AnonymBruker Skrevet 23. februar 2021 #1 Skrevet 23. februar 2021 Mange av mine venner med små barn unngår å fyre i peisen i redsel for at barna skal brenne seg. De velger heller å gjøre det sånn enn å ha en sjenerende grind foran peisen som kan gjøre at de slipper å passe på barna hele tiden. Fra min egen barndom kan jeg ikke huske at det var noen fysisk sperre foran peisen, og jeg lærte meg tidlig at peisen var 'au-au', selv om jeg tidvis kanskje også brant meg. Jeg blir derfor nysgjerrig på om vi har mindre kapasitet i dag til å passe på barna våre hvert øyeblikk - eller er vi reddere for at barna skal skade seg? (Regner med dette er en problemstilling som kan overføres til andre tema i en småbarnshverdag, 'før i tiden' vs 'i dag', uten at det nødvendigvis var bedre før.) Anonymkode: f038b...e7d 6
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2021 #2 Skrevet 23. februar 2021 Sikkerhet først. En sjenerende grind er bedre enn en tur på legevakta med brannskade. Anonymkode: f815d...aed 16
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2021 #3 Skrevet 23. februar 2021 Vi har peisgrind ja. Barnet vet selvfølgelig at peisen er varm, men i småbarnsalderen er det lett å snuble eller komme borti når alt skal gå i racerfart. Jeg har venner som fremdeles har arr etter å ha brent seg på peis og komfyr som små, én måtte ta hudtransplantasjon. Ikke alt som er smertefullt må erfares personlig før man lærer. Anonymkode: 97e34...55e 7
Hippogriff Skrevet 23. februar 2021 #4 Skrevet 23. februar 2021 Ja, det gjorde jeg da barna var små. Passet selvfølgelig ekstra godt på og lærte dem at de skulle holde seg unna. Sånn ble det gjort i min egen oppvekst også. Brukte ingen grind. 4
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2021 #5 Skrevet 23. februar 2021 Vi fyrer I ovnen. Har hatt peisgrind foran. Vi har kun vedovn som oppvarming, så er ett must å fyre I ovnen fra sep-mai. Varme kommer før interiør og at en grind er stygt. Praktisk å henge dresser på og 😉 Anonymkode: f0459...7ed 11
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2021 #6 Skrevet 23. februar 2021 Brent barn skyr ilden er det noe som heter og det tror jeg stemmer ganske bra, hvis de tar på ovnen og brenner seg så lærer de at det bør man ikke gjøre. Men jeg kan skjønne at det er lurt med gitter når de er i den alderen at de krabber rundt eller prøver å stø seg på ting når de lærer å gå. Anonymkode: 65f1f...052 6
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2021 #7 Skrevet 23. februar 2021 Ja vi fyrer. Har heller ikke peisgrind. Vi fyrer kun når det er en voksen i stua. Fjerde og siste ungen. Ingen av de har brent seg og de har visst fra de er små at det er farlig. Selv om vi er i nærheten hele tiden. Jeg vokste opp uten peisgrind. Brant meg aldri, men visste at det var "auau". Anonymkode: bb14a...4b3 2
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2021 #8 Skrevet 23. februar 2021 Fyrer og har peisgrind. Unge på 2.5 år. Anonymkode: fea00...4fc
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2021 #9 Skrevet 23. februar 2021 Fyrer, har ikke peisgrind - aldri hatt, gutten er nå 6 år, aldri brent seg nevneverdig 😊 Måtte naturligvis følge med da han var mindre, men det var null stress her hvertfall. Anonymkode: e2366...e21 3
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2021 #10 Skrevet 23. februar 2021 Fyrer i vedovnen ja. Nå har vi ikke grind, eldste er 3 år, og yngste er 6 måneder. Men når yngste blir enda mer mobil, enn hun er nå, så setter vi om grinda om vi fortsatt fyrer i ovnen. Eldste har rørt på ovnen hos andre et par ganger, men da uten sår. Bsre veldig vondt. Og lært, men uansett hvor mye de har lært, og vet. Så glemmer unger seg, og de kan falle på ovnen. Så vi bruker mye peisgrind ja. Gjorde det i fjor. Når eldste var 2 år. I år har et gåttfint, og ovnen står slik til, at de ikke løper på den også. Hele tiden under vurdering om og når peisgrinda skal opp. Mye får de erfare uten at de blir beskyttet mot det. Men akkurat varme, det får de ikke erfare av å prøve. For det kan være direkte farlig. Men æ falle i lek ute, er ikke like farlig. Joda. De kan jo knekke noe. Men de skal jo få være aktive å leke også. Men varme, det får bli noe de vet fordi vi voksne har sagt det. Håper jeg Anonymkode: 85e4d...e64 1
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2021 #11 Skrevet 23. februar 2021 Barn i dag skal pakkes inn i bomull og er skjøre som fint porselen. Ikke kan de gå 200 meter til skolen engang, de blir kjørt. Man kan ikke gå på do med døra lukket hvis ungen er våken. Er man alene hjemme med barn under skolealder, er det helt uaktuelt å kunne ta en dusj. Og Gud forby om de skal sove i egen seng, her skal det samsoves! Til middag spiser de kun det de selv vil ha, og det lages egen mat til dem om de ikke vil ha det resten av familien spiser. Et under at min generasjon vokste opp!! Anonymkode: 395f4...b6e 14
Hippogriff Skrevet 23. februar 2021 #12 Skrevet 23. februar 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Barn i dag skal pakkes inn i bomull og er skjøre som fint porselen. Ikke kan de gå 200 meter til skolen engang, de blir kjørt. Man kan ikke gå på do med døra lukket hvis ungen er våken. Er man alene hjemme med barn under skolealder, er det helt uaktuelt å kunne ta en dusj. Og Gud forby om de skal sove i egen seng, her skal det samsoves! Til middag spiser de kun det de selv vil ha, og det lages egen mat til dem om de ikke vil ha det resten av familien spiser. Et under at min generasjon vokste opp!! Anonymkode: 395f4...b6e Ikke for å skli for langt vekk fra trådens tema, men faktum er jo at ikke alle i «din generasjon» vokste opp. Barnedødeligheten har sunket drastisk i Norge de siste tiårene. 14
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2021 #13 Skrevet 23. februar 2021 Fyrer og har peisgrind. Man kan ikke følge med absolutt hele tiden. Det er fysisk umulig. Hvis man ser på statistikk over brannskader etter at det ble vanlig med peisgrind, vil jeg tro den har gått drastisk ned. Jeg unner barna mine å vokse opp uten skjemmende arr på kroppen. Anonymkode: 8f3d8...22a 2
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2021 #14 Skrevet 23. februar 2021 Fyrer i pris uten prisgrind. Anonymkode: d0c58...4f8
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2021 #15 Skrevet 23. februar 2021 Dropper vedfyring da jeg fikk barn. Vedfyring gir helsefarlig luft inne. Anonymkode: 82889...6c5
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2021 #16 Skrevet 23. februar 2021 Vi har fremdeles grind med en snart 3 åring, blir siste sesongen med grind foran peisen. Neste år blir den nok fjernet. Vokste opp i et nabolag der en gutt klatret over peisgrinden når han var 1 og datt med ansiktet på den varme peisen. Han fikk varige nevrologiske skader, store arr i ansiktet og måtte hudtransplanteres. Anonymkode: 5d11b...09a
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2021 #17 Skrevet 23. februar 2021 Moren min har ikke peisgrind, men fyrer allikevel i ovnen når min 2-åring er der. Hun kjenner at den er varm, og vet at hun får vondt hvis hun tar på. Hun har aldri prøvd seg på det, og det tror jeg heller ikke hun vil prøve seg på. Anonymkode: fc30a...182
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2021 #18 Skrevet 23. februar 2021 Vi bruker peisgrind fordi vi har en propell, og vi orker ikke å passe på hele tiden. Det er slitsomt for alle parter dersom det er veldig mye som ikke er lov, det blir så mye NEI i stedet for selvstendig lek. Vi er ikke pute-foreldre, men akkurat varme er faktisk veldig farlig. Anonymkode: 4f2a5...c07 2
Ginny Skrevet 23. februar 2021 #19 Skrevet 23. februar 2021 Fyrer i peisen, har en sjenerende grind 👍 Jeg har og en sjenerende grind foran trappa, og et godt testet sete til ungen i bilen. Ja jeg tar det til og med så langt at jeg har seler på barnestolen og i vogna og! Klart ungen hadde mest sannsynlig overlevd uten alt dette, men jeg har ikke tid til å fotfølge ettåringer som vakler av gårde eller kaster seg etter noe i ren impulsivitet. Og er det ikke fint at noen har brukt tid på å utvikle produkter som gjør at ungene er tryggere? 3
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2021 #20 Skrevet 23. februar 2021 Jepp, uten grind. Har en innebygd peis som er plassert ganske "høyt", men nå er han så stor at han lett kan legge hånda på glasset og brenne seg. Det er heldigvis bare glasset som er varmt da, ikke resten. Selv med tusen beskjeder gjorde han det én gang, men har aldri gjort det igjen 😅 Anonymkode: fef7d...ca0
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå