AnonymBruker Skrevet 22. februar 2021 #1 Skrevet 22. februar 2021 Jeg trenger noen gode råd til hvordan jeg kan få barnet til å sove i sin egen seng (bedsidecrib). Babyen er kun 14 uker, men jeg kjenner at samsovingen tar knekken på søvnen. For det første er jeg livredd for å gjøre noe i søvne slik at det blir utrygt for baby (slik at jeg blir liggende våken lenge og har tusen oppvåkninger ila natten) samt det virker som at baby også sover dårligere i sengen med oss. De få gangene vi har fått baby til å sove i egen seng så sover han i 5-6 timer sammenhengende istedenfor 1-2 timer. Men så er baby avhengig av bryst for å sove. De gangene vi prøver å legge babyen uten bryst og i egen seng så skriker han kjempehøyt helt til vi tar han opp. Å ligge ved siden av og trøste hjelper ikke. Å flytte han etter at han har sovnet hjelper heller ikke - da han våkner med en gang noen tar på han 🙄 Begynner å kave og deretter gråte. Føler at det har vært ren flaks de gangene baby har sovet så tungt at vi har greid å flytte han fra feks sofa til sengen. Ble fortalt at så lenge baby ønsket å sove ved brystet burde jeg la han gjøre det. Har også hørt at det ikke skal være noe problem å samsove så lenge det er trygg samsoving. Likevel så er jeg skikkelig redd hver kveld og når jeg våkner ila natten og på morgenen. Skulle inderlig ønske at han ville sove i bedsidecrib slik at jeg slapp å våkne hele tiden med hjertet i halsen. Har lest litt om opp/ned metoden. Er det for tidlig å prøve den? Inatt vekket han meg 5-6 ganger og bruker lang tid på å sovne igjen 😴 Han sover kun 40 min intervaller på dagtid (med pupp) som gjør det vanskelig å sove når han sover. Tar ellers imot andre tips 😊 Anonymkode: a7e37...6ff
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2021 #2 Skrevet 22. februar 2021 Kutt ut amming. Gå over til mme og la far ta legging. Anonymkode: 4b859...9c6 1
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2021 #3 Skrevet 22. februar 2021 Her ble det mye bedre da baby var bare litt eldre enn din (rundt fire måneder), så ville bare si at det er håp! Her kunne vi etterhvert flytte baby som hadde sovnet ved brystet forsiktig over i bedsiden, og også etterhvert hjelpe henne ved å legge en hånd eller lignende inntil når vi så at hun holdt på å våkne. Og så begynte hun å ta smokk på den tiden, så det gikk an å lirke ut puppen og gi henne smokken, det hjalp også med å flytte henne sovende. Bare å fortsette å prøve, så kan det hende det plutselig går en dag. Ellers så lurer jeg på om du hadde sovet bedre om mannen la seg på sofa/gjesterom innimellom så du og baby får bedre plass? Mulig det hjelper med frykten om å gjøre noe i søvne. Alle løsninger som gjør at flest mulig får mest mulig søvn, akkurat nå, er lov (og husk det er ikke for evig, og det går over ❤️ ). Anonymkode: 1d734...e63 1
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2021 #4 Skrevet 23. februar 2021 Sover faren også i senga? I så fall må han slutte med det. Babyen her var helt lik, og jeg hadde ikke noe annet valg enn å samsove. I starten sov han kun oppå meg, så den dagen jeg endelig kunne legge han ved siden av meg, var det en stor lettelse. Det er selvsagt mye mindre trygt med to voksne i senga, så faren måtte på gjesterommet. Da slapp han også å våkne de tusen gangene babyen våknet i løpet av natta. Min erfaring er at det ikke er noe som hjelper for å få babyen til å sove i egen seng. Han må rett bare bli litt eldre, så han blir klar for det av seg selv. Sannsynligvis er det ikke så lenge til hvis han nå er 14 uker. Anonymkode: 9159d...6ab 1
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2021 #5 Skrevet 23. februar 2021 Min slet med det samme og jeg måtte la hun sove oppå meg til hun var i dyp søvn før jeg kunne flytte over. Leste om en metode hvor du løfter hånda til baby og den er helt slapp så er det «trygt» å legge over i egen seng. Det funket relativt godt. Men når hun var rundt 14 uker begynte jeg å jobbe med å få henne til å sovne der på egenhånd, det gikk noen dager og så klarte hun det ganske bra uten særlig protest. Begynte med lurene på dagtid og når de satt var det lettere å legge om kvelden. Anonymkode: 72bb2...553 1
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2021 #6 Skrevet 23. februar 2021 Bare legg henne i bedsidecrib når hun sovner. Og ikke ta opp med en gang hvis hun våkner. Vent bittelitt. En to minutter. Så roer hun seg kanskje. Hvis ikke må du jo ta henne opp og gjenta... Slitsomt men verdt det. Jeg la min første i vuggen fra første natt. Helt inntill senga og meg. Så klemte mildt til han sovnet. Lot også sutte på fingeren før vi ga smukken (ventet til han klarte å puppe godt). Gikk ganske greit egentlig. Jeg tror det er vanesak spes hvis cribben er helt inn til senga og deg. Anonymkode: 89a95...9ba 2
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2021 #7 Skrevet 23. februar 2021 Takk for mange fine svar. Mannen er borte i ukedagene så jeg og baby har en stor seng for oss selv da. Har prøvd å vente lenge etter han har sovnet (lav pust, slakk hånd) men han våkner så fort jeg tar på han. Man kan nesten ikke rette på dyna hans før han reagerer. Slik som inatt vekket han meg ca 8 ganger mellom 22 og 07. Ser at rytmen han er å våkne ca. 40 min, 1.5 time, 40 min, 1.5 time + -. Blitt gradvis verre fra han bikket 2 mnd 🥴 Skal til HS imorgen, så få høre om tips. Hvis han ikke har gått opp tilstrekkelig kan det jo hende at han får for lite mat (selv om han virker fornøyd). Smokk prøver jeg jevnlig. Fristet med litt sukkervann og mm på smokken men det hjelper ikke. Greide å lure han med fingen min en natt, men ikke mer etter det. Når jeg tenker på det så våkner han også rytmisk når jeg triller i vogn, så det må jo være en fase han er i 😔 Anonymkode: a7e37...6ff
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå