Gå til innhold

Potter uten hull

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har kjøpt noen nye potter som typisk nok ikke har hull i bunnen. Pottene er av keramikk/leire så jeg er usikker på om jeg vil prøve å borre hull (i tilfelle de sprekker). Er alternativet da å bruke sånn plastpotte som hovedpotte og sette dem oppi keramikk-pottene? Må ha lecakuler el i bunnen av keramikk-potten (eller plastpotte) i tillegg? Og så huske å tømme for overflødig vann regelmessig? 

Syns det er rart at når det åpenbart er så viktig med drenering og hull i potter at det ikke selges flere (fine) potter m/hull..

Hvis pottene er stor nok for busktomater skal de brukes til det, hvis ikke blir det blomster.

Hilsen en som ønsker seg grønne fingre😇 

Anonymkode: bcdb7...98f

Skrevet

Innerpotte i plast med hull i bunn. Ikke leca i potta. Kanskje litt leca i bunnen av keramikkpotta utenfor plastpotta sånn at overflødig vann renner ut og ikke blir støende i jorda og plantens røtter 😊

• Liker 2
Skrevet

Jeg pleier å ta ut plantene når jeg vanner de. Så lar jeg de stå litt i oppvaskkummen til overflødig vann har rent fra. Så tilbake til pyntepottene. Bruker plast til selve planta.

Er bare utendørs jeg planter rett i keramikkpottene, og der har jeg hull i pottene. Noen er kjøpt mer hull, andre har jeg borret hull i. Bruk rett borr, og sett på tapefirkant før en borrer.

Anonymkode: 94de6...b40

• Liker 1
Skrevet

Jeg borer hull i bunnen med bor beregnet for metall. 5mm bor.

Borer fra ute og innover ,sakte fart ,ikke mye press så går det fint. Dipper ofte bor i ett glass med kaldt vann for å kjøle den ned. Hele prosessen tar maks 5 minutter.

Har fortsatt til gode å knekke potten og har sikkert boret 20-30 potter.

• Liker 1
Skrevet

Takk for svar alle sammen. Tenker å teste med borr med de anvisningene/tipsene som gitt her, og alternativt bruke plastpotte og helle ut vann !

Er forresten disse pottene (19 cm) jeg har kjøpt, syns de var så fine.. Ikke de dyreste heller så hvis en brekker er det ikke verdens undergang:

https://www.ikea.com/no/no/p/backsmultron-blomsterpotte-inne-ute-beige-gra-50481006/

• Liker 1
Skrevet

Nå kalles jo gjerne det du beskriver pyntepotter eller dekorpotter så det er jo meningen at man skal bruke plastpotter inni. Det kan godt hende at du lykkes med å bore hull uten at potten går i stykker, men uansett har du skadet glasuren så da risikerer du at det trenger vann, og farge fra jorden, inn i godset og at det etter hvert trekker utover og misfarger hele potten. Bare nevner det... 😉 

• Liker 2
Skrevet

Som den over her skriver: Disse pottene er ment å brukes med en plastpotte med hull i bunn i. Du kan ha lecakuler i bunn, men behøver det ikke. Når jeg vanner plantene mine som står i slike potter, vanner jeg i potteskjuleren slik at planta som står i plastpotta kan suge det opp. Tenk på det som om plastpotta er selve potta som planten står i og keramikkpotta/potteskjuleren/pyntepotta er som en høy asjett potta står oppå.

Anonymkode: 5b897...f0b

• Liker 2
Skrevet
49 minutter siden, AnonymBruker said:

Som den over her skriver: Disse pottene er ment å brukes med en plastpotte med hull i bunn i. Du kan ha lecakuler i bunn, men behøver det ikke. Når jeg vanner plantene mine som står i slike potter, vanner jeg i potteskjuleren slik at planta som står i plastpotta kan suge det opp. Tenk på det som om plastpotta er selve potta som planten står i og keramikkpotta/potteskjuleren/pyntepotta er som en høy asjett potta står oppå.

Anonymkode: 5b897...f0b

Skjønner, bra illustrasjon 🙂 Litt digg å slippe å styre med borring også. Det blir de eneste pottene jeg har uten hull så blir ikke så mye ekstraarbeid (kun 2 potter). 

Skrevet

Uteplanter trenger mye jord og store potter, så de ikke tørker så fort ut. Bud 1 i å få grønne fingre: dersom røttene ikke trives vil du ikke få noe særskilt bladverk over jorda heller.

Anonymkode: ed7c8...213

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...