Gå til innhold

Har 850 000 i studielån, hvor mye vil det ødelegge for meg?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har studert økonomi og administrasjon i 3 år på et universitet i USA før jeg begynte på sivilingeniør data på NTNU. Sitter igjen med høy gjeld og er litt redd for hvor mye det vil ødelegge for meg ift boliglån, billån, etablering osv. Er dette veldig negativt eller går det greit?

Har startlønn på 650 000 og regnet med at jeg vil bikke en million innen 5 år.

Anonymkode: 1ffd0...4de

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tror ikke det "går greit" med nesten en million i studielån ved siden av. De vil trekke fra dette som en del av totalgjelden du vil sitte med, når de beregner hvor stort boliglån du kan få låne. I tillegg nevner du ikke et ord om egenkapital? Du kommer jo ingen vei uten det.

Venter du fem år til lønnen din bikker en million slik du sier, så bør du under de årene ha klart å både nedbetale en del av gjelden din, samt spare mye. Ikke begynn å leve som en konge fordi du er ferdig med studietiden og endelig tjener penger. Spar penger, nedbetal gjeld. Lev litt som om du var student fremdeles, og vis banken over flere år at du er i stand til å spare. Du KAN SPARING! Dette er veldig viktig å vise bankene.

Jeg fikk lån med et nødskrik da jeg skulle ut på boligmarkedet i 2016 etter en skilsmisse. Hadde 900 000 i egenkapital, men tjener beskjedent. Men jeg hadde hatt samme bank i flere tiår, og viste at jeg hadde stålkontroll på økonomien. Dette så de når de sjekket mitt kundeforhold. Derfor fikk jeg lån. De så jeg aldri hadde for sene betalinger, aldri inkassoer, sparte penger, og brukte ikke penger på søl, men var forsiktig med pengene.

Jeg tror du bør legge igjen slike elektroniske spor i banken din over tid, så de ser at du er flink med penger. Da stiller du sterkere om noen år når du skal låne penger og kan vise dem at du har spart egenkapital og levd fornuftig og klart deg bra økonomisk, selv om du har et stort studielån.

• Liker 2
Skrevet

Jeg hadde 550000 kr i studielån, fikk godt betalt jobb, og tjente rundt 850000 kr etter et par år (sivilingeniør). 

Førte ikke til noen problemer for meg - men så skal det nevnes at jeg heller ikke bodde i Oslo eller lignende byer med brennhett boligmarked. Med god lønn, så sparer man opp egenkapital LANGT fortere enn andre. Personlig kunne jeg spare 350000-400000 kr i året på slik lønn, og rimelig leie, da jeg bodde temmelig edruelig. 

Går du til banken med 1.5 - 2 millioner kr i egenkapital, og de ser hva du tjener, så kan de bli mer fleksible. Husk at banken KAN vike fra krav om 15% EK og 5x årsinntekt, men at de bare kan gjøre unntak på et ganske fåtall lånesøkere. (tror det er 5%-10% av alle lånesøknader)

Anonymkode: 77466...eb8

Skrevet

Studielån er det beste lånet du kan ha. Så dette er bare positivt. 

Anonymkode: c2848...ba7

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Studielån er det beste lånet du kan ha. Så dette er bare positivt. 

Anonymkode: c2848...ba7

Eh... "bare positivt" med 850 000 i gjeld? Spøker du? Banken vil jo ikke bare overse gjelden når boliglånsnivået skal beregnes.

• Liker 3
Skrevet

Altså, det er jo negativt når du skal ha huslån. De trekker det fra EK-en du har opparbeidet deg. Si du har 1 mill i EK, og 850.000 i gjeld, så har du i praksis 150.000 i EK. Såpass negativt er det. Og de pengene forsvinner også fort i dokumentavgift. 

Ja, det er studielån og om du blir syk så kan det slettes (ved ufør), og det er gode løsninger for betalingsutsettelse, men du skal gjøre godt for å komme inn på boligmarkedet uten å spare heftig nå. Så - start å spare så fort du er ute i jobb, og spar MYE hver måned! Om du allerede klarer det som student er det enda bedre. Vis til lavt forbruk over tid med kontoutskrifter, pass på å ikke ha kredittkort (og om du har, ha lav grense, for kredittkort telles også som gjeld). Vi har kredittkort som vi bruker som debetkort for å spare poeng/kickback, og banken ser vi betaler de ned hver gang, men det er likevel gjeld. 

Vil råde deg til å ikke kjøpe bil før du får huslån, da går maks lånebeløp med en gang fra 5x til nærmere 4x inntekt. Spar alt du kan, at du har god lønn betyr ikke at du får lån, de ser faktisk på EK og hva du sparer i året også. Spar 10-15-20 i mnd så ser du hvor fort du får en god EK.

Anonymkode: 6ecf6...20f

Skrevet

Jeg forstår ikke at nordmenn velger å ta dyre utdannelser i USA, hvertfall ikke på så lavt nivå/start-nivå. Men gjort er gjort, og du får bare spare så godt du kan. Kan jo forsinke det å komme inn på boligmarkedet med noen år, dersom du feks vil bo i Oslo. Men på lang sikt vil det ikke ha så mye å si dersom du er litt sparsommelig i starten. Etterhvert får du kanskje samboer, og begges inntekt vil telle osv.

Anonymkode: 7f675...dbf

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

. Er dette veldig negativt eller går det greit?

Du kan låne max 5x inntekt minus studielånet. Om det går greit eller ikke avhenger av hvor mye penger du trenger å låne. 

Anonymkode: f3577...87b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...