Gå til innhold

Bekymringsmelding til barnevernet brukes som hevn?

Anbefalte innlegg

Gjest Suzanne
Skrevet

Først og fremst vil jeg si at det finnes barn og foreldre som trenger hjelp, av ulike årsaker. Derfor har vi et barnevern. Deres jobb er å sørge for at "utsatte" barn får den støtten de trenger. Forhåpentligvis tilbyr BV hjelp til foreldrene også. Det ligger ihvertfall i "jobbinstruksen" deres. Alle kan melde inn en bekymring til BV dersom de "tror" at det er grunn til bekymring for barn i en familie. Det kan gjøres anonymt eller man kan stå frem med fullt navn. Bekymringsmeldinger blir stort sett tatt seriøst, og BV oppretter en sak/undersøkelse. Gangen i en sak er ganske standard.

De siste årene har flere i min krets av venner og familie blitt meldt til BV fra anonyme kilder. Det har veldig ofte sammenheng med samlivsbrudd, interne krangler i familier o.l. Jeg har også hørt og sett bekjente bruke bekymringsmeldinger til BV for å hevne seg, lage bråk, eller rett og slett fordi de er misunnelige. 

En god venninne av meg er nå midt i en barnevernssak som bunner i en anonym melding om "mistanke om smugdrikking". I tillegg har sønnen byttet skole fordi han ble mobbet, og det er jo sånt BV reagerer på. Dette er helt hårreisende påstander, og kommer altså fra person x. Nå må venninnen min gå på PEtH prøver for å bevise at hun ikke smugdrikker. Jeg er helt sjokkert. De får ikke dra på vinterferie, sønnen har blitt usikker på den nye skolen igjen fordi BV kom og skulle snakke med han. Venninnen min som vanligvis er en solstråle er nå en skygge av seg selv.

Noen som har erfaringer? Har vi blitt helt gale?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har selv opplevd at bv brukes som hevn. Det er den sikreste måten å ta noen på. Gå etter barna. Har opplevd det, og vil ikke tilgi det, noensinne. Det er baksiden med et tilgjengelig barnevern. 

Anonymkode: 0b7d0...b8c

• Liker 17
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Har selv opplevd at bv brukes som hevn. Det er den sikreste måten å ta noen på. Gå etter barna. Har opplevd det, og vil ikke tilgi det, noensinne. Det er baksiden med et tilgjengelig barnevern. 

Anonymkode: 0b7d0...b8c

Helt korrekt. I tillegg står man ikke ansvarlig for sine usanne bekymringsmeldinger sendt som anonym, man får absolutt ingen konsekvens for det. Dette er jo en perfekt måte for en feig nasjon som nordmenn som ikke har balls til å si noe ansikt-til-ansikt. Det er bare å sende en anonym bekymringsmelding for å lage kvalme til den man hater/misunner osv.

Anonymkode: 6f135...cbd

• Liker 11
Skrevet

Blir hun ikke kjapt sjekket ut av saken når hun beviser at hun ikke smugdrikker? Hvordan fungerer det egentlig? Er det ikke effektivt hvis barnevernet kommer på uanmeldte besøk i ny og ned og foretar promilleprøver? 

Anonymkode: 57ea0...3ff

• Liker 1
Skrevet

Oh yeah! Kjør på! 🥴

Anonymkode: 5019f...221

• Liker 2
Gjest theTitanic
Skrevet
Suzanne skrev (7 minutter siden):

Først og fremst vil jeg si at det finnes barn og foreldre som trenger hjelp, av ulike årsaker. Derfor har vi et barnevern. Deres jobb er å sørge for at "utsatte" barn får den støtten de trenger. Forhåpentligvis tilbyr BV hjelp til foreldrene også. Det ligger ihvertfall i "jobbinstruksen" deres. Alle kan melde inn en bekymring til BV dersom de "tror" at det er grunn til bekymring for barn i en familie. Det kan gjøres anonymt eller man kan stå frem med fullt navn. Bekymringsmeldinger blir stort sett tatt seriøst, og BV oppretter en sak/undersøkelse. Gangen i en sak er ganske standard.

De siste årene har flere i min krets av venner og familie blitt meldt til BV fra anonyme kilder. Det har veldig ofte sammenheng med samlivsbrudd, interne krangler i familier o.l. Jeg har også hørt og sett bekjente bruke bekymringsmeldinger til BV for å hevne seg, lage bråk, eller rett og slett fordi de er misunnelige. 

En god venninne av meg er nå midt i en barnevernssak som bunner i en anonym melding om "mistanke om smugdrikking". I tillegg har sønnen byttet skole fordi han ble mobbet, og det er jo sånt BV reagerer på. Dette er helt hårreisende påstander, og kommer altså fra person x. Nå må venninnen min gå på PEtH prøver for å bevise at hun ikke smugdrikker. Jeg er helt sjokkert. De får ikke dra på vinterferie, sønnen har blitt usikker på den nye skolen igjen fordi BV kom og skulle snakke med han. Venninnen min som vanligvis er en solstråle er nå en skygge av seg selv.

Nå vet ikke vi alt i din venninnes sak, men at varsler til bv blir brukt som hevn bør straffes på lik linje med å få andre nødetater til å rykke ut for tull. Straffen for falske nødmeldinger  er bøter eller  inntil 6 mnd fengsel. 

Slik oppførsel hører ikke hjemme blant voksne mennesker. 

Skrevet

Blir hun ikke kjapt sjekket ut av saken når hun beviser at hun ikke smugdrikker? Hvordan fungerer det egentlig? Er det ikke effektivt hvis barnevernet kommer på uanmeldte besøk i ny og ned og foretar promilleprøver? 

Kommer helt an på "magefølelsen" til de barnevernsansatte. Får de en "dårlig magefølelse" så blir det fort omsorgsovertakelse.

• Liker 6
Skrevet

Akkurat utsatt for det samme!! Av en hevngjerrig eks og ekskona hans. Helt forferdelig situasjon å komme i, for bvt går konsekvent etter bekymringsmeldingen når den er anonym. Mitt barn lider også under dette. Det burde ikke være lov å melde anonymt. Det er for enkelt å misbruke. Faren til mitt barn har aldri gjort en ting for barnet. Det er det jeg som har vært nødt til å gjøre. 

Anonymkode: 7c8d0...5d5

• Liker 8
Skrevet

Akkurat utsatt for det samme!! Av en hevngjerrig eks og ekskona hans. Helt forferdelig situasjon å komme i, for bvt går konsekvent etter bekymringsmeldingen når den er anonym. Mitt barn lider også under dette. Det burde ikke være lov å melde anonymt. Det er for enkelt å misbruke. Faren til mitt barn har aldri gjort en ting for barnet. Det er det jeg som har vært nødt til å gjøre. 

Anonymkode: 7c8d0...5d5

Hva gikk bekymringsmeldingen ut på? Hvorfor blir man ikke sjekket ut av saken hvis det ikke stemmer?

Skrevet

Men, dersom det ikke er noen grunn til mistanke og BV ikke finner noe, så avsluttes jo saken. Skjønner at det er tøft når det står på, men det er en liten pris å betale for å ha et BV. Dessuten varer ikke en undersøkelse spesielt lenge og det er nettopp for å få en avklaring raskt på om bekymringen er reell eller ikke.

Dersom det i undersøkelsen kommer frem at det er grunn til å iverksette tiltak, gjøres dette. Det er sjelden det iverksettes tiltak kun basert på en anonym bekymringsmelding. Det er et helhetsbilde som ligger til grunn. 

• Liker 8
Skrevet

Advokat, alltid! Ikke still opp uten.

Anonymkode: 80102...565

• Liker 7
Gjest Suzanne
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

En undersøkelse varer minst 3 mnd. Jeg tror ikke BV har midler til å komme uanmeldt nå i disse dager. Alle er så bekymret for hvordan barna har det nå pga Korona, så de har altfor mye å gjøre (kjenner en som er mellomleder i et BV). De tar ingen prøver selv. Urinprøver, PetH osv må den "mistenkte" forelderen selv ordne OG betale.

Skrevet
Suzanne skrev (22 minutter siden):

Har selv opplevd dette, dessverre. Noen folk er motbydelige :( 

Anonymkode: 576e8...fe1

• Liker 1
Skrevet
Suzanne skrev (19 minutter siden):

Fy faen må jeg bare si as. At Norge. Kan ha et så forvridd og skjørt system på mennesker som gjør alt for at barna deres ska ha det bra. Dette må vi snu helt om på dere. La oss opprette en underskriftskampanje på dette her hvor det blir ilagt flere bevis og vitnesbyrd på at ting er som det EGENTLIG er. Og menneske mener at alt er djevelens feil? Mennesket er djevelen seg selv må jeg bare si. 

Utrolig trist. Hun kan for all del miste seg selv barnet og alt hun har stått for fordi noen andre vil tråkke på hva henne har. Råtne mennesker er det overalt men det bør ikke være nok til at BV SKAL få slik varsko med en gang noen melder ifra. Det gir absolutt ingen som helst mening. Og er heller ikke gunstig for et samfunn der kvinner allerede ikke føder nesten noen barn lenger. Hva fader er det politikerne forventer????? Fu ck ings omgjør litt andre ting enn bare og tenke på olje olje olje og udugelige u relevante ting som samfunnet ikke egentlig kunne brydd seg mindre OM!!!!!! ALT ER bare penger. Tragisk. 

Anonymkode: a4914...eb4

• Liker 5
Gjest Suzanne
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Kommer helt an på "magefølelsen" til de barnevernsansatte. Får de en "dårlig magefølelse" så blir det fort omsorgsovertakelse.

Det er helt forferdelig, men sant 

Skrevet

Det er ikke bare anonyme meldinger som er et stort problem! Folk melder som ren hevn også hvis man klager!

Jeg ble nødt til å klage skolen til barnet mitt inn til fylkesmannen i høst for utallige livbrudd, de svarte med å melde meg til bv! 

Selvom sakene blir henlagt er det traumatisk og et helt jævlig inngrep i folks privatliv! Det tar også masse ressurser fra de som virkelig trenger hjelp fra bv! 

Anonymkode: a2eb5...cd9

• Liker 10
Skrevet

*lovbrudd 

Skrevet

Oppi slikt skulle det vært mulig å ha advokat gratis, det burde være noe som het foreldrevern også. 

Anonymkode: e092d...b11

• Liker 8
Skrevet

Hi, det med PETh test. Jeg har skjønt det sånn som at bv bruker dette i stort omfang uten å ha lovhjemmel for det. De må ha en konkret mistanke, ikke bare en anonym melding.

Det er faktisk et overgrep å bli presset til rustesting uten grunnlag. Hun burde skaffe advokat! Bv legger det frem som frivillig, «har du ikke noe å skjule så er det ikke så farlig». Men det er ikke greit!!! Stakkars venninnen din!

• Liker 12
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Har selv opplevd dette, dessverre. Noen folk er motbydelige :( 

Anonymkode: 576e8...fe1

Opplevd dette med mattilsynet tre ganger. Effektivt å gå etter pelsdyr og, for hevn. Tredje gangen rykket de ikke en gang, og de to andre gangene ble saken lukket kjapt. Men det var virkelig tungt da det sto på. Veldig tungt at det begynte å gå rykter og, fordi en nysgjerrig nabo fikk med seg at jeg hadde besøk, den ene gangen. 

Utilgivelig å gå etter barn eller dyr som hevn.. 

Anonymkode: 63af8...faa

• Liker 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...