialklienter heller" har du egentlig null belegg for å mene noe om. At det finnes trygdesnyltere er det ingen tvil om. Det finnes overalt i NAV-systemet. Men at det er et så stort problem som dere antar er jeg rett og slett ikke med på. Vi snakker om noen få prosenter. Husk også at det er lov å ha restarbeidsevne som uføretrygdet, hvorav at dem har fått erklært null inntektsevne pga skade eller sykdom. Dette er ikke trygdesvindel. Angående snylteri og svindel så finner du dette overalt og hele tiden. Det meste av snylteri og svindel finner du faktisk hos dem som tjener mye. Hvitvasking av penger, skatteunndragelse, svindel, stjeling, lureri og misbruk for å nevne noen. Ergo, det finnes utskudd overalt. Det er mer et samfunnsproblem, enn et uføretrygdproblem. Noen prosent av flere hundre blir mange. Jeg ser ikke helt hvordan en type svindel skal rettferdiggjøre andre typer svindel.
PetterKanin Skrevet 23. februar 2021 #47 Skrevet 23. februar 2021 Mysticgirl skrev (Akkurat nå): Altså for å kvalifisere til å søke uføretrygd må du ha arbeidsevne nedsatt med minst 50% eller 40% om du går på AAP. Det er inntektsgrensen som setter uføregraden. Du kan være helt arbeidsufør men få gradert uføretrygd om du har inntektsevne, feks som medlem i et styre der du mottar honorar. Og sitter på en stol tre ganger i året Blir du bedre med årene, kan du forsøke å jobbe i hele ti år på 80% eller mer,før trygden blir tatt også. Så det er lov å jobbe på trygd. Tror du bør oppdatere deg på uføretrygden før du snakker høyt om svindlere . Men hvor i all verden har jeg skrevet noe annet?
Ctrl Skrevet 23. februar 2021 #48 Skrevet 23. februar 2021 PetterKanin skrev (Akkurat nå): Noen prosent av flere hundre blir mange. Jeg ser ikke helt hvordan en type svindel skal rettferdiggjøre andre typer svindel. Kan du definere en trygdesnylter? 2
Gjest Mysticgirl Skrevet 23. februar 2021 #49 Skrevet 23. februar 2021 PetterKanin skrev (Akkurat nå): Men hvor i all verden har jeg skrevet noe annet? Var det alt du kunne komme med? Nytteløst å diskutere når du er helt ensporet og svarer kun på det du vil 🙄
PetterKanin Skrevet 23. februar 2021 #50 Skrevet 23. februar 2021 Mysticgirl skrev (8 minutter siden): Du svarte ikke på spørsmålene mine, men svarer helt ut av det blå at noen svindler til seg uføretrygd. Hvordan kan de det mener du , når de er syke? Det er veldig strengt i dag for å få uføretrygd. Før i tiden kan jeg være enig i at det forekom, men i dag er det praktisk talt umulig. Og hvorfor er du så ihuga på å ta snyltere som du sier. Er du misunnelig på de som får trygd og ikke må jobbe for det, til tross for at de er syke ? Hva er grunnen til din mistenksomhet overfor uføre? Det er selvsagt ikke umulig å lyve på seg en lidelse i dag heller. Det er strengt å få uføretrygd, ja, du skal tross alt være ufør. Det man helt opplagt imidlertid kan gjøre, og som endel gjør, er å lyve på seg uførhet. En lege skal tro på det du sier.
PetterKanin Skrevet 23. februar 2021 #51 Skrevet 23. februar 2021 Ctrl skrev (1 minutt siden): Kan du definere en trygdesnylter? Ja.
PetterKanin Skrevet 23. februar 2021 #52 Skrevet 23. februar 2021 Mysticgirl skrev (Akkurat nå): Var det alt du kunne komme med? Nytteløst å diskutere når du er helt ensporet og svarer kun på det du vil 🙄 Ser ikke helt hva annet jeg skulle besvare din stråmann med.
Gjest Mysticgirl Skrevet 23. februar 2021 #53 Skrevet 23. februar 2021 PetterKanin skrev (Akkurat nå): Det er selvsagt ikke umulig å lyve på seg en lidelse i dag heller. Det er strengt å få uføretrygd, ja, du skal tross alt være ufør. Det man helt opplagt imidlertid kan gjøre, og som endel gjør, er å lyve på seg uførhet. En lege skal tro på det du sier. Hvem lyver på seg uføretrygd i dag? Det er nesten umulig. Hva vil du med innlegget? Hvorfor mistror du de svake i samfunnet? Vil du også ha trygd kanskje?
Gjest Mysticgirl Skrevet 23. februar 2021 #54 Skrevet 23. februar 2021 PetterKanin skrev (Akkurat nå): Ser ikke helt hva annet jeg skulle besvare din stråmann med. Du er faen meg misunnelig på de som får uføretrygd 😂
Ctrl Skrevet 23. februar 2021 #55 Skrevet 23. februar 2021 PetterKanin skrev (Akkurat nå): Ja. Ja, del det med oss. Dette er et tema som helt åpenbart engasjerer deg på KG, så jeg er spent på svaret ditt. 2
Gjest Smeltemann Skrevet 23. februar 2021 #56 Skrevet 23. februar 2021 Send inn meldinger til NAV om noen jobber svart f.eks. Det hjelper det.
PetterKanin Skrevet 23. februar 2021 #57 Skrevet 23. februar 2021 Mysticgirl skrev (1 minutt siden): Hvem lyver på seg uføretrygd i dag? Det er nesten umulig. Hva vil du med innlegget? Hvorfor mistror du de svake i samfunnet? Vil du også ha trygd kanskje? De som er uføretrygdet uten å være uføre. Jeg skulle gjerne vært uføretrygdet, jeg. Det har jeg aldri lagt skjul på. Men moralen stopper meg, akkurat som den stopper meg fra butikktyveri.
PetterKanin Skrevet 23. februar 2021 #58 Skrevet 23. februar 2021 Mysticgirl skrev (3 minutter siden): Du er faen meg misunnelig på de som får uføretrygd 😂 Absolutt. Jeg, som mange andre vil selvsagt ha penger ute å måtte gjøre noe for dem.
PetterKanin Skrevet 23. februar 2021 #59 Skrevet 23. februar 2021 Ctrl skrev (4 minutter siden): Ja, del det med oss. Dette er et tema som helt åpenbart engasjerer deg på KG, så jeg er spent på svaret ditt. En trygdesnylter er en som mottar trygd uten å egentlig kvalifisere til det, f.eks ved å lyve på seg sykdom.
Gjest Mysticgirl Skrevet 23. februar 2021 #60 Skrevet 23. februar 2021 PetterKanin skrev (1 minutt siden): Absolutt. Jeg, som mange andre vil selvsagt ha penger ute å måtte gjøre noe for dem. Så du vil ha en sykdom som gir deg mange helseutfordringer i hverdagen, leve på et minimum, se langt etter ferier, bare for å slippe å jobbe? For du vet, du kan ikke få begge deler. Du kan ikke få uføretrygd om du er frisk , vet du
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå