AnonymBruker Skrevet 23. februar 2021 #1 Skrevet 23. februar 2021 Spørsmål til dere med leddgikt som har erfaring med leddgiktmedisiner: * Øker alle disse medisinene risikoen for kreft og alvorlige infeksjoner + en del andre alvorlige bivirkninger? * Gjør alle disse medisinene at man må være forsiktig med å sitte ute i solen? * Må man unngå alkohol med alle disse medisinene? * Er det enda flere negative siden ved disse medisinene? På forhånd takk for hjelpen❤️ Anonymkode: 8232c...4f7
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2021 #2 Skrevet 23. februar 2021 Ikke leddgikt, men revmatiker. Det går vel for noe av det samme. Medisinene jeg tar påvirker immunforsvaret. I pakningsvedlegget står det også at kreft ikke er en helt ukjent bivirkning... Jeg måtte gå mange runder med meg selv på dette. Men vet du, livet de siste årene før jeg begynte på medisiner var rett og slett ikke bra. Jeg hadde så vondt, alt var et ork. Jeg tenker at livet skjer nå og at det gjelder å ha det bra mens man kan. Jeg vil heller leve smertefritt nå og kanskje få kreft om noen år frem i tid, enn å leve i et smertehelvete men forhåpentligvis unngå kreft. Det er jo mange som får kreft uten å bruke disse medisinene også, man er aldri trygg sånn sett. Soling og alkohol har jeg ikke fått noen restriksjoner på. Har ikke merket noe annet negativt. Jeg har null bivirkninger, kryss i taket. Livet er bare blitt mye bedre. Håper legene finner noe som hjelper deg. 🙂 Anonymkode: 163c4...3a5 1
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2021 #3 Skrevet 23. februar 2021 AnonymBruker skrev (40 minutter siden): Ikke leddgikt, men revmatiker. Det går vel for noe av det samme. Medisinene jeg tar påvirker immunforsvaret. I pakningsvedlegget står det også at kreft ikke er en helt ukjent bivirkning... Jeg måtte gå mange runder med meg selv på dette. Men vet du, livet de siste årene før jeg begynte på medisiner var rett og slett ikke bra. Jeg hadde så vondt, alt var et ork. Jeg tenker at livet skjer nå og at det gjelder å ha det bra mens man kan. Jeg vil heller leve smertefritt nå og kanskje få kreft om noen år frem i tid, enn å leve i et smertehelvete men forhåpentligvis unngå kreft. Det er jo mange som får kreft uten å bruke disse medisinene også, man er aldri trygg sånn sett. Soling og alkohol har jeg ikke fått noen restriksjoner på. Har ikke merket noe annet negativt. Jeg har null bivirkninger, kryss i taket. Livet er bare blitt mye bedre. Håper legene finner noe som hjelper deg. 🙂 Anonymkode: 163c4...3a5 Tusen takk for at du deler din historie❤️ Kan jeg spørre hvilken medisin du går på? 🙂 Anonymkode: 8232c...4f7
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2021 #4 Skrevet 23. februar 2021 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Tusen takk for at du deler din historie❤️ Kan jeg spørre hvilken medisin du går på? 🙂 Anonymkode: 8232c...4f7 Jeg står på Cimzia. Anonymkode: 163c4...3a5
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2021 #5 Skrevet 23. februar 2021 Ingen begrensninger som du nevner i tråden din. Har nå hatt utallige medisiner opp igjennom årene (de fleste biologiske) og ikke fått beskjed om noe som helst (eneste er å ikke drikke med begge hendene som om verden skulle gå under). Eneste er at man må være forsiktig med tanke på infeksjoner da immunforsvaret er lik minimum grunnet bio med. Det finnes alltid bivirkninger med medisiner men personlig så hadde jeg ikke klart meg så bra som jeg gjør nå uten dem. Anonymkode: f3fba...1fe 1
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2021 #6 Skrevet 24. februar 2021 AnonymBruker skrev (På 23.2.2021 den 17.41): Jeg står på Cimzia. Anonymkode: 163c4...3a5 Takk for at du deler😊 Anonymkode: 8232c...4f7
