Gå til innhold

Fløtegratinerte poteter?

Anbefalte innlegg

Gjest _kokken tor
Skrevet

Jeg har rester av kremfløte, og lurer på om jeg kan bruke det til å lage fløtegratinerte poteter? Blander jeg med melk da eller? Den går ut i morgen, går det greit selv om den har begynt å klumpe seg bittelitt? Er ikke åpnet fra før.

Oppskrifter mottas også med takk, evt. andre retter jeg kan lage med rester av kremfløte!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ville ikke valgt å bruke en fløte osm var begynt å klumpe seg. Men jeg bruker bare kremfløte til fløtegratinerte poteter, og det uten melk.

Skrevet

Spørs hva du mener med klumpe seg. Fløten er jo fet, og legger seg i avleiringer i boksen, som kan gi klumper. Prøv å riste på den.

Hvis ikke datoen er gått ut, ser jeg ingen grunn til å ikke bruke den.

Rester av rømme, fløte osv kan brukes i vafler.

Skrevet

Jeg hadde nok brukt den, men jeg ville lukte/smake på den først. Kremfløte behøver ikke være dårlig selv om den klumper seg litt.

Jeg blander ikke med melk - fløtegratinerte poteter smaker best med kremfløte syns jeg.

Skrevet

Enig her med Brunhilde, smak om den er dårlig, hvis ikke bruk den. Og ikke bland den med melk. Husk å ha i endel fersk hvitløk og om du har ingefær så er det også godt å ha i.

Skrevet

Hvis den ikke hadde gått ut på dato hadde jeg brukt den.

Skrevet
Hvis den ikke hadde gått ut på dato hadde jeg brukt den.

Jeg også. Synes det er mye hysteri rundt matvarer og datostempling. Går den ut i morgen, er den nok god i noen dager til.

Skrevet

Heter vel Fransk potetgrateng om det er med fløte isteden for melk...?

Jeg blander med melk for jeg synes smaken blir bedre da - mindre "fetende" smak...;)

Ellers er fløteskvetter godt i gryteretter, spagetti o.l Selv bare en spiseskje er godt... ;)

Kan også fryse ned rester i isbitposer og bare ta opp det man trenger etterhvert.

Skrevet

Jeg bruker alltid kremfløte til fløtegratinerte poteter, og kun kremfløte. Liker fylden i smaken.

Skrevet

Jeg blander H-melk og kremfløte iflg oppskriften jeg bruker på fløtegratinerte poteter, og synes det blir bra. Men det må ikke være for lite fløte - da blir sausen for tynn.

(Litt off-topic: Vel så viktig er det imidlertid å la rå potetskiver og melk/fløte (+hvitløk) få koke noen minutter i en kjele før de går i ovnen for gratinering - stivelsen i potetene "jevner" da gratengen.)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...