AnonymBruker Skrevet 22. februar 2021 #1 Skrevet 22. februar 2021 Jeg fikk baby i fjor, og har fått så sykt mye hets fordi vi startet med morsmelkerstatning tidlig. Jeg fikk ikke til amminga med en gang, og produksjonen brukte 3 uker på å komme seg. Jeg kunne da ikke la ungen sulte i 3 uker?? Å jeg pumpet og ammet 24/7 de 3 første levemnd til baby, tilslutt måtte jeg gi opp helt og gå helt over til MME.. dette har jeg blitt hetset så sykt mye for. Kan noen fortelle meg hvorfor?? Anonymkode: e465d...8e0 5
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2021 #2 Skrevet 23. februar 2021 Hvem har du blitt hetset av? Ser liksom ikke for meg at familien din har hetset deg for dette. "Hetse" er også et veldig sterkt ord. Anonymkode: f85b0...001 25
Kenelz Skrevet 23. februar 2021 #3 Skrevet 23. februar 2021 Er vel sikkert fordi mange tror amming er noe som alle får til og når man «velger det bort» så er det for merkelige/egoistiske grunner. Altså, vet om en som ikke vil amme fordi «brystene er ment for mannen, ikke for babyen». Den grunnen synes jeg blir for teit, men så lenge babyen er fornøyd så holder man munn. 😉 15
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2021 #4 Skrevet 23. februar 2021 Jeg føler også at man blir sett ned på hvis man ikke ammer, men jeg vet ikke hvorfor. Jeg har ikke nok melk, og har derfor supplert med mme hele veien. Av helsesøster ble det fremlagt som jeg var et slags medisinsk unikum (ikke på den gode måten), som ikke hadde nok melk. I ettertid har jeg funnet ut at det ikke er så uvanlig. Og når jeg ikke kunne fullamme ville hun ikke rådgi om hvordan jeg delammet på best mulig måte. Så for min del synes jeg det starter allerede med helsepersonell. I mødregruppen har jeg derimot fått god støtte. Anonymkode: 08e25...701 9
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2021 #5 Skrevet 23. februar 2021 Hets er ikke greit, uansett grunn. Men, det bunner nok i hvor store helsefordeler det er bevist amming gir. Sammen med at det er en økende trend at mange velger å ikke amme fordi de mener det er viktigere å ta vare på kroppen sin. Det fører nok til at en del mister respekten for at det finnes andre der ute som ikke ammer av helt andre grunner. Anonymkode: 92cbc...a01 4
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2021 #6 Skrevet 23. februar 2021 Hetset? Av hvem? Er nok noe du FØLER mest selv. Anonymkode: 2a260...a50 9
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2021 #7 Skrevet 23. februar 2021 Det er ammepress i dag. Jeg opplevde konstant mas fra helsesøster da jeg ikke ammet og når folk så meg gi flaske til babyen kom alltid spørsmålet; ammer du ikke? Anonymkode: 3f917...99b 10
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2021 #8 Skrevet 23. februar 2021 Jeg ser ikke ned på dere, men helt ærlig så syndes jeg synd på dere! Styr med oppvarming, blanding, planlegging, passe på å ta dem nok når man drar ut - det virker mye mer slitsomt enn å bare brette ned genseren når som helst. Jeg våknet ikke engang skikkelig når jeg ammet om natten. Bare dro frem puppen og sov videre. Så her er det ingen dømming, bare medlidenhet... Anonymkode: b5c05...83c 14
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2021 #9 Skrevet 23. februar 2021 Det er 2021 hvor mange nå velger å bruke MME enn noensinne. Hetse liksom! 🙄🙄 Anonymkode: 1b35e...327 6
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2021 #10 Skrevet 23. februar 2021 Jeg har heldigvis aldri opplevd noe hets eller fått noen kommentarer på at jeg gir flaske, hverken av familie, venner og bekjente eller helsepersonell. Har ei på to år og ei på snart tre uker, og her er det flasker og mme som gjelder. Jeg vil tro at veldig mange som kritiserer de som gir mme, ikke vet bedre. De tror kanskje at amming er noe alle får til, og at det kun er egoisme som er årsaken til at man gir mme i stedet for morsmelk. For dem er det helt uhørt at det som skal være det mest naturlige og fineste i verden, ikke er det for andre. Anonymkode: 94b8f...d29 3
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2021 #11 Skrevet 23. februar 2021 Jeg satt på barsel med to brystknopper som hadde blitt til to store blødende sår, nettopp fordi jeg var så redd for å bli dømt opp og ned av alle fordi jeg ikke ammet. Jeg grein meg gjennom amming i to dager, før det heldigvis kom en barnepleier på jobb som satte seg ned med meg og snakket ordentlig med meg. Jeg har aldri kjent på en slik mestringsfølelse og stolthet når jeg kunne gi barnet mitt mat selv om det kom fra en flaske! Jeg skammet meg i 1,5 uke, grein hver gang noen spurte om hvorfor jeg ikke ammet, samboer fikk beskjed om å si til familie at flasker/amming var et ikke tema. Nå, 3,5 uke senere, har sårene nesten grodd og jeg synes det er greit. Synes det er ekkelt å dra frem flaskene foran fremmede enda, men vet du hva? Barnet mitt får mat. Jeg gir barnet mitt mat. Barnet mitt har det helt topp. Jeg er akkurat den mammaen mitt barn trenger, pupp eller ikke! Anonymkode: 1654e...b06 17
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2021 #12 Skrevet 23. februar 2021 Bestemor sier at de som ikke ammer ikke har prøvd hardt nok. «Hva skulle du gjort dersom du hadde levd for 200 år siden og mme ikke fantes? Enten hadde du måtte få til amming eller så hadde ungen sultet, de fleste fikk til amming.» sa hun til meg da jeg begynte å amme, ble så paff at jeg ikke viste hva jeg skulle si. jeg er kjempeglad og takknemlig for at jeg har fått til å fullamme hele veien, for det er det enkleste og beste. Men det aller viktigste er at ungen får mat! Om det er fra puppen eller flaska spiller ingen rolle, mamming fremfor amming❤️❤️ Anonymkode: e9cb7...5ff 4
Gjest Fnuggolina Skrevet 23. februar 2021 #13 Skrevet 23. februar 2021 Mannen min hadde et ganske brutal teori Men den litt pene versjonen av den var at han oppfattet det som at de det gjelder ikke har a) refleksjonsevne i særlig grad/er enkle b) har lite annet å vise til i livet, så foreldrerollen og ting knyttet til det (eksempelvis produksjon av brystmelk og mengde) blir deres største mulige stolthet. c) veldig svake empatiske evner, så man bruker dette som en «jeg er bedre enn fordi». Jeg tror nok det er noe sannhet i dette. Jeg undret meg ofte i permisjonstiden om hvorfor i alle dager dette med «grøt fra bunn/mm/bæresele/bra nok ull» gav så voldsomt forhøyet selvtillit hos noen. Det er søtpotetmos, ikke kreftvaksine. Selv synes jeg jo det var koselig med mange av de tingene i babytiden - men jeg følte aldri at ting var så voldsomt «min» fortjeneste eller at jeg var stolt over det? 🤷♀️ Det var jo tross alt en enorm opplevelse å bli mamma, men spesielt intellektuelt eller avansert er jo ikke babyperioden. Det er bleie, mat og (eventuelt lite) soving. Om DET er det største man har klart å prestere og oppnå er jo det helt greit, men ikke legg det over på andre.
Gjest Fnuggolina Skrevet 23. februar 2021 #14 Skrevet 23. februar 2021 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Bestemor sier at de som ikke ammer ikke har prøvd hardt nok. «Hva skulle du gjort dersom du hadde levd for 200 år siden og mme ikke fantes? Enten hadde du måtte få til amming eller så hadde ungen sultet, de fleste fikk til amming.» sa hun til meg da jeg begynte å amme, ble så paff at jeg ikke viste hva jeg skulle si. jeg er kjempeglad og takknemlig for at jeg har fått til å fullamme hele veien, for det er det enkleste og beste. Men det aller viktigste er at ungen får mat! Om det er fra puppen eller flaska spiller ingen rolle, mamming fremfor amming❤️❤️ Anonymkode: e9cb7...5ff Mmmmm.....drev de ikke med ammehjelp da? Altså at andre ammet barnet? Og ja, babyer og mødre døde oftere før i graviditet/fødsel/krybbedød osv. Hva er poenget? Skal du unngå offentlige tilbud som helsestasjon, lege osv og da?
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2021 #15 Skrevet 23. februar 2021 Er det virkelig så mange som ser ned på oss som ikke ammer? For min del har jeg aldri opplevd det, hverken fra helsepersonell eller venner/familie/bekjente/fremmede på gaten, og jeg ville syntes det var særdeles merkelig og uhøflig hvis noen skulle finne på å kommentere det på en negativ måte🤷🏻♀️ Anonymkode: cd35e...def 4
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2021 #16 Skrevet 23. februar 2021 Vedder på det kun er noen få kommentarer, og at det er din egen usikkerhet som tolker det til resten. Hvis ikke har du en meget spesiell omgangskrets. Jeg fikk heller ikke til å amme. Det var fryktelig vondt for meg, fordi det var så viktig for meg å få det til, både for næringen, tilknytningen og at det er enkelt og praktisk. En irrasjonell del av hjernen min insisterte på at mme er «ferdigmat» og jeg følte det på samme måte som om jeg hadde gitt et større barn toro. Jeg leste ingrediensliste og gremmet meg. Og jeg hatet å ikke kunne gå ut døra uten å slepe med flasker, tuter, pulver og varmt vann. Men fra andre? Kun støtte. Faktisk dor mye støtte, det var mas fra fastlege, fra helsestasjon, selv fra amme-pol om å droppe ammingen og heller bare gi flaske. For meg føltes det som press, men jeg skjønner jo at de bare ville gi meg støtte på at det var greit å gi opp i mitt håpløse forsøk. Har aldri hørt om en eneste person som ser ned på noen som ikke ammer, til tross for et miljø der mange er ammehjelpere etc. Har hørt noen se ned på de som ikke ønsker å amme og som planlegger mme på forhånd for di de «ikke vil ødelegge puppene» eller at «amming er ekkelt», men det er noe helt annet enn å prøve og så innse at det ikke funker og heller gi mme. Anonymkode: 52224...e62 4
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2021 #17 Skrevet 23. februar 2021 Fnuggolina skrev (22 minutter siden): Mannen min hadde et ganske brutal teori Men den litt pene versjonen av den var at han oppfattet det som at de det gjelder ikke har a) refleksjonsevne i særlig grad/er enkle b) har lite annet å vise til i livet, så foreldrerollen og ting knyttet til det (eksempelvis produksjon av brystmelk og mengde) blir deres største mulige stolthet. c) veldig svake empatiske evner, så man bruker dette som en «jeg er bedre enn fordi». Jeg tror nok det er noe sannhet i dette. Jeg undret meg ofte i permisjonstiden om hvorfor i alle dager dette med «grøt fra bunn/mm/bæresele/bra nok ull» gav så voldsomt forhøyet selvtillit hos noen. Det er søtpotetmos, ikke kreftvaksine. Selv synes jeg jo det var koselig med mange av de tingene i babytiden - men jeg følte aldri at ting var så voldsomt «min» fortjeneste eller at jeg var stolt over det? 🤷♀️ Det var jo tross alt en enorm opplevelse å bli mamma, men spesielt intellektuelt eller avansert er jo ikke babyperioden. Det er bleie, mat og (eventuelt lite) soving. Om DET er det største man har klart å prestere og oppnå er jo det helt greit, men ikke legg det over på andre. Dette er det skremmende mye sant i tror jeg. Men, så skjer det altså noe med mange under den baby perioden. Jeg synes jeg er normalt reflektert og oppegående. Men når jeg serverer min datter hjemmelaget søtpotet mos (og hun spiser den) er jeg stoltere enn om jeg kunne kurere corona;) jeg holder det internt da riktignok, og deler det kun med mannen. Anonymkode: 08e25...701 5
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2021 #18 Skrevet 23. februar 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Bestemor sier at de som ikke ammer ikke har prøvd hardt nok. «Hva skulle du gjort dersom du hadde levd for 200 år siden og mme ikke fantes? Enten hadde du måtte få til amming eller så hadde ungen sultet, de fleste fikk til amming.» sa hun til meg da jeg begynte å amme, ble så paff at jeg ikke viste hva jeg skulle si. jeg er kjempeglad og takknemlig for at jeg har fått til å fullamme hele veien, for det er det enkleste og beste. Men det aller viktigste er at ungen får mat! Om det er fra puppen eller flaska spiller ingen rolle, mamming fremfor amming❤️❤️ Anonymkode: e9cb7...5ff Mme slik vi har idag fantes ikke nei, men min oldemor flasket opp fem barn på kumelkblanding når hun ikke hadde melk til dem. Anonymkode: 0925c...f22 2
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2021 #19 Skrevet 23. februar 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg ser ikke ned på dere, men helt ærlig så syndes jeg synd på dere! Styr med oppvarming, blanding, planlegging, passe på å ta dem nok når man drar ut - det virker mye mer slitsomt enn å bare brette ned genseren når som helst. Jeg våknet ikke engang skikkelig når jeg ammet om natten. Bare dro frem puppen og sov videre. Så her er det ingen dømming, bare medlidenhet... Anonymkode: b5c05...83c Og jeg synes synd på dere som må amme 🙂 Her kunne far ta like mye del i baby sitt liv, og jeg hadde alltid mulighet for å slappe av når jeg måtte ønske. Hadde ikke noen som var avhengig av kroppen min, befriende. Anonymkode: 70779...d41 8
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2021 #20 Skrevet 23. februar 2021 Fordi «alle kan amme» er et onde som har grodd fast i oppfattningen til de fleste, særlig de amming gikk lett for. Og får du ikke til «har du ikke prøvd nok», og du får 50 forskjellige «behjelpelige og velmenende» råd. Kommentarer om at amming er det sunneste som finnes, og flaskebarnet kommer til å få dårlig immunforsvar og blabla. Gjerne litt sånn mammapolitiet som har amming som sitt ekspertiseområde. Skummelt mange helsesøstre med lik tankegang som ovennevnte. Så har du helsestasjoner, med 0 tilrettelegging for flaskebarn/mødre, der de ikke engang kan ha en vannkoker tilgjengelig og er mindre behjelpelige med å få varmet opp flaska enn unggutten i kassa på McDonalds. Er det et sted det burde være tilrettelagt er det vel helsestasjonen. Så har du de som «synes synd» på oss, fordi du går glipp av kosen amming gir og flaskemating må vel være sååå mye styr med koking av flasker og blabla. Nei vet du hva, vi trenger ikke din medlidenhet heller. De fleste av oss har fått bearbeidet evt sorg over å ikke amme og flasking er faktisk ikke så komplisert og krevende. Jeg personlig blir mer irritert enn skamfull. Hilsen frisk mamma som selv var flaskebarn, med egne flaskebarn som er like sunne og friske som de andre på sin alder. Anonymkode: f032f...8d5 9
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå