Gå til innhold

Vi kan få priser på 50 kr pr kvw-time.

Anbefalte innlegg

Skrevet
Smeltemann skrev (1 time siden):

Kombinert med solcelle på taket måtte det vært gull.

Det er lite penger å spare på å utsette kjøp av strøm 1 uke.

Ulempen med solceller i Norge om vinteren er at de gir veldig lite strøm når behovet er som størst. 

Anonymkode: 79b8a...3c7

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Kjetil E skrev (3 minutter siden):

Det er en annen ting, men det gjør ikke at vi bør slutte og importere kraft. Det er ikke akkurat gjort på en dag og utvide kapasiteten verken på kraftverkene eller på sentralnettet.

Vi kan ikke slutte å importere strøm. Hvorfor skulle vi det? Vi greier ikke å produsere nok selv når det er sprengkaldt.

Anonymkode: d913c...410

• Liker 2
Skrevet

For min del hadde ikke dette gjort så mye uansett. Jeg har vedovn oppe og nede, hver av de med 11 kw kapasitet. Kanaler og vifter drevet av ovnene bringer varmen rundt i hele huset. Ubegrenset mengder med ved pga nedlagt gårdsbruk i slekten.

Det jeg måtte hatt strøm til er matlagning, tv, data, mobiler, lys og slikt smått. 

Men det er skremmende at et slikt scenario kan være fullt mulig om veldig kort tid.

Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker said:

For min del hadde ikke dette gjort så mye uansett. Jeg har vedovn oppe og nede, hver av de med 11 kw kapasitet. Kanaler og vifter drevet av ovnene bringer varmen rundt i hele huset. Ubegrenset mengder med ved pga nedlagt gårdsbruk i slekten.

Det jeg måtte hatt strøm til er matlagning, tv, data, mobiler, lys og slikt smått. 

Men det er skremmende at et slikt scenario kan være fullt mulig om veldig kort tid.

Hvor mye kwh bruker du på en måned?
Jeg bor i en liten leilighet og bruker ca. 450 kwh per måned, det alene ville blitt en strømregning på 22500, og det er uten nettleien. Det sier seg selv at de som bor større enn meg bruker mye mer strøm enn meg. Hadde strømprisene blitt så høye, ville ingen hatt råd til å betale regningen, og kraftselskapene har heller ikke lov til å stenge strømmen til folk uten videre. 

Anonymkode: 4b531...6cc

Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Vi kan ikke slutte å importere strøm. Hvorfor skulle vi det? Vi greier ikke å produsere nok selv når det er sprengkaldt.

Det er det mange som vil, i og med de vil ha slutt på overføringslinjer til utlandet. Fjerner man dem så fjerner man og muligheten til å importere strøm når vi trenger det.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Men hva om vi gjør det? Da står en god del der med skjegget i postkassa. 

Påstanden var at forskerne var uenige med meg, saken er det mildt sagt er svært omstridt de forskerne. Uansett vi kan ikke slutte å importere strøm, slik mange ønsker i og med de vil kutte overføringslinjene.

Skrevet
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Hvor mye kwh bruker du på en måned?
Jeg bor i en liten leilighet og bruker ca. 450 kwh per måned, det alene ville blitt en strømregning på 22500, og det er uten nettleien. Det sier seg selv at de som bor større enn meg bruker mye mer strøm enn meg. Hadde strømprisene blitt så høye, ville ingen hatt råd til å betale regningen, og kraftselskapene har heller ikke lov til å stenge strømmen til folk uten videre. 

Anonymkode: 4b531...6cc

Her kan det fort gå 1800 kw på en kald mnd. Om jeg fyrer godt, går det jo betraktelig ned.

Men hadde da fått regning på 90.000,- Pluss nettleie:-)

Skrevet
Kjetil E skrev (25 minutter siden):

Påstanden var at forskerne var uenige med meg, saken er det mildt sagt er svært omstridt de forskerne. Uansett vi kan ikke slutte å importere strøm, slik mange ønsker i og med de vil kutte overføringslinjene.

Joda. Men jeg også tror det blir vesentlig kaldere om solen går i "dvale".

Vi kan ikke slutte å importere strøm før vi er selvforsynte. Dvs aldri, slik det ser ut nå.

Gjest Smeltemann
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Ulempen med solceller i Norge om vinteren er at de gir veldig lite strøm når behovet er som størst. 

Anonymkode: 79b8a...3c7

Derfor må det være fint å få alt på et batteri? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Denne karen i Firda varsler om at Norge er på vei inn i samme situasjon som den vi så nylig i Texas, USA:

https://www.firda.no/varslar-sjokk-prisar-du-kan-gange-straumrekninga-di-med-30/s/5-15-1177038

Det er desv en betalingsartikkel, men går på at vi ikke greier å produsere nok strøm om vinteren når det er stille med vindkraft. Elvekraftverk ligger også rimelig stille når elvene fryser til og gir lite strøm.

Vi må da importere strøm når alle trenger det mest, og da er prisene deretter. 

Ettersom forskere også varsler om råkalde 30++ år fremover, der solaktiviteten går drastisk ned, er dette duket for tidenes nedtur mtp økonomien i det:

https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/Kvpv6y/forskere-mener-det-blir-mini-istid-i-2030

Tenk deg å gange strømregningen din for i år med 30....herregud

1. Texas problemet kan vi få, men kun hvis politikerene fortsetter å aksepterer at stamnettet i Norge ikke bygges ut i takt med behovet og stopper utenlands kabler.

2. Vi vet ingenting om hvordan strømmiksen vår kommer til å være i framtiden, men blir dette ett aktuelt scenario, kommer vi til å se en myndighetsstyrt subsidiering av batteribuffering. Det er den andre forskjellen mellom Texas og ett fungerende samfunn.

3. Vannkraftverk er ikke nevneverdig påvirket av frost; det de er følsomme for mindre nedbør i fjellet. Men de er ekstremt enkle å magasinere, så selv med denne typen værutvikling, vil man kunne motarbeide denne typen prisutvikling.

4. Får vi den type vindstille som skisseres, har vi helt andre problemer, da er det fullt mulig ubeboelig her, og vi er nødt til å bli klimaflykninger.

Skrevet
Druid skrev (1 minutt siden):

1. Texas problemet kan vi få, men kun hvis politikerene fortsetter å aksepterer at stamnettet i Norge ikke bygges ut i takt med behovet og stopper utenlands kabler.

2. Vi vet ingenting om hvordan strømmiksen vår kommer til å være i framtiden, men blir dette ett aktuelt scenario, kommer vi til å se en myndighetsstyrt subsidiering av batteribuffering. Det er den andre forskjellen mellom Texas og ett fungerende samfunn.

3. Vannkraftverk er ikke nevneverdig påvirket av frost; det de er følsomme for mindre nedbør i fjellet. Men de er ekstremt enkle å magasinere, så selv med denne typen værutvikling, vil man kunne motarbeide denne typen prisutvikling.

4. Får vi den type vindstille som skisseres, har vi helt andre problemer, da er det fullt mulig ubeboelig her, og vi er nødt til å bli klimaflykninger.

Stamnettet hjelper fint lite å bygge ut, da vi ikke greide å produsere nok i vinter. Vi må også bygge ut mer vannkraft.

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Stamnettet hjelper fint lite å bygge ut, da vi ikke greide å produsere nok i vinter. Vi må også bygge ut mer vannkraft.

Klarer vi holde strømprisene høye nok til det er lønnsomt å fornye vannkraftverkene vi har, får vi nok strøm i nettet, men det hjelper ikke når vi ikke klarer å distribuere det. 
Men med fjorårets strømpris, er det ikke investeringsrom uansett.

Skrevet
Druid skrev (6 minutter siden):

Klarer vi holde strømprisene høye nok til det er lønnsomt å fornye vannkraftverkene vi har, får vi nok strøm i nettet, men det hjelper ikke når vi ikke klarer å distribuere det. 
Men med fjorårets strømpris, er det ikke investeringsrom uansett.

Men strømselskapene har tjent godt i mange år før.

Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Men strømselskapene har tjent godt i mange år før.

*sukk* Desverre er det ikke sånn økonomi fungerer...

• Liker 1
Skrevet
Druid skrev (17 minutter siden):

*sukk* Desverre er det ikke sånn økonomi fungerer...

Ah. Mao kan det aldri investeres, i frykt av at man kan få et dårlig år.

• Liker 1
Skrevet
8 hours ago, AnonymBruker said:

Da er det bare å fyre opp diesl-aggregatet.

Når man står på randen av konkurs driter de fleste i klimaet.

Anonymkode: cb65f...739

Sist det var kraftkrise så bygde vi gasskraftverk på Kårstø, det ble aldri brukt. Nå er det plukket i fra hverandre og solgt.... 

Fram og tilbake er dobbelt så langt. 

Mann må skille mellom effekt mangel som er smertefullt og kortvarig (noen timer), og energiknapphet som oppstår når vi ikke har mer vann å produsere med og må importere store deler av energien vår. Det siste har ikke skjedd enda, men det kommer til å gjøre vondt.... 

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ah. Mao kan det aldri investeres, i frykt av at man kan få et dårlig år.

Problemet er at investeringene er så vanvittige at uten noen funksjonell avanse i markedet, så får man ikke ROI.

Det handler ikke så mye om ett år, men at normalprisen i markedet er veldig lav.

I gamle dager var disse utbyggingene offentlige, da bygde man ikke for inntjening til kommuneøkonomier

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...