Gå til innhold

Jeg tror leiligheten min er mindre enn den er.....

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg eier en leilighet på 33 kvm. Da jeg regnet på plantegningen kom jeg frem til at den er på 31 kvm.

Leiligheten ble kjøpt rimeligere av et familiemedlem, så ønsker ikke å blande henne inn i det da jeg fikk den til en hyggelig pris og har tjent på kjøpet.

Men. Jeg betaler da isåfall for mye i felleskostnader. Det er ikke snakk om mer enn 200 kr ekstra i måneden, men jeg har isåfall da betalt 6000 kr for mye i felleskostnader i perioden jeg har bodd her.

Hvordan går jeg frem her..?

Anonymkode: 7f085...a39

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du bør vel først forhøre deg med kommunen om hvordan du får endret til riktige opplysninger.

Vet at de regner med leiligheters yttervegger når de regner totalt areal. derfor kan areal innenfor leilighetens 4 grunnvegger være noe mindre, og innervegger regnes med under utregning. Om leiligheten har skråvegger er det bestemte regler for hva som ikke skal tas med.

I tillegg har de folka som styrer med utregning en tendens til å runde av oppover, så hvis en leilighet er 31, 05 klarer de merkelignok å runde av til at den er 32 kvm.

Ser og at noen utleiere feks tar med gulvarealet på boder i en annen etasje og leier ut leiligheter for ca 3 kvm større enn leiligheten faktisk er. Snikete måte å tilegne seg mer penger på.

Anonymkode: d805e...f1d

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg eier en leilighet på 33 kvm. Da jeg regnet på plantegningen kom jeg frem til at den er på 31 kvm.

Leiligheten ble kjøpt rimeligere av et familiemedlem, så ønsker ikke å blande henne inn i det da jeg fikk den til en hyggelig pris og har tjent på kjøpet.

Men. Jeg betaler da isåfall for mye i felleskostnader. Det er ikke snakk om mer enn 200 kr ekstra i måneden, men jeg har isåfall da betalt 6000 kr for mye i felleskostnader i perioden jeg har bodd her.

Hvordan går jeg frem her..?

Er de påståtte 33 kvm Brutto, primær eller bruksareal? Og hvordan målte du opp 31 kvm?

Det er nok heller ikke slik at felleskostnadene følger arealet slavisk. Dessuten, er det sameiet/borettslag som påstår at leiligheten er 33 kvm eller vedkommende du kjøpte av?

• Liker 2
Skrevet
Traktor skrev (1 minutt siden):

Er de påståtte 33 kvm Brutto, primær eller bruksareal? Og hvordan målte du opp 31 kvm?

Det er nok heller ikke slik at felleskostnadene følger arealet slavisk. Dessuten, er det sameiet/borettslag som påstår at leiligheten er 33 kvm eller vedkommende du kjøpte av?

Bruttoareal. Regnet ut ifra planlegning:)

Både hun og sameiet

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Du bør vel først forhøre deg med kommunen om hvordan du får endret til riktige opplysninger.

Vet at de regner med leiligheters yttervegger når de regner totalt areal. derfor kan areal innenfor leilighetens 4 grunnvegger være noe mindre, og innervegger regnes med under utregning. Om leiligheten har skråvegger er det bestemte regler for hva som ikke skal tas med.

I tillegg har de folka som styrer med utregning en tendens til å runde av oppover, så hvis en leilighet er 31, 05 klarer de merkelignok å runde av til at den er 32 kvm.

Ser og at noen utleiere feks tar med gulvarealet på boder i en annen etasje og leier ut leiligheter for ca 3 kvm større enn leiligheten faktisk er. Snikete måte å tilegne seg mer penger på.

Anonymkode: d805e...f1d

Det er ingen skråvegger i leiligheten eller bod. Mulig det er bruksareal jeg har regnet på.. Jeg får ta en ekstra titt på det. Leiligheten føles mindre enn 33 kvm, har alltid stusset litt på størrelsen.. Men takk for info! 

Skrevet

Plantegninger er ikke alltid 100%, du må måle rommene i virkeligheten. Og ingenting blir nok godkjent uten fagmann, så hent i så fall inn en takstmann til å måle.

Anonymkode: 73994...6ed

• Liker 9
Skrevet

Ser nå jeg svarte ulikt til dere begge om det er bruks eller buttoareal. Ble rett og slett litt i tvil underveis. Men, takk for svar.

Mulig jeg bør måle opp leiligheten for å dobbeltsjekke størrelsen ved oppmåling for å være sikker.

Skrevet

Hvordan har du kommet fram til at du vil betale 200 kr mindre I felleskostnader dersom leiligheten er 2 kvm mindre? Sjeldent at dette er lineært. 

• Liker 1
Skrevet
Traktor skrev (24 minutter siden):

Hvordan har du kommet fram til at du vil betale 200 kr mindre I felleskostnader dersom leiligheten er 2 kvm mindre? Sjeldent at dette er lineært. 

Tok utgangspunkt i at det er lineært. Men, da vet jeg ikke

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Bruttoareal. Regnet ut ifra planlegning:)

Både hun og sameiet

Det pleier alltid å stå på plantegninger i prospekter at de ikke er målbare, at det kun er en skisse. Så du kan ikke påberope deg at du har 2 kvadrat mindre leilighet enn det som står i prospekt-arealskissen, for så nøyaktige er de ikke.

Endret av Million
Skrevet

Blir litt surr i tråden.

Bruttoareal (BTA) inkluderer omsluttende vegger (altså inkl yttervegger/eller til midten av felles vegger). Bruksarealet (BRA) er samlet gulvareal innenfor omsluttende vegger (inkl innvendige vegger, trapper og mindre sjakter/skorsteiner).

Skrevet

Du må få kontrollmålt av fagfolk først og fremst. 

Dersom det viser seg at leiligheten er mindre enn antatt, og du får dokumentasjon på det, så må du rette krav om justering av både felleskostnader og andelsbrøk til styret i borettslaget. 

Vi hadde nettopp lignende sak i vårt borettslag, ingen vet når/hvordan feilen har skjedd. Det var ufattelig mye styr å få rettet opp, men det ble fikset, og andelseieren fikk tilbakebetalt for mye betalte fellesutgifter for en del av tiden han hadde eid boligen. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...