Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har aldri vært gravid før. Nå har jeg spydd både morgen og kveld, vært kvalm og svimmel, skikkelig hodepine og sykdomsfølelse i snart 1 uke. Jeg har også tatt covid-19 test som var negativ. Jeg er redd det kommer til å ende i spontanabort siden jeg er så dårlig. Jeg har sterke mens-smerter uten blødning. 

Jeg har ikke vært hos legen, men er det normalt å føle seg så dårlig at man blir sykemeldt i uke 7? 

Jeg føler meg dårligere nå enn når jeg har hatt feber og andre sykdommer. Har holdt på å besvime etter hver gang jeg kaster opp og jeg kaldsvetter.  

Anonymkode: b58fb...ec1

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Velkommen til livet med hyperemesis! Er som en heftig omgangssyke

Anonymkode: 08b45...2f6

Skrevet

Jeg hadde ikke hypernemesis, da jeg ikke klarer å kaste opp, uansett hvor kvalm jeg er. Jeg bare brekker meg masse. Det er ikke sikkert Ts har hypernemesis heller. Uansett, bortsett fra at ingenting kom opp da jeg brakk meg, hadde jeg det helt likt i første trimester. Jeg har heller aldri vært så dårlig i mitt liv, og selv om jeg var sliten i 3.trimester, var det barnemat i forhold. Jeg var kjempedårlig 24/7 og var så sliten at det var smertefullt. Jeg var 100% sykemeldt fra uke 7 til 10, men etter det var jeg ikke borte fra jobb én eneste dag før jeg gikk ut i permisjon. Var dårlig både litt før uke 7 og litt etter uke 10, men ikke like dårlig. I starten av 2.trimester var jeg plutselig i toppform. 1.trimester kan dessverre være helt for****** for mange av oss.

Det har forøvrig ingenting med spontanabort å gjøre, tvert imot. Det er fordi det krever så mye av kroppen å danne et foster at mange blir forferdelig dårlige i 1.trimester. 

Anonymkode: c0d57...2c1

• Liker 2
Skrevet

Veldig mange jeg kjenner var sykemeldte yele første trimester. Noen er kjempe dårlige og andre er ikke dårlige i det hele tatt, begge deler er normalt. Og det er ikke noen høyere risiko for spontanabort ved å være veldig dårlig.

God bedring og lykke til :)

Anonymkode: d2b75...6db

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg har aldri vært gravid før. Nå har jeg spydd både morgen og kveld, vært kvalm og svimmel, skikkelig hodepine og sykdomsfølelse i snart 1 uke. Jeg har også tatt covid-19 test som var negativ. Jeg er redd det kommer til å ende i spontanabort siden jeg er så dårlig. Jeg har sterke mens-smerter uten blødning. 

Jeg har ikke vært hos legen, men er det normalt å føle seg så dårlig at man blir sykemeldt i uke 7? 

Jeg føler meg dårligere nå enn når jeg har hatt feber og andre sykdommer. Har holdt på å besvime etter hver gang jeg kaster opp og jeg kaldsvetter.  

Du kan ha hyperemesis. Jeg jobber som sykepleier og vil ikke at du nøler ett eneste sekund med og dra til fastlegen din. Det skal mye til for og miste  barnet men du kan blir dehydrert og miste all næring. DA vil jeg helst anbefale deg og innlegges på sykehus eller du får noen reseptbelagte medisiner under streng oppfølging på at dette er bekreftet via dine blodprøver og urin på at du virkelig trenher det. Hold ut baby mama ❤️ drt er så tøft i starten. Du virkelig nesten ønsker at du ikke ble gravid. Men på enden av veien så vil du virkelig forstå hva kjærlighet er når baby ligger i armene dine. 

Du føler at hjertet kommer til og sprenge fordi det er så. Mye gode følelser. Hold ut med alt du har. Det finnes kvalmebånd for 169 på apotek du får kjøpt. Gå med løse klær. Ikke ligg for mye. Hold deg for nesen når. Du tar multivitaminer og sitt helt i ro når kvalmen kommer. Prøv og spise surt ved maten 3 eller 4 Sitron biter kan gjøre så mangt for at du kan få i deg litt mat. 

Det hjelper også og drikke vann mår du er ut på tur. Sett deg ned i jshrn eller utenfor døren din med dyne rundt deg og lull øynene mens du prøver og trekke frisk luft. Om ca 12 uker så vil det avta. Da har du nådd enda en milepæl ❤️ håper det avtar raskere for deg men så klart det vil heldigvis gå over. Heia heia heia!!!!! 

Lykke til :)

Anonymkode: 1e5a0...6d1

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Var også slik , sjekk hyperemesis og snakk med lege. Det finnes medisiner på resept  og uten som kan hjelpe og er trygt!

Jeg var så dårlig jeg trodde jeg skulle dø, faktisk...medisiner hjalp meg igjennom det

Anonymkode: 91670...b69

Skrevet

Du må jo dra til legen, så de kan sjekke om du er dehydrert, blodtrykk, om du kan få medisiner mot kvalmen, om alt er bra med fosteret osv!

Anonymkode: fd8b8...600

• Liker 1
Skrevet

Hvis du også har sterke magesmerter bør du iallfall dra til legen, det kan være graviditet utenfor livmoren, MA eller annet som må undersøkes med en gang. Håper det "bare" er hyperemesis og at alt er bra med deg og foster altså men synes du skal sjekke deg kjapt ❤️ 

Anonymkode: fd8b8...600

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Om du har så vondt kan det være svangerskap utenfor livmoren.

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Jeg hadde ikke hypernemesis, da jeg ikke klarer å kaste opp, uansett hvor kvalm jeg er. Jeg bare brekker meg masse. Det er ikke sikkert Ts har hypernemesis heller. Uansett, bortsett fra at ingenting kom opp da jeg brakk meg, hadde jeg det helt likt i første trimester. Jeg har heller aldri vært så dårlig i mitt liv, og selv om jeg var sliten i 3.trimester, var det barnemat i forhold. Jeg var kjempedårlig 24/7 og var så sliten at det var smertefullt. Jeg var 100% sykemeldt fra uke 7 til 10, men etter det var jeg ikke borte fra jobb én eneste dag før jeg gikk ut i permisjon. Var dårlig både litt før uke 7 og litt etter uke 10, men ikke like dårlig. I starten av 2.trimester var jeg plutselig i toppform. 1.trimester kan dessverre være helt for****** for mange av oss.

Det har forøvrig ingenting med spontanabort å gjøre, tvert imot. Det er fordi det krever så mye av kroppen å danne et foster at mange blir forferdelig dårlige i 1.trimester. 

Anonymkode: c0d57...2c1

Øh, hyperemesis er ekstrem svangerskapsKVALME. Sier ingenting om ekstrem svangerskapsoppkast...

Anonymkode: 08b45...2f6

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Jeg hadde ikke hypernemesis, da jeg ikke klarer å kaste opp, uansett hvor kvalm jeg er

Hyperemesis er ikke bare oppkast, man kan ha diagnosen uten oppkast 🤦🏼‍♀️
bare til å se på SUKK testen

Anonymkode: 91670...b69

Skrevet

Jeg var veldig dårlig fra ca 6 til ca uke 13. Kom meg på jobb, og så lå jeg strøken resten av døgnet.... føltes som jeg hadde vært skikkelig på fylla dagen før. Forhåpentligvis går det over! 

Anonymkode: a7243...4cb

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...