Cr@sh Skrevet 20. august 2005 #1 Skrevet 20. august 2005 Vi kjøpte ny bil i november 2003 - den er altså nesten to år gammel. Den har gått 20 000 km. Da bilen hadde gått 9 000 km måtte vi ha den på verksted fordi bremsene hang - det vil si at bremseskivene var helt nedslitte og bremseklossene likeså. Verkstedet byttet skivene, men sa at klossene var så brukbare at de ikke ønsket å bytte dem. Dette fikk vi på garantien (etter litt om og men). Verkstedet visste likevel ikke hvordan dette hadde skjedd og kunne ikke finne feilen. Etter dette fortsatte bremsene å henge på, og slitasjen fortsetter. Vi må ha bilen på verksted igjen og denne gangen skifter de hverken skiver eller klosser. Og greier heller ikke denne gangen å finne feilen. Den forrige uka hadde vi den inne igjen. Skivene er mer slitte enn de skal og klossene like så. Verkstedet kan ennå ikke finne feilen og sender oss hjem med "oppsmurte systemer". Nå har vi altså hatt bilen inne tre ganger for den samme feilen - som de tydeligvis ikke kan gjøre noe med. I følge mine kilder skal bremseskiver og bremseklosser holde i hvert fall 60 000km. (Noen som vet om dette faktisk stemmer?) Våre måtte altså byttes på 9 000 km og skulle vel strengt tatt vært byttet igjen nå (ved ca 20 000). Hva har vi krav på i denne sammenhengen? Har vi rett til å få hevet kjøpet av bilen? Vi har tross alt ikke fått en velfungerende vare, og merkeverkstedet har ikke greid å rette feilen på 3 forsøk. Noen som har tips til hvordan vi bør gå videre med saken? Er takknemlig for alle tilbakemeldinger.
Nella Skrevet 20. august 2005 #2 Skrevet 20. august 2005 Tror jeg bare ville ringt forbrukerrådet i fylket ditt for hjelp. Har hørt at det er utrolig vanskelig å komme noen vei med bilforhandlere hva gjelder garanti, reklamasjon og heving av kjøp. Snakk med de først, der får du bra hjelp. Da vet du hva du har "å slå i bordet med" og litt lettere om du møter motstand hos bilforhandleren
Gjest gotthard Skrevet 20. august 2005 #3 Skrevet 20. august 2005 be de kontrolere caliperene, det er den store klompen som klossene sitter i, den dytter klossene ut når du bremser,trykkreduksjonen gjør at de går tilbake når du slipper pedalen..bremsene henger på når de de ikke virker som de skal. trur du skal slite med bytte, ei på jobb kjøpte helt ny bil i februar, bilen er nå lakert og bytta mange deler på og hun får ikke hevet kjøpet
Gjest Kaffgjesten Skrevet 21. august 2005 #4 Skrevet 21. august 2005 På bremsefeil er det ikke 2 års garanti, men 5 år - fra siste reparasjon. Slik kjøpsloven er utformet er det en klar forutsetning at f eks bremsene på en bil skal vare i bilens levetid (med unntak av slitedeler) Dette gjør at det er bilforhandleren/bilimportørens ansvar at disse virker iallefall de første 5 årene av bilens levetid. Skriv til importøren, med kopi til bilforhandleren og fortelle hva du synes om deres forsøk på å reparere bilen din - og be om snarlig svar ettersom du må gjøre noe med det snart igjen. Bli ikke sint, forsøk med det gode først, men du kan godt vise at du ikke er fornøyd med hva de har gjort. Jeg hadde et lignende problem med forstillingen på min bil. Visste at dette ble dyrt, men bare satte bilen på merkeverksted(der jeg kjøpte bilen) og ba de fikse problemet. Kunne ikke være uten bil lenge. Ferdig på 2 dager - og jeg fikk en regning på ca 14 000.- Jeg var forberedt på at den ville komme, men da hadde jeg laget det brevet jeg ber deg skrive og jeg ga til kopi til lederen av verkstedet og sjefen hos bilforhandleren - og sa til dem at jeg betaler når dere har svart på henvendelsen. Så tok jeg bilen og kjørte hjem. Originalbrevet hadde jeg sendt til bilimportøren allerede. Etter ca 14 dager fikk JEG brev hvor de beklaget problemet med bilen, selvsagt skulle det ikke være slik og selvfølgelig tok de ansvaret og reparerte gratis. Bare kom igjen hvis det var noe mer. Er du medlem av NAF tar de gjerne slike saker. De har egen juridisk avdeling som kan hjelpe deg - og min erfaring er at de gjerne gjør det. Jeg hadde kontakt med NAF før jeg satte bilen min på verksted for forstillingsproblemer og de var meget spent på utfallet av mitt stunt mhp regningen og betalingsvalgene. De skulle mer enn gjerne ta saken for meg hvis mitt forslag til løsning ikke virket. OBS Bilen min hadde på det tidspunkt gått 50000km og var 3 år gammel. OBS det kan godt hende du også kan ha krav på leie/lånebil mens din er på verksted. Sjekk rettighetene dine - det finnes mye informasjon om dette på nett hvis du "googler" litt. Lykke til. Synes på det nåværende tidspunkt ikke at du skal gi verkstedet råd om calipere osv selv om det kanskje kan være problemet. De skal kunne løse problemet selv!
Gjest gjesten Skrevet 21. august 2005 #5 Skrevet 21. august 2005 Har vært gjennom en lignende sak selv nylig, men da var det støtdemperne som måtte skiftes. Bilen var ikke mer enn 6 måneder gammel. Mitt beste tips er NAF dersom du er medlem. Spesielt den advokathjelpen de har tilgjengelig. I tillegg hjalp det mye at jeg hadde kontakt med importøren av bilmerket. Det hadde en hurtigvirkende effekt i forhold til at verkstedet (merkeverksted) strammet seg opp og utførte jobben sin
Cr@sh Skrevet 21. august 2005 Forfatter #6 Skrevet 21. august 2005 Takk for svar, dere. Er medlem av NAF, så vi tar nok kontakt den veien i første omgang. Det med å skrive til bilimportøren var heller ikke dumt. Takk for tips om caliperne skidrow - men jeg hadde nå trodd et merkeverksted ville funnet ut dette... i hvert fall på tre forsøk. Håper dette skal gå vår vei... Vi har i hvert fall ikke tenkt til å la oss "pelle på nesa"...
14062003 Skrevet 22. august 2005 #7 Skrevet 22. august 2005 Det skal svært mye til for å få heve kjøpet på en bil, da dette er et bestillingsprodukt og det vil være en "vesentlig utgift" for selger å gi dere en tilsvarende bil. Hva med å ta bilen til et annet verksted og se om de finner feilen? Det er jo uholdbart sånn som dere har det nå. Om nødvendig får verkstedet bytte hele bremsegreine. ALT! På garanti/reklamasjon, selvfølgelig!
Gjest Gjest Skrevet 22. august 2005 #8 Skrevet 22. august 2005 Gå inn på lovdata.no og sjekk forbrukerkjøpsloven. Håper du finner ut av tingene.
Gjest gjesten Skrevet 23. august 2005 #9 Skrevet 23. august 2005 Det er definitivt ikke alltid at merkeverkstedet klarer å finne det som er feil uansett hvor innlysende det er at bilen har en feil som ikke skal være der Jeg var også av den oppfatningen tidligere, men nå har jeg lært at de er like inkompetente i sitt yrke som andre er
Cr@sh Skrevet 23. august 2005 Forfatter #10 Skrevet 23. august 2005 Hei igjen. Etter at vi nevnte ordet "heving" da vi var i kontakt med verkstedet/salsstedet sist, har ting skjedd. Vi får skiftet hele bremsesystemet bak (der problemet ligger)! Endelig! Skal være unødvendig å "true" (vi nevnte det bare, men...) for å få skikkelig hjelp... Takk for alle svar!
Gjest gotthard Skrevet 23. august 2005 #11 Skrevet 23. august 2005 så fint att de bytta CALIPERENE da:-):-)
Cr@sh Skrevet 24. august 2005 Forfatter #12 Skrevet 24. august 2005 så fint att de bytta CALIPERENE da:-):-) ← Tvilte aldri på at du hadde rett... men mener det er VERKSTEDETS oppgave å finne feilen og ikke min (eller din da....)
Gjest gotthard Skrevet 24. august 2005 #13 Skrevet 24. august 2005 bare fleipa (mens jeg gosset meg over og ha rett,he he he)
Cr@sh Skrevet 24. august 2005 Forfatter #14 Skrevet 24. august 2005 bare fleipa (mens jeg gosset meg over og ha rett,he he he) ← Jeg skjønte fleipen... Og du... Det er lov å gosse seg... skikkelig!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå