Gå til innhold

Husbank lån med god inntekt

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei. 

Jeg har god inntekt men en del studielån og usikret gjeld. Er alene med 2 barn hvor en er snart 19 men er fortsatt under utdanning så han bor hjemme. Jeg lurer på om det er noen som har fått et slikt lån og hvordan går man frem for å søke? Jeg er selvstendig næringsdrivende om det spiller noen rolle 🙂 

Anonymkode: 3b3ee...833

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

La meg se på spåkula mi: 

....

(Oppgi lønna di og størrelsen på lånene for at vi skal slippe å bruke spåkule).

Anonymkode: a29d6...89b

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det første så spiller det ingen rolle om den på 19 bor hos deg, han regnes som voksen og faller ikke under barn. Du får kun husbank lån om du får nei i andre banker, det med gjeld vil selvfølgelig trekke ned. Du får ikke husbank lån med veldig høy inntekt, det er beregnet til de som ligger lavt i lønn med store problem å få lån i andre banker. Om du har så god inntekt bør du betale ned gjelda di som er usikret. 

Anonymkode: 3a68c...a0b

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi fikk lån i Husbanken med samlet inntekt på 1.200.000. Husbanken tilbyr flere forskjellige typer lån. Vi søkte direkte hos Husbanken.

Anonymkode: 3a4e2...362

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Vi fikk lån i Husbanken med samlet inntekt på 1.200.000. Husbanken tilbyr flere forskjellige typer lån. Vi søkte direkte hos Husbanken.

Hvordan fikk dere det med så høy inntekt? Da kunne dere vel fått i vanlig bank? 

Anonymkode: 1c510...582

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi fikk boliglån i husbanken med en inntekt på 950.000kr. Av gjeld hadde vi på søknadstifspunktet: studielån, billån og forbrukslån. 3 barn på barneskole.

Anonymkode: f736c...278

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Vi fikk boliglån i husbanken med en inntekt på 950.000kr. Av gjeld hadde vi på søknadstifspunktet: studielån, billån og forbrukslån. 3 barn på barneskole.

Og vi hadde fått avslag fra vanlig bank i forkant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Pga at mange hus er husbankfinansiert før byggestart.

Anonymkode: 19a9b...0d6

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Ja, vi kunne fått lån i vanlig bank, men Husbanken har lavere rente. Lånet vi fikk het den gang Grunnlån. Tror ikke Grunnlån finnes lenger, men kalles nå "Lån til boligkvalitet" (https://www.husbanken.no/person/lan-fra-husbanken/). Vi bygget en livsløpsbolig, tilpasset en rullestolbruker, som var mer energieffektiv enn det som den gang var kravet i TEK10. 

"Du kan søke om lån fra Husbanken til å bygge eller oppgradere bolig. Forutsetningen er at du planlegger for høy kvalitet innenfor miljøvennlige løsninger eller tilgjengelighet."

I tillegg til å tilby lån til vanskeligstilte personer gir Husbanken også lån for å bygge miljøvennlige boliger med livsløpstandard siden dette har en samfunnsøkonomisk gevinst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde nesten en million i samlet inntekt, men fikk startlån fordi vi ikke fikk lån i vanlig bank pga flere barn og manglende EK. Vi fikk startlån til EK som ble satt til annenprioritet og fikk da lån i vanlig bank til resten av kjøpesummen.

Anonymkode: 22d30...aee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tydelig forskjell i landet ja. Jeg fikk avslag med husbanken for jeg hadde for god inntekt. Har 400.000 i året.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Hei. 

Jeg har god inntekt men en del studielån og usikret gjeld. Er alene med 2 barn hvor en er snart 19 men er fortsatt under utdanning så han bor hjemme. Jeg lurer på om det er noen som har fått et slikt lån og hvordan går man frem for å søke? Jeg er selvstendig næringsdrivende om det spiller noen rolle 🙂 

Anonymkode: 3b3ee...833

Mange tror at et lån fra husbanken er et mye bedre lån med bedre renter enn vanlig bank. Forskjellene er små. Det som stort sett skiller husbanklån fra lån i vanlig bank er at det er lettere å få husbanklån for vanskeligstilte. Så hvis du har god lønn og har mulighet til å få lån i vanlig bank så trenger du ikke husbanklån.

Anonymkode: 0a8ba...8de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Tydelig forskjell i landet ja. Jeg fikk avslag med husbanken for jeg hadde for god inntekt. Har 400.000 i året.. 

Men har du barn? Annen gjeld? Fått avslag fra andre banken først? Det har jo litt å si. Dem ser på muligheten for at du kan spare deg opp EK når dem behandler søknaden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Og vi hadde fått avslag fra vanlig bank i forkant.

Man får vel ikke lån i husbanken med forbrukslån/gjeld? 

Anonymkode: c046c...eed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Vi gjorde det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Jo det kan man få,

Anonymkode: bec9b...adb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Men har du barn? Annen gjeld? Fått avslag fra andre banken først? Det har jo litt å si. Dem ser på muligheten for at du kan spare deg opp EK når dem behandler søknaden.

Ja, jeg har 1 barn. Studielån og billån. Fått avslag hos alle bankene. I vanlige banker får jeg ikke lån for at jeg har for lav inntekt, men i Husbanken får ikke jeg for at jeg for høy inntekt 🤦‍♀️Sparer ca 1500 i mdn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Ja, jeg har 1 barn. Studielån og billån. Fått avslag hos alle bankene. I vanlige banker får jeg ikke lån for at jeg har for lav inntekt, men i Husbanken får ikke jeg for at jeg for høy inntekt 🤦‍♀️Sparer ca 1500 i mdn. 

Hm, det var merkelug 🤔 Skulle ikke tro at det er så stor forskjell fra kommune til kommune, men 🤷🏼‍♀️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...