Gå til innhold

Betale reisekostnader

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! 
min eks krever at jeg betaler reisekostnadene hans, for når han skal hente datteren vår for samvær. 
han kjører i 35min en vei (i følge Google Maps er det tiden det tar ca kl 15-16 på en vanlig hverdag. Da er det litt rush). 
han har henne 2 helger i mnd. 

skal jeg virkelig betale det? Jeg vet ikke hvor mye det koster i bensin (jeg har ikke lappen selv og null peiling). Men går det så mye at jeg må dekke disse utgiftene? 
jeg er student uten annen inntekt enn stipend og overgangsstønad. Så jeg er ikke rik.. derfor jeg spør og graver her. Han mener jeg må betale 500kr til han i mnd. 
han har slått seg selv personlig konkurs 3 året på rad. Altså 0 i inntekt. 
men hadde råd til å kjøpe seg hund nr 2 for litt siden. Burde ikke de pengene heller gått til bensin da? Eller er jeg helt på viddene? Mulig smålig tenkt av meg..
Men hvor mye må jeg da betale han evnt? Det er ingen bommer eller ferjer på veien hans hit. 

Anonymkode: 072bb...68d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er det bare han som leverer/henter? Da skal vel reiseutgifter deles på to, for bensin er vel din andel en 100-lapp i mnd ca (om han kjører 2-3 mil hver vei og vi sier at det koster ca 10kr i bensin per mil). Men så lenge han ikke betaler bidrag burde han klare å betale det hundrelappen selv. 

Anonymkode: 4856a...ec7

• Liker 4
Skrevet

Reiseutgiftene skal deles på 2 dersom han både henter og leverer barnet. Henter han fredag og du henter barnet søndag så betaler dere allerede halvparten av reiseutgiftene hver.

Anonymkode: da799...ac1

• Liker 4
Skrevet

Nei, han kan ikke kreve dette. Reiseutgifter kan kun kreves dekt om de er betydelige, og en kjøretur på 30 minutter, uten bom eller ferger, faller ikke inn under det. At han «sier» han skal ha, er langt fra godt nok, du får be han om et skriftlig krav, inkludert henvisninger til relevante lover og regler/forskrifter. Jeg håper virkelig at du ikke er så naiv at du bare betaler fordi «han sa det». 

Dessuten: sett deg inn i regler og forskrifter. Jeg regner nesten med at du heller ikke får bidrag, fordi han har sagt at han «har ikke råd». Vel, når du har barn så har du også et økonomisk forsørgeransvar, så NAV kan både beregne og kreve inn bidraget fra han. Dette er nemlig for BARNET, fordi begge foreldrene skal forsørge sine barn, etter evne. Alt dette finner du ut hvis du bruker litt tid på å lese barneloven/forskrifter rundt barneloven, samme for bidrag. Da finner du også ut det med dekning av reiseutgifter. Du er student, så jeg antar at du evner å være kildekritisk. Du er selv ansvarlig for å VITE hvilke regler som gjelder, og som du ser allerede, så har du fått sprikende svar når du spør her på KG. Du vet ingenting om vår bakgrunn, hva vi kan/ikke kan, så du kan heller ikke stole på at det fremmede sier på nett er korrekt informasjon. 

• Liker 10
Skrevet

Dette står forresten i barneloven:

§ 44.Reisekostnader ved samvær

Reisekostnadene ved samvær skal delast mellom foreldra etter storleiken på inntektene deira der foreldra ikkje blir samde om noko anna. Kostnadene som skal delast, er kostnader til barnet si reise, foreldra sine nødvendige kostnader til reise i samband med å hente eller bringe barnet til samværet og samværsforelderen sine kostnader til eiga reise når samværet skjer der barnet bur.

Dersom særlege grunnar gjer det rimeleg, kan retten fastsetje ei anna fordeling av reisekostnadene. Er foreldra samde om det, kan sak om reisekostnadene i staden gå til fylkesmannen. Har barnet fylt 15 år, kan sak om reisekostnader gå til fylkesmannen jamvel om berre ein av foreldra ber om det. Reglane i § 63 gjeld tilsvarande. Fylkesmannen eller departementet sitt vedtak er tvangsgrunnlag for utlegg.

Når begge foreldra ber om det, kan fylkesmannen fastsetje at ei skriftleg avtale om deling av reisekostnader skal kunne tvangsfullførast ved utlegg etter tvangsfullbyrdelsesloven kapittel 7.

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1981-04-08-7#KAPITTEL_7

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Hei! 
min eks krever at jeg betaler reisekostnadene hans, for når han skal hente datteren vår for samvær. 
han kjører i 35min en vei (i følge Google Maps er det tiden det tar ca kl 15-16 på en vanlig hverdag. Da er det litt rush). 
han har henne 2 helger i mnd. 

skal jeg virkelig betale det? Jeg vet ikke hvor mye det koster i bensin (jeg har ikke lappen selv og null peiling). Men går det så mye at jeg må dekke disse utgiftene? 
jeg er student uten annen inntekt enn stipend og overgangsstønad. Så jeg er ikke rik.. derfor jeg spør og graver her. Han mener jeg må betale 500kr til han i mnd. 
han har slått seg selv personlig konkurs 3 året på rad. Altså 0 i inntekt. 
men hadde råd til å kjøpe seg hund nr 2 for litt siden. Burde ikke de pengene heller gått til bensin da? Eller er jeg helt på viddene? Mulig smålig tenkt av meg..
Men hvor mye må jeg da betale han evnt? Det er ingen bommer eller ferjer på veien hans hit. 

Anonymkode: 072bb...68d

En leverer og en henter løser det problemet. 

Anonymkode: 2abcc...7d5

Skrevet

Han er helt på vidden, ikke du. Og 500 kroner er hvertfall alt for mye, vet ikke hva slags bil han har da. Men hvis jeg fyller for 500 på min helt gjennomsnittelige bil har jeg nesten full tank. Og sa kan jeg kjøre mye mer enn det der! Veldig smålig av han. Og han kan ikke kreve det helt uten videre. Ikke betal og ikke betal så mye. 

Anonymkode: 8cb6e...a49

• Liker 1
Gjest Dævendøtte
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Men hvis jeg fyller for 500 på min helt gjennomsnittelige bil har jeg nesten full tank.

Mens når jeg fyller for 500 på min, har jeg ikke engang halv tank. Så finnes det biler som kjører med forbruk på en halv liter pr mil, mens andre biler kan bruke en liter på mila.

500 kr pr mnd for å få hentet og levert ungen sin på døra, trenger ikke å være for mye. 

Du er nok også litt på viddene med ditt regnestykke ;)

Skrevet
Dævendøtte skrev (1 time siden):

Mens når jeg fyller for 500 på min, har jeg ikke engang halv tank. Så finnes det biler som kjører med forbruk på en halv liter pr mil, mens andre biler kan bruke en liter på mila.

500 kr pr mnd for å få hentet og levert ungen sin på døra, trenger ikke å være for mye. 

Du er nok også litt på viddene med ditt regnestykke ;)

Det er ikke størrelsen på tanken som avgjør hvor mye drivstoff bilen bruker altså...

Anonymkode: d484f...f39

• Liker 5
Gjest Dævendøtte
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er ikke størrelsen på tanken som avgjør hvor mye drivstoff bilen bruker altså...

Anonymkode: d484f...f39

Jøss, sier du det. 

Kom vel ganske tydelig fram av innlegget mitt at jeg har oppfattet det. 

Skrevet

Det er vel trolig ikke mer enn 5 mil hver vei, dvs ca 20 mil pr mnd. Tar en i har han max 400 kr i bensinkostnader og om de skal deles på to blir det bare 200 kr på hi pr mnd.

Anonymkode: ae991...66f

Skrevet

Hvis vi skulle ha praktisert dette så skulle jeg betalt 37% av reisekostnadene og faren resten. Det går etter inntekt hvor mye en skal dekke.

Så da blir det drivstoff + evt. Bompenger en vei x 4.

Screenshot_20210224-193056.png

Anonymkode: d432b...456

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 23.2.2021 den 7.23):

Reiseutgiftene skal deles på 2 dersom han både henter og leverer barnet. Henter han fredag og du henter barnet søndag så betaler dere allerede halvparten av reiseutgiftene hver.

Hvis de har lik inntekt så deles det enkelt på 2. Har de forskjellige inntekt så et det ikke 50/50. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvis de har lik inntekt så deles det enkelt på 2. Har de forskjellige inntekt så et det ikke 50/50. 

Ettersom han har 0 i inntekt så mottar hun nok ikke bidrag og da er det altså hun som må stå for alt av reiseutgiftene.

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Ettersom han har 0 i inntekt så mottar hun nok ikke bidrag og da er det altså hun som må stå for alt av reiseutgiftene.

Han har ikke 0 i inntekt. Noe innkommende har han og det skal legges ved i regnestykket om hvor mye som skal betales av hvem.

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Han har ikke 0 i inntekt. Noe innkommende har han og det skal legges ved i regnestykket om hvor mye som skal betales av hvem.

Men ts skriver jo i hi at han har slått seg konkurs flere ganger og har derfor 0 i inntekt.

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 23.2.2021 den 7.23):

Sannhet med moderasjon. 

Reiseutgfter skal deles forholdsmessig etter inntekt. Denne delingsbrøken kommer fram når man ber nav om å beregne størrelsen på barnebidraget. Hvis du ikke har fått nav til å gjøre det, så kontakter du nav og ber om en beregning og innkreving. 

Anonymkode: e91c1...0db

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Men ts skriver jo i hi at han har slått seg konkurs flere ganger og har derfor 0 i inntekt.

0 fra en arbeidsgiver kanskje, men han lever ikke på luft og kjærlighet. Noe får han inn og det skal tas med i regnestykket.

Hvis han har kjøpt hund nr. 2 og har en bil som bruker minst 1 liter pr. Mil så mangler han ikke penger til å kjøre 12 mil i måneden. I såfall kan ikke prioriteringen unnskyldes fra en mann som ikke betaler barnebidrag en gang, og i tillegg skal krangle om 500 som ikke går til annet enn at han får møte barnet sitt.

Hvis det ikke er bompenger på veien så er det 240 kr totalt hvis bilen bruker 1 liter og hvis han må kjøre 3 mil en vei, og hvis bensinen hadde kostet 20 kr pr. Liter, noe den ikke gjør. Så de resterende pengene av 500 som ikke går til bensin, skal det da dekke slitasje på bilen også ? Eller godtgjørelse som sjåfør? Og hvis ikke så er det dyre bompasseringer her, om beløpet på 500 skal være reelt, men beløpet er mest sannsynlig urimelig.

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

0 fra en arbeidsgiver kanskje, men han lever ikke på luft og kjærlighet. Noe får han inn og det skal tas med i regnestykket.

Hvis han har kjøpt hund nr. 2 og har en bil som bruker minst 1 liter pr. Mil så mangler han ikke penger til å kjøre 12 mil i måneden. I såfall kan ikke prioriteringen unnskyldes fra en mann som ikke betaler barnebidrag en gang, og i tillegg skal krangle om 500 som ikke går til annet enn at han får møte barnet sitt.

Hvis det ikke er bompenger på veien så er det 240 kr totalt hvis bilen bruker 1 liter og hvis han må kjøre 3 mil en vei, og hvis bensinen hadde kostet 20 kr pr. Liter, noe den ikke gjør. Så de resterende pengene av 500 som ikke går til bensin, skal det da dekke slitasje på bilen også ? Eller godtgjørelse som sjåfør? Og hvis ikke så er det dyre bompasseringer her, om beløpet på 500 skal være reelt, men beløpet er mest sannsynlig urimelig.

Jeg er ikke uenig med deg altså, jeg linket til barneloven tidligere i tråden. Men han kan ha 0 i inntekt offisielt og få penger f.els. svart og da står jo ikke det oppført noe sted så det blir jo vanskelig å bevise at han har inntekt. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Jeg er ikke uenig med deg altså, jeg linket til barneloven tidligere i tråden. Men han kan ha 0 i inntekt offisielt og få penger f.els. svart og da står jo ikke det oppført noe sted så det blir jo vanskelig å bevise at han har inntekt. 

Nettopp. Hun trenger ikke å betale han noe som helst. Hun får ikke tak i hans penger så hun trenger dermed ikke å betale han heller.

Da får han heller ta dette fillebeløpet til fylkesmannen eller retten.. ..  samme har jeg sagt til barnets far hvis han begynner å kødder med kjøringen. 

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...