Gå til innhold

Skal jeg virkelig orke å leve i skyggen av exdamen hans?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kjæresten min har et barn med sin ex Hege. Han gikk fra henne og hun var sint på han lenge, og det preget samvær med felles barn.

Da jeg møtte han 1 år etter bruddet mellom de, hadde han fremdeles et dårlig samarbeid med henne og det var mye irritasjon fra hans side fordi hun styrte og bestemte, samtidig som han har sagt tidligere, at han har hatt dårlig samvittighet ovenfor henne.

Jeg og han har nå vært sammen i 4 år, og exen fikk seg også ny type/samboer for 2 år siden og da ble hun veldig grei å samarbeide med, og for første gang på lenge kunne de prate normalt sammen.

Problemet er at han er så opptatt av at exen skal ha det så bra, mens det virker ikke som han er like opptatt av mitt/vårt ve og vel. 

Feks så bagatelliserer han at exen og den nye mannen krangler såpass mye at sønnen hans snakker om det til oss, og gutten sier ofte til meg at han er redd for at moren og hans stefar skal gå fra hverandre. 

Da jeg, han og sønnen hans skulle på ferie nå i vinterferien, ble jeg dårlig med svimmelhet og kvalme og klarte ikke å reise med de. Han ble da sur på meg og utbrøt: "Hva skal jeg si til Hege nå da? Jeg har jo sagt at du skal være med".

Det endte med at jeg etter to dager klarte å karre meg opp av sengen og reise etter de, for å at han skulle slutte å mase.

Han har jo ikke rappoteringsplikt til henne om min helse og om jeg blir med på tur eller ei, og jeg tror heller ikke hun hadde brydd seg.

Et annet eksempel er at Hege og mannen har laget nytt kjøkken, og sønnen forteller at moren er så glad for å ha fått nytt funksjonelt kjøkken. Da smiler kjæresten min fra øre til øre og sier at han er så glad for at de bor i så fint et hus, og at moren er så fornøyd!

Jeg og han leier i en gammel bygårdsleilighet med 35 år gammelt kjøkken og bad som er like gammelt, og hvis jeg sier at det hadde vært fint med en nyere bolig, og jeg skulle ønske vi kunne prøve å kjøpe sammen, sier han at jeg må slutte å være så materialistisk og at vi har det fint nok og at han stortrives i leiligheten.

Jeg flyttet inn til han i forelskelsesrusen, og tenkte ikke på at det er den  mest upraktiske leiligheten jeg har bodd i med masse skråtak og nesten ikke oppbevaringsplass.

Han ønsker ikke exen tilbake , men skjønner ikke hvorfor det er så viktig for han at hun skal ha det så bra? Jeg burde jo vært nr 1 i livet hans og ikke Hege. 

Eller?

Anonymkode: ae334...97b

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Så flott at han ønsker mor til hans barn et godt liv! Det er en veldig god egenskap!

Sier han disse tingene når barnet ikke er tilstedet også? Høres ikke slikt ut, og ganske han smører på litt ekstra slik at barnet ikke tar med seg negative inntrykk tilbake til mor. 

Anonymkode: b2f17...ef3

• Liker 9
Skrevet

Bare du vet om du orker å leve i noens skygge. Jeg hadde ikke orka det.

• Liker 10
Skrevet

Jeg kan relatere til dette. Følte at kjærestens behov for å Skåne mor for vårt forhold så måtte jeg forbli en stor hemmelighet. Jeg gikk, det der er jeg for bra for. Hvis alt skal gå på eksens premisser så vær så god. Det gidder ikke jeg å leve etter. 

Anonymkode: 14ca8...fc3

• Liker 6
Skrevet

Høres egentlig bare ut som om han har dårlig samvittighet overfor henne og prøver å gjøre alle kvinnene i livet hans til lags så godt han kan. 

Anonymkode: e9691...4cc

Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Så flott at han ønsker mor til hans barn et godt liv! Det er en veldig god egenskap!

Sier han disse tingene når barnet ikke er tilstedet også? Høres ikke slikt ut, og ganske han smører på litt ekstra slik at barnet ikke tar med seg negative inntrykk tilbake til mor. 

Anonymkode: b2f17...ef3

Han sier de samme tingene når sønnen hans ikke er til stede også. 

NymeriaRhoynar skrev (Akkurat nå):

Bare du vet om du orker å leve i noens skygge. Jeg hadde ikke orka det.

Han sier jeg ikke lever i hennes skygge, men jeg tror han er gjennomsyret av dårlig samvittighet og så er han ikke helt klar over at han gjør forskjell på oss to.

Jeg har sagt at jeg synes det er urovekkende at exdamen og mannen skal krangle så ofte og såpass høylytt, at et lite barn skal gå rundt og være redd for om moren og stefaren skal gå fra hverandre. Det bagatelliserer han, og sier det er helt normalt å krangle!

Han gikk fra henne fordi de kranglet om alt mulig hele tiden.

ts

ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Han ønsker ikke exen tilbake , men skjønner ikke hvorfor det er så viktig for han at hun skal ha det så bra? Jeg burde jo vært nr 1 i livet hans og ikke Hege. 

Eller?

Det bestemmer du jo helt selv.

Man bestemmer alltid hvilken plass man vil ha i andres liv. Og man kan ikke endre noen andre. Dersom man vil ha førsteplass i kjærestens liv, så må man velge bort Per og Pål som setter noen andre før kjæresten, og så må man gå for Espen som setter kjæresten først.

Hvis man absolutt skal holde fast på Per eller Pål, så må man godta å være nummer 2, 3 eller 4.

Det er mange damer som først velger mannen og deretter forsøker å endre han slik at han passer inn i bildet de har av en kjæreste. Det er helt feil strategi. 

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Kjæresten min har et barn med sin ex Hege. Han gikk fra henne og hun var sint på han lenge, og det preget samvær med felles barn.

Da jeg møtte han 1 år etter bruddet mellom de, hadde han fremdeles et dårlig samarbeid med henne og det var mye irritasjon fra hans side fordi hun styrte og bestemte, samtidig som han har sagt tidligere, at han har hatt dårlig samvittighet ovenfor henne.

Jeg og han har nå vært sammen i 4 år, og exen fikk seg også ny type/samboer for 2 år siden og da ble hun veldig grei å samarbeide med, og for første gang på lenge kunne de prate normalt sammen.

Problemet er at han er så opptatt av at exen skal ha det så bra, mens det virker ikke som han er like opptatt av mitt/vårt ve og vel. 

Feks så bagatelliserer han at exen og den nye mannen krangler såpass mye at sønnen hans snakker om det til oss, og gutten sier ofte til meg at han er redd for at moren og hans stefar skal gå fra hverandre. 

Da jeg, han og sønnen hans skulle på ferie nå i vinterferien, ble jeg dårlig med svimmelhet og kvalme og klarte ikke å reise med de. Han ble da sur på meg og utbrøt: "Hva skal jeg si til Hege nå da? Jeg har jo sagt at du skal være med".

Det endte med at jeg etter to dager klarte å karre meg opp av sengen og reise etter de, for å at han skulle slutte å mase.

Han har jo ikke rappoteringsplikt til henne om min helse og om jeg blir med på tur eller ei, og jeg tror heller ikke hun hadde brydd seg.

Et annet eksempel er at Hege og mannen har laget nytt kjøkken, og sønnen forteller at moren er så glad for å ha fått nytt funksjonelt kjøkken. Da smiler kjæresten min fra øre til øre og sier at han er så glad for at de bor i så fint et hus, og at moren er så fornøyd!

Jeg og han leier i en gammel bygårdsleilighet med 35 år gammelt kjøkken og bad som er like gammelt, og hvis jeg sier at det hadde vært fint med en nyere bolig, og jeg skulle ønske vi kunne prøve å kjøpe sammen, sier han at jeg må slutte å være så materialistisk og at vi har det fint nok og at han stortrives i leiligheten.

Jeg flyttet inn til han i forelskelsesrusen, og tenkte ikke på at det er den  mest upraktiske leiligheten jeg har bodd i med masse skråtak og nesten ikke oppbevaringsplass.

Eller?

1. Han håper såklart at eksen og nye kjæresten ikke skal gå fra hverandre, for da blir ungen lei seg og eksen blir vanskelig igjen

2. Det med den turen må han skjerpe seg på.

3. Som i 1, han blir vel glad for det som gjør ungen glad. Nye kjæresten til eksen har god råd, fint og nyoppussa sted, eksen happy, ungen happy. Det betyr jo ikke at han synes det er vel anvendte penger å pusse opp selv når han har forsørgerplikt overfor ungen sin. Han bor vel billig så han skal ha romlig nok økonomi til ungen. 

Anonymkode: eec1e...97e

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg har sagt at jeg synes det er urovekkende at exdamen og mannen skal krangle så ofte og såpass høylytt, at et lite barn skal gå rundt og være redd for om moren og stefaren skal gå fra hverandre. Det bagatelliserer han, og sier det er helt normalt å krangle!

Han gikk fra henne fordi de kranglet om alt mulig hele tiden.

ts

Han synes nok oppriktig at krangling er ok. Han får jo heller ikke gjort noe fra eller til angående om de to andre går fra hverandre. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Han sier jeg ikke lever i hennes skygge, men jeg tror han er gjennomsyret av dårlig samvittighet og så er han ikke helt klar over at han gjør forskjell på oss to.

ts

Du skriver i overskrifta at du lever i eksens skygge. Hva andre mener er irrelevant.

• Liker 2
Gjest AthenaRavenLuna
Skrevet

Det der hadde jeg aldri orket, i vertfall. 

Skrevet

Han synes nok oppriktig at krangling er ok. Han får jo heller ikke gjort noe fra eller til angående om de to andre går fra hverandre. 

Hadde det vært meg så hadde jeg tatt en prat med min ex, og sagt at lille Per forteller ofte at dere krangler, og han er redd for om dere kommer til å gå fra hverandre, men det tør han ikke.

Jeg synes ikke det er noe hyggelig at guttungen forteller at moren var så sint på samboeren sin, så hun smelte bildøren hardt igjen så han fikk den over foten sin.

Eller at moren ble sint og sur fordi samboeren hadde vært i byen en lørdag formiddag og hygget seg med kompiser på fotballpub, mens hun hadde vært hjemme og hatt bakedag.

Eller at moren hadde vært så sint på samboeren sin fordi han er så treig med å snekre ferdig kjellestuen, og at han alltid er sliten etter jobben, og at han sier han vil slappe av en time eller to før han går i gang med å snekre i kjelleren. 

ts

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hadde det vært meg så hadde jeg tatt en prat med min ex, og sagt at lille Per forteller ofte at dere krangler, og han er redd for om dere kommer til å gå fra hverandre, men det tør han ikke.

Jeg synes ikke det er noe hyggelig at guttungen forteller at moren var så sint på samboeren sin, så hun smelte bildøren hardt igjen så han fikk den over foten sin....

ts

Nei, hyggelig er det ikke, men de to slutter vel neppe å krangle fordi kjæresten din ber dem om å la være. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg synes ikke det er noe hyggelig at guttungen forteller at moren var så sint på samboeren sin, så hun smelte bildøren hardt igjen så han fikk den over foten sin.

Hvorfor gjør ikke du noe med dette?

Det er jo vold mot barn.

Anonymkode: a75cd...02c

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hvorfor gjør ikke du noe med dette?

Det er jo vold mot barn.

Jeg har snakket med kjæresten min om dette og da bagatelliserer han det.

For en stund siden kom exdamen innom for å snakke med kjæresten min om sønnens søvnproblemer.

Det er ikke så populært hvis jeg blander meg inn i deres barneoppdragelse selv om jeg ofte har lyst, men denne gangen spurte exdamen om hvordan jeg oppfattet sønnen deres, og da sa jeg at han hadde snakket mye om at de kranglet og at barnet var bekymret og at dette kanskje var en av grunnene til at gutten sover dårlig.

Da begynte hun å le og sa at de kranglet ikke mye!

Jeg vet at de har høylytte krangler innimellom, for kusinen til min veninne bor i nabohuset, og hun har fortalt at halve gaten hører moren kjefte og rope til samboeren sin.

ts

• Liker 1
Skrevet

Jeg har snakket med kjæresten min om dette og da bagatelliserer han det.

Igjen, hvorfor gjør ikke DU noe med det?

Jeg hadde kontaktet barnevernet om jeg hadde hørt om noe slikt.

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg vet at de har høylytte krangler innimellom, for kusinen til min veninne bor i nabohuset, og hun har fortalt at halve gaten hører moren kjefte og rope til samboeren sin.

Da tar man kontakt med politi og barnevern. 

• Liker 3
Skrevet

For meg så høres dette ut som en litt vill historie. Vanskelig å se for meg at en far ikke ville reagert om mor hadde smelt døren igjen på barnets fot. Er det så ille som du sier så får dere voksne møtes alle fire og ha en samtale om det som pågår. Mye mer produktivt det enn å skrive om det her inne, det løser jo ingenting. Håper også at Hege er et fiktivt navn og at du ikke rett og slett henger ut noen her med fullt navn.

Anonymkode: 359a9...6fa

Skrevet

Stakkars barn!

Barnet har FIRE voksne i umiddelbar nærhet, og en halv gate som hører husbråk, likevel er det ingen som gjør noe for å få barnet bort fra vold og utrygghet, men er i stedet opptatt av nytt kjøkken og hvem kjæresten setter først, bla bla bla.

Se bort fra mitt forrige innlegg du.

Det viktigste du gjør i denne saken er å stå opp for dette barnet.

Gjør du ikke det, så fortjener du all verdens sisteplasser.

For meg så høres dette ut som en litt vill historie. Vanskelig å se for meg at en far ikke ville reagert om mor hadde smelt døren igjen på barnets fot. Er det så ille som du sier så får dere voksne møtes alle fire og ha en samtale om det som pågår. Mye mer produktivt det enn å skrive om det her inne, det løser jo ingenting. Håper også at Hege er et fiktivt navn og at du ikke rett og slett henger ut noen her med fullt navn.

Ja, jeg tenkte det samme.

Litt vel mange opplysninger om henne. 

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

For meg så høres dette ut som en litt vill historie. Vanskelig å se for meg at en far ikke ville reagert om mor hadde smelt døren igjen på barnets fot.

Var det ikke samboerens fot? 

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...