Gå til innhold

Jeg er virkelig på gråten her

Anbefalte innlegg

Skrevet

For en milepæl nesten. Nesten historie idag at Stortinget skal vedta at gravide får ha med partner på sylehus både før under og etter fødsel. Jeg har slitt med angst og depresjon i flere år og er gravid med mitt første barn. Jeg håper virkelig at jeg ikke må gå gjennom noe så tragisk som at han ikke får være med på det. https://www.stortinget.no/no/Saker-og-publikasjoner/Saker/Lose-forslag/?p=81495

La oss alle håpe på at det blir bare bra for oss som går rundt med neste generasjons borgere ❤️ takk til alle dere flotte mennesker som bidro med underskrift kampanjen for ikke å føde alene. Vi har blitt hørt 🎈

Anonymkode: 748e0...697

• Liker 13
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Så bra❤️🥳

Skrevet

Jeg kan virkelig ikke se for meg hvordan det hadde vært å ligge i 24 timer mutters alene inne på en fødestue med de smertene, og så gjennomgått en traumatisk fødsel, uten partneren der for å holde meg i hånda, støtte meg og hviske gode ord i øret mitt. Jeg har virkelig medfølelse for de som har vært nødt til å gjennomgå dette alene, og er så glad for at de endrer det nå. På tide, de har prioritert helt feil når de har hatt puber åpne, men stengt fødestuene. Forstå det den som kan.

Anonymkode: 07426...b9f

• Liker 11
Skrevet

Forstå det den som kan. Helt helt riktig.  Du forstår det du som er i samme situasjon. En som ikke er det vil jo ikke forstå det før dem er midt. Oppi det. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

For en milepæl nesten. Nesten historie idag at Stortinget skal vedta at gravide får ha med partner på sylehus både før under og etter fødsel. Jeg har slitt med angst og depresjon i flere år og er gravid med mitt første barn. Jeg håper virkelig at jeg ikke må gå gjennom noe så tragisk som at han ikke får være med på det. https://www.stortinget.no/no/Saker-og-publikasjoner/Saker/Lose-forslag/?p=81495

La oss alle håpe på at det blir bare bra for oss som går rundt med neste generasjons borgere ❤️ takk til alle dere flotte mennesker som bidro med underskrift kampanjen for ikke å føde alene. Vi har blitt hørt 🎈

Det virkelig svir I hjertet og se at hun er så nedenfor. Jeg håper hun får tett oppfølging for alt hun gikk gjennom også må vi være flinkere på og sette oss inn i andres livssituasjoner folkens. Vi lever rett og slett ikke evig nok til og mot si oss alt I denne verden. Dette er en engangs hendelse. Du vet det ikke før du havner i den situasjonen selv. Screenshot_20210223_133912.thumb.jpg.370b5536c8b9d97a7ba20db8c199d079.jpg

• Liker 3
Skrevet

Kjempebra! Det er jo desidert det siste de burde grepet inn i. 
mens pubene er åpen og folk mingler, skal fødende kvinner føde alene og mange går inn i depresjon etterpå.. 

så dette var virkelig en glad nyhet ❤️❤️ 

Anonymkode: a103c...a00

• Liker 4
Skrevet

Nå fødte jeg 2 mnd før korona, og jeg er så glad for det... Føler så med alle som har måttet gjøre det alene. Er så lei av alle eldre damer som kommer med "for en sippegjeng, vi måtte føde alene på 60tallet" 🤷🏻‍♀️ 
Hadde ikke min samboer vært der under fødsel og etterpå hadde jeg dødd.. Barnet vårt var livløs og blå, og både vi og de var redde. Fikk ikke babyen på brystet, de måtte løpe ut med han uten at jeg fikk info.. Heldigvis løp samboer fram og tilbake for å rapportere til meg som lå og hyperventilerte mens jeg måtte presse ut morkaka. Nå lever barnet i beste velgående, men ting kunne endt helt annerledes og det var ekstremt godt å ha han der. Under selve fødselen som bare varte 45 min ba jeg han dra til helvete da (hadde styrtfødsel, var et mareritt) ☺️☺️☺️ Var tiden etterpå som var viktig for meg, trodde vi mistet babyen vår.. 

Anonymkode: 182eb...912

• Liker 4
Skrevet

Sykt at fødselsdepresjon og traumer måtte til for at dette skulle skje.

Stakkars foreldre som måtte gjennomgå en så vanskelig situasjon. Helt unødvendig. 

• Liker 2
Skrevet

Fødsel har aldri vært noen dans på roser. Jeg er «bare» 39 (og har født tre barn) men må si jeg henger meg på 60-åringene det vises til lengre oppe: For en sippegjeng! Herregud! Vær takknemlig for at sykehuset tar smittevern PÅ ALVOR. 

Anonymkode: f09c3...68b

• Liker 5
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Nå fødte jeg 2 mnd før korona, og jeg er så glad for det... Føler så med alle som har måttet gjøre det alene. Er så lei av alle eldre damer som kommer med "for en sippegjeng, vi måtte føde alene på 60tallet" 🤷🏻‍♀️ 
Hadde ikke min samboer vært der under fødsel og etterpå hadde jeg dødd.. Barnet vårt var livløs og blå, og både vi og de var redde. Fikk ikke babyen på brystet, de måtte løpe ut med han uten at jeg fikk info.. Heldigvis løp samboer fram og tilbake for å rapportere til meg som lå og hyperventilerte mens jeg måtte presse ut morkaka. Nå lever barnet i beste velgående, men ting kunne endt helt annerledes og det var ekstremt godt å ha han der. Under selve fødselen som bare varte 45 min ba jeg han dra til helvete da (hadde styrtfødsel, var et mareritt) ☺️☺️☺️ Var tiden etterpå som var viktig for meg, trodde vi mistet babyen vår.. 

Anonymkode: 182eb...912

Enig med den! Men det er da man skal komme med:

«Min tipp-tipp-tipp oldemor fødte bak skuret mens mannen var ute å drakk med naboen! De to første fødslene var dødfødt, men det var en selvfølge på den tiden. Du er så privilegert som fikk lov å føde inne i et varmt rom med trygge omgivelser rundt deg. Heldige deg som hadde jordmødre som hadde tiden til å passe på babyen din mens du slappet av med andre nybakte mødre! ❤️» 

• Liker 4
Skrevet
Kenelz skrev (Akkurat nå):

Enig med den! Men det er da man skal komme med:

«Min tipp-tipp-tipp oldemor fødte bak skuret mens mannen var ute å drakk med naboen! De to første fødslene var dødfødt, men det var en selvfølge på den tiden. Du er så privilegert som fikk lov å føde inne i et varmt rom med trygge omgivelser rundt deg. Heldige deg som hadde jordmødre som hadde tiden til å passe på babyen din mens du slappet av med andre nybakte mødre! ❤️» 

Dødfødsler skjer fremdeles. Kvinner føder på parkeringsplasser og i ambulanser. Barn fødes med skader. Barn fødes med hjertefeil. Jeg fatter ikke at det er mulig å sippe så jævlig over at ikke far får være tilstede på fødestua. 

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Fødsel har aldri vært noen dans på roser. Jeg er «bare» 39 (og har født tre barn) men må si jeg henger meg på 60-åringene det vises til lengre oppe: For en sippegjeng! Herregud! Vær takknemlig for at sykehuset tar smittevern PÅ ALVOR. 

Men smittevern er ikke så farlig når folk skal på byen og ta seg en øl altså?

• Liker 6
Skrevet

Dødfødsler skjer fremdeles. Kvinner føder på parkeringsplasser og i ambulanser. Barn fødes med skader. Barn fødes med hjertefeil. Jeg fatter ikke at det er mulig å sippe så jævlig over at ikke far får være tilstede på fødestua. 

Har du født selv? Jeg bare lurer, for jeg har ikke barn og skal heller aldri ha. Men til og med JEG forstår at det er viktig for en fødende å ha mannen sin tilstede. 

Anonymkode: 6c5f3...86f

• Liker 9
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

👏 👏👏👏👏 👏 👏 👏 👏 👏 👏 👏 👏 👏 👏 👏 👏 👏 👏 👏 👏 👏 👏 👏 👏 👏 👏 👏 👏 👏 👏 👏 👏 👏 👏 👏 👏 👏 👏 👏 👏 👏 👏 👏 👏 👏 👏 👏 👏 👏 👏 👏 👏 👏 👏 👏 👏 👏 👏 👏 👏 👏 👏 👏 👏 👏 👏 👏 👏 👏 👏 👏 👏 👏 👏 👏 👏 👏 👏 👏 👏 

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Jeg kan virkelig ikke se for meg hvordan det hadde vært å ligge i 24 timer mutters alene inne på en fødestue med de smertene, og så gjennomgått en traumatisk fødsel, uten partneren der for å holde meg i hånda, støtte meg og hviske gode ord i øret mitt. Jeg har virkelig medfølelse for de som har vært nødt til å gjennomgå dette alene, og er så glad for at de endrer det nå. På tide, de har prioritert helt feil når de har hatt puber åpne, men stengt fødestuene. Forstå det den som kan.

Jeg var på føden alene i 3 dager i sommer. Vi brukte facetime, det gikk helt fint. 

Anonymkode: b9fbf...c20

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg bor i Oslo. Her er det ikke mye øl å få på byen 😀

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Har du født selv? Jeg bare lurer, for jeg har ikke barn og skal heller aldri ha. Men til og med JEG forstår at det er viktig for en fødende å ha mannen sin tilstede. 

Anonymkode: 6c5f3...86f

Jeg har født selv, ja. Og jeg hadde med mannen min. Alle tre gangene. Men dette var ikke under en pandemi.

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

👏 👏👏👏👏 👏 👏 👏 👏 👏 👏 👏 👏 👏 👏 👏 👏 👏 👏 👏 👏 👏 👏 👏 👏 👏 👏 👏 👏 👏 👏 👏 👏 👏 👏 👏 👏 👏 👏 👏 👏 👏 👏 👏 👏 👏 👏 👏 👏 👏 👏 👏 👏 👏 👏 👏 👏 👏 👏 👏 👏 👏 👏 👏 👏 👏 👏 👏 👏 👏 👏 👏 👏 👏 👏 👏 👏 👏 👏 👏 👏 

Snork. Hva har øl på byen å gjøre med smittevern på sykehus? Og som jeg skrev til den andre lengre oppe, så bor jeg i Oslo. 100 prosent nedstengt i tre måneder nå. Null øl.

• Liker 1
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Se nå:

Min tipp-tipp-tipp oldemor fødte bak skuret mens mannen var ute å drakk med naboen! De to første fødslene var dødfødt, men det var en selvfølge på den tiden. Du er så privilegert som fikk lov å føde inne i et varmt rom med trygge omgivelser rundt deg. Heldige deg! ❤️ Du hadde sikkert gode jordmødre som ofte kom innom for å sjekke deg og barnet ditt! Du hadde sikkert besøk av mannen eller familien etter fødselen som kunne avlaste deg ved behov. 

I Norge er dødfødsel utrolig lavt i forhold til mange andre land. Det kan min mor som kommer fra utlandet fortelle deg, og vet du hva? Hun har uansett den forståelsen at mødre vil ha med far på fødselen.

Hun har også født i en ambulanse 40 år tilbake i tid og det gikk heldigvis bra, men vet du hva det sure er? Ambulansen var ikke der for henne da de ikke tar i mot fødsler, kun skadde mennesker, så ved siden av henne låg det en mann som har vært involvert i en stygg jobbulykke hos togstasjonen. Hun fikk være med i ambulansen pga den skadde mannen sa at hun kunne sitte på. Han hadde empati. 

I utlandet ringte man på den tiden nemlig taxi om man skulle føde, men ikke alle sjåfører ville ha en fødende kvinne i baksetet.

Så fy for et sippe menneske du er da! Som sipper over at mødrer vil ha med far på fødselen. 

• Liker 4
Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...