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2021 #7 Skrevet 24. februar 2021 AnonymBruker skrev (På 23.2.2021 den 19.38): Ingen begrensninger som du nevner i tråden din. Har nå hatt utallige medisiner opp igjennom årene (de fleste biologiske) og ikke fått beskjed om noe som helst (eneste er å ikke drikke med begge hendene som om verden skulle gå under). Eneste er at man må være forsiktig med tanke på infeksjoner da immunforsvaret er lik minimum grunnet bio med. Det finnes alltid bivirkninger med medisiner men personlig så hadde jeg ikke klart meg så bra som jeg gjør nå uten dem. Anonymkode: f3fba...1fe Takk til deg også for at du deler dine erfaringer😊 - den risikoen for bl.a hudkreft, er den risikoen lik uansett om man er mye i solen eller ei? Eller tåler man rett og slett mindre sol, og har høyere risiko for hudkreft hvis man er mye i solen? Anonymkode: 8232c...4f7
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2021 #8 Skrevet 25. februar 2021 6 hours ago, AnonymBruker said: Takk til deg også for at du deler dine erfaringer😊 - den risikoen for bl.a hudkreft, er den risikoen lik uansett om man er mye i solen eller ei? Eller tåler man rett og slett mindre sol, og har høyere risiko for hudkreft hvis man er mye i solen? Anonymkode: 8232c...4f7 Ikke hørt noen om at man må holde seg borte fra solen, men det er jo kjent at mye sol ikke er bra, syk eller ikke syk. Smarteste er å dekke seg til, bruke solkrem og ikke oppholde seg i solen når den er sterkest. Har oppført meg normalt hele tiden mens jeg går på disse medisinene og ikke merket noe negativt frem til nå. Som nevnt, har brukt disse medisinene i snart 12 år. Sunn fornuft er det som skal til. Anonymkode: f3fba...1fe
Gjest Kirsebæra Skrevet 25. februar 2021 #9 Skrevet 25. februar 2021 (endret) Ingen restriksjoner på det du lister opp. Har brukt cimzia, benepali, humira og nå Remicade. Remicade derimot har økt leverprøvene mine den siste tiden, så må være måteholden, og i perioder avholds, fra alkohol og paracetamol. Endret 25. februar 2021 av Kirsebæra
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2021 #10 Skrevet 25. februar 2021 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Ikke hørt noen om at man må holde seg borte fra solen, men det er jo kjent at mye sol ikke er bra, syk eller ikke syk. Smarteste er å dekke seg til, bruke solkrem og ikke oppholde seg i solen når den er sterkest. Har oppført meg normalt hele tiden mens jeg går på disse medisinene og ikke merket noe negativt frem til nå. Som nevnt, har brukt disse medisinene i snart 12 år. Sunn fornuft er det som skal til. Anonymkode: f3fba...1fe I forhold til sol, tenker jeg på den økte risikoen for hudkreft. Er den risikoen like stor uansett om man er en del ute i solen eller ikke, kanskje? Det er mye jeg ikke kan gjøre lenger, ikke bare pga leddgikt, men også pga andre tilstander. Mange ulike sorger å bearbeide. Men det å sitte ute i solen på en veranda eller en strand på sommeren er en av de få gledene jeg fortsatt har. Bruker selvsagt solkrem, og prøver å unngå å bli brent. Dette kan man altså fint gjøre med biologiske legemidler også? Og man kan fortsatt drikke en flaske vin sammen med venner noen få ganger i året? Er dere som går på disse legemidlene ekstra forsiktig i forhold til korona, forresten? Anonymkode: 8232c...4f7
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2021 #11 Skrevet 25. februar 2021 Kirsebæra skrev (6 timer siden): Ingen restriksjoner på det du lister opp. Har brukt cimzia, benepali, humira og nå Remicade. Remicade derimot har økt leverprøvene mine den siste tiden, så må være måteholden, og i perioder avholds, fra alkohol og paracetamol. Da har du prøvd litt av hvert, ser jeg😊 Er det remicade du liker best, siden det er den du har havnet på? Leit å høre at leververdiene dine har økt siste tiden. Må du kanskje ta pause fra medisinen en stund, da eller? Anonymkode: 8232c...4f7
Gjest Kirsebæra Skrevet 25. februar 2021 #12 Skrevet 25. februar 2021 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Da har du prøvd litt av hvert, ser jeg😊 Er det remicade du liker best, siden det er den du har havnet på? Leit å høre at leververdiene dine har økt siste tiden. Må du kanskje ta pause fra medisinen en stund, da eller? Anonymkode: 8232c...4f7 Hadde kraftige bivirkninger av Cimzia, fikk alveolitt av benepali, utviklet antistoffer på Humira,derfor Remicade nå. Det er infusjon, så ikke det første man blir satt på. Får den hver 6.uke, og følges opp med blodprøver hver 3.uke. foreløpig er de stabil. Høye, men stabile.
Gjest Kirsebæra Skrevet 25. februar 2021 #13 Skrevet 25. februar 2021 AnonymBruker skrev (6 timer siden): I forhold til sol, tenker jeg på den økte risikoen for hudkreft. Er den risikoen like stor uansett om man er en del ute i solen eller ikke, kanskje? Det er mye jeg ikke kan gjøre lenger, ikke bare pga leddgikt, men også pga andre tilstander. Mange ulike sorger å bearbeide. Men det å sitte ute i solen på en veranda eller en strand på sommeren er en av de få gledene jeg fortsatt har. Bruker selvsagt solkrem, og prøver å unngå å bli brent. Dette kan man altså fint gjøre med biologiske legemidler også? Og man kan fortsatt drikke en flaske vin sammen med venner noen få ganger i året? Er dere som går på disse legemidlene ekstra forsiktig i forhold til korona, forresten? Anonymkode: 8232c...4f7 Det er neppe farlig å sitte ute i sola, så lenge du gjør som før å bruker solkrem. Jeg mener; vi får jo behandlingsreiser til "sydenland" for behandling, og er jo selvfølgelig ute også der.
Sugerøret Skrevet 25. februar 2021 #14 Skrevet 25. februar 2021 grunnen til at en skal være forsiktig i solen,er at noen medisiner påvirker hvordan solen kan gi skader . https://www.vitusapotek.no/sommer/sol/sol-og-medisiner/a/A365
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2021 #15 Skrevet 26. februar 2021 Går på Metotrexate for leddgikt, gjort det i noen år og det har fungert utmerket (aldri prøvd noe annet). Har ikke hatt leddsmerter siden, og føler jeg stort sett fungerer som normalt. Jobber 100 %, trener, leker med barna og lever som om jeg ikke er syk. Dog, så syns jeg fatigue er blitt gradvis verre. Det er jo vanlig ved leddgikt, men er også en bivirkning av medisinen. Dermed vanskelig å vite. Har ikke hatt noen særlige bivirkninger, merker kanskje at sår gror litt saktere enn før. Helt i oppstarten var det kvalme og litt oppkast, men det ga seg etter noen uker. Må nå ta blodprøver hver 3 måned, de har vært fine hele veien. Ble fortalt at jeg skulle være litt forsiktig med Ibux/paracet og ikke drikke alkohol for ofte, dette p.ga leveren. Ellers være obs om man får hovne lymfeknuter, da lymfekreft er mer vanlig hos de med leddgikt, samt at medisinen er immundempende = noe større sjanse. Ikke fått noen info om soling. Blir også anbefalt å ta influensavaksine hvert år p.ga en influensa kan ramme meg hardt siden immunsystemet er på lavgir grunnet medisinen. Også coronavaksinen snart da, av samme grunn. Listen over bivirkninger er laaang, og kan være skummel å lese når man starter på medisinen. Risikoen er verdt det, for meg. Anonymkode: 4c783...804
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå