Gjest _kokken tor Skrevet 20. august 2005 #1 Skrevet 20. august 2005 Jeg har rester av kremfløte, og lurer på om jeg kan bruke det til å lage fløtegratinerte poteter? Blander jeg med melk da eller? Den går ut i morgen, går det greit selv om den har begynt å klumpe seg bittelitt? Er ikke åpnet fra før. Oppskrifter mottas også med takk, evt. andre retter jeg kan lage med rester av kremfløte!
Gjest Piper Skrevet 20. august 2005 #2 Skrevet 20. august 2005 Jeg ville ikke valgt å bruke en fløte osm var begynt å klumpe seg. Men jeg bruker bare kremfløte til fløtegratinerte poteter, og det uten melk.
Gjest gjest1 Skrevet 20. august 2005 #3 Skrevet 20. august 2005 Spørs hva du mener med klumpe seg. Fløten er jo fet, og legger seg i avleiringer i boksen, som kan gi klumper. Prøv å riste på den. Hvis ikke datoen er gått ut, ser jeg ingen grunn til å ikke bruke den. Rester av rømme, fløte osv kan brukes i vafler.
Brunhilde Skrevet 20. august 2005 #4 Skrevet 20. august 2005 Jeg hadde nok brukt den, men jeg ville lukte/smake på den først. Kremfløte behøver ikke være dårlig selv om den klumper seg litt. Jeg blander ikke med melk - fløtegratinerte poteter smaker best med kremfløte syns jeg.
Lillesøster Skrevet 20. august 2005 #5 Skrevet 20. august 2005 Enig her med Brunhilde, smak om den er dårlig, hvis ikke bruk den. Og ikke bland den med melk. Husk å ha i endel fersk hvitløk og om du har ingefær så er det også godt å ha i.
Gjest Gjesta Skrevet 20. august 2005 #6 Skrevet 20. august 2005 Hvis den ikke hadde gått ut på dato hadde jeg brukt den.
Gjest gjest1 Skrevet 20. august 2005 #7 Skrevet 20. august 2005 Hvis den ikke hadde gått ut på dato hadde jeg brukt den. ← Jeg også. Synes det er mye hysteri rundt matvarer og datostempling. Går den ut i morgen, er den nok god i noen dager til.
Thomasine Skrevet 20. august 2005 #8 Skrevet 20. august 2005 Heter vel Fransk potetgrateng om det er med fløte isteden for melk...? Jeg blander med melk for jeg synes smaken blir bedre da - mindre "fetende" smak... Ellers er fløteskvetter godt i gryteretter, spagetti o.l Selv bare en spiseskje er godt... Kan også fryse ned rester i isbitposer og bare ta opp det man trenger etterhvert.
Arkana Skrevet 20. august 2005 #9 Skrevet 20. august 2005 Jeg bruker alltid kremfløte til fløtegratinerte poteter, og kun kremfløte. Liker fylden i smaken.
Gjest piaf Skrevet 21. august 2005 #10 Skrevet 21. august 2005 Jeg blander H-melk og kremfløte iflg oppskriften jeg bruker på fløtegratinerte poteter, og synes det blir bra. Men det må ikke være for lite fløte - da blir sausen for tynn. (Litt off-topic: Vel så viktig er det imidlertid å la rå potetskiver og melk/fløte (+hvitløk) få koke noen minutter i en kjele før de går i ovnen for gratinering - stivelsen i potetene "jevner" da gratengen.)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå