AnonymBruker Skrevet 23. februar 2021 #1 Skrevet 23. februar 2021 Jeg har det der genet som gjør at koriander smaker såpe. Jeg kjøpte er ferdig salat nettopp der de hadde blandet hakket koriander i salaten, det smakte som om noen hadde helt lano håndsåpe over salaten😭 Men det later jo til å være veldig populært, jeg går stadig på en koriander-smell😆 Så da lurte jeg på hva det egentlig smaker for dere som kan smake den gode smaken som sikkert finnes der egentlig? Klarer noen å beskrive det? Hvilken annen urt ligner det mest på?er Jeg blir jo nysgjerrig på hva jeg går glipp av. Anonymkode: 8a004...ee1 6
Siri_H Skrevet 23. februar 2021 #2 Skrevet 23. februar 2021 Dette lurer jeg på også. Jeg kan ikke forstå at smaken på koriander appellerer til noen, det smaker jo så vanvittig vondt. Verste nedturen er når man får en god rett servert og midt i en bit kjennes det ut som du har fått såpe i maten. Plutselig kjenner du ikke noe av den gode smaken lenger og korianderen døyver all god smak i resten av måltidet 6
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2021 #3 Skrevet 23. februar 2021 Friskt, skarpt, godt. De komplementerer og løfter andre asiatiske smaker god, er nydelig i retter med soya, fish sauce, ingefær. Elsker også basilikum og estragon, som nevnt over. Men ikke i de samme rettene. Urter må komplementere maten, da bidrar det til bedre smaksopplevelser. Lurer på om mange som ikke liker enkelte typer urter aldri har smakt det brukt på riktig måte. Det er et krydder. Så blir jo litt som å si at du ikke liker gurkemeie, etter at noen har brukt dette på for eksempel en smakssvak fisk som uer, eller uten å ha balansert det ut med andre smaker. Anonymkode: bde47...7bf 4
Siri_H Skrevet 23. februar 2021 #4 Skrevet 23. februar 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Lurer på om mange som ikke liker enkelte typer urter aldri har smakt det brukt på riktig måte. Det er et krydder. Så blir jo litt som å si at du ikke liker gurkemeie, etter at noen har brukt dette på for eksempel en smakssvak fisk som uer, eller uten å ha balansert det ut med andre smaker. Anonymkode: bde47...7bf Akkurat koriander er jo en "genfeil" som gjør at det smaker helt grusomt for oss som har den. Når vi sier at det smaker såpe så smaker det faktisk helt likt som at man får såpe i munnen med uhell, så jeg er ikke enig i at akkurat det handler om tilbereding. (for å si det sånn, det smaker såpe om det er hjemmelaget lettvint mat med koriander, eller indisk gourmet... ingenting å si ) 9
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2021 #5 Skrevet 23. februar 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Lurer på om mange som ikke liker enkelte typer urter aldri har smakt det brukt på riktig måte. Det er et krydder. Så blir jo litt som å si at du ikke liker gurkemeie, etter at noen har brukt dette på for eksempel en smakssvak fisk som uer, eller uten å ha balansert det ut med andre smaker. Anonymkode: bde47...7bf Men her er det ikke snakk om enkelte typer urter, det er koriander som det er bevist noen smaker på en annen måte pga gener. Siri_H skrev (26 minutter siden): Akkurat koriander er jo en "genfeil" som gjør at det smaker helt grusomt for oss som har den. Når vi sier at det smaker såpe så smaker det faktisk helt likt som at man får såpe i munnen med uhell, så jeg er ikke enig i at akkurat det handler om tilbereding. (for å si det sånn, det smaker såpe om det er hjemmelaget lettvint mat med koriander, eller indisk gourmet... ingenting å si ) Ja! Det er virkelig ikke på grunn av dårlig tilberedning. Jeg har andre krydder jeg ikke er fan av, ingefær f.eks., men der er det som du sier litt forskjell på hvordan det er brukt og hva det kommer sammen med, og selv om det ikke er min favorittsmak så smaker den jo mat i det minste. Men koriander er alltid, alltid, alltid som om jeg har spist en skje flytende håndsåpe, det smaker helt likt. Eller som det sies over her, du spiser god mat, og så plutselig er det som du kommer til en såpeklyse midt i, og der er det en korianderbit. Smaken er også veldig intens og dominerende, en ørliten bit setter masse såpesmak, og selv om du fortsetter å spise korianderfri mat resten av måltidet, så sitter den såpesmaken i munnen lenge. Anonymkode: 8a004...ee1 4
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2021 #6 Skrevet 23. februar 2021 Friskt. Det smaker ikke som sitron, men for min del så gjør det samme oppgave som sitronen i en rett. Den bringer noe mer for smakens skyld og er dekorativ Anonymkode: e9117...81f 2
Ella1 Skrevet 23. februar 2021 #7 Skrevet 23. februar 2021 Elsker asiatisk mat og irriterer meg vanvittig over at koriander ikke smaker annet enn såpe i min munn. Det samme gjelder kanel, rosiner og ingefær, liker det i bakst og drikker, men kan ikke fordra det i mat. Men, jeg liker ananas på pizza da😅
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2021 #8 Skrevet 23. februar 2021 Det smaker friskt, og litt sitrusaktig (men ikke sitron). Når jeg får en god, hjemmelaget guacamole med en dæsj koriander i, så er det så godt at magen slår litt krøll på seg Anonymkode: 9f0b9...358 2
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2021 #9 Skrevet 23. februar 2021 Jeg synes også det smaker litt sitrusaktig. Jeg skjønte ikke greia før folk begynte å spørre "spiser du virkelig det" Anonymkode: 0a5cc...887 2
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2021 #10 Skrevet 23. februar 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det smaker friskt, og litt sitrusaktig (men ikke sitron). Når jeg får en god, hjemmelaget guacamole med en dæsj koriander i, så er det så godt at magen slår litt krøll på seg Anonymkode: 9f0b9...358 Ååå det høres godt ut! Jeg elsker guacamole, ser for meg at en litt frisk smak passer godt😊 Synd jeg ikke får smakt det😆 Anonymkode: 8a004...ee1 1
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2021 #11 Skrevet 23. februar 2021 Det er ikke letteste smaken å beskrive, den er frisk, aromatisk, rund. Min absolutte favoritt smak. Kondolerer til alle med det fæle genet. Det er ingen «liker ikke» jeg har mer respekt for enn når noen sier at de ikke liker koriander. Lukter det såpe også? Anonymkode: e5068...a82 1
Siri_H Skrevet 23. februar 2021 #12 Skrevet 23. februar 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det er ikke letteste smaken å beskrive, den er frisk, aromatisk, rund. Min absolutte favoritt smak. Kondolerer til alle med det fæle genet. Det er ingen «liker ikke» jeg har mer respekt for enn når noen sier at de ikke liker koriander. Lukter det såpe også? Anonymkode: e5068...a82 For min del lukter det ingenting. Verken vondt eller godt. Men fordi jeg forbinder det med såpe så får jeg nesten litt såpesmak i munnen av lukta også... 😄 1
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2021 #13 Skrevet 23. februar 2021 Ja den er frisk. Vanskelig å beskrive, for den likner ikke på andre urter i smaken synes jeg. Men det er synd at dere med dette genet ikke kan kjenne smaken av koriander. Det er noe av det beste jeg vet og bruker det til så mye jeg kan til der det passer i retter🙂🙂 Anonymkode: 9f19d...9b4 1
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2021 #14 Skrevet 23. februar 2021 Jeg visste ikke dette da jeg var på en meksikansk restaurant som var kjent for god mat. Men maten smakte jo såpe, jeg følte at jeg hadde kastet bort penger på noe som måtte ha blitt preget og ødelagt av oppvaskmiddelet da de vasket tallerkenen 😅 Alt falt liksom på plass da jeg hørte om koriander og såpesmaken 😄 Anonymkode: 65bb6...e33 1
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2021 #15 Skrevet 23. februar 2021 Enig med andres beskrivelse, Frisk og i tillegg vil jeg si at den smaker «mye», og tilfører andre krydder og ingredienser mer og dypere smak. Helt nydelig i kombinasjon med feks ingefær, sitrongress etc. Det tilfører en helt ny dimensjon i enhver rett tenker jeg. Helt fantastisk godt. Anonymkode: d9180...7d1
Urwa Skrevet 23. februar 2021 #16 Skrevet 23. februar 2021 Ingen mat uten😋 Men så er jeg vokst opp med korriander da🙃
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2021 #17 Skrevet 23. februar 2021 Litt pepperaktig sitruspreg uten å være hverken (pepper)sterkt eller (sitron)surt. Smaker også grønt uten å bikke over til persille. Jeg elsker koriander og er lei meg på såpefolkets vegne. 😊 Er gift med en, og her er det adskilt håndtering av oppvasken dersom jeg har hatt koriander i maten jeg spiser. 😅 Anonymkode: 2ef55...fe5 1
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2021 #18 Skrevet 23. februar 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Litt pepperaktig sitruspreg uten å være hverken (pepper)sterkt eller (sitron)surt. Smaker også grønt uten å bikke over til persille. Jeg elsker koriander og er lei meg på såpefolkets vegne. 😊 Er gift med en, og her er det adskilt håndtering av oppvasken dersom jeg har hatt koriander i maten jeg spiser. 😅 Anonymkode: 2ef55...fe5 😆 Heldigvis tilhører samboeren min også såpefolket(🤣) så her grøsser vi i kos hvis vi ser koriander i en oppskrift og kjøper noe helt annet😅 Anonymkode: 8a004...ee1 1
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2021 #19 Skrevet 23. februar 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): 😆 Heldigvis tilhører samboeren min også såpefolket(🤣) så her grøsser vi i kos hvis vi ser koriander i en oppskrift og kjøper noe helt annet😅 Anonymkode: 8a004...ee1 ...i kor Anonymkode: 8a004...ee1
Hollie Skrevet 23. februar 2021 #20 Skrevet 23. februar 2021 Jeg ELSKER koriander, men jeg kan også kjenne såpesmaken. Men det plager meg ikke, synes det er godt uansett.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå