AnonymBruker Skrevet 23. februar 2021 #21 Skrevet 23. februar 2021 Ja, fyrer i peisen og har en 1åring. Men nå forstår han at han skal holde seg unna, hadde grind tidligere da han ikke forstod det! Følger selvfølgelig alltid med om vi har fyrt 🙃 Anonymkode: 8cb35...b13
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2021 #22 Skrevet 23. februar 2021 Fyrte uten grind (pga plassmangel) og endte opp med 3,5 åring på legvakta med 2. gradsforbrenning. Selv om vi hadde fyrt hele hans liv og fortalt gjentatte ganger at det var farlig (tilpasset alder og forståelse), samt at han hadde holdt seg unna før, så følte han plutselig for å ta på den. Anonymkode: 85f13...f00 1
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2021 #23 Skrevet 23. februar 2021 Ting går fremover. Mengden barn med alvorlige brannskader (og mer) har gått drastisk ned de siste årene. Tenk hvor mye lidelse som er spart, fordi vi kan litt mer i disse dager. En ting er at barnet vet, og kan. Men plutselig er det ellevill lek og besøk, så går det feil likevel. TS sitt argument kan sammenlignes med klassikeren "jeg overlevde barndommen uten sikkerhetsbeltet". Anonymkode: 87550...1de 1
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2021 #24 Skrevet 23. februar 2021 Fyrer uten grind. Passet på eldste som nå er 2,5 hele tiden vinteren 2019/2020 når vi fyrte. Nå kan vi slippe henne av syne med fyr i peisen uten å bekymre oss for at hun skal ta borti. Anonymkode: aeb90...498
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2021 #25 Skrevet 23. februar 2021 Jeg vokste opp med vedovn hjemme og uten grind - MEN: da jeg vokste opp hadde vi en stor og barnesikker peis i den ene etasjen (måtte omtrent krabbe inn i peisen for å få tatt på noe som var skadelig varmt), og den vedovnen som var "farlig" sto i en stor, åpen gang der vi normalt ikke oppholdt oss. Hjemme hos meg har vi en vedovn som blir veldig varm på alle sider og den står midt i TV-stua der ungene pleier å leke hele dagen. Så der er det peisgrind i god avstand, pluss at jeg har tettet igjen hulrommene i peisgrinda på den siden der barna kunne ha klart å nå bort med fingertuppene dersom de prøvde skikkelig hardt (den er montert 20-30 cm fra ovnen på det nærmeste). Har en bekjent som ikke ville ha peisgrind fordi det "var så stygt" og "ungene lærte at det var varmt". Joda, de lærte. Den ene lærte etter tredjegradsforbrending på begge hendene og en sykehusinnleggelse. Anonymkode: 7f6c2...c65 3
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2021 #26 Skrevet 23. februar 2021 Peiser i dag avgir varme mer effektivt, og er mye verre å brenne seg på. I tillegg er mange hus bygd mer arealeffektivt, og det er ofte gangsoner rundt peisene. Dermed større risiko for at noen kommer borti uforvarende. Og nei - jeg fyrer ikke opp mens ettåringen er våken. Er snakk om én sesong liksom. Anonymkode: 327ee...899 1
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2021 #27 Skrevet 23. februar 2021 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Peiser i dag avgir varme mer effektivt, og er mye verre å brenne seg på. I tillegg er mange hus bygd mer arealeffektivt, og det er ofte gangsoner rundt peisene. Dermed større risiko for at noen kommer borti uforvarende. Og nei - jeg fyrer ikke opp mens ettåringen er våken. Er snakk om én sesong liksom. Anonymkode: 327ee...899 Lett å si når du tydeligvis bor i et hus som ikke er avhengig av å fyre for å holde varmen. Typisk arrogant svar fra en som ikke evner å sette seg inn i andres situasjon. Anonymkode: d7345...079 3
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2021 #28 Skrevet 23. februar 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Brent barn skyr ilden er det noe som heter og det tror jeg stemmer ganske bra, hvis de tar på ovnen og brenner seg så lærer de at det bør man ikke gjøre. Men jeg kan skjønne at det er lurt med gitter når de er i den alderen at de krabber rundt eller prøver å stø seg på ting når de lærer å gå. Anonymkode: 65f1f...052 Dessverre er det ikke alltid sånn. Gutten min på 1.5 tok på panelovnen å fikk andregradsforbrenning. Istedenfor å ta vekk hånden så bare hylskreik han. 2 uker etterpå var vi på besøk hos en vennine å han tok på ovnen der også å brant seg. Denne gangen var det heldigvis ikke så ille som sist. Anonymkode: aec40...012 2
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2021 #29 Skrevet 23. februar 2021 Fyrte med peisgrind. Unger er uvørne, ville ikke de skulle tryne mot ovnen. Tenkte aldri over at peisgrind er "skjemmende". Det kan vel sies om barneleker og -utstyr generelt hvis man har et striglet hjem? Anonymkode: 26c73...f78 1
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2021 #30 Skrevet 23. februar 2021 Fyrer og har peisgrind. Ikke fordi jeg tror barna med vilje vil ta på ovnen, men de kan falle i lek. Naboen min fra barndommen brant hånda fordi han falt og tok seg i mot med hånda. Han mista mye av følsomheten i håndflata permanent. Det vil jeg absolutt ikke risikere Anonymkode: ad0b9...fd1
asterix Skrevet 23. februar 2021 #31 Skrevet 23. februar 2021 Har alltid fyrt om vintrene og aldri hatt grind. Har heller fulgt ekstra godt med og lært dem at ovnen var farlig når den var varm. Det har fungert helt fint med alle 8 som er store nå og også så langt med minsta som er 1 1/2 år nå og fyker omkring her. 1
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2021 #32 Skrevet 23. februar 2021 14 minutter siden, asterix said: Har alltid fyrt om vintrene og aldri hatt grind. Har heller fulgt ekstra godt med og lært dem at ovnen var farlig når den var varm. Det har fungert helt fint med alle 8 som er store nå og også så langt med minsta som er 1 1/2 år nå og fyker omkring her. Men ulykker kan jo skje. Ser ikke forskjellen på å sikre skarpe hjørner, feste skap, sikre trapp og fjerne kjemikalier, og å sikre vedovn. Konsekvensene kan virkelig bli alvorlige.. Anonymkode: ad0b9...fd1 2
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2021 #33 Skrevet 23. februar 2021 vi fyrer og har ikke peisgrind, på det verste gå langs ting var dog på sommeren, om det hadde fortsatt skulle jeg vurdert peisgrind. Barnet lærte fort at peisen var varm, det var ikke neo problem. Som deg kan jeg ikke huske noen peisgrind fra da vi var små, men tror ikke de voksne passet særlig mer på da heller. De lot det bare stå til, har intrykk av at foreldre i dag er mye mer flinke til å passe på. Anonymkode: 89a1a...f9b 1
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2021 #34 Skrevet 23. februar 2021 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Men ulykker kan jo skje. Ser ikke forskjellen på å sikre skarpe hjørner, feste skap, sikre trapp og fjerne kjemikalier, og å sikre vedovn. Konsekvensene kan virkelig bli alvorlige.. Anonymkode: ad0b9...fd1 men man ser vel an sitt barn. Vi har aldri sikret ovn, eller skarpe hjørner, det var ikke nødvendig. Noen barn trenger det andre ikke. Min venninne hadde aldri trappegrind, barnet var ikke interessert i trappen. Anonymkode: 89a1a...f9b 2
MortenMinstelønn Skrevet 23. februar 2021 #35 Skrevet 23. februar 2021 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Mange av mine venner med små barn unngår å fyre i peisen i redsel for at barna skal brenne seg. Det er utrolig ulovlig å fyre i peisen med små barn. Det kan i Norge gi fengselstraff og bøter. 1
Maleficenta Skrevet 23. februar 2021 #36 Skrevet 23. februar 2021 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Mange av mine venner med små barn unngår å fyre i peisen i redsel for at barna skal brenne seg. De velger heller å gjøre det sånn enn å ha en sjenerende grind foran peisen som kan gjøre at de slipper å passe på barna hele tiden. Fra min egen barndom kan jeg ikke huske at det var noen fysisk sperre foran peisen, og jeg lærte meg tidlig at peisen var 'au-au', selv om jeg tidvis kanskje også brant meg. Jeg blir derfor nysgjerrig på om vi har mindre kapasitet i dag til å passe på barna våre hvert øyeblikk - eller er vi reddere for at barna skal skade seg? (Regner med dette er en problemstilling som kan overføres til andre tema i en småbarnshverdag, 'før i tiden' vs 'i dag', uten at det nødvendigvis var bedre før.) Anonymkode: f038b...e7d Vi fyrer i peisen uten grind. Han nærmer seg ikke ovnen. Han forstår at han ikke skal det 1
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2021 #37 Skrevet 23. februar 2021 De lærer seg at det er farlig, men som en venn opplevde; barnet snublet og tok seg for mot vedovnen. Fikk forbrenningsskade i hånden. Anonymkode: d98eb...e58 1
Maleficenta Skrevet 23. februar 2021 #38 Skrevet 23. februar 2021 MortenMinstelønn skrev (1 minutt siden): Det er utrolig ulovlig å fyre i peisen med små barn. Det kan i Norge gi fengselstraff og bøter. Hæ? 1
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2021 #39 Skrevet 23. februar 2021 Jobber i traumemottak og har på 15 år ikke fått inn barn med brannskade fra peisovn som jeg har fått med meg ihvertfall. Derimot skoldingsskade fra te/kaffe, det skjer ukentlig Anonymkode: 8a9d8...cb2 1
Maleficenta Skrevet 23. februar 2021 #40 Skrevet 23. februar 2021 AnonymBruker skrev (37 minutter siden): Fyrer og har peisgrind. Ikke fordi jeg tror barna med vilje vil ta på ovnen, men de kan falle i lek. Naboen min fra barndommen brant hånda fordi han falt og tok seg i mot med hånda. Han mista mye av følsomheten i håndflata permanent. Det vil jeg absolutt ikke risikere Anonymkode: ad0b9...fd1 Men om de faller på grinda så hjelper den vel ikke?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå