Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/qAkoVo/naa-vedtar-stortinget-endringer-mathilde-haaper-ingen-andre-maa-foede-alene

"Håper at ingen andre opplever det samme." Du bor i verdens rikeste land, du får gratis helsehjelp når du skal føde, pga. en pandemi må du være alene pga. smitterisiko. Er det bare meg eller er dette surrealistisk? Hvorfor MÅ man ha noen med seg når man føde?

Anonymkode: 9a6cd...b85

• Liker 14
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det fins allereie mange trådar om same tema, skriv heller der så slepp vi så mange like trådar 😊

• Liker 15
Skrevet

Sutrende kjerriner med påsydde enorme puter under armene og like store i-landsproblemer.

Anonymkode: 3bcde...460

• Liker 4
Skrevet

Å føde vil for mange være en traumatisk opplevelse. Å ha med seg partner vil for de fleste gjøre denne opplevelsen mindre skremmende. 

Hilsen Psykolog. 

Anonymkode: a6f11...bf8

• Liker 38
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Å føde vil for mange være en traumatisk opplevelse. Å ha med seg partner vil for de fleste gjøre denne opplevelsen mindre skremmende. 

Hilsen Psykolog. 

Nei, dette går ikke an. Nå må dere gi dere!

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/qAkoVo/naa-vedtar-stortinget-endringer-mathilde-haaper-ingen-andre-maa-foede-alene

"Håper at ingen andre opplever det samme." Du bor i verdens rikeste land, du får gratis helsehjelp når du skal føde, pga. en pandemi må du være alene pga. smitterisiko. Er det bare meg eller er dette surrealistisk? Hvorfor MÅ man ha noen med seg når man føde?

Troll!

Anonymkode: f705e...9b8

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Troll!

• Liker 8
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Sutrende kjerriner med påsydde enorme puter under armene og like store i-landsproblemer.

Anonymkode: 3bcde...460

Troll!

• Liker 7
Skrevet

Kvinne her som er enig med deg, ts. Har null og niks behov for å ha med noen jeg kjenner, være det mann, mor, søster, venninde eller Kong Harald. Og om jeg måtte velge blandt de så hadde jeg gått for han siste der (tror det hadde vært litt kult ;) ). Dog kan jeg godt forstå mannens ønske om å få være til stede når hans barn blir født og det er eneste grunnen til at jeg ikke nekter ham å være der. Han har like mye rett til det som meg, men ja ville heller fått gjort det med kun fagfolk til stede. 

Kjære ts, dette er prisen av å bo i et i-land. Selvfølgelig er dette et tulleproblem, men om man skal sammenligne med u-land og deres problemer så har vi jo selvfølgelig ingen ting i verden å klage over. Om det er uføre som får for lite utbetalt av staten, mangel på svømmebasseng for skoler eller gravide som må ligge noe av tiden på sykehuset (ikke aktiv fødsel) uten mannen under en pandemi så kan man ikke sammenligne noe av dette med hvordan andre har det ellers. 

Folk elsker å sutre og klage. Om alle i Norge hadde hatt borgerlønn på 10 millioner så hadde de selvfølgelig fortsatt klagd. 90% av Nordmenn er skikkelige klagere og den forsvinnende 10% legger man jo omtrent ikke merke til.

Anonymkode: fb23c...235

• Liker 8
Skrevet

Satt akkurat og tenkte på det, etter den overskriften.
Hva er det vi driver med?
Tullete fra ende til annen.

Jeg har født to barn, i 2016 og 2018 og har null klager. Barna skal ut, jeg setter stor pris på et sykehus som kan redde livene våre i de aller fleste tilfeller dersom noe skjærer seg. Makan til luksus!! Å ikke stå foran fødsel og lure på om man overlever. Å ikke blir REDD når man ser magen vokse og kjenner spark og skjønner at det er barn på vei. Å heller poste søte bilder av babytøfler og nyoppussede kritthvite babyrom på instagram i 100% tro på at både mor og barn kommer hjem igjen. Det er så vilt luksus! At å begynne å klage på at vi midt i en PANDEMI kanskje må ha at far venter i bilen frem til fødselen er et faktum (evt om han finner på noe annet men han venter?) - det er så drøyt.

Dog helt enig i at alle deler av landet burde ha samme sikkerhet for at mort og barn klarer seg, dvs, at i store (arealmessige) deler av landet er fødselsomsorgen ikke god nok. Men det er jo ikke mangel på far på en stol man klager over da, man klager over 10 t reisevei til sykehuset, fire fergeoverganger hvorav to er innstilt den dagen man begynner å kjenne at det er på tide å  dra (og det bør man helst kjenne før man får rier for å si det sånn). DET er lov å klage på. For da er man ikke lenger like sikker på at alt skal gå bra som det de er på Sinsen for å si det sånn.

Forøvrig var mannen på jobb store deler av min første (!) fødsel. Jeg trengte han ikke, hva får han gjort liksom? Fødsel, det er min jobb. Men jeg elsket jordmødrene som stadig tittet innom for å høre om det gikk bra. Hva får de gjort annet enn å vente? Hva mer får jeg gjort? Enn å slappe av og la kroppen gjøre jobben sin. Kalte han inn da det var tid for fødestua, men han var helt poengløs egentlig. Jordmor derimot, hun var god å ha. Skulle helst hatt med en kvinne, ei som hadde født en gang eller to før. Det hadde vært ideelt. Aner ikke hva jeg skulle med mannen akkurat da, annet enn at han hadde godt av å se hvilken jobb fødsel faktisk er. Hyggelig at han får se barnet sitt med en gang, men ikke noe must, barnet så betydelig søtere uten blod og gørr og mer normal hodeform noen timer senere for å si det sånn. 

Nei jeg forstår det ikke. Mye man kan klage på, og mye som skulle vært bedre, men at far ikke kan være der? Og det er vel strengt tatt ingen som føder alene med mindre de vil. Alle får en jordmor til å ta imot barnet. Selv om de må bytte, passer på flere etc, så ER de jo der. 

Drømmen måtte vært en gjeng ala ammehjelpen, med et kollektiv av mødre som kunne stille opp som fødselshjelpere, slik doulaene gjør. Bare på statens regning. Noen som kanskje i tillegg fikk litt utdanning ala ammehjelpere der det faktisk var et krav om både å ha født og ammet barn. DET ville vært til hjelp. 

Forøvrig enig i at barselomsorgen suger kraftig, de tar vekk landsbyen og satser på at alle klarer seg selv. Idioti. Ved andre fødsel betalte vi for jordmor og gikk for hjemmefødsel. Endte allikevel på sykehuset, men gull med super oppfølging i etterkant. I tillegg kom jo helsesøstre på hjemmebesøk etter kort tid. Men deres kompetanse er jo...ehm...elendig strengt tatt. Hun jordmoren, hun var GULL. Men da måtte vi jo betale av egen lomme for ekstra service, ikke alle kan det.

Anonymkode: c1c10...7b9

• Liker 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Satt akkurat og tenkte på det, etter den overskriften.
Hva er det vi driver med?
Tullete fra ende til annen.

Jeg har født to barn, i 2016 og 2018 og har null klager. Barna skal ut, jeg setter stor pris på et sykehus som kan redde livene våre i de aller fleste tilfeller dersom noe skjærer seg. Makan til luksus!! Å ikke stå foran fødsel og lure på om man overlever. Å ikke blir REDD når man ser magen vokse og kjenner spark og skjønner at det er barn på vei. Å heller poste søte bilder av babytøfler og nyoppussede kritthvite babyrom på instagram i 100% tro på at både mor og barn kommer hjem igjen. Det er så vilt luksus! At å begynne å klage på at vi midt i en PANDEMI kanskje må ha at far venter i bilen frem til fødselen er et faktum (evt om han finner på noe annet men han venter?) - det er så drøyt.

Dog helt enig i at alle deler av landet burde ha samme sikkerhet for at mort og barn klarer seg, dvs, at i store (arealmessige) deler av landet er fødselsomsorgen ikke god nok. Men det er jo ikke mangel på far på en stol man klager over da, man klager over 10 t reisevei til sykehuset, fire fergeoverganger hvorav to er innstilt den dagen man begynner å kjenne at det er på tide å  dra (og det bør man helst kjenne før man får rier for å si det sånn). DET er lov å klage på. For da er man ikke lenger like sikker på at alt skal gå bra som det de er på Sinsen for å si det sånn.

Forøvrig var mannen på jobb store deler av min første (!) fødsel. Jeg trengte han ikke, hva får han gjort liksom? Fødsel, det er min jobb. Men jeg elsket jordmødrene som stadig tittet innom for å høre om det gikk bra. Hva får de gjort annet enn å vente? Hva mer får jeg gjort? Enn å slappe av og la kroppen gjøre jobben sin. Kalte han inn da det var tid for fødestua, men han var helt poengløs egentlig. Jordmor derimot, hun var god å ha. Skulle helst hatt med en kvinne, ei som hadde født en gang eller to før. Det hadde vært ideelt. Aner ikke hva jeg skulle med mannen akkurat da, annet enn at han hadde godt av å se hvilken jobb fødsel faktisk er. Hyggelig at han får se barnet sitt med en gang, men ikke noe must, barnet så betydelig søtere uten blod og gørr og mer normal hodeform noen timer senere for å si det sånn. 

Nei jeg forstår det ikke. Mye man kan klage på, og mye som skulle vært bedre, men at far ikke kan være der? Og det er vel strengt tatt ingen som føder alene med mindre de vil. Alle får en jordmor til å ta imot barnet. Selv om de må bytte, passer på flere etc, så ER de jo der. 

Drømmen måtte vært en gjeng ala ammehjelpen, med et kollektiv av mødre som kunne stille opp som fødselshjelpere, slik doulaene gjør. Bare på statens regning. Noen som kanskje i tillegg fikk litt utdanning ala ammehjelpere der det faktisk var et krav om både å ha født og ammet barn. DET ville vært til hjelp. 

Forøvrig enig i at barselomsorgen suger kraftig, de tar vekk landsbyen og satser på at alle klarer seg selv. Idioti. Ved andre fødsel betalte vi for jordmor og gikk for hjemmefødsel. Endte allikevel på sykehuset, men gull med super oppfølging i etterkant. I tillegg kom jo helsesøstre på hjemmebesøk etter kort tid. Men deres kompetanse er jo...ehm...elendig strengt tatt. Hun jordmoren, hun var GULL. Men da måtte vi jo betale av egen lomme for ekstra service, ikke alle kan det.

Anonymkode: c1c10...7b9

Så fint for deg da! Og flott at du ikke eier forståelse for de som ønsker å ha med seg partneren. 

Anonymkode: 30d0d...aeb

• Liker 19
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

For meg er det surrealistisk at noen lager en egen tråd på kvinneguiden for å klage over at andre har et behov man ikke forstår. Og som heller ikke har satt seg inn i forskningen som viser at det å føle seg trygg under fødsel og barsel reduserer risikoen for problemer under og etter fødselen.

Hvorfor MÅ noen alltid klage på andre?

• Liker 16
Skrevet

Det er jo ikke bare at man må føde alene. Man blir alene på barsel og. Og det er tida etterpå som er hovedproblemet. 

Alle er ikke i god form etter fødsel. De fleste steder er lagt opp slik at far (eller annen trygghetsperson) skal hjelpe mor på barsel. Også med pass av baby. 

Det blir ikke satt inn flere helsepersonell for å erstatte far. 

Å ikke kunne løfte baby, måtte krype til do/dusj, ikke komme seg ut av senga pga smerter eller blodmangel er ikke sutring. 

Og ja, den opplevelsen kan bli traumatisk for mange. 

Jeg stusser veldig på de som hakker ned på gravide/fødende her. I alle andre situasjoner får man hjelp. Men om blodmangelen skyldes en fødsel, nei da kan man gi pokker i vedkommende. 

Anonymkode: f609d...08d

• Liker 25
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Åja så du har kompetanse på dette feltet og har jobbet med kvinner som har gjennomgått en traumatisk fødse?

• Liker 5
Skrevet (endret)

Poenget er vel at det er et fullstendig idiotisk smittevernstiltak. Hvorfor er det så farlig om en person blir med den gravide?

Mannen kan bruke munnbind, bli testet. 

Alt har blitt så firkantet nå

Endret av Kågebruker
  • Liker 17
Skrevet

Du stod ikke først i køen da empati ble delt ut skjønner jeg😏

Anonymkode: 4967e...bfe

• Liker 17
Skrevet

Selv om man ikke har behov Selv for å ha med seg noen til fødsel bør man likevel kjempe for andre som ønsker det - noen av sterkere grunner enn andre

i 2021 støtter kvinner hverandre!!

Anonymkode: 7443e...983

• Liker 12
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Det kan oppleves traumatisk hvis man får store komplikasjoner eller babyen nesten dør. 

Anonymkode: 3ef41...b78

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

Det er jo ikke bare at man må føde alene. Man blir alene på barsel og. Og det er tida etterpå som er hovedproblemet. 

Alle er ikke i god form etter fødsel. De fleste steder er lagt opp slik at far (eller annen trygghetsperson) skal hjelpe mor på barsel. Også med pass av baby. 

Det blir ikke satt inn flere helsepersonell for å erstatte far. 

Å ikke kunne løfte baby, måtte krype til do/dusj, ikke komme seg ut av senga pga smerter eller blodmangel er ikke sutring. 

Og ja, den opplevelsen kan bli traumatisk for mange. 

Jeg stusser veldig på de som hakker ned på gravide/fødende her. I alle andre situasjoner får man hjelp. Men om blodmangelen skyldes en fødsel, nei da kan man gi pokker i vedkommende. 

Anonymkode: f609d...08d

Det er litt som at man må krangle seg til smertestillende etter fødsel. 

Anonymkode: 3ef41...b78

• Liker 6
Skrevet

Jeg er en person som kan føde alene uten mannen hvis jeg må. Jeg tror jeg hadde klart det helt fint. Selvsagt ønsker jeg å ha mannen med neste gang, han var en god støtte under sist fødsel. 

Men herlighet. Alle er forskjellige! Det er sikkert tusen ting jeg ikke ville gjort alene eller som jeg ville trengt hjelp og støtte til som andre klarer uten problem! 

Det vi må fokusere på er å skape ro, trygghet og trivsel under fødsel og barsel. Det er svært viktig for både mor og barn. 

Godt de skal endre reglene nå så far får være med under hele fødsel! Spent på hvaslags regler det blir på barsel.. 

• Liker 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...