Gå til innhold

Er bankene alltid firkantet ? Noen som har gode erfaringer ? ( boligkjøp )

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ståa er at jeg og min samboer skal flytte fra hverandre. Målet er at jeg skal forbli boende i leiligheten som har en verdi på ca 2.300.000. Greien er at jeg har ca 300 tusen i billån etc og 600.000 i studielån ( lang utdannelse. ). Jeg har en inntekt på ca 550.000 i året.

Slik jeg har forstått det bare plusser banken sammen gjeld (900.000) og trekker det fra 5x inntekt = 2.750.000  - 900.000 = 1.850.000. ( jeg har håp om å få bakt de 300 tusen inn i lånet men det får jeg komme tilbake til.) Som dere ser så mangler jeg ca 450.000 i mulig innvilget lån.  Jeg har satt opp ( svært ) detaljert budsjett i excel og ser at jeg ikke vil ha noe som helst problem med å betjene lånet. Er det noen mulighet for at banken kan bruke skjønn om de liker budsjettet etc. eller er det ikke vits å prøve engang ? Noen som har noen erfaringer med dette ? Eventuelt noen som jobber i bank ?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jo, prøv! 😊 Jeg har vanvittig dårlig erfaring da jeg kjøpte for to år siden. Men, da prøvde jeg kun i to banker. Prøv i alle mulige banker!

Anonymkode: 1ddc6...793

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jo, prøv! 😊 Jeg har vanvittig dårlig erfaring da jeg kjøpte for to år siden. Men, da prøvde jeg kun i to banker. Prøv i alle mulige banker!

Anonymkode: 1ddc6...793

Har du lyst å utdype litt ? 🙂

Skrevet

Hei!

Banken kan gjøre unntak for regelen om 5gangen i maks lån. For at de vil gjøre det, bør du ha god betjeningsevne (hensyntatt at du tåler at renta øker 5 prosentpoeng på all gjeld) og helst god sikkerhet for lånet (lån/boligverdi=sikkerhet i %, må være under 85%).

Noen banker er veldig rigide, andre ikke. Søk mange plasser så finner du det ut. 

Kutt ned kredittkortrammer til et absolutt minimum hvis du skal ha sjans. Logg inn på gjeldsregisteret.com for full oversikt.

Lykke til!

Anonymkode: 105d3...163

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hei!

Banken kan gjøre unntak for regelen om 5gangen i maks lån. For at de vil gjøre det, bør du ha god betjeningsevne (hensyntatt at du tåler at renta øker 5 prosentpoeng på all gjeld) og helst god sikkerhet for lånet (lån/boligverdi=sikkerhet i %, må være under 85%).

Noen banker er veldig rigide, andre ikke. Søk mange plasser så finner du det ut. 

Kutt ned kredittkortrammer til et absolutt minimum hvis du skal ha sjans. Logg inn på gjeldsregisteret.com for full oversikt.

Lykke til!

takk for svar.

ja jeg og har hørt dette med at de ikke liker kredittkort men at de ikke er like streng på forbrukslån. hvorfor er det slik ?

Skrevet

Kan jo selge bilen og kjøpe en billigere. Da blir du kvitt etpar hundre tusen i lån. 

Bankene har litt fleksibilitet, og mange banker bruker denne fleksibiliteten på skilsmissefolk i en ugunstig situasjon

• Liker 1
Skrevet

Du sier verdien på boligen er 2,3, du får låne max 1,85, og mangler da 450k. 

Vel, bankene er ganske firkanta, men de kan gjøre unntak. Spørsnplet er om du er noe dem tar sjansen på, som allerede har ett veldig høyt billån, og tydeligvis ikke en krone i egenkapital. Det er mulig de vil kunne se mellom fingrenen på 5x inntekt, men jeg skal være såpass modig at jeg vil spise hatten min om dem gir deg lån på over 5x inntekten for å fullfinansiere en bolig hvor eier i tillegg har skyhøyt billån... At du har tatt opp så høyt billån istedet for å spare noe og dermed trenger fullfinansiering av bolig sier en god del om din økonomiske tankegang.

Anonymkode: 39496...a68

• Liker 2
Skrevet
Mann923 skrev (11 timer siden):

Ståa er at jeg og min samboer skal flytte fra hverandre. Målet er at jeg skal forbli boende i leiligheten som har en verdi på ca 2.300.000. Greien er at jeg har ca 300 tusen i billån etc og 600.000 i studielån ( lang utdannelse. ). Jeg har en inntekt på ca 550.000 i året.

Slik jeg har forstått det bare plusser banken sammen gjeld (900.000) og trekker det fra 5x inntekt = 2.750.000  - 900.000 = 1.850.000. ( jeg har håp om å få bakt de 300 tusen inn i lånet men det får jeg komme tilbake til.) Som dere ser så mangler jeg ca 450.000 i mulig innvilget lån.  Jeg har satt opp ( svært ) detaljert budsjett i excel og ser at jeg ikke vil ha noe som helst problem med å betjene lånet. Er det noen mulighet for at banken kan bruke skjønn om de liker budsjettet etc. eller er det ikke vits å prøve engang ? Noen som har noen erfaringer med dette ? Eventuelt noen som jobber i bank ?

Bilen kan du selge. Evt.mindre billån. Banken ser også på antall barn og legger inn kostnader på de. Har du ingen egenkapital, også nedbetaling av boligen? Kan du få forskudd på arv?

For å si det rett ut er det ingen rett å bli boende i tidligere felles bolig  

Middels inntekt som du har gir ikke store muligheter for familiebolig alene i flere av landets byer hvis en må låne nærmere hele beløpet. 

• Liker 1
Skrevet

Du mangler ganske mye, du mangler en hel årsinntekt... du må nok kvitte deg med bilen, med billånet borte er du nesten i havn. Og du tjener ikke spesielt bra til så høyt studielån, kan du bytte jobb feks for å øke inntekten?

• Liker 1
Skrevet

Jeg tror også du har ekstremt lite sjans uten at du selger bilen. Du bør da vente med å kjøpe ny (billigere!!) bil til etter at du har overtatt boligen. D har du ingen bil eller billån som kan trekke ned - men selv da behøver du å finne en bank som tør å legge godvilja til for deg...

Anonymkode: b7d08...b52

• Liker 1
Skrevet

Har du barn?

Anonymkode: b7d08...b52

Skrevet

Problemet ditt TS ligger vel like mye i egenkapital? Egenkapitalkravet er minimun 15% dvs nesten 400.000 NOK i ditt tilfelle.

• Liker 1
Skrevet

Jeg ville gjort et forsøk (og vurdert å selge bilen). Jeg har en fast bank kontakt, og opplever stor fleksibilitet og velvilje. Nå økte vi lånet på huset, og det var ikke noe problem ennå jeg var ute i mamma permisjon med null i inntekt når det skjedde. Min totale lånebelastning er på nærmere 7 millioner (høy inntekt, og det inkluderer en utleiebolig).

Anonymkode: 0da14...314

• Liker 1
Skrevet

Vel, har du bil eller barn så går det ned fra 5x inntekt til nærmere 4. Det fikk vi beskjed om i vinter :)

Vi har en rådgiver vi har brukt i årevis. Hun vet vi er nøysomme og bruker lite penger i hverdagen, og hadde årevis med bankutskrifter som viser hvor mye vi sparer i mnd og hvor lite penger vi bruker i hverdagen. Vi er LANGT under SIFO-tallene, og det tok hun hensyn til. Det er verd å ha en person i banken man har et ok forhold til ved kjøp av bolig :)

Siden det er samlivsbrudd kan du forsøke å si at du har satt opp budsjett, og vet at du må leve på stramt budsjett fremover. Vis at du hvordan du har tenkt å gjøre det, men vær realistisk. Å dra ut og spise en gang i måneden er mer realistisk å ha i budsjettet enn å aldri spise ute med venner f.eks. Men klær kan kjøpes brukt. Vær ærlig på at du vil gjøre alt for å beholde boligen, og det du kan gjøre selv er å virkelig stramme inn. 

Anonymkode: 29280...4c3

• Liker 1
Skrevet
Mann923 skrev (9 timer siden):

takk for svar.

ja jeg og har hørt dette med at de ikke liker kredittkort men at de ikke er like streng på forbrukslån. hvorfor er det slik ?

Hei!

Kredittkort og forbrukslån er begge dyre lån som begrenser hvor mye boliglån du kan få. Disse har gjerne rente mellom 10-20% pluss at banken må regne på at du skal tåle at renta øker 5prosentpoeng i tillegg. 

Litt usikker på hva du mener med at banken ikke er streng på forbrukslån? Det er aldri positivt å ha noen av delene, selv om banken forstår at det er normalt med noe i kredittkortrammer (gitt at du har rammer som gjenspeiler ditt faktiske behov, ikke rentebærende saldo og betaler regningene i tide).

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

At du har tatt opp så høyt billån istedet for å spare noe og dermed trenger fullfinansiering av bolig sier en god del om din økonomiske tankegang.

dette

Anonymkode: 25ad4...316

Skrevet

Men har dere 100% lån på boligen i dag? Har du ingen sparepenger? Skjønner ikke helt regnestykket der du trenger lån på verdien av hele boligen, det vanlige er vel at man har lån på maks 85% av boligens verdi.

Det kan hende banken er greiere når det gjelder å øke dagens lån/overføre lånet fra samboer til deg enn dersom du skal ta opp nytt lån. Da er dere jo allerede kunder som de kan se har betalt osv + at de kanskje ikke trenger å følge alle reglene om x ganger inntekt og EK da? Usikker. 

Eller skal du ta opp eget lån for å kjøpe hele leiligheten av ham?

Tenker også at du har veldig høyt billån, vurder om det er lurt å selge bilen. Viktigere med et sted å bo enn bil vel?

Hvorfor tjener du så lavt med så lang utdannelse, er det fordi du er ganske nyutdannet? Eller har du jobbet en stund og kan få mer lønn ved å bytte jobb? Har du utsikter til høyere lønn etterhvert som du kan vise banken (min bank tok hensyn til det en gang i tiden, men er noen år siden det nå)

Husk at banken (noe du også bør) ikke bare ser på om du kan betjene lånet i dag men også om renta går noe opp. 

Kan du få hjelp av foreldre? Jeg fikk privat lån av foreldre og jeg slapp også å betale renter til dem. Sånn fikk jeg nok EK så jeg kunne få lån av banken til leilighet :) Så betalte jeg ned det private lånet over tid. 

Anonymkode: ef133...d36

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...