Gå til innhold

spise for lite mat = går ikke ned? Er dette en myte?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har fundert på dette en stund, og dette er noe jeg oppriktig lurer på.

jeg hører ofte, både her inne, og in real life, at det blir sagt at dersom man spiser for lite, går kroppen i sparebluss og man går ikke ned? Stemmer dette? Vil man ikke gå ned uansett om man ligger i underskudd? Eller er det kanskje det at man spiser mer enn man tror, og kanskje det er derfor man ikke går ned?

Jeg har en slekning som er slankeoperert, og hun var jo i et enormt kaloriunderskudd lenge, men hun gikk ned. Går ikke kroppen i sparemodus da? 

Jeg er ikke ute etter å «ta» noen, men jeg forstår ikke logikken 🤷‍♀️

Anonymkode: 08634...441

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er en myte at man ikke går ned i vekt hvis man spiser lite. Men langvarig lavkalori kan senke forbrenningen og gjøre det lettere å legge på seg igjen siden. 

Anonymkode: 78a55...14e

• Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig er det en myte. Ellers ville ikke folk dødd av anoreksi, sulteepidemier i Øst-Afrika, og konsentrasjonsleirfangene ville ikke sett ut som skjeletter.

Men å spise alt for lite er aldri bra i et slankeprosjekt fordi det senker energinivået såpass at man ikke orker noen ting, og ergo ikke forbrenner kalorier. Og et stort kaloriunderskudd, selv om du vil gå ned i vekt, vil kunne føre til cravings og sult og gjøre at man sprekker. 

Anonymkode: 77521...035

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forbrenningen går ned om man spiser for lite. Altså er sparebluss en reell ting, det er bare det at mange har misforstått hva det er, og at noen (som du ser over her) tror det betyr at man ikke går ned i vekt i det hele tatt. 

Når man spiser alt for lite mat, blir kroppen redd for at den skal sulte ihjel. Derfor skjer det helt ubevisst at man beveger seg mye mindre, og dermed går også forbrenningen ned fordi en inaktiv person ikke trenger like mye kalorier. Og det er helt sånne små bevegelser man da slutter med som man ikke merker man gjør til vanlig engang. 

Anonymkode: cacab...0db

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Forbrenningen går ned om man spiser for lite. Altså er sparebluss en reell ting, det er bare det at mange har misforstått hva det er, og at noen (som du ser over her) tror det betyr at man ikke går ned i vekt i det hele tatt. 

Når man spiser alt for lite mat, blir kroppen redd for at den skal sulte ihjel. Derfor skjer det helt ubevisst at man beveger seg mye mindre, og dermed går også forbrenningen ned fordi en inaktiv person ikke trenger like mye kalorier. Og det er helt sånne små bevegelser man da slutter med som man ikke merker man gjør til vanlig engang. 

Da skjønner ikke jeg hvordan det fungerer. 

Etter mange år med bulimi og anoreksi, fikk jeg orden på livet igjen. Jeg tok av 50 kg i denne perioden, men la bare på meg 10 igjen (jeg var svært undervektig, og er nå normalvektig). 

Burde ikke jeg da ifl den logikken lagt på meg alt sammen, og vel så det? 

Anonymkode: 97735...b60

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja... Jeg spiste 6 knekkebrød om dagen og kun det. Vekten skjedde det ingenting med og jeg var helt ved siden av meg selv. Det viste seg at jeg hadde pcos og at forbrenningen min var vanvittig lav og etter oppstart på medisiner raste jeg 25kg med normalt kosthold. 

Anonymkode: 8fcd3...a5c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 minutter siden, AnonymBruker said:

Selvfølgelig er det en myte. Ellers ville ikke folk dødd av anoreksi, sulteepidemier i Øst-Afrika, og konsentrasjonsleirfangene ville ikke sett ut som skjeletter.

Men å spise alt for lite er aldri bra i et slankeprosjekt fordi det senker energinivået såpass at man ikke orker noen ting, og ergo ikke forbrenner kalorier. Og et stort kaloriunderskudd, selv om du vil gå ned i vekt, vil kunne føre til cravings og sult og gjøre at man sprekker. 

En annen ting jeg vil legge til er at veldig mange opplever at dette trigger hjernen til å gå i overlevelsesmodus. Plutselig begynner vi å overspise. Vi MÅ ha mat. Vi MÅ spise. Kjeks, godteri, sjokolade, fett... Vi må spise det nå. Dette er noe som hadde vært veldig livreddende for huleboere. Etter å ha opplevd en eller to perioder med sult og lite mat, lærer de at her må de spise det de kan mens de enda kan det, for hvis ikke kan de dø av sult. De spiser maten, den lagres som fett på kroppen, og de overlever neste hungersnød.

Dette skjedde med meg. Da jeg var i tenårene var jeg litt lubben. Jeg visste ikke helt hvordan jeg skulle gå ned i vekt, så jeg sluttet å spise. Spiste nesten ingenting i flere uker/mnd. Gikk ned en del i vekt. Før eller siden sa det stopp, og jeg begynte å spise igjen. Og det var da jeg fikk spiseforstyrrelsen min som jeg fortsatt har 15 år senere.

Jeg klarer å gå ned i vekt, og kan mer om vekttap enn andre. Men jeg klarer ikke å holde vekta nede. Uansett hvor forsiktig jeg går ned i vekt, sprekker jeg, overspiser i flere måneder i strekk, og legger på meg enda mer enn jeg startet med. Sånn har jeg holdt på i 4 runder nå. BMIen min er syk.

Det er som om hjernen min er for alltid i overlevelsesmodus. Vekttap er på en måte noe kroppen/hjernen min for alltid vil kjempe mot.

Anonymkode: 480fb...4b7

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Jo, men det du beskriver er jo nettopp et redusert energinivå grunnet et lavt energiinntak. Det handler likevel om kalorier ut/inn. Og spiser du lite nok så går du ned i vekt selv om du bare ligger i sengen.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Etter mange år med bulimi og anoreksi, fikk jeg orden på livet igjen. Jeg tok av 50 kg i denne perioden, men la bare på meg 10 igjen (jeg var svært undervektig, og er nå normalvektig). 

At det ikke skjedde med deg betyr ikke at det ikke er et fenomen. Kropper har forskjellig forutsetninger for å tilpasse seg. Genetikken er forskjellig, tarmfloraen er forskjellig, det kan være forskjellige faktorer i hvordan du spiste kontra hvordan en annen spiste osv.

Men det er et fenomen som er observert i forskning, så det er ikke en myte. 

Anonymkode: 78a55...14e

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Hvorfor mener du at du burde lagt på deg alt sammen igjen ifølge denne "logikken"? Hva du legger på deg igjen er helt avhengig av hvor mye du spiser og over hvor lang tid. 

https://www.aftenposten.no/sport/sprek/i/jd3vJq/slankemyten-stemmer-ikke-jeg-avkrefter-den-hver-dag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jo, men det du beskriver er jo nettopp et redusert energinivå grunnet et lavt energiinntak. Det handler likevel om kalorier ut/inn. Og spiser du lite nok så går du ned i vekt selv om du bare ligger i sengen.

Ja, selvfølgelig, jeg har aldri hevdet noe annet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har alltid gått ned i vekt når jeg har spist lite selv om jeg har beveget meg lite og. Selvfølgelig går en ned i vekt når en får lite eller ingen mat/næring. Ser jo på alle de som sulter i afrika og andre steder i verden, er bare skinn og bein igjen, og de som sitter i fengsel som spiser lite, uteliggere osv. 

Anonymkode: 6d02f...c31

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Hvorfor mener du at du burde lagt på deg alt sammen igjen ifølge denne "logikken"? Hva du legger på deg igjen er helt avhengig av hvor mye du spiser og over hvor lang tid. 

https://www.aftenposten.no/sport/sprek/i/jd3vJq/slankemyten-stemmer-ikke-jeg-avkrefter-den-hver-dag

Det er jo da forutsatt sparebluss-fenomenet. Jeg burde jo da rast opp i vekt igjen, da jeg begynte å spise normalt. La på meg 10 kg, that's it. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det er jo da forutsatt sparebluss-fenomenet. Jeg burde jo da rast opp i vekt igjen, da jeg begynte å spise normalt. La på meg 10 kg, that's it. 

Nei, det er det ikke. Når du spiser mer, beveger du deg også mer igjen. I tillegg er selvfølgelig vektoppgangen din helt avhengig av kaloriinntaket, og noen med anoreksi begynner selvsagt ikke med å spise enorme menger mat pga reernæringssyndrom og for liten magesekk og det psykiske aspektet. Så nei, det er ikke noen logisk sammenheng mellom den teorien og at du ville rast opp i vekt igjen.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

Man raser jo ikke nødvendigvis opp i vekt igjen. Det er individuelle forskjeller, og det er absolutt mulig å holde en lavere vekt hvis man virkelig ønsker det. 

Anonymkode: f53a4...210

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg blir mer og mer forundret dess mer jeg leser i dette forumet.

Selvfølgelig er det sånn at å spise mye gjør at man går opp i vekt, og om man spiser lite nok, så går man ned i vekt.

Jeg er 50+ og har vært normalvektig hele livet. I mitt voksne liv har jeg variert mellom +/- 5 kg fra idealvekt, men har aldri vært på grensen til  overvektig eller undervektig.

For meg er det sånn at når jeg har noen få kilo ekstra, så spiser jeg mindre, og dermed går jeg ned. Det kan for eksempel bety at jeg spiser bare ett måltid om dagen, eller lar være å ta meg kveldsmat selv om jeg har lyst på. Hovedsaken er altså at  jeg passer på å spise mindre, og det funker hver gang.

Det som også er viktig, er hva slags mat man spiser. Jeg spiser for eksempel sukker uhyre sjelden, for kake, desserter, sjokolade, osv., er ikke noe kroppen trenger. Men råvarer som kjøtt, fisk, grønnsaker, osv., er gull. Og smør, olivenolje, osv., er også viktig for mange (inkludert meg) for å kunne føle seg mett og tilfredsstilt og holde seg mett lenge.

Og selv om de "kaloribudsjettene" mange driver med har et snev av fornuft i seg, er det i bunn og grunn tull, ser det ut til, for mange bruker det jo for å rettferdiggjøre å spise tullemat som bare gjør vondt verre. Jeg har sjelden sett så mange anbefalinger av regelrett drittmat som jeg har sett i dette forumet, sånn som fettfrie yoghurter med kunstige søtningsmidler, fun light, slankeprodukter/lettprodukter, osv. Blæh! Det er selve oppskriften på å få et trøblete forhold til helse og vekt. 

Anonymkode: 033ed...1c3

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg aner ikke, jeg er ingen kostholdsekspert, men jeg har eksperimentert litt selv. 

jeg bruker en slankeapp, og i følge den skal jeg spise mellom 1200 og 1400 kalorier om dagen. Holder jeg meg til dette går jeg ned om lag 100-200 g i uka.

den siste uken har jeg gått på (i mine øyne) ekstremt kaloriunderskudd, jeg har spist mellom 500 og 700 kalorier om dagen, og jeg har ikke gått ned noen ting. Jeg står virkelig bom stille i vekt. Jeg gjør akkurat de samme tingene som ellers, så ingenting annet er forandret annet enn at jeg spiser veldig mye mindre mat enn jeg er vandt med.

Anonymkode: b1e85...09e

100 gr i uka? Du kan umulig være særlig overvektig? Om jeg skal ligge på 1200 kcal, går jeg ned nesten 1 kg i uka. Og jeg har bmi på 21. 

Om du spiser mye salt mat, kan det være kroppen din holder på vann. 

Anonymkode: be24f...5b0

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sparebluss eksisterer, men den hindrer deg ikke i å gå ned i vekt. Men den kan gjøre at du senere legger på deg lettere enn før, og at du må innta mindre energi hvis du har slanket deg til vekt Y enn hvis du alltid hadde veid Y. Dette er godt etablert i forskning, og en grunn til at man sier at man kan slanke seg tjukk. Har du først fått denne effekten går den ikke bort ved å gå opp i vekt igjen. Slanker du deg mye, får sparebluss, og så gir opp den nye livsstilen er det derfor større risiko for å bli enda tyngre enn du var før du slanket deg. 

Men effekten er veldig individuell. Noen kan gå ned mange kilo uten at sparebluss inntrer i særlig grad, noen får en større effekt etter færre kilo. Det nytter derfor ikke å komme med "jeg gjorde slik og sånn og opplevde ikke dette". Uinteressant. Man snakker om et snitt her, der det varierer veldig hvordan det slår inn på individet. 

Det er ikke så mye man kan gjøre for å unngå det heller, å gå sakte ned i vekt hjelper ikke. Man bør heller innfinne seg med at har du vært overvektig og vil bli slank, så må du sannsynligvis innta færre kalorier som slank enn hvis du alltid hadde vært slank. Det er jo ingen krise, og forskjellen er ikke nødvendigvis så stor heller. 

Man bør uansett forholde seg til seg selv og hva ens egen kropp trenger av energi slik realiteten er her og nå. Ikke fundere på "hva hvis" eller hvor mye venninna di kan spise selv om dere er like aktive og like store. Det betyr også at svært overvektige bør sette seg realistiske mål, og innse at 15% vektnedgang er VELDIG BRA for helsa selv om man ikke ender opp som direkte slank. Målet trenger ikke være å bli slank, hvis det betyr en livsstil som er vanskelig å holde vedlike. Har du fedme er all vektnedgang bra. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg opplever dette nå, ikke gått ned noe på 5 mnd, selvom kalori nivået har vært lavt ( har brukt myfittnespal) 

Anonymkode: 3695c...306

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...