Gå til innhold

Ekstrajobb - vinning opp i spinning?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!
Jeg har flere jobber. I min 100 % stilling tjener jeg 550.000 kr, i den ene ekstrajobben min tjener jeg 105.000 (21 %), og i den tredje ekstrajobben min er tilkalling så veldig variabelt, