AnonymBruker Skrevet 22. februar 2021 #1 Skrevet 22. februar 2021 Jeg har kjøpt noen nye potter som typisk nok ikke har hull i bunnen. Pottene er av keramikk/leire så jeg er usikker på om jeg vil prøve å borre hull (i tilfelle de sprekker). Er alternativet da å bruke sånn plastpotte som hovedpotte og sette dem oppi keramikk-pottene? Må ha lecakuler el i bunnen av keramikk-potten (eller plastpotte) i tillegg? Og så huske å tømme for overflødig vann regelmessig? Syns det er rart at når det åpenbart er så viktig med drenering og hull i potter at det ikke selges flere (fine) potter m/hull.. Hvis pottene er stor nok for busktomater skal de brukes til det, hvis ikke blir det blomster. Hilsen en som ønsker seg grønne fingre😇 Anonymkode: bcdb7...98f
j23 Skrevet 23. februar 2021 #2 Skrevet 23. februar 2021 Innerpotte i plast med hull i bunn. Ikke leca i potta. Kanskje litt leca i bunnen av keramikkpotta utenfor plastpotta sånn at overflødig vann renner ut og ikke blir støende i jorda og plantens røtter 😊 2
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2021 #3 Skrevet 23. februar 2021 På Ikea har de keramikkpotter med hull i bunnen og fat. https://www.ikea.com/no/no/cat/utendors-blomsterpotter-30436/ Anonymkode: 3f6f8...560 1
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2021 #4 Skrevet 23. februar 2021 Jeg pleier å ta ut plantene når jeg vanner de. Så lar jeg de stå litt i oppvaskkummen til overflødig vann har rent fra. Så tilbake til pyntepottene. Bruker plast til selve planta. Er bare utendørs jeg planter rett i keramikkpottene, og der har jeg hull i pottene. Noen er kjøpt mer hull, andre har jeg borret hull i. Bruk rett borr, og sett på tapefirkant før en borrer. Anonymkode: 94de6...b40 1
mr. Skrevet 23. februar 2021 #5 Skrevet 23. februar 2021 Jeg borer hull i bunnen med bor beregnet for metall. 5mm bor. Borer fra ute og innover ,sakte fart ,ikke mye press så går det fint. Dipper ofte bor i ett glass med kaldt vann for å kjøle den ned. Hele prosessen tar maks 5 minutter. Har fortsatt til gode å knekke potten og har sikkert boret 20-30 potter. 1
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2021 #6 Skrevet 23. februar 2021 Takk for svar alle sammen. Tenker å teste med borr med de anvisningene/tipsene som gitt her, og alternativt bruke plastpotte og helle ut vann ! Er forresten disse pottene (19 cm) jeg har kjøpt, syns de var så fine.. Ikke de dyreste heller så hvis en brekker er det ikke verdens undergang: https://www.ikea.com/no/no/p/backsmultron-blomsterpotte-inne-ute-beige-gra-50481006/ Anonymkode: bcdb7...98f 1
Leo Skrevet 23. februar 2021 #7 Skrevet 23. februar 2021 Nå kalles jo gjerne det du beskriver pyntepotter eller dekorpotter så det er jo meningen at man skal bruke plastpotter inni. Det kan godt hende at du lykkes med å bore hull uten at potten går i stykker, men uansett har du skadet glasuren så da risikerer du at det trenger vann, og farge fra jorden, inn i godset og at det etter hvert trekker utover og misfarger hele potten. Bare nevner det... 😉 2
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2021 #8 Skrevet 23. februar 2021 Som den over her skriver: Disse pottene er ment å brukes med en plastpotte med hull i bunn i. Du kan ha lecakuler i bunn, men behøver det ikke. Når jeg vanner plantene mine som står i slike potter, vanner jeg i potteskjuleren slik at planta som står i plastpotta kan suge det opp. Tenk på det som om plastpotta er selve potta som planten står i og keramikkpotta/potteskjuleren/pyntepotta er som en høy asjett potta står oppå. Anonymkode: 5b897...f0b 2
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2021 #9 Skrevet 23. februar 2021 49 minutter siden, AnonymBruker said: Som den over her skriver: Disse pottene er ment å brukes med en plastpotte med hull i bunn i. Du kan ha lecakuler i bunn, men behøver det ikke. Når jeg vanner plantene mine som står i slike potter, vanner jeg i potteskjuleren slik at planta som står i plastpotta kan suge det opp. Tenk på det som om plastpotta er selve potta som planten står i og keramikkpotta/potteskjuleren/pyntepotta er som en høy asjett potta står oppå. Anonymkode: 5b897...f0b Skjønner, bra illustrasjon 🙂 Litt digg å slippe å styre med borring også. Det blir de eneste pottene jeg har uten hull så blir ikke så mye ekstraarbeid (kun 2 potter). Anonymkode: bcdb7...98f
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2021 #10 Skrevet 24. februar 2021 Uteplanter trenger mye jord og store potter, så de ikke tørker så fort ut. Bud 1 i å få grønne fingre: dersom røttene ikke trives vil du ikke få noe særskilt bladverk over jorda heller. Anonymkode: ed7c8...213 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå