AnonymBruker Skrevet 23. februar 2021 #1 Skrevet 23. februar 2021 Eier en veldig liten leilighet som er nedbetalt (kostet bare noen hundretusen), men fellesutgiftene er høye. Er ufør (får ca 14 000). Leiligheten jeg bor i har kun 1 soverom og jeg ønsker veldig besøk av blant annet barnebarn, men det er ikke mulig. Har søkt startlån i kommunen, men fått avslag. Hvorfor får jeg avslag og hva kan jeg gjøre? Anonymkode: 05f2b...802
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2021 #2 Skrevet 23. februar 2021 Skjønner det er vanskelig, men hvor mange barnebarn har du da? Kan ikke ett eller to av dem komme av gangen og overnatte i stua? Noen barn liker jo telttur og synes det er gøy å overnatte uvanlige steder. Man sikkert ikke alle barn. "Du mottar trygd/offentlige ytelser." ...står som en av årsakene til at man ikke kan få startlån på https://husbanken.no/person/startlaan/soke-startlaan-og-tilskudd/?redirect=/startlaan/hvordan-soeke/ Anonymkode: f4a79...912 1
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2021 #3 Skrevet 23. februar 2021 Du må stille de spørsmålene til kommune, husbank og vanlige banker. «Hvorfor får jeg avslag og hva kan jeg gjøre?» Du har rett på skriftlig begrunnelse, iallfall fra kommune og husbank (private banker trenger ikke hvis de ikke vil). Hvis du har hatt inkassosaker, betalingsanmerkninger o.l. siste ett eller to år, eller svindyre forbrukslån (ala 6-20% rente) så kan sånne ting også virke negativt på en lånesøknad. Og så er det jo ikke sikkert at å forgjelde seg er det klokeste nå til dags, har leie blitt klokere snart? (lurer jeg på). Renten er kanskje på vei opp nå. Så lån som ser billige ut i dag (2.5%) kan bli dyre i morgen eller om få år (3%? 5%? 7%?) Da vil mange tvinges til å selge og må leie dårligere boliger til dyrere leiepriser isteden. Anonymkode: f4a79...912
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2021 #4 Skrevet 23. februar 2021 Startlån er for at vanskeligstilte skal ha mulighet til å kjøpe seg et sted å bo, ikke for at de som allerede eier nedbetalt bolig skal få seg gjesterom. Anonymkode: 0b34e...c43 4
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2021 #5 Skrevet 23. februar 2021 Nå vil jeg vel tro at for å få kjøpt en leilighet med 2 soverom så trenger du ganske stort lån. Jeg forstår ikke helt hvorfor du selv ønsker å få gjeld når du bare har 14 000 utbetalt og sitter i en betalt leilighet. Jeg forstår ønsket om gjesterom til barnebarn, men altså det vil koste deg dyrt. Jeg sier som en over her, la barna sove på stuen, eller sammen med deg hvis du har dobbeltseng. Jeg antar du får avslag fordi du allerede eier en leilighet, som i tillegg er nedbetalt. Dessuten har du veldig lav betalingsevne. Husbanklån er tilnærmet lik et vanlig bank lån, forskjellen ligger i at husbanklånet er for vanskeligstilte. Startlån er til for at folk skal komme inn i boligmarkedet, men du er jo allerede der. Anonymkode: f80b9...4ae
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2021 #6 Skrevet 23. februar 2021 Ville satt meg ned å regnet på om du egentlig har råd. Inntekten din er veldig lav, så selv med husbanklån er det ikke sikkert du kan betjene lån for noen som helst leilighet..kanskje det er derfor du har fått avslag. Anonymkode: b91fd...a8c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå