lemoncake Skrevet 22. februar 2021 #1 Del Skrevet 22. februar 2021 (endret) Hvordan bli kvitt dem? Tror det er fra planter ihvertfall. Noen veldig små svarte fluer som flyr rundt her... Endret 23. februar 2021 av lemoncake Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2021 #2 Del Skrevet 22. februar 2021 Lett kanel dryss på øverste jordlaget. Noen planter kan få noen gule blader pga det så er du advart. Vanning underfra. Det tørker ut det øverste jordlaget hvor eggene sitter, og de dør ut. Du kan også legge sitrusskall og skrell fra ingefær oppå jorda og nedi der du vanner, da fluene ikke liker det. Kanel holder også evt katter unna plantene. Sett også en skål nedi vasken med litt matrester, vann og zalo. Fluene blir lokket av lukta på matrester men dør pga såpa. Anonymkode: 9d792...e1e 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lemoncake Skrevet 23. februar 2021 Forfatter #3 Del Skrevet 23. februar 2021 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Lett kanel dryss på øverste jordlaget. Noen planter kan få noen gule blader pga det så er du advart. Vanning underfra. Det tørker ut det øverste jordlaget hvor eggene sitter, og de dør ut. Du kan også legge sitrusskall og skrell fra ingefær oppå jorda og nedi der du vanner, da fluene ikke liker det. Kanel holder også evt katter unna plantene. Sett også en skål nedi vasken med litt matrester, vann og zalo. Fluene blir lokket av lukta på matrester men dør pga såpa. Anonymkode: 9d792...e1e Takk for tips! Skal prøve dem ut! 😄🌿🪰 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2021 #4 Del Skrevet 23. februar 2021 Min erfaring er at det er utrolig vanskelig å bli kvitt plantefluene. Jeg har limfeller, tørket ut jorden, vanner underfra, har prøvd kanel, maurmiddel, salmiakk, alt mulig jeg har lest at kan hjelpe. Men de små jævlene overlever alt. Bananfluer derimot er lett å bli kvitt med skåler med eddik/zalo. Anonymkode: beb73...941 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2021 #5 Del Skrevet 23. februar 2021 Har tidligere blitt kvitt det ved å tørke ut plantene litt og deretter vanne med utvanna salmiakk. Men siden de ofte kommer med jorda nyinnkjøpte planter står i, er kanskje det aller beste å potte om planter man kjøper med en gang de er i hus? Anonymkode: d1660...f34 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lemoncake Skrevet 23. februar 2021 Forfatter #6 Del Skrevet 23. februar 2021 (endret) Jeg er litt usikker på hvilken plante de kommer fra. Men skal sjekke alle nå. Arekapalmen kanskje... Takker for råd! 😄🌿 Endret 23. februar 2021 av lemoncake Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2021 #7 Del Skrevet 23. februar 2021 Lykke til om det er hærmygg. De dør aldri. Anonymkode: c77ef...21b 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jytte Skrevet 23. februar 2021 #8 Del Skrevet 23. februar 2021 Par, tre fyrstikker ned i jorda. Vet flere bruker det, selv har jeg ikke vært plaget med blomsterfluer på mange år. Vanner lite, det vil si minst mulig og det er sjelden jeg kjøper nye planter. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2021 #9 Del Skrevet 23. februar 2021 Jeg ble ikke kvitt hærmygg. Prøvde å vanne sjelden, vanne fra bunnen og sette planta ut i flere dager. Måtte kvitte meg med favorittplanta deres i stedet og da forsvant de. Anonymkode: 44ac3...174 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2021 #10 Del Skrevet 23. februar 2021 1 hour ago, AnonymBruker said: Jeg ble ikke kvitt hærmygg. Prøvde å vanne sjelden, vanne fra bunnen og sette planta ut i flere dager. Måtte kvitte meg med favorittplanta deres i stedet og da forsvant de. Anonymkode: 44ac3...174 Hvilken type plante var det? Anonymkode: 9d792...e1e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2021 #11 Del Skrevet 23. februar 2021 4 hours ago, Jytte said: Par, tre fyrstikker ned i jorda. Vet flere bruker det, selv har jeg ikke vært plaget med blomsterfluer på mange år. Vanner lite, det vil si minst mulig og det er sjelden jeg kjøper nye planter. Helt glemt det tipset. For mange år siden satte jeg også hvitløk i blomsterpottene, som begynte å vekse. Jeg syns det fungerte, men noen kritiserte lukta av hvitløk så da fjerna jeg det. Noen her som har forsøkt hvitløk? Anonymkode: 9d792...e1e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2021 #12 Del Skrevet 23. februar 2021 Vann plantene så sjeldent som mulig er mitt beste tips. Mange har en tendens til å skvette vann på plantene sine hver eneste dag, men de alle fleste tåler faktisk å henge lett med hodet før de får vann. Anonymkode: 2a9ba...9b0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lemoncake Skrevet 24. februar 2021 Forfatter #13 Del Skrevet 24. februar 2021 Takk for tips! Skal prøves ut! 👍😄 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2021 #14 Del Skrevet 24. februar 2021 AnonymBruker skrev (22 timer siden): Hvilken type plante var det? Anonymkode: 9d792...e1e Jeg vet ikke hva den heter. Det var bare grønne blader. Anonymkode: 44ac3...174 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2021 #15 Del Skrevet 24. februar 2021 Jeg klarte å bli kvitt hærmygg, men det tok mange år. I tillegg til alle de nevnte tips her trenger du sand øverst i alle alle alle ALLE potter med jord i. Og den sanden må være tørr, kun vanning underfra! Har du kun én plante med jord uten sand i toppen vil noen hærmygg overleve. Glass med eddik og zalo, eller vin og zalo er viktig for å fange og drepe flere generasjoner med hærmygg. Du må gjerne ha slike i to måneder. Er du konsekvent og får dette til, blir du kvitt de. Anonymkode: b0d36...373 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2021 #16 Del Skrevet 25. februar 2021 13 hours ago, AnonymBruker said: Jeg klarte å bli kvitt hærmygg, men det tok mange år. I tillegg til alle de nevnte tips her trenger du sand øverst i alle alle alle ALLE potter med jord i. Og den sanden må være tørr, kun vanning underfra! Har du kun én plante med jord uten sand i toppen vil noen hærmygg overleve. Glass med eddik og zalo, eller vin og zalo er viktig for å fange og drepe flere generasjoner med hærmygg. Du må gjerne ha slike i to måneder. Er du konsekvent og får dette til, blir du kvitt de. Anonymkode: b0d36...373 Hvor kjøpte du sand? Anonymkode: 9d792...e1e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
OlsenHansen Skrevet 25. februar 2021 #17 Del Skrevet 25. februar 2021 Dette er nok "fungus gnats" eller hva de heter på norsk. De legger egg i det våte jordsmonnet og formerer seg hyppig. Hvis topplagget aldri får mulighet til å tørke ut så florerer de. Det som hjalp her var å vanne i bunn helt til de døde ut (par uker minst), så kan du begynne å vanne på toppen igjen uten problemer. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2021 #18 Del Skrevet 25. februar 2021 AnonymBruker skrev (32 minutter siden): Hvor kjøpte du sand? Anonymkode: 9d792...e1e Jeg bruker sand fra et digert sandbruk her, bare tar med en bøtte når jeg går på tur. 🤷♀️ Anonymkode: b0d36...373 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2021 #19 Del Skrevet 25. februar 2021 Nematoder. Insekter som spiser eggene til hærmygg, og så dør av når det ikke er egg igjen. De er knøttsmå og holder seg i jorda, de kommer seg ikke ut av jorda. Fåes kjøpt på endel spesialist nettbutikker, Google så finner du. Behandle alle pottene for å være sikker. Anonymkode: 6e44f...91b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2021 #20 Del Skrevet 26. februar 2021 Vi ble kvitt fluene ved å kun vanne på skåla og helle av vannet etter noen minutter, samt spraye overflaten til all jord med zalovann i mange måneder. Måtte også droppe blomsterbuketter, fluejævlene slo seg ned i vannoverflaten. Anonymkode: c1bc3...310 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå