Gå til innhold

Hva har skjedd med leggen min?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg har for 2-3 måneder siden begynt å trene. Lange gå og joggeturer. Turene har vært mest på asfalt, og jeg har ikke brukt sko med demping... turene har vært på 1 til 2 mil. 

i går gikk jeg en tur på 2 mil, og på slutten fikk jeg helt ekstremt vondt i leggen. Nederst foran på leggen. I dag klarer jeg ikke bevege foten, og heller ikke gå på den. Har blitt hoven der det gjør vondt, men ikke veldig. Gjør ikke vondt i hele leggen, men kun et mindre område. 

var hos fastlegen i dag, men han mente jeg hadde strukket en muskel? Men klarer ikke forstå hvordan jeg har strukket en muskel foran på leggen av å gå??? 
har bestilt time til fysioterapeut i morgen, men lurer på om noen av dere har noen idé om hva dette er? 

jeg har ikke trent på flere år, og har derfor startet alt for hardt på, og er klar over at det var dumt og feil. Men skjedd har skjedd. 

Noen som har hatt tretthetsbrudd før? Kan det være det? 

har hatt beinhinnebetennelse før, og er ikke det jeg har nå. 

Anonymkode: 219b4...0c0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Hei! Jeg har for 2-3 måneder siden begynt å trene. Lange gå og joggeturer. Turene har vært mest på asfalt, og jeg har ikke brukt sko med demping... turene har vært på 1 til 2 mil. 

i går gikk jeg en tur på 2 mil, og på slutten fikk jeg helt ekstremt vondt i leggen. Nederst foran på leggen. I dag klarer jeg ikke bevege foten, og heller ikke gå på den. Har blitt hoven der det gjør vondt, men ikke veldig. Gjør ikke vondt i hele leggen, men kun et mindre område. 

var hos fastlegen i dag, men han mente jeg hadde strukket en muskel? Men klarer ikke forstå hvordan jeg har strukket en muskel foran på leggen av å gå??? 
har bestilt time til fysioterapeut i morgen, men lurer på om noen av dere har noen idé om hva dette er? 

jeg har ikke trent på flere år, og har derfor startet alt for hardt på, og er klar over at det var dumt og feil. Men skjedd har skjedd. 

Noen som har hatt tretthetsbrudd før? Kan det være det? 

har hatt beinhinnebetennelse før, og er ikke det jeg har nå. 

Jeg har hatt det man kan kalle muskelkramper etter en aktiv dag med mye kardio trening samt jobb der jeg går mye. Den kan komme spontant på dagen/kveld/natt uten forvarsel og er som regel skinnbenet/leggen, gjør noe h..... vondt i 5-10 minutter før det plutselig går over. 

Endret av Knoot
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Knoot skrev (1 minutt siden):

Jeg har hatt det man kan kalle muskelkramper etter en aktiv dag med mye kardio samt jobb der jeg går mye. Den kan komme spontant på dagen/kveld/natt uten forvarsel og er som regel skinnbenet/leggen, gjør noe h..... vondt i 5-10 minutter før det plutselig går over. 

Nå har smertene vart i snart et døgn, så vil ikke tru det er det..

Endret av Kaktushøne
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kaktushøne skrev (1 minutt siden):

Nå har smertene vart i snart et døgn, så vil ikke tru det er det..

Ah, skumleste bare. Her er en liste over ting som kan ha skjedd, men fysioterapeuten vil jo gi deg et klart svar. 

Leggsmerter, veiviser

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glemte å skrive at det også er kommet et blåmerke der smerten og hevelsen er! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tenkte først beinhinnebetennelse, men ettersom du ikke klarer belaste foten så virket det litt rart. Så enig med deg at det kan minne om brudd. 

Anonymkode: 9680c...367

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jeg synes det høres ut som beinhinnebetennelse.

Anonymkode: 41d9f...976

Kan jo selvfølgelig være, men smerten er helt annerledes fra tidligere, og har operert begge beina for dette.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å gå rett på 1-2 mils joggeturer er ALT for voldsomt der faren for skader er SKYHØY for en utrent person.

Skader i bløtvevet kan fint komme akutt, være svært smertefullt og gi hevelse og blåmerker. 

Når du alt har vært hos legen og denne ikke tror det er brudd er det helt tullete å drive hinke videre til fysioterapeut for en skade som mest sannsynlig vil gå over av seg selv ved avlastning på 1-2 uker om ikke dette er på legens initiativ. 

Anonymkode: b2b20...b20

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Å gå rett på 1-2 mils joggeturer er ALT for voldsomt der faren for skader er SKYHØY for en utrent person.

Skader i bløtvevet kan fint komme akutt, være svært smertefullt og gi hevelse og blåmerker. 

Når du alt har vært hos legen og denne ikke tror det er brudd er det helt tullete å drive hinke videre til fysioterapeut for en skade som mest sannsynlig vil gå over av seg selv ved avlastning på 1-2 uker om ikke dette er på legens initiativ. 

Hvordan kan fastlegen si at det er en muskelstrekk? Det høres jo ikke sånn ut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hvordan kan fastlegen si at det er en muskelstrekk? Det høres jo ikke sånn ut

Fordi fastlegen bare er opptatt av om det er brudd og gir litt blanke i om det er senebetennelse, avvrevete muskelfiber eller hva enn da løsning vanligvis er å følge kroppen, ikke belaste en fot som er fobannet vond og ta livet med ro en liten stund når det gjelder bløtvevsskader pga belastning eller uheldig bevegelse. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Fordi fastlegen bare er opptatt av om det er brudd og gir litt blanke i om det er senebetennelse, avvrevete muskelfiber eller hva enn da løsning vanligvis er å følge kroppen, ikke belaste en fot som er fobannet vond og ta livet med ro en liten stund når det gjelder bløtvevsskader pga belastning eller uheldig bevegelse. 

Da får vi håpe legen var like direkte og rett fram som deg :) for hadde jeg gått ut av legetimen med kun beskjed om at dette var en muskelstrekk så hadde jeg ikle akkurat vært overbevist.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 23.2.2021 den 16.35):

Glemte å skrive at det også er kommet et blåmerke der smerten og hevelsen er! 

Hvordan går det med foten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Hvordan går det med foten?

Vært hos fysioterapeut og røntgen. Er tretthetsbrudd. Skal ta mr også denne uken. Så glad jeg ikke stolte på fastlegen! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Vært hos fysioterapeut og røntgen. Er tretthetsbrudd. Skal ta mr også denne uken. Så glad jeg ikke stolte på fastlegen! 

Så bra du fant ut av det. Da hadde vi rett vi to. God bedring 🌸

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...