AnonymBruker Skrevet 23. februar 2021 #1 Skrevet 23. februar 2021 Hei, jeg skal flytte inn i leiligheten jeg eier i starten av august. Jeg har tre studenter som bor der nå. Det er tre mnd oppsigelse. Er det dårlig av meg å si disse opp så de må betale ut juli? eller burde jeg si ifra nå, slik at de slipper å betale sommerferien? Tror nok ikke studentene er i leiligheten i sommer, men vet ikke. Jeg er ganske avhengig av leieinntekten frem til jeg selv flytter inn ( begynner fast jobb i starten av august). Anonymkode: 423ac...474
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2021 #2 Skrevet 23. februar 2021 Du har jo din fulle rett til å si opp slik at de må betale ut juli, så lenge du ikke skal flytte inn før August. Anonymkode: 09cc2...bb0 5
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2021 #3 Skrevet 23. februar 2021 Vel, vil du være rasshøl så sier du dem opp så du får betalt helt ut. Eller så kan du være grei og si dem opp nå. Spørs helt om du TRENGER de pengene den siste mnd. Har du god økonomi? Anonymkode: 2f298...838 2
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2021 #4 Skrevet 23. februar 2021 AnonymBruker skrev (59 minutter siden): Vel, vil du være rasshøl så sier du dem opp så du får betalt helt ut. Eller så kan du være grei og si dem opp nå. Spørs helt om du TRENGER de pengene den siste mnd. Har du god økonomi? Anonymkode: 2f298...838 Det står jo at ts er ganske avhengig av inntekten Anonymkode: 09cc2...bb0
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2021 #5 Skrevet 23. februar 2021 Du sier dem opp når det passer deg. Hvis de ikke har noe sted å bo ennå, som de antakeligvis ikke har, så er det jo ikke nødvendigvis gunstig at du sier dem opp tidligere. De må jo bare leie et annet sted. Anonymkode: 9ed83...3eb
Jytte Skrevet 23. februar 2021 #6 Skrevet 23. februar 2021 Ville i alle fall varslet dem. Da har de tid til å finne noe annet. Jo, kanskje du taper, men du kan leie ut via airbnb i sommer. 3
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2021 #7 Skrevet 23. februar 2021 Det mest ærlige er å si at du kommer til å flytte inn 1.august så de må flytte innen det. Og de betaler selvsagt pååsigelsestid på 3mnd. Men så spørs det hvor real du vil være for å kanskje gå glipp av de pengene. Ikke alle steder er det enkelt å finne noe å leie. Da jeg skulle finne noe å leie sist brukte jeg 4 mnd og måtte campe med en kompis. Så jeg hadde foretrukket å begynnelete så raskt som mulig. Er kjipt å være uten noe Anonymkode: f5e4f...e5f 4
Jytte Skrevet 23. februar 2021 #8 Skrevet 23. februar 2021 Jytte skrev (36 minutter siden): Ville i alle fall varslet dem. Da har de tid til å finne noe annet. Jo, kanskje du taper, men du kan leie ut via airbnb i sommer. Det jeg mener som kanskje ikke kom frem er at de vil trenge tid på å finne seg noe nytt. Utleiemarkedet går ikke lenger på skinner, men det vil være en fordel om de kan begynne å lete tidligst mulig. Du kan leie ut til sommer-turister. Som utleier skal man jo ha planen klar, og være bevisst på at man kun kan regne ti mnd. leieinntekter. Hvis ikke har du tatt for lav leie, forbrukt for mye eller er bare kynisk. 2
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2021 #9 Skrevet 23. februar 2021 Jytte skrev (2 timer siden): Det jeg mener som kanskje ikke kom frem er at de vil trenge tid på å finne seg noe nytt. Utleiemarkedet går ikke lenger på skinner, men det vil være en fordel om de kan begynne å lete tidligst mulig. Du kan leie ut til sommer-turister. Som utleier skal man jo ha planen klar, og være bevisst på at man kun kan regne ti mnd. leieinntekter. Hvis ikke har du tatt for lav leie, forbrukt for mye eller er bare kynisk. Leie ut til sommerturister? Du har null garanti for å få leid ut for den perioden ts eventuelt trenger om hun sier opp kontrakt tidligere enn hun må. Hadde sendt oppsigelse i slutten av april, da har hun retten på sin side og det er ulempen med å leie. Du kan bli sagt opp. En er ikke kynisk fordi en leier ut leiligheten sin. Du aner null om ts sin situasjon så om hun er avhengig av inntekten så er hun det. de fleste leier ikke ut fordi dem driver med veldedighet Anonymkode: d3dc7...acd
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2021 #10 Skrevet 23. februar 2021 For min del kommer det veldig an på hvordan leieforholdet har gått så langt. Om alt har vært bra og gått på skinner er det naturlig å informere om dine planer, og høre om hvordan de tenker å gjøre det i sommer. Og gjerne ikke gi en muntlig eller skriftlig oppsigelse i den sammenhengen. Så ville jeg satt meg på gjerdet og ventet til april, om jeg ikke fikk en oppsigelse i mellomtiden. Anonymkode: b390f...055 1
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2021 #11 Skrevet 24. februar 2021 Problemet med å gi dem en advarsel om at det kommer en oppsigelse er jo at de kan finne på å si opp før sånn at du uansett ikke har noen der siste mnd. Da må du jo evt leie ut leiligheten på airbnb eller noe hvis inntekten er veldig viktig. 3 mnd oppsigelse er uansett ikke lite Anonymkode: 09cc2...bb0
ekkoet Skrevet 24. februar 2021 #12 Skrevet 24. februar 2021 Det avhenger jo litt av flere ting. Om du sier dem opp 2. april, så gjelder vel oppsigelsen 3 mnd fra 1. mai, dvs mai-juni-juli. Da har de nesten 4 mnd på å finne noe nytt. I tillegg om de er fra en annen del av landet og ikke har mulighet til å mellomlagre tingene sine så er de jo nødt til å finne et nytt sted å flytte dem til når de flytter ut. Da er det jo like praktisk for dem om dette er det nye stedet de flytter inn. (Det jeg prøver å si er at de må gjerne betale leie et sted i juli uansett). 2
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2021 #13 Skrevet 24. februar 2021 De må jo bo et sted i juli de også. Så om de bor i din leilighet fram til august, eller om de flytter tidligere til nytt sted må de alikevel betale leie. Så for dem bør det ikke ha mye å si. Anonymkode: 1dba2...247 1
Myrmica Skrevet 24. februar 2021 #14 Skrevet 24. februar 2021 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): De må jo bo et sted i juli de også. Så om de bor i din leilighet fram til august, eller om de flytter tidligere til nytt sted må de alikevel betale leie. Så for dem bør det ikke ha mye å si. Anonymkode: 1dba2...247 Mange studenter bor hjemme i ferien. De betaler leie på hybel for å kunne beholde den neste år også, uten at de bruker den om sommeren. Så de kan potensielt spare mye penger på å flytte ut i juni.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå