Gå til innhold

Dere som har tatt koloskopi, hvordan er det?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er innkalt til dette til tross for at jeg har tatt en rekke andre undersøkelser, for å finne ut av fordøyelsesproblemer. Har sendt epost til sykehuset, men de har ikke svart, så vil høre om andres erfaringer.

• Er det vondt? Det står man kan få beroligende, og da håper jeg det er sånn som man får på gastroskopi, så man ikke husker noe etterpå?
  • Hvordan er det etter undersøkelsen? Kan man leve som normalt eller har man vondt og er sår eller noe?
  • Hvordan er det med dette avføringsmiddelet man skal ta? Må man holde seg nær toalettet i timevis? Det står nemlig at første dose skal tas kl 18 og neste 5 timer før undersøkelsen, og timen er 9.30. Det vil jo si at jeg må stå opp 04.30 for å ta det. Det høres så omfattende ut. Og blir redd for å sove, gå tur, trene, kjøre til sykehuset og sånn hvis man plutselig må akutt på do...! Vil jeg få problemer med å sove fordi middelet virker utover kvelden og natta? 

Anonymkode: 2b20a...070

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det var ikke vondt, verken før eller etter. Men for min del opplevdes det nok litt ydmykende, jeg var rett over 20 år, måtte kle av meg nedentil midt på legekontoret og legge med med stussen ut på en benk😝 

Jeg fikk lakserende som jeg skulle drikke til ulike tider døgnet før, samtidig som jeg fastet, det var nok det verste. Lenge siden nå, men tror nok det er greit å være et sted du har lett tilgang til toalett. Husker jeg dro hjem til foreldrene mine, siden jeg bodde på hybel. Men du kommer nok ikke til å bæsje deg ut i søvne. Lakseringsmiddelet smakte forferdelig kvalmt, men vet det finnes ulike typer. Spør legen din om du kan starte tidliger med medisinen, slik at du kan ta siste dose før du legger deg. Så lenge du ikke spiser noe mer bør det jo ikke ha noe å si. 

Anonymkode: 1d7d9...20d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går fint. Jeg fikk en slynge på kameraet og det gjorde at tarmen ble strukket i ca et min, var ikke behagelig. Det føles rart ja, men ikke direkte smertefullt. Gastro var verre for meg, der fikk jeg som sagt ingenting annet enn litt bedøvende spray i halsen, og jeg spøy meg gjennom undersøkelsen.

Har aldri fått beroligende verken til gastro eller koloskopi. 

Etter undersøkelsen var jeg glad for å kunne spise igjen. Hadde ikke vondt :) Sikkert lurt å ta det rolig samme dag så du får i deg næring igjen. Jeg måtte faste i over 48 timer, kunne kun drikke vann og ha litt buljong i kokt vann om jeg måtte ha noe. Det var det verste, å føle seg heeelt tom for energi før undersøkelsen.

Du bør holde deg hjemme når du tar avføringspillene ja. Noen år siden jeg gjorde det, men ikke noe problem å rekke toalettet for meg når jeg var hjemme. Ville ikke ha trent eller gått tur når du tar de pillene :) Sannsynligvis er du ganske tom når du kjører til sykehuset. 

Anonymkode: 9cb5e...415

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Jeg hadde en koloskopi for ikke så lenge siden, så skal svare så godt jeg kan. :)

1. For min del var det veldig smertefullt, men legen påpekte at tarmen min var mer enn normalt lang og svingete, noe som gjorde det vanskelig å få skopet rundt svingene. Jeg kjente ingenting da de førte det inn altså, men svingene var vonde. Andre jeg har snakket med har ikke hatt noen smerter forbundet med det i det hele tatt, så jeg ville ikke gruet meg om jeg var deg. Jeg fikk beroligende som gjorde meg svimmel og susete, men jeg husket alt godt i ettertid og gikk hjem etter undersøkelsen, så jeg ble ikke langvarig påvirket. 

2. Så fort skopet var ute hadde jeg ingen smerter. Var ikke sår eller hadde mageknip, følte meg helt fin. Jeg levde altså som normalt etterpå, men det kan være andre har en annen opplevelse.

3. Det er ulikt hvilke avføringsmidler man må ta. Den typen jeg tok var to doser dagen før undersøkelsen, en til frokost og en til kveldsmat. Jeg gikk noen korte turer denne dagen, men holdt meg stort sett hjemme. Jeg måtte ikke på do i løpet av natta, tror det middelet jeg fikk "virket ferdig" i løpet av kvelden. :) Om jeg var deg ville jeg kanskje hørt med sykehuset om du kan ta begge dosene dagen før undersøkelsen, når siste dose skal tas minst fem timer før er det kanskje ved timer sent på dagen?

Håper dette er litt til hjelp. :)

Anonymkode: bc71c...06a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det var ikke vondt, verken før eller etter. Men for min del opplevdes det nok litt ydmykende, jeg var rett over 20 år, måtte kle av meg nedentil midt på legekontoret og legge med med stussen ut på en benk😝 

Jeg fikk lakserende som jeg skulle drikke til ulike tider døgnet før, samtidig som jeg fastet, det var nok det verste. Lenge siden nå, men tror nok det er greit å være et sted du har lett tilgang til toalett. Husker jeg dro hjem til foreldrene mine, siden jeg bodde på hybel. Men du kommer nok ikke til å bæsje deg ut i søvne. Lakseringsmiddelet smakte forferdelig kvalmt, men vet det finnes ulike typer. Spør legen din om du kan starte tidliger med medisinen, slik at du kan ta siste dose før du legger deg. Så lenge du ikke spiser noe mer bør det jo ikke ha noe å si. 

Man får forresten ikke noe beroligende, og er slevfølgelig våken under undersøkelsen. Men om du har angst f.eks, eller tidligere erfaringer med tilsvarende undersøkelser som ikke har gått bra er det kanskje en mulighet for beroligende.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for mange raske svar. Jeg har tatt to gastroskopier, den ene var jeg helt våken og brakk meg gjennom hele, den andre sa de at jeg skulle ha beroligende, for da skulle de ta biopsi i tillegg og holde på i over en halvtime. Da husker jeg bare at jeg la meg sidelengs og våkna på gangen igjen etterpå. Det står på sykehusets nettside at man må si ifra hvis man ønsker beroligende, og at man da ikke kan kjøre selv etterpå.

Det står at når man har undersøkelse mellom 8 og 15 må man ikke spise fast føde etter kl 13 dagen før, og så må man ta første dose kl 18 og drikke 2 liter væske. Så står det at man skal ta dose 2 fem timer før undersøkelsen - og at "Hvis det går mer enn 5 timer fra du drikker siste dose tømmingsmiddel, fylles etter hvert tykktarmen med innhold fra tynntarmen. Tarmen vil dermed ikke være optimalt tømt ved undersøkelsen". Så derfor virker det ikke som det er lov å ta den tidligere. Men kanskje senere.

Syns det hørtes flaut ut å ligge med rompa i været selv, jeg, og jeg er ikke tenåring! ;) Fasting er jeg vant til, både pga undersøkelser den siste tiden og fordi jeg vanligvis faster 16 timer. Men det er jo slitsomt. Har gått 19 timer noen ganger pga alle undersøkelsene, og da er jeg helt desperat etter mat!

Så ingen morgentur med hund eller trening når jeg står opp, altså...Har jo ikke lyst til å drite meg ned på tur akkurat. Har motsatt problem av forstoppelse, derfor litt redd det kan bli voldsomt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Man får forresten ikke noe beroligende, og er slevfølgelig våken under undersøkelsen. Men om du har angst f.eks, eller tidligere erfaringer med tilsvarende undersøkelser som ikke har gått bra er det kanskje en mulighet for beroligende.  

Ja, det har du nok rett i :)  Jeg trengte ikke beroligende heller, men om jeg må ta gastroskopi igjen så kommer jeg til å be om det. Det er den jævligste undersøkelsen jeg har vært gjennom. Og jeg har vært gjennom mye.

Koloskopi er piece of cake i forhold, bare forberedelsene som er slitsomme med tanke på lang faste og tømming. Og for deg TS, lite trening og hundelufting den dagen ja, kanskje gå noen runder nærme huset. Å trene på så tom mage er tungt. Jeg driver med periodisk fasting selv, men det er noe annet å faste i 48 timer :) Vær litt ekstra snill med kroppen din den dagen.

Anonymkode: 9cb5e...415

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selve undersøkelsen var ikke noe spesielt. Klart, det er jo ikke direkte behagelig, men det er ikke noe å grue seg til heller. 

Tømmingen i forkant hadde jeg mer problemer med. Jeg har skjønt det er litt ulike midler som brukes. Mitt smakte syntetisk sitron og ingefær, og det var MYE som skulle ned. Blæ. 

Litt tid etter inntak får du vondt i magen, og så må du på do. Første gangen har du diaré. Andre gangen veldig diaré. Tredje, fjerde og syttende gang bæsjer du vann. Seriøst, du sitter på do og tenker at "NÅ må det da være tomt" men en time senere kommer det mer vann. 

Viktig å drikke mye. 

Jeg ble ganske uvel av det der, ble veldig slapp og svimmel av å være helt tom. Hadde med matpakke på sykehuset og kastet innpå så fort jeg hadde kommet meg ut av undersøkelsesrommet, hahaha 😂

Lykke til! Dette går fint! 

Anonymkode: 0d360...d0b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det var 10* bedre enn gastroskopi.

Tidvis ubehagelig, men ikke vondt. Jeg lå på siden, og litt på ryggen. Men syns de var flinke å berolige meg.

Hadde ikke vondt etterpå, tror de suger ut mest mulig luft når de er ferdige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har divertikulitt og skulle sjekke opp dette, det var grusomt. Aldri hatt så vondt ( minus fødsel) faktisk! Men uten divertikler( eller betennelse) kan det hende det ikke gjør så vondt.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ikke svare på alt, men jeg har gjort det to ganger og det var utrolig smertefullt. Jeg har aldri kjent så mye smerte, og fikk heldigvis smertestillende gjennom armen underveis. Jeg sa ifra før undersøkelsen at jeg får veldig vondt. Det er ikke slik at alle har så vondt, jeg fikk også beskjed om at tarmene svinget seg veldig og var veldig trange ved enkelte partier. Jeg tok en valium en halvtime før, bare for å bli litt roligere. Lykke til! Husk at det plutselig er over! Jeg har ikke vært plaget med smerte/ubehag etter undersøkelsen, men jeg er veldig forsiktig med mat/toalettbesøk etter undersøkelsen, og tar movicol for å gjøre avføringen mykere da jeg sliter med smerte fra før av. Det går sikkert fint, men sikkert lurt å ta noe beroligende først om du gruer deg veldig☺️

Anonymkode: 9ac1c...660

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, AnonymBruker said:
  • Er det vondt? Det står man kan få beroligende, og da håper jeg det er sånn som man får på gastroskopi, så man ikke husker noe etterpå?
  • Hvordan er det etter undersøkelsen? Kan man leve som normalt eller har man vondt og er sår eller noe?
  • Hvordan er det med dette avføringsmiddelet man skal ta? Må man holde seg nær toalettet i timevis? Det står nemlig at første dose skal tas kl 18 og neste 5 timer før undersøkelsen, og timen er 9.30. Det vil jo si at jeg må stå opp 04.30 for å ta det. Det høres så omfattende ut. Og blir redd for å sove, gå tur, trene, kjøre til sykehuset og sånn hvis man plutselig må akutt på do...! Vil jeg få problemer med å sove fordi middelet virker utover kvelden og natta? 

* Ikke vondt. Men litt ubehagelig. Men man får bedøvelse via en tynn sprøyte (tynnere enn blodprøve så den kjennes omtrent ikke) hvis man vil ha det.

* Rett etterpå føles det bra. Faktisk bedre enn bra fordi tarmen er "renset". Bare litt svimmel pga lite mat siste 24 timer så ta med feks en banan eller annen "mild" mat å spise på vei hjem. Ikke noen sår eller vondt etterpå.

* Middelet er vel det verste med det hele. Ja, man bør være nær en ledig do hele tiden. På min innkalling, som også var om morgenen, stod det at jeg skulle ta andre omgang ca 2-3 timer før jeg la meg om kvelden. Har du lest nøye nok på innkallingen eller pakningen på middelet? Viktig å drikke så mye som det står også. Det var ikke noe dobehov på vei til sykehuset eller under undersøkelsen for meg. Systemet var tømt. Men om du aldri har vært der før bør du kanskje i forkant ha sjekket ut to-tre doalternativer på sykehuset så du vet hvor de er.

Anonymkode: 9dba4...33d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det står at man ikke skal følge pakkevedlegg, men en bruksanvisning de har med i brevet:

Dagen før undersøkelsen kan du spise en lett lunsj kl. 1300. Deretter må du ikke spise fast føde. 
1.dose Dagen før undersøkelsen kl.1800.   1.  Fyll et glass med 1 ½ dl vann.  2.  Hell innholdet av den første posen i glasset.                  3.  Rør om i 2-3 minutter til alt pulveret er fullstendig oppløst. Blandingen vil være  uklar. Blandingen kan bli varm; avkjøl den eventuelt før den drikkes. 4. Drikk deretter ca 2 liter fordelt på 5 dl hver time. Du kan drikke: Vann, buljong,  ferdig blandet sukkerfri saft, sukkerfri brus og mineralvann, kaffe eller te (ikke med  melk). Du må holde deg i nærheten av et toalett etter å ha tatt tømmingsmiddelet. Det er individuelt hvor lang tid det tar før preparatet virker, det kan gå flere timer før effekten kommer. Vanligvis kommer effekten raskere etter dose nummer to.
2. dose 5 timer før undersøkelsen.
(lik tekst som over) og så: Hvis det går mer enn 5 timer fra du drikker siste dose tømmingsmiddel, fylles etter hvert tykktarmen med innhold fra tynntarmen. Tarmen vil dermed ikke være optimalt tømt ved undersøkelsen. Du skal ikke spise fast føde før du er ferdig med undersøkelsen. 

Så de er ikke så mye som 24-48 timers faste som noen av dere har hatt, siden jeg kan spise suppe og sånt etter 13. 

Men huff, så utrolig mye styr! Syns både undersøkelsen og alt forarbeidet høres skummelt ut!

Har vært der mange ganger nå, men ikke vært på do der, så litt usikker på akkurat hvor den er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Er koloskopi det samme som CT av tarmen? 

Anonymkode: f105c...024

Tror det er litt annerledes, jeg har i alle fall tatt 3 CT av tarmer, skjoldbrukskjertel mm, og da har jeg ligget bare inni en maskin. Men nå skal de føre en slange oppi rompa og se på bilder på en skjerm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Tror det er litt annerledes, jeg har i alle fall tatt 3 CT av tarmer, skjoldbrukskjertel mm, og da har jeg ligget bare inni en maskin. Men nå skal de føre en slange oppi rompa og se på bilder på en skjerm

Jojo, med slangen i rompa...Er det koloskopi?? Fordi det er akk det jeg har tatt og legen sa det var CT 

Anonymkode: f105c...024

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har ringt sykehuset og ble lovet beroligende, i alle fall. Men må stå opp halv fem for å ta middel.

En ting jeg glemte å spørre dem om. På brevet står det at etter 13 dagen før kan man ikke innta fast føde. Rundt på nett står det mer spesifiser "kun klare væsker", men det står det ikke i brevet. Hva er da regnet som "ikke fast føde?" Jeg tenker supper (men at de da kan være uklare forsåvidt) og proteindrikke og sånt, men hva med feks yoghurt? Cottage cheese? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Koloskopi er den beste form for tarmdiagnostikk da skopet tar turen gjennom hele tykktarm og får et godt bilde av innsiden 

ct blir tatt dersom man har vondt og det kan være mistanke om ting som må opereres raskt, eller om koloskopi ikke er mulig. (Ikke alle klarer på tømme seg tilstrekkelig). 

En viktig ting er at man aldri skal ta oljeklyster i forkant av koloskopi da kamera vil bli ødelagt av dette. 

lykke til TS, jeg skal til koloskopi om et par uker også. Gruer meg litt, selv om jeg jobber innenfor feltet. 

Anonymkode: 2a229...66d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! Oljeklystér har jeg aldri hørt om engang! :P Men allslags frivillig ting-oppi-rompa-greier holder jeg meg unna, altså! Har tatt masse undersøkelser tidligere med div. CT.

Men du som jobber med det, kan du svare på om jeg kan spise yoghurt dagen før? Eller må alt være tyntflytende?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...