Gå til innhold

Bekymringsmelding til barnevernet brukes som hevn?

Anbefalte innlegg

Gjest Suzanne
Skrevet

Først og fremst vil jeg si at det finnes barn og foreldre som trenger hjelp, av ulike årsaker. Derfor har vi et barnevern. Deres jobb er å sørge for at "utsatte" barn får den støtten de trenger. Forhåpentligvis tilbyr BV hjelp til foreldrene også. Det ligger ihvertfall i "jobbinstruksen" deres. Alle kan melde inn en bekymring til BV dersom de "tror" at det er grunn til bekymring for barn i en familie. Det kan gjøres anonymt eller man kan stå frem med fullt navn. Bekymringsmeldinger blir stort sett tatt seriøst, og BV oppretter en sak/undersøkelse. Gangen i en sak er ganske standard.

De siste årene har flere i min krets av venner og familie blitt meldt til BV fra anonyme kilder. Det har veldig ofte sammenheng med samlivsbrudd, interne krangler i familier o.l. Jeg har også hørt og sett bekjente bruke bekymringsmeldinger til BV for å hevne seg, lage bråk, eller rett og slett fordi de er misunnelige. 

En god venninne av meg er nå midt i en barnevernssak som bunner i en anonym melding om "mistanke om smugdrikking". I tillegg har sønnen byttet skole fordi han ble mobbet, og det er jo sånt BV reagerer på. Dette er helt hårreisende påstander, og kommer altså fra person x. Nå må venninnen min gå på PEtH prøver for å bevise at hun ikke smugdrikker. Jeg er helt sjokkert. De får ikke dra på vinterferie, sønnen har blitt usikker på den nye skolen igjen fordi BV kom og skulle snakke med han. Venninnen min som vanligvis er en solstråle er nå en skygge av seg selv.

Noen som har erfaringer? Har vi blitt helt gale?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Barnevernet er bare helt blåst. De tar barn som ikke hadde behøvd å taes. Det er mange tilfeller der det hadde hjulpet med støtte og hjelp til foreldre. Så er det mange som virkelig trenger det og ikke får hjelp. 

Her var det en situasjon hvor min eldste ga reaksjoner på at baby var på vei og sjalusi på at baby hadde kommet. Barnet er veldig aktivt og har uhell i blant. Jeg forklarer alltid hva som har skjedd når det er synlig blåmerker. Det ene skjedde en måned før det andre, da ble jeg etter det andre merket meldt for vold mot mitt barn. Jeg måtte holdes borte fra barnet i 6 uker mens de sjekket saken. Det var flere voksne vitner som fikk med seg disse tallene til barnet. I meldingen sto det to forskjellige forklaringer og at jeg ikke var sikker i min forklaring. Så heretter sender jeg skriftlig beskjed til barnehagen ved fall og blåmerker så det kan bevises. 

Kan du tenke deg selv den angsten jeg hadde da jeg var i barsel.. denne barnehagen går hardt ut med at det skal være større fokus på vold og overgrep. Det høres så fantastisk ut, men det fungerer jo ikke. 

Vurderingen fra barnevernet var at jeg er en god mor som gir god omsorg. De stilte spørsmål til barnehagens del i saken.

Anonymkode: bdf6a...8ab

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...