AnonymBruker Skrevet 22. februar 2021 #1 Skrevet 22. februar 2021 Min søster har tatt mange dårlige valg i livet, dette har,ført til at hun nå har blitt 41 år gammel, uten jobb, har ingen utdanning eller egen bolig. Foreldrene våre hjalp henne mye da de levde, både praktisk og økonomisk, men hun kom seg aldri skikkelig på bena. Pengene forsvant så fort de kom inn på konto. Jobb greier hun ikke å holde på, og da sier det seg selv at man ikke går kjøpt bolig. Våre foreldre var ikke rike, da den siste av dem gikk bort fikk vi 250 000kr hver i arv. Søster brukte ett år på å bruke opp dette, på fullstendig tull og tøys (reiser, tøy, festing og alkohol). De siste årene har hun bedt om hjelp mange ganger. Vi (jeg og mannen) har stillt opp hver eneste gang, om det har vært hjelp til flytting, finne billige møbler eller om hun trenger penger. Hun flytter ofte fordi hun blir kastet ut pga manglende husleie. Rundt juletider bestemte vi oss for at dette blir den siste gangen, da hadde vi gitt 5000 kr, slik at hun kunne betale strøm og ha en fin julefeiring. Jeg gjorde det helt klart for henne at dette blir den siste gangen. Nå har jeg igjen fått en melding, der hun ber om penger, sier at kjøleskapet er tomt og strømregningen må betales igjen. Denne gangen sa jeg nei, og sa vi hadde ikke noe å gi. Så sier hun at da må hun hente mat på fattighuset, fordi hun har ikke penger på konto. Jeg sitter her med veldig dårlig samvittighet nå, føler meg veldig slem. Mannen sier jeg kan vippse over noen kroner hvis vil. Men jeg har bestemt meg for å sette ned foten. Jeg vet ikke om jeg gjør det rette... Anonymkode: 9198d...648 20
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 22. februar 2021 Populært innlegg #2 Skrevet 22. februar 2021 La henne gå på fattighuset og få mat der! Ikke la henne snurre deg rundt lillefingeren gang på gang! Hun er gammel nok til å skjønne at hun må bli voksen nå! Hjelp henne gjerne praktisk med råd og forslag, men for all del, ikke gi henne penger! Anonymkode: 401cb...72f 136
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2021 #3 Skrevet 22. februar 2021 Jeg tenker at det er på tide at hun klarer seg selv økonomisk. Nav må hjelpe henne med økonomisk stønad og hjelp. Dere skal ikke forsørge henne. Anonymkode: 539fe...145 43
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2021 #4 Skrevet 22. februar 2021 Du er ikke slem. Hun må bli voksen og ta eget personlig ansvar. Nå passer godt! Ikke hjelp henne mer. Hverken med tips til hvor hun kan henvende seg for hjelp eller noe annet. Hun vet det antagelig utrolig godt selv og har mest sannsynlig utnytta dere for alt det var verdt samtidig som hun har fått sosialhjelp og lignende. Anonymkode: aa099...429 22
jennnny Skrevet 22. februar 2021 #5 Skrevet 22. februar 2021 Høres ut som du må sette hardt mot hardt. Skjønner at det er lettere sagt enn gjort, men dersom du fortsetter å gi henne penger (5000 kroner er et stort lån), så blir det mindre attraktivt for henne å skulle komme seg av ræva og få jobb/utdanning/livet på stell. Kanskje hun må nå bånn for å skjønne at hun ikke vil leve sånn lenger. 16
Muskath Skrevet 22. februar 2021 #6 Skrevet 22. februar 2021 Jeg ville gitt søsteren min penger. Hadde ikke greid å si nei og tenke på at hun ikke hadde penger til mat. 5
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2021 #7 Skrevet 22. februar 2021 Sier du ja nå, kommer det aldri til å ta slutt. Anonymkode: 7795e...156 29
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2021 #8 Skrevet 22. februar 2021 La henne gå på nav og hente mat hos frelsesarmeen og det som er. Du blir brukt fordi det er komfortabelt for henne. Anonymkode: 93bbe...477 37
Eeemil Skrevet 22. februar 2021 #9 Skrevet 22. februar 2021 Det er ikke deres jobb å støtte henne økonomisk. Det vil aldri ta slutt hvis ikke dere setter ned foten. Hun er nødt til å begynne å leve etter evne. 12
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2021 #10 Skrevet 22. februar 2021 Noen mennesker evner ikke å disponere pengene sine, og vil bruke opp alt straks de får det. Hun har blitt vant til at det er så synd på henne at foreldrene gir henne penger når det trengs, og deretter du. Det er noe virkelig galt når hun gang på gang blir kastet ut for manglende husleie og spør deg om penger til mat og strøm. Dette vil aldri ta slutt før den dag hun lærer om økonomi. Du må slutte å gi henne penger. Anonymkode: d3fa4...42b 13
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2021 #11 Skrevet 22. februar 2021 Tenker at her må din søster vokse opp og ta ansvar selv i livet, om det så betyr at hun må gå på fattighuset og hente mat. Syns du har vært veldig snill, dumsnill faktisk, i lang tid. Du kan gjerne fortsette å støtte din søster, med hjelp av pratisk art, men penger må hun klare selv å finne ut av. Hun er en snylter, som snylter på deg, på samfunnet og på de stakkars utleierene som får henne som leietager.. Anonymkode: fc158...fbe 10
Eneri Skrevet 22. februar 2021 #12 Skrevet 22. februar 2021 Hun har fått hjelp fra familien i årevis (snakker vi tjue voksenår?), og har ikke lært noenting av dette. Hun kan få dagpenger/sosialhjelp og prøve å klare seg på det. Bra dere har satt ned foten, ingenting har jo endret seg med 'familien trår til'- metoden. Dere kan evt hjelpe praktisk med flytting, be på søndagsmiddag og slikt, men nå må hun jammen klare å forsørge seg selv. 15
esmer Skrevet 22. februar 2021 #13 Skrevet 22. februar 2021 Har hun barn (håper for guds skyld ikke!!!). Hvis svaret er nei, hadde jeg IKKE hjulpet henne! Et voksent menneske må klare seg selv. Hun har fått hjelp fra dere gang på gang og ikke klart å vise noe ansvar overfor sitt eget liv. Det er ikke verdens undergang å dra til fattighuset. Kanskje hun får seg en wake-up call og innser at hun ikke vil være avhengig av andres hjelp resten av sitt liv. 7
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2021 #14 Skrevet 22. februar 2021 Du er ikke slem. Din søster er slem som utnytter deg på en slik måte. Det er mulig for hun å få økonomisk hjelp og råd på NAV. Du skal være hennes søster, ikke hennes lommebok..... Anonymkode: 3b992...4f2 15
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2021 #15 Skrevet 22. februar 2021 Det er jo ikke noe problem at hun går på fattighuset? Ingen sulter i hjel i Norge, og hun kan ikke lene seg på deg. Anonymkode: e257f...253 13
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2021 #16 Skrevet 22. februar 2021 Du har fortalt henne at det var siste gangen hun fikk penger, men hun har ingen respekt for deg så hun fortsetter å be om mer. Om du gir etter kommer du aldri ut av det, og hun vil heller ikke lære å klare seg selv. Anonymkode: aba80...d37 18
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2021 #17 Skrevet 22. februar 2021 Du er ikke slem, du hjelper henne å vokse. Å hele tiden være hennes lettvinte løsning er en bjørnetjeneste. Hva skal hun gjøre om du dør/blir virkelig blakk selv? Ingen sulter i Norge. Det er ikke noe galt med maten på fattighuset/Frelsesarmeen ol. Hun blir nok sur, men hun overlever. Og lærer seg kanskje å prioritere trygden sin bedre etterhvert. Den er faktisk helt fint mulig å leve av. Er det fullstendig krise kan hun få nødhjelp hos NAV. Det aller meste du kan gjøre er å invitere henne på middag. Anonymkode: 08566...99a 13
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2021 #18 Skrevet 22. februar 2021 Muskath skrev (8 minutter siden): Jeg ville gitt søsteren min penger. Hadde ikke greid å si nei og tenke på at hun ikke hadde penger til mat. Men søsteren kan jo få mat til å henvende seg til hjelpeorganisasjoner som deler ut mat, så det er jo ikke akkurat synd i henne! Det er hun som har satt seg selv i den situasjonen hun er i, hun har ikke klart å lære av tidligere feil, så det er på tide at hun tar ansvar for sitt eget liv nå! Anonymkode: 401cb...72f 12
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2021 #19 Skrevet 22. februar 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Du er ikke slem, du hjelper henne å vokse. Å hele tiden være hennes lettvinte løsning er en bjørnetjeneste. Hva skal hun gjøre om du dør/blir virkelig blakk selv? Ingen sulter i Norge. Det er ikke noe galt med maten på fattighuset/Frelsesarmeen ol. Hun blir nok sur, men hun overlever. Og lærer seg kanskje å prioritere trygden sin bedre etterhvert. Den er faktisk helt fint mulig å leve av. Er det fullstendig krise kan hun få nødhjelp hos NAV. Det aller meste du kan gjøre er å invitere henne på middag. Anonymkode: 08566...99a Det sagt, så forstår jeg godt at dette er en veldig vond situasjon for deg! Og du virker som et godt, varmt menneske❤️ Anonymkode: 08566...99a 2
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2021 #20 Skrevet 22. februar 2021 Jeg ville ikke (!) Hjulpet med mer penger. Da lærer hun seg bare til at det er bare å spørre deg. Jeg kunne heller hjulpet til når jeg så tegn til at hun tok skikkelig tak i livet sitt. Da kunne jeg hjulpet med å feks kjøpe mat eller lignende, ikke gitt henne penger. Anonymkode: c8316...633 5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå