AnonymBruker Skrevet 23. februar 2021 #1 Skrevet 23. februar 2021 (endret) Jeg er i uke 31. Kroppen er tung, jeg er veldig sliten og har mye vondt i hodet. Når jeg våkner om morgenen har jeg en intens hodepine. Ofte medfølger kvalme. Hvis jeg skal bli med samboer og bonusdatter på f.eks en handletur, blir jeg fort sliten og må sette meg. Får hetetokter. Jeg er slank og jogget en mil 4 ganger i uken før svangerskapet. Jeg jogget også 3-4 måneder inn i svangerskapet. Men etter ca uke 28 steg blodtrykket kraftig, og legger og kropp hovnet opp. Har kraftig halsbrann hver eneste dag. I tillegg bor jeg i et av de verste corona-områdene i Norge, hvor jobben min har vært under konstant endring fra uke til uke (er lærer). Har vært konstant utsatt for stor smittefare og fått advarsler i alle vinkler fra folk som har kritisert meg for å risikere ungens ve og vel. Jeg har opplevd at det er blitt tatt null hensyn til meg som gravid, fordi det er så underbemannet på skolene. Mange som ikke er gravide har blitt sykemeldt pga uforutsigbarhet og stressende dager som følge av pandemien. Helsevesenet sier corona ikke er farlig, men de vet ikke helt, og sier mange gravide som jobber i barnehager og skoler har foretrukket å søke svangerskapspenger. Foretrukket, fordi de er redde. Og mange kjenner på en angst, og angst er en stygg greie. Samtidig har de gravide siste tiden vært under sterk angst pga mange har fryktet å måtte føde alene. Man leser skrekkhistorier om kvinner som ligger mutt alene i 1-2 døgn uten partner, og stressa sykehuspersonale som knapt er innom. Man har i Oslo regionen måtte gå gjennom hver eneste milepæl i graviditeten alene. Bare en ting som OUL måtte man ta alene, partner fikk ikke være med. Det er noe med summen av alt. Selv uten corona er graviditet en tung og vanskelig prosess for mange. Jeg driter i dere som er i god form. Er man syk og føler seg dårlig, så er vel det en legitim grunn til å ta seg en liten pause fra jobb? Det er for å føde barn, som vi har mangel på i Norge. Den norske befolkningen utryddes jo, som følge av lave fødselstall. 1 av 5 er fra andre land, og snart er vel 2/3 av Norge fra andre land, fordi norske kvinner ikke føder barn. Og føder de barn skal vi ikke ta noe hensyn, de skal jobbe omtrent til riene tar dem. Anonymkode: 15e27...aec Endret 27. februar 2021 av Elaine Marley 23
Prover91 Skrevet 23. februar 2021 #2 Skrevet 23. februar 2021 (endret) Jeg er imponert over at du faktisk har holdt ut så lenge før du ble sykemeldt. Det er ikke en selvfølge å være i jobb når man blir gravid. Jeg er selv gravid med nr 2. Denne gangen gikk jeg over på svangerskapspenger når jeg var ca halvveis i svangerskapet, men hadde jeg ikke fått dette innvilget, ville legen ha sykemeldt meg heller. I forige svangerskap var jeg sykemeldt allerede fra uke 8 og resten av svangerskapet. Vi kvinner bærer jo frem ett nytt barn, og da skal vi ikke ofre så mye for å være i jobb lengst mulig. Det er jo ikke mange mnd i løpet av livet det er snakk om, så da synes jeg ikke det gjør noe om man blir sykemeldt i graviditeten, man skal ta vare på seg selv om barnet. Endret 27. februar 2021 av Elaine Marley 9
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2021 #3 Skrevet 23. februar 2021 (endret) AnonymBruker skrev (På 23.2.2021 den 13.01): Jeg er i uke 31. Kroppen er tung, jeg er veldig sliten og har mye vondt i hodet. Når jeg våkner om morgenen har jeg en intens hodepine. Ofte medfølger kvalme. Hvis jeg skal bli med samboer og bonusdatter på f.eks en handletur, blir jeg fort sliten og må sette meg. Får hetetokter. Jeg er slank og jogget en mil 4 ganger i uken før svangerskapet. Jeg jogget også 3-4 måneder inn i svangerskapet. Men etter ca uke 28 steg blodtrykket kraftig, og legger og kropp hovnet opp. Har kraftig halsbrann hver eneste dag. I tillegg bor jeg i et av de verste corona-områdene i Norge, hvor jobben min har vært under konstant endring fra uke til uke (er lærer). Har vært konstant utsatt for stor smittefare og fått advarsler i alle vinkler fra folk som har kritisert meg for å risikere ungens ve og vel. Jeg har opplevd at det er blitt tatt null hensyn til meg som gravid, fordi det er så underbemannet på skolene. Mange som ikke er gravide har blitt sykemeldt pga uforutsigbarhet og stressende dager som følge av pandemien. Helsevesenet sier corona ikke er farlig, men de vet ikke helt, og sier mange gravide som jobber i barnehager og skoler har foretrukket å søke svangerskapspenger. Foretrukket, fordi de er redde. Og mange kjenner på en angst, og angst er en stygg greie. Samtidig har de gravide siste tiden vært under sterk angst pga mange har fryktet å måtte føde alene. Man leser skrekkhistorier om kvinner som ligger mutt alene i 1-2 døgn uten partner, og stressa sykehuspersonale som knapt er innom. Man har i Oslo regionen måtte gå gjennom hver eneste milepæl i graviditeten alene. Bare en ting som OUL måtte man ta alene, partner fikk ikke være med. Det er noe med summen av alt. Selv uten corona er graviditet en tung og vanskelig prosess for mange. Jeg driter i dere som er i god form. Er man syk og føler seg dårlig, så er vel det en legitim grunn til å ta seg en liten pause fra jobb? Det er for å føde barn, som vi har mangel på i Norge. Den norske befolkningen utryddes jo, som følge av lave fødselstall. 1 av 5 er fra andre land, og snart er vel 2/3 av Norge fra andre land, fordi norske kvinner ikke føder barn. Og føder de barn skal vi ikke ta noe hensyn, de skal jobbe omtrent til riene tar dem. Anonymkode: 15e27...aec Helt enig! og vi kan ikke ta vaskine heller. Syns det er altfor lite snakk om graviditet og covid ! Her også blir kvinnehelse totalt feid under teppet Anonymkode: 2b00e...567 Endret 27. februar 2021 av Elaine Marley 6
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2021 #4 Skrevet 23. februar 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg driter i dere som er i god form Her mistet du min respekt. Blir like dumt om jeg skulle lage en tråd, og si at jeg driter i dere som er syk under graviditeten 🙄 Er selv frisk og rask, men ser selvfølgelig ikke ned på de som er syk, skjønner at jeg er heldig. Anonymkode: fab44...f2f 13
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2021 #5 Skrevet 23. februar 2021 8 hours ago, AnonymBruker said: Jeg driter i dere som er i god form. Er man syk og føler seg dårlig, så er vel det en legitim grunn til å ta seg en liten pause fra jobb? Anonymkode: 15e27...aec Åpenbart at du hater at folk sier det, men graviditet ER faktisk ikke en sykdom. De aller fleste klarer å holde seg i jobb (uten pause.) Deg om ditt - som gravid lever man i en herlig boble og føler at alt dreier seg om en selv og babyen i magen. En HERLIG boble – har vært der selv 3 ganger. Men for samfunnet ellers går livet sin vante gang, og det ER ikke så spesielt at akkurat _du_ går gravid denne gangen. Folk får barn i ett sett, de fleste uten å gå sykmeldt. Nyt svangerskapet og alt som skjer rundt deg, men innse at det er «nada» for den store verden i seg selv. Dette er stort for deg og dine nærmeste, ingen andre. Folk gjør den samme jobben for samfunnet all the time. Anonymkode: 77b9d...9c8 6
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2021 #6 Skrevet 23. februar 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Åpenbart at du hater at folk sier det, men graviditet ER faktisk ikke en sykdom. De aller fleste klarer å holde seg i jobb (uten pause.) Deg om ditt - som gravid lever man i en herlig boble og føler at alt dreier seg om en selv og babyen i magen. En HERLIG boble – har vært der selv 3 ganger. Men for samfunnet ellers går livet sin vante gang, og det ER ikke så spesielt at akkurat _du_ går gravid denne gangen. Folk får barn i ett sett, de fleste uten å gå sykmeldt. Nyt svangerskapet og alt som skjer rundt deg, men innse at det er «nada» for den store verden i seg selv. Dette er stort for deg og dine nærmeste, ingen andre. Folk gjør den samme jobben for samfunnet all the time. Anonymkode: 77b9d...9c8 Jeg forventet aldri at det skulle være stort for andre. Det er andre som har gjort det til en stor greie med å blande seg så inn i alt jeg gjør. Både at jeg gikk på jobb var galt (da var jeg uansvarlig og tok ikke hensyn til barnet) og nå er jeg sykemeldt på legens anbefaling ( Og føler jeg blir kritisert for det også). Graviditet er ikke å være syk nei, men graviditet kan gi sykdomsfølelse. Hvis du f.eks har flere plager på en gang, kan du bli ganske dårlig. Tenk deg intens halsbrann, hodeverk, vondt bekken, hetetokter og lite søvn om hverandre. Så i tillegg en jobb med mye stress og dårlig psykososialt miljø. Folk blir jo sykemeldt for stress og dårlig arbeidsmiljø uten å være gravide liksom. Jeg tror det er kombinasjonen av gravid og andre faktorer som kan bli for mye. Synes det er så rart at folk ikke evner å se det. Ingen gravide mener de lider av en sykdom. Men de har en tilleggsbelastning, som i tillegg til andre utfordringer kan bli litt for mye på en gang. Anonymkode: 15e27...aec 6
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2021 #7 Skrevet 23. februar 2021 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Åpenbart at du hater at folk sier det, men graviditet ER faktisk ikke en sykdom. De aller fleste klarer å holde seg i jobb (uten pause.) Deg om ditt - som gravid lever man i en herlig boble og føler at alt dreier seg om en selv og babyen i magen. En HERLIG boble – har vært der selv 3 ganger. Men for samfunnet ellers går livet sin vante gang, og det ER ikke så spesielt at akkurat _du_ går gravid denne gangen. Folk får barn i ett sett, de fleste uten å gå sykmeldt. Nyt svangerskapet og alt som skjer rundt deg, men innse at det er «nada» for den store verden i seg selv. Dette er stort for deg og dine nærmeste, ingen andre. Folk gjør den samme jobben for samfunnet all the time. Anonymkode: 77b9d...9c8 Faktisk sykemeldes rundt 70% gravide i løp av svangeskapet, i snitt to måneder. Så det du sier er så feil som det kan få blitt. Anonymkode: 15e27...aec 11
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2021 #8 Skrevet 23. februar 2021 Har vært sykemeldt 100% nesten hele svangerskapet og kunne ikke brydd meg mindre. Anonymkode: 8cea6...0e8 1
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2021 #9 Skrevet 23. februar 2021 Her på kg blir alle sykemeldte (og uføre) hetset uansett årsak. Det har tatt helt av de siste ukene. Ikke ta deg nær av det. Lykke til med siste innspurt ❤️ Anonymkode: 39bee...e0b 3
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2021 #10 Skrevet 23. februar 2021 AnonymBruker skrev (51 minutter siden): Åpenbart at du hater at folk sier det, men graviditet ER faktisk ikke en sykdom. De aller fleste klarer å holde seg i jobb (uten pause.) Deg om ditt - som gravid lever man i en herlig boble og føler at alt dreier seg om en selv og babyen i magen. En HERLIG boble – har vært der selv 3 ganger. Men for samfunnet ellers går livet sin vante gang, og det ER ikke så spesielt at akkurat _du_ går gravid denne gangen. Folk får barn i ett sett, de fleste uten å gå sykmeldt. Nyt svangerskapet og alt som skjer rundt deg, men innse at det er «nada» for den store verden i seg selv. Dette er stort for deg og dine nærmeste, ingen andre. Folk gjør den samme jobben for samfunnet all the time. Anonymkode: 77b9d...9c8 En herlig boble? Ingenting i ts innlegg som tilsier at hun føler hun er i en herlig boble... og det er vel litt mistroisk å tenke at de 70% av alle gravide som blir sm i løpet av svangerskapet gjør det for å kose seg. Litt av et kvinnesyn du har! Anonymkode: 2b00e...567 6
Prelunia Skrevet 23. februar 2021 #11 Skrevet 23. februar 2021 (endret) Er lærer selv og er i uke 23. Begynner å kjenne at alt er tungt , fordi det er mye ekstra pga korona. Vi har fått mange ekstra inspeksjoner, og jeg får ikke tid til å spise /gå på do før det har gått 4/5 timer. Jeg klarer ikke bevege meg like fort lenger , siden jeg får så vondt i symfysen og bekkenet. Hadde tenkt å holde ut 100%, så spurte om de kunne kutte ned på inspeksjonene mine slik at jeg rakk spise /drikke og kunne gå i mitt eget tempo. Tenkte det kunne gjøre at jeg holdt ut lenger. Fikk som svar at det sikkert kom til å gå bra , og at jeg måtte spørre noen om de kunne ta 5 min av min vakt sånn at jeg fikk det til. Kjempe kult å måtte spørre noen hele tiden. Jeg kan heller ikke gripe inn hvis noe skjer , og det sa jeg også. Fikk da som svar at det sikkert ikke kom til å skje noe , men at jeg bare skulle "rope på noen hvis det skjedde noe ". Nå vurderer jeg å be om gradert, slik at jeg kan kreve mer pauser. Endret 23. februar 2021 av Prelunia 4
Maleficenta Skrevet 23. februar 2021 #12 Skrevet 23. februar 2021 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Jeg er i uke 31. Kroppen er tung, jeg er veldig sliten og har mye vondt i hodet. Når jeg våkner om morgenen har jeg en intens hodepine. Ofte medfølger kvalme. Hvis jeg skal bli med samboer og bonusdatter på f.eks en handletur, blir jeg fort sliten og må sette meg. Får hetetokter. Jeg er slank og jogget en mil 4 ganger i uken før svangerskapet. Jeg jogget også 3-4 måneder inn i svangerskapet. Men etter ca uke 28 steg blodtrykket kraftig, og legger og kropp hovnet opp. Har kraftig halsbrann hver eneste dag. I tillegg bor jeg i et av de verste corona-områdene i Norge, hvor jobben min har vært under konstant endring fra uke til uke (er lærer). Har vært konstant utsatt for stor smittefare og fått advarsler i alle vinkler fra folk som har kritisert meg for å risikere ungens ve og vel. Jeg har opplevd at det er blitt tatt null hensyn til meg som gravid, fordi det er så underbemannet på skolene. Mange som ikke er gravide har blitt sykemeldt pga uforutsigbarhet og stressende dager som følge av pandemien. Helsevesenet sier corona ikke er farlig, men de vet ikke helt, og sier mange gravide som jobber i barnehager og skoler har foretrukket å søke svangerskapspenger. Foretrukket, fordi de er redde. Og mange kjenner på en angst, og angst er en stygg greie. Samtidig har de gravide siste tiden vært under sterk angst pga mange har fryktet å måtte føde alene. Man leser skrekkhistorier om kvinner som ligger mutt alene i 1-2 døgn uten partner, og stressa sykehuspersonale som knapt er innom. Man har i Oslo regionen måtte gå gjennom hver eneste milepæl i graviditeten alene. Bare en ting som OUL måtte man ta alene, partner fikk ikke være med. Det er noe med summen av alt. Selv uten corona er graviditet en tung og vanskelig prosess for mange. Jeg driter i dere som er i god form. Er man syk og føler seg dårlig, så er vel det en legitim grunn til å ta seg en liten pause fra jobb? Det er for å føde barn, som vi har mangel på i Norge. Den norske befolkningen utryddes jo, som følge av lave fødselstall. 1 av 5 er fra andre land, og snart er vel 2/3 av Norge fra andre land, fordi norske kvinner ikke føder barn. Og føder de barn skal vi ikke ta noe hensyn, de skal jobbe omtrent til riene tar dem. Jeg forakter dere kjerringer som sitter her og trøkker ned andre kvinner. Jeg mistenker at mange av dere ikke er gravide engang, og bare hater på gravide. Er noe bittert over dere. Anonymkode: 15e27...aec Men hodepine og veldig høyt BT er ikke det symptomer på svangerskapsforgiftning??
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2021 #13 Skrevet 24. februar 2021 Maleficenta skrev (3 timer siden): Men hodepine og veldig høyt BT er ikke det symptomer på svangerskapsforgiftning?? Du må ha proteiner i urinen også. Samt at blodtrykket mitt gikk litt ned da jeg fikk sykemelding, og skal måle igjen, for de tror det går enda mer ned da. Antageligvis hadde jeg skyhøyt blodtrykk pga stress og uro ifølge legen. Han sa at f.eks en stressende arbeidshverdag kan være svært skadelig for gravide. Samt at du øker sjansen flerfoldige ganger for både svangerskapsforgiftning og for tidlig fødsel med å stresse veldig på jobb ukene før fødsel. Det er IKKE sunt. I corona-pandemien gikk tallene på for tidlig fødsel kratig ned, pga gravide kvinner fikk være mer hjemme og i ro. Norge er barnefiendtlig, man skal heller jobbe til termin enn å sikre at barnet er trygt i mors mage og høyne sjanse for å bli født til termin. Anonymkode: 15e27...aec 2
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2021 #14 Skrevet 24. februar 2021 Prelunia skrev (3 timer siden): Er lærer selv og er i uke 23. Begynner å kjenne at alt er tungt , fordi det er mye ekstra pga korona. Vi har fått mange ekstra inspeksjoner, og jeg får ikke tid til å spise /gå på do før det har gått 4/5 timer. Jeg klarer ikke bevege meg like fort lenger , siden jeg får så vondt i symfysen og bekkenet. Hadde tenkt å holde ut 100%, så spurte om de kunne kutte ned på inspeksjonene mine slik at jeg rakk spise /drikke og kunne gå i mitt eget tempo. Tenkte det kunne gjøre at jeg holdt ut lenger. Fikk som svar at det sikkert kom til å gå bra , og at jeg måtte spørre noen om de kunne ta 5 min av min vakt sånn at jeg fikk det til. Kjempe kult å måtte spørre noen hele tiden. Jeg kan heller ikke gripe inn hvis noe skjer , og det sa jeg også. Fikk da som svar at det sikkert ikke kom til å skje noe , men at jeg bare skulle "rope på noen hvis det skjedde noe ". Nå vurderer jeg å be om gradert, slik at jeg kan kreve mer pauser. Be om full sykemelding. Ingen grunn til noe annet. Tenk på deg selv. Anonymkode: 15e27...aec 4
Gjest Smeltemann Skrevet 24. februar 2021 #15 Skrevet 24. februar 2021 Hvorfor tar du ikke ut svangerskaps penger?
Maleficenta Skrevet 24. februar 2021 #16 Skrevet 24. februar 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Du må ha proteiner i urinen også. Samt at blodtrykket mitt gikk litt ned da jeg fikk sykemelding, og skal måle igjen, for de tror det går enda mer ned da. Antageligvis hadde jeg skyhøyt blodtrykk pga stress og uro ifølge legen. Han sa at f.eks en stressende arbeidshverdag kan være svært skadelig for gravide. Samt at du øker sjansen flerfoldige ganger for både svangerskapsforgiftning og for tidlig fødsel med å stresse veldig på jobb ukene før fødsel. Det er IKKE sunt. I corona-pandemien gikk tallene på for tidlig fødsel kratig ned, pga gravide kvinner fikk være mer hjemme og i ro. Norge er barnefiendtlig, man skal heller jobbe til termin enn å sikre at barnet er trygt i mors mage og høyne sjanse for å bli født til termin. Anonymkode: 15e27...aec Godt du er sykmeldt da. De på jobben som syter over det får ta seg en bolle eller fler.
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2021 #17 Skrevet 24. februar 2021 Om man har en gyldig grunn til å bli sykemeldt, så blir man sykemeldt. Gravid eller ei. Det er ikke riktig at man skal holde ut og risikere liv og helse til mor og barn bare fordi at "graviditet ikke er en sykdom". Det er uansett ikke slik at man sykemelder seg selv, det er legen som sykemelder. Ellers synes jeg det blir veldig feil å klage på coronarestriksjoner under svangerskap, fødsel og barsel for dere som er gravide nå. Dere visste veldig godt hva dere gikk til da dere valgte å bli gravid midt i en pandemi 😊 hvorfor skrek dere ikke like høyt for oss som fødte vår/sommer 2020? Anonymkode: eb71b...a12 1
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2021 #18 Skrevet 24. februar 2021 Vil bare si til deg ts at jeg skjønner deg så godt💛 kjenner på eksakt de samme følelsene som deg. Ble selv sm gradert nå og har ingen dårlig samvittighet men morsomt å se hvor mange rundt en som har en mening... stressende i seg selv. Covid-faren er der , mens leder ikke tenker d er noe å blåse opp i og med at myndighetene sier det ikke er noe biggie for gravide (men så er det jo regnet for risiko i alle andre land. Så d gjør noe med tankene..) Nei.. vi får holde ut.. var gravid i 2018 og det var en helt annen opplevelse - til det positive. Skal sies at jeg hadde en annen arbeidsgiver da som virkelig visste sin tilretteleggingsplikt. Anonymkode: 2b00e...567 3
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2021 #19 Skrevet 24. februar 2021 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Om man har en gyldig grunn til å bli sykemeldt, så blir man sykemeldt. Gravid eller ei. Det er ikke riktig at man skal holde ut og risikere liv og helse til mor og barn bare fordi at "graviditet ikke er en sykdom". Det er uansett ikke slik at man sykemelder seg selv, det er legen som sykemelder. Ellers synes jeg det blir veldig feil å klage på coronarestriksjoner under svangerskap, fødsel og barsel for dere som er gravide nå. Dere visste veldig godt hva dere gikk til da dere valgte å bli gravid midt i en pandemi 😊 hvorfor skrek dere ikke like høyt for oss som fødte vår/sommer 2020? Anonymkode: eb71b...a12 Jeg bor i et område hvor det nesten ikke var smitte men har blitt veldig mye nå. Det er rart og grunnleggende feil å legge ansvar over på gravide mtp tilrettelegging på arbeidsplasser . Man kan likesågodt snu det rundt og si at nå bør det faktisk foreligge handlingsplaner på dette siden covid har herjet i ett år! Dessuten: de jeg vet på min jobb som var gravid i 2020 fikk bestemme arb oppgaver selv, sm seg, svangerskapspenger - alt var mulig og opp til den gravide.. i mellomtiden har det kommet et mer eller mindre ubegrunnet uttalelse fra FHI som sier at gravide ikke er i risikogruppen (dog under tvil - hva er det for noe?) som gjør at vi som er gravide nå får helt andre vilkår! DET syns jeg er urettferdig ! Anonymkode: 2b00e...567 5
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2021 #20 Skrevet 24. februar 2021 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Ellers synes jeg det blir veldig feil å klage på coronarestriksjoner under svangerskap, fødsel og barsel for dere som er gravide nå. Dere visste veldig godt hva dere gikk til da dere valgte å bli gravid midt i en pandemi 😊 hvorfor skrek dere ikke like høyt for oss som fødte vår/sommer 2020? Anonymkode: eb71b...a12 Alle har ikke VALGT å bli gravide, mange blir det uten å ha planlagt det. Og du glemmer også de utallige som har slitt i årevis med å bli gravide som tilfeldigvis ble det nå i pandemien. Skulle de liksom ta abort, tenker du? I vår/sommer visste vi mye mindre om viruset enn vi gjør nå. Situasjonen var ny for oss alle. Nå vet vi mer og kan derfor tilrettelegge mer også. Det er helt feil å ha like strenge regler for føde/barsel nå som i starten av pandemien. Anonymkode: 2cade...3b0 8
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå