Gå til innhold

Bekymret for en ung dame/mor vi kjenner.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hun er en arbeidsom flink ung dame. Fått seg avdelingsleder stilling, men er nå permittert pga korona. 

Hun har et barn på et år, og er sammen med barnefaren. De bor hos hennes mor. 

Så er det denne kjøresten/barnefaren. Hun er veldig fornøyd med han, og jeg synest bare det hele er trist. 

Han er flyktning fra vest-afrika. Han har oppholdstillatelse og jobb. Han tjener ikke godt. Han har et barn på 5 år, som han betaler for. Resten av hva han tjener sender han til Afrika. Betaler gor familie, søsken, landsbyen og menneske smuglere som finn han ut. 

Jeg har ikke helt forstått hvorfor han har fått lovlig opphold, landet han kommer fra er ikke spesielt farlig. De snakker om å dra på besøk. 

Han synes det er veldig viktig å være muslim, halal kjøtt og moské besøk er høyt på listen. 

Han er snill, grei, og morsom. Det jeg reagerer på er den manglende vilje til å skape et hjem og liv sammen. 

Om min mann skulle ha brukt madde av sin tid på sine interesser (islam), og alle sine penger på alt annet enn felles liv, hadde det ikke gått. 

Hvilket syn har hun på samliv? Hun fortjener så mye bedre, en mann å skape er felles og godt liv med. Ikke en mann som ikke setter det å bygge ercliv sammen som øverst på listen av prioriteringer.

Tror hin hadde fått det bedre alene, og med tid og stunder finne en mann som vil bygge et liv sammen med hennes.

Anonymkode: 8c508...dd4

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Men i alle dager! Hennes liv, hennes valg! Veldig merkelig å ha så sterke følelser fordi andre tar valg du ikke ville tatt.

FÅ DEG EN HOBBY!

Anonymkode: 81d65...cb7

• Liker 30
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Men i alle dager! Hennes liv, hennes valg! Veldig merkelig å ha så sterke følelser fordi andre tar valg du ikke ville tatt.

FÅ DEG EN HOBBY!

Anonymkode: 81d65...cb7

enig

Anonymkode: 74928...247

• Liker 6
Skrevet

Religion er ingen "interesse". Er du like fordømmende overfor kristne som går i kirka, betaler tiende og faster i fastetida?

Mange i Norge bruker også tid og penger på familie. 

Antagelig tjener han ikke godt fordi han har høy utdanning. 

Du vil splitte opp en familie inkludert fars kontakt med babyen pga du ikke liker at de er sammen. Ok...De klarer seg sikkert bra økonomisk når begge er i jobb. 

Anonymkode: 89869...b9c

• Liker 4
Skrevet

Hvis han sender penger til familien så er det nok fordi de trenger det, skaff deg din egen bbc hvis du er så fascinert.

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Religion er ingen "interesse". Er du like fordømmende overfor kristne som går i kirka, betaler tiende og faster i fastetida?

Jeg vet ikke helt dette. Jeg har kjent nordmenn (pinsevenner), som dyrket menigheten og det sosiale rundt det, like mye som selve religionen.  Jeg vil si det var en av deres hovedinteresser.

Anonymkode: ad7b1...547

• Liker 2
Skrevet

i all verden. Snakk om å være nosy. Pass på dine egne saker du og la de være. Det er ikke engang hun selv som har sagt og klaget på alt dette. Du bryr deg  litt i overkant her.

Anonymkode: cbf59...5a0

• Liker 1
Skrevet

Herlighet så nosy du er da. Lev livet ditt du hun har det nok veldig fint og er lykkelig med han. 

• Liker 1
Gjest Alterego666
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Jeg vet ikke helt dette. Jeg har kjent nordmenn (pinsevenner), som dyrket menigheten og det sosiale rundt det, like mye som selve religionen.  Jeg vil si det var en av deres hovedinteresser.

Anonymkode: ad7b1...547

Slik er de muslimene jeg kjenner også. De er som kristne som kun besøker kirka på julaften.

Skrevet
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Hun er en arbeidsom flink ung dame. Fått seg avdelingsleder stilling, men er nå permittert pga korona. 

Så er det denne kjøresten/barnefaren. Hun er veldig fornøyd med han, og jeg synest bare det hele er trist. 

Han er flyktning fra vest-afrika. Han har oppholdstillatelse og jobb. Han tjener ikke godt. Han har et barn på 5 år, som han betaler for. Resten av hva han tjener sender han til Afrika. Betaler gor familie, søsken, landsbyen og menneske smuglere som finn han ut. 

Jeg har ikke helt forstått hvorfor han har fått lovlig opphold, landet han kommer fra er ikke spesielt farlig. De snakker om å dra på besøk. 

Han synes det er veldig viktig å være muslim, halal kjøtt og moské besøk er høyt på listen. 

Han er snill, grei, og morsom. Det jeg reagerer på er den manglende vilje til å skape et hjem og liv sammen. 

Om min mann skulle ha brukt madde av sin tid på sine interesser (islam), og alle sine penger på alt annet enn felles liv, hadde det ikke gått. 

Hvilket syn har hun på samliv? Hun fortjener så mye bedre, en mann å skape er felles og godt liv med. Ikke en mann som ikke setter det å bygge ercliv sammen som øverst på listen av prioriteringer.

Tror hin hadde fått det bedre alene, og med tid og stunder finne en mann som vil bygge et liv sammen med hennes.

Ikke alle vil det du vil. Hun er vel fornlyd med situasjonen som den er, og trenger kanskje kke slik liv du ønsker å ha. 

Anonymkode: 979a9...81c

• Liker 1
Skrevet

Det var merkelige svar jeg fikk. 

Normalen er at man bruker tid, energi og penger på å skape en familie sammen. 

Det er krevende nok om begge yter godt sammen om felles mål. 

De kunne fint ha klart å skapt et liv sammen, et stabilt og selvstendig hjem, kommet seg inn på boligmarkedet. Hennes mor hjelper til med å gi dem tak over hodet, og barnevakt ved jobb. 

Så har hun denne ubrukelige mannen som ikke har «prosjekt familien» som sin første prioritet. Det er å be om at denne familien løses opp. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

De kunne fint ha klart å skapt et liv sammen, et stabilt og selvstendig hjem, kommet seg inn på boligmarkedet. Hennes mor hjelper til med å gi dem tak over hodet, og barnevakt ved jobb. 

Så har hun denne ubrukelige mannen som ikke har «prosjekt familien» som sin første prioritet. Det er å be om at denne familien løses opp. 

Det er ikke di sak hvis de som familie velger å hjelpe hans slektninger med litt penger. 

Utfordringa deres økonomisk er vel uansett først og fremst at hun har mista jobben, og det endrer seg ikke ved at hun går fra ham. 

Anonymkode: 89869...b9c

Skrevet
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Men det er jo  overhodet ikke din sak? Hvorfor er du så opptatt av hva andre gjør? Du skriver jo til og med at hun er svært fornøyd?

• Liker 2
Skrevet

Ligg unna.

Anonymkode: 755d6...a60

Skrevet

Men hva er det du mener, bruker han alle hennes penger? Bidrar han ingenting i hjemmet? Han har jo jobb, og det er vel mange norske familier som ikke tjener så sinnsvakt mye også. Min første kjæreste hadde to veldig lavtlønnede foreldre som jobbet nattevakter og vokste opp i en treroms midt i Oslo, men det virket da aldri som om han var spesielt skadet av det. 

Og hun må jo få lov til å ha en kjæreste som har en religion om hun ønsker det, det er i hvert fall ikke noe du skal legge deg bort i. Og ofte har jo de religiøse flest venner innad miljøet, det er jo ikke noe rart? En som jobber med eller er spesielt interessert i musikk vil også ha flest venner innad musikkmiljøet liksom, sånn er det jo bare. Jeg har en bekjent som er utdannet prest og har en doktorgrad i teologi -har fem barn, er norsk. Er det også helt feil da eller? For deg som ikke liker religion så må det jo høres helt horribelt ut at et menneske skal "få lov" til å bruke tid på dette, eller er det bare islam du ikke liker, mens kristendom er greit?

Når det gjelder statusen hans. Landet hans er nå tydeligvis såpass stressende at han måtte bruke smuglere for å komme seg ut, og når UDI mener han hadde god nok grunn, så skal i hvert fall ikke du legge deg borti det! Jeez.. Eller mener du at din personlige mening overgår deres vurdering? Du får ringe dem å si hva du mener da, de vil bare le av deg og du havner i boka over "sære mennesker vi snakker om på julebord". 

Så lenge hun føler seg fornøyd med forholdet, så lenge han jobber og tar sin del -hva i alle dager er det en utenforstående skulle hatt noe som helst å si om dette? Dine fordommer har ingenting med deres forhold å gjøre!

Anonymkode: a6a20...f4f

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 23.2.2021 den 13.05):

Anonymkode: 

Du sier han har jobb, han er snill og grei, og at naboen din er fornøyd med ham. Hva er problemet? At han bruker tid på religionen sin? Det er naturlig for troende muslimer å besøke moskeen og spise halal-kjøtt. Tar det virkelig all hans tid? Og hvordan vet du hva pengene hans går til, egentlig? Og hvordan vet du at han ikke bruker tid på familien sin, har noen av dem fortalt deg det? Jeg kan love deg at ingen får flyktningstatus hvis det ikke er god grunn til det, forresten. Men enig i at det er rart de skal på ferie dit. Er du sikker på at han er flyktning?

Skrevet

Blir så provosert når penger blir sendt ut av landet

Anonymkode: 80318...206

Skrevet

Det vanlige når man er to stykker med relativt lav inntekt, så er det ikke så mye til overs å rutte med. 

Denne mannen får lønn, betaler bidrag, det er greit nok, og så sender han flere tusen kroner til Afrika.

Det betyr at hun må betale mer mat, slt til felles barn, mindre å spare til eget sted å bo, lenger tid å bo his hennes mor. 
Hun betaler om de skal gjøre noe koselig, for han har aldri penger, han har sendt pengene dine bokstavlig talt til Afrika. 

Han har egentlig ikke nok penger til å sende noe til Afrika, en voksen mann som ikke greier å sette mat på bordet og tak over hodet til seg og din fru? Det er ikke akkurat et kvalitetsstempel? 

Når han da i tillegg bruker fritiden sin, ikke på å avlaste henne, eller tilbringe tid med henne, men bruker tiden sin på  islam, ser jeg enda mer feilprioritering. 

Om dette mannebeinet hadde svidd av alt av tid og penger på travparken, hadde alle vært enige om at det ikke var greit. Jeg blir lei meg på hennes vegne, og hennes sorg for å ikke nå sine ambisjoner.

Jeg forsøker å støtte henne, uten å kritisere. 

Skrevet

Men Ts, sier hun noe om at dette ikke er greit? Eller er det bare du?

Anonymkode: a6a20...f4f

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...