Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Trenger gode råd og tips om muntlig digital eksamen.. Har ikke fått mer enn 3 timer søvn pr natt de siste dagene pga stress og nervøsitet rettet mot muntlig eksamen. Klarer meg godt på skriftlig eksamen. Vi har 38 artikler i pensum, og skal prate om 6-7 av artiklene som sensor velger. 

Sliter med søvn og mat. Er konstant kvalm og trøstespiser mye. Har deltatt på nettundervisningene, men føler ikke jeg har lært mye. 

Akkurat nå føler jeg ikke at jeg kan noe som helst og er bare redd. Gråt tidligere i kveld.. 

Noen gode råd? Eksamen er på torsdag

Anonymkode: c6f0a...fb6

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Muntlig digital eksamen.  Hvordan foregår det?  På skjermen, med deg, lærer og sensor tilstede?  

Skrevet
Zienna skrev (24 minutter siden):

Muntlig digital eksamen.  Hvordan foregår det?  På skjermen, med deg, lærer og sensor tilstede?  

Det blir på Zoom. Jeg må sitte 1 m fra pcen for å ikke bli tatt i juks og sensor og lærer sitter hver for seg 

Anonymkode: c6f0a...fb6

• Liker 1
Skrevet

Først litt trøst: Det er mange som er mer nervøse før muntlig eksamen enn skriftlig eksamen. Jeg var en sånn, og jeg jobber som foreleser på et universitet. Men mange får vist seg nokså godt fram på muntlig, blant annet fordi sensorene er behjelpelige med å stille spørsmål dersom du enten får jernteppe eller svarer på en måte som antyder at du har misforstått spørsmålet. Vi er vant til at studenter er stresset i starten av en muntlig eksamen, men det går seg som regel til når de har begynt å snakke seg i gang. 

Mitt fremste råd til deg er å prøve å snakke fag med medstudenter. Ta en digital lunsj der dere snakker om artiklene (eventuelt et utvalg artikler) slik at du får øvd deg på å prøve å bruke begrepene selv og høre dem brukt av andre som bruker et språk som er mer likt ditt enn fagartiklene.

Andre tips: Trøstespis om det funker for deg, men prøv å få noen timer med søvn eller avslapping (for eksempel høre på en lydbok i senga). Når du leser artiklene, kan det være lurt å lese litt taktisk så tett opp mot eksamen. Prøv spesielt å forstå innledningen og avslutningen. Skriv oppsummeringer av artiklene (ett avsnitt eller to på hver). Det trenger ikke å være godt skrevet, men om du klarer å sammenfatte de grove linjene i hver artikkel har du god forståelse for innholdet. 

Anonymkode: 73d51...d0b

Skrevet

Som ...d0b over skriver pleier man å finne roen utover en muntlig eksamen uavhengig av om man er fysisk tilstede eller på zoom. Dette kommer til å gå fint😊 Skal ha en liknende eksamen selv om noen uker og er også spent, men har tenkt at det er viktig å roe seg selv ned og ikke gå rundt å være nervøs lenge før man skal ha eksamen. Det kan ha paralyserende effekt og gjøre at man ikke får lest ordentlig og mye nok i tiden før. Det er i alle fall min erfaring. 

Liten tanke til det du sier om avstand fra skjermen under eksaminasjonen: Skjønner at det skal forhindre juks. Men hva er det som egentlig hindrer oss fra å ha et notatdokument oppe og bruke søkefunksjonen i dokumentet alt etter som hvilket spørsmål man får? Man kan jo lett jukse på den måten? Er bare et spørsmål jeg har stilt meg selv og overhodet noe jeg ikke kommer til å gjøre. Men lurer på hvor mange som har tenkt det samme og faktisk gjør det 🤔

Anonymkode: cb3e2...b96

Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Som ...d0b over skriver pleier man å finne roen utover en muntlig eksamen uavhengig av om man er fysisk tilstede eller på zoom. Dette kommer til å gå fint😊 Skal ha en liknende eksamen selv om noen uker og er også spent, men har tenkt at det er viktig å roe seg selv ned og ikke gå rundt å være nervøs lenge før man skal ha eksamen. Det kan ha paralyserende effekt og gjøre at man ikke får lest ordentlig og mye nok i tiden før. Det er i alle fall min erfaring. 

Liten tanke til det du sier om avstand fra skjermen under eksaminasjonen: Skjønner at det skal forhindre juks. Men hva er det som egentlig hindrer oss fra å ha et notatdokument oppe og bruke søkefunksjonen i dokumentet alt etter som hvilket spørsmål man får? Man kan jo lett jukse på den måten? Er bare et spørsmål jeg har stilt meg selv og overhodet noe jeg ikke kommer til å gjøre. Men lurer på hvor mange som har tenkt det samme og faktisk gjør det 🤔

Ang det siste. Det er utrolig lett å se om noen sitter å leser på skjermen eller driver å søker på ting. Så det blir oppdaget. 

Anonymkode: 82734...48c

Skrevet
4 hours ago, AnonymBruker said:

Søking og skriving er VELDIG enkelt å se, men jeg tviler ikke på at noen studenter har hjelpemidler tilgjengelig som de ikke ville hatt ellers. Men spørsmålene på en muntlig eksamen vil jo gjerne være vanskeligere å jukse seg fram til svarene på enn skriftlig fordi deler av eksamenen framstår mer som en samtale, der sensor tar tak i det studenten faktisk sier og gjerne etterspør refleksjoner eller andre vinklinger - ting som sannsynligvis ikke står i det notatet studenten har tilgjengelig. Og man kommer kanskje ikke særlig nok med juks uansett. Det sensor leter etter er kunnskap og selvstendighet, så en som leser opp fra en jukselapp vil kanskje vise nok kunnskap til å bestå (noe jeg forstår er urettferdig), men ikke klare å vise nok selvstendighet til å få en god karakter. Så jeg tror at en sånn type juks potensielt kan forskyve andelen kandidater som består (en andel som tradisjonelt sett er høyere på muntlig enn skriftlig uansett), men ikke nødvendigvis forskyve karaktetsnittet i en feilaktig positiv retning.

Anonymkode: 73d51...d0b

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...