AnonymBruker Skrevet 22. februar 2021 #1 Del Skrevet 22. februar 2021 Hei. Jeg er gravid i uke 13 og har så veeeeldig lyst på lefserull med spekeskinke.... den gylden regel er vel at man skal holde seg borte i fra all type spekemat men igjen så leser jeg at vist man spiser fra ny åpnet pakke (og kjøper fra de store merkene) er det ikke farlig? Burde jeg holde meg helt vekk eller er det mye skremselspropaganda? Takk for seriøse svar. Anonymkode: f2799...603 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2021 #2 Del Skrevet 22. februar 2021 Du burde følge de råd som gis. Men for all del ta deg gjerne en øl og sigarett til spekeskinken, du virker jo ikke å bry deg særlig 🤷♀️ Skal baby få smake litt honning også, kanskje? Anonymkode: 82d4f...58e 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2021 #3 Del Skrevet 22. februar 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Du burde følge de råd som gis. Men for all del ta deg gjerne en øl og sigarett til spekeskinken, du virker jo ikke å bry deg særlig 🤷♀️ Skal baby få smake litt honning også, kanskje? Anonymkode: 82d4f...58e Oi, det var litt av et usaklig svar.. Anonymkode: f2799...603 33 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2021 #4 Del Skrevet 22. februar 2021 Jeg vet grilstad sin lev litt lettere salami kan spises, fordi den er kokt? Blir ikke helt det samme, men en god erstatning om man virkelig craver. Anonymkode: 84819...78a 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2021 #5 Del Skrevet 22. februar 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Oi, det var litt av et usaklig svar.. Anonymkode: f2799...603 Hvorfor følger du ikke de råd som gis? Du får god informasjon om dette både av lege og jordmor. Anonymkode: 82d4f...58e 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2021 #6 Del Skrevet 22. februar 2021 Ville f.eks. kjøpt noe urøkt bacon isteden om du har lyst på noe salt kjøtt. Anonymkode: 32d93...6a9 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2021 #7 Del Skrevet 22. februar 2021 Det kan du. Jeg fikk beskjed av legen at jeg kunne såklart det. Men helst prøve å unngå det. Gjerne frys det på forhånd! Så er det bare å kose seg. Kjøp kun fra store kjente merker og frys først. Så kan du spise det Anonymkode: 2a5b4...fa2 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2021 #8 Del Skrevet 22. februar 2021 Du kan jo varme det før du spiser? Anonymkode: 32944...d57 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2021 #9 Del Skrevet 22. februar 2021 Fikk beskjed av min jm å fryse spekemat, så kunne det spises☺️ Anonymkode: c32e6...100 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2021 #10 Del Skrevet 22. februar 2021 AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Hvorfor følger du ikke de råd som gis? Du får god informasjon om dette både av lege og jordmor. Anonymkode: 82d4f...58e Ønsker ikke noe flere kommentarer fra deg, du har allerede ødelagt kvelden min. Anonymkode: f2799...603 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2021 #11 Del Skrevet 22. februar 2021 Jeg spiser litt salami og spekeskinke fra nyåpnet pakke, og jeg er næringsmiddelingeniør. Det skal mye til for at spekematen inneholder Toxoplasma eller Listeria, og de store produsentene sier selv at det er trygt. Myke oster spiser jeg derimot ikke. Uttalelse fra Nortura: "Vi varmebehandler ikke våre spekepølser. Vi mener likevel at det ikke er en riskiko for gravide å spise spekepølser. Det er to aktuelle organismer som kan være skadelige for gravide i kjøtt: bakterien Listeria monocytogenes og parasitten Toxoplasma gondii. Listeria er ikke i stand til å vokse i spekepølse, blant annet pga lav pH og nokså høyt saltinnhold Det bekreftes av svar gitt fra EUs matmyndigheter. Toxoplasma er i henhold til gjeldende kunnskap heller ikke i stand til å være levedyktig i spekespølser, av to grunner: kjøttråstoffet som brukes er fryst før produksjon, og spekeprosessen gjør forholdene ulevelig for parasitten.” https://altformamma.no/artikler/141/article/item Anonymkode: 14c27...124 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2021 #12 Del Skrevet 23. februar 2021 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Ønsker ikke noe flere kommentarer fra deg, du har allerede ødelagt kvelden min. Anonymkode: f2799...603 Ikke meg du siterer, men når du spør her inne om råd og folk anbefaler deg å følge generelle råd fra fagfolk, så kommer du med at folk ødelegger kvelden din? Ærlig talt. Du skal bli mor og må bli voksen. Det er en grunn til at rådene er som de er uansett om du liker det eller ei. Anonymkode: cc231...cf7 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2021 #13 Del Skrevet 23. februar 2021 Legen min sa jeg kunne spise spekekjøtt. Skulle helst ta nytt, rett fra tørk (ikke plastinnpakket). Type fenalår liksom. Viser vel bare at dette er en vurderingssak du selv må stå for. De skadelige bakteriene er veldig sjeldne i Norge, men du må jo leve med konsekvensene om det går galt. Klarer du å slappe av med å ta en 0,0000001 prosents risiko, så er det jo bare å kjøre på. Anonymkode: 2e490...82c 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2021 #14 Del Skrevet 23. februar 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Ikke meg du siterer, men når du spør her inne om råd og folk anbefaler deg å følge generelle råd fra fagfolk, så kommer du med at folk ødelegger kvelden din? Ærlig talt. Du skal bli mor og må bli voksen. Det er en grunn til at rådene er som de er uansett om du liker det eller ei. Anonymkode: cc231...cf7 Det er uansett ikke noe poeng med å svare så greit som den brukeren gjorde. Ts spurte ikke om det var ok å drikke øl, ta en sigarett, eller gi baby honning. Ts spurte om det var ok å spise noe det tydeligvis varierer ift rådene rundt. Noen sier det er ok så lenge pakken er ny, noen sier det er ok så lenge den er stekt/fryst, og andre sier nei. Folk har til og med fått forskjellige råd fra jm og lege. Så det kan virkelig ikke sammenlignes å spørre om råd rundt noe det tydeligvis råder tvil rundt, som å gjøre noe man åpenbart ikke skal (drikke/røyke). Anonymkode: d840d...2d1 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2021 #15 Del Skrevet 23. februar 2021 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Du burde følge de råd som gis. Men for all del ta deg gjerne en øl og sigarett til spekeskinken, du virker jo ikke å bry deg særlig 🤷♀️ Skal baby få smake litt honning også, kanskje? Anonymkode: 82d4f...58e Jeg regner med at dette er "hilsen ufrivillig barnløs" som hadde gjort ting perfekt dersom hun var så heldig å bli gravid. Sarkasmen er totalt unødvendig. Til TS: frys den først om du vil være safe Anonymkode: 91abd...2f0 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2021 #16 Del Skrevet 23. februar 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Det er uansett ikke noe poeng med å svare så greit som den brukeren gjorde. Ts spurte ikke om det var ok å drikke øl, ta en sigarett, eller gi baby honning. Ts spurte om det var ok å spise noe det tydeligvis varierer ift rådene rundt. Noen sier det er ok så lenge pakken er ny, noen sier det er ok så lenge den er stekt/fryst, og andre sier nei. Folk har til og med fått forskjellige råd fra jm og lege. Så det kan virkelig ikke sammenlignes å spørre om råd rundt noe det tydeligvis råder tvil rundt, som å gjøre noe man åpenbart ikke skal (drikke/røyke). Anonymkode: d840d...2d1 Greit = frekt. Anonymkode: d840d...2d1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2021 #17 Del Skrevet 23. februar 2021 I teorien er det veldig mye du spiser som kan gi listeria, eller toxo. Noen matvarer har utvidet risiko, særlig ved feil oppbevaring, og har derfor havnet på lista for kostholdsråd. Blant annet står mykoster her, selv om risikoen ved pastauriserte mykoster er nærmest null, men det blir for avanserte regler for "folk flest" å forholde seg til. Mitt råd når slike spørsmål kommer er derfor alltid at man setter seg godt inn i hvorfor reglene er som de er, hva man risikerer, sannsynligheten for at det skjer, og så videre. Og så tar et valg ut i fra det. Om man ikke har ork til å sette seg inn i dette, så forholder man seg til lista. Anonymkode: 2e813...5aa 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2021 #18 Del Skrevet 23. februar 2021 Jeg ville latt være, det er bare en trygghet å vite at man har fulgt de offisielle rådene som finnes. Når det er sagt, så bor jeg i Danmark, og fulgte danske retningslinjer. Her er det ikke noen anbefaling om å ikke spise spekeskinke. Anonymkode: 3d8c4...637 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest EmKay Skrevet 23. februar 2021 #19 Del Skrevet 23. februar 2021 Det er ikke alle store produsenter som påstår det går fint å spise norsk spekemat. Her fra f.eks. Gilde: https://www.gilde.no/artikkel/kan-man-spise-kjott-nar-man-er-gravid Når det gjelder frysing, vil Toxoplasma dø av det, men ikke Listeriabakterien: https://www.matportalen.no/rad_til_spesielle_grupper/tema/gravide/kan_gravide_spise_spekemat_dersom_man_fryser_ned_kjottet_forst Du bestemmer selvsagt selv om du vil ta sjansen, og sannsynligheten for at det går galt er veldig lav. Men du må selv finne ut om du er villig til å leve med den risikoen. Jeg er ikke det, så jeg holder meg unna eller varmebehandler. Om du vil ha mer info om hva som kan skje dersom du blir syk av dette kan du finne det f.eks. her: https://www.matportalen.no/rad_til_spesielle_grupper/tema/gravide/listeria_og_toxoplasma_kan_skade_fosteret Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2021 #20 Del Skrevet 23. februar 2021 17 hours ago, AnonymBruker said: Du burde følge de råd som gis. Men for all del ta deg gjerne en øl og sigarett til spekeskinken, du virker jo ikke å bry deg særlig 🤷♀️ Skal baby få smake litt honning også, kanskje? Anonymkode: 82d4f...58e Eeeeeh, er honning farlig for babyer? Er dette allmennkunnskap? Du kan jo heller svare ordentlig for folk som ikke vet..... Anonymkode: 29e75...1c0 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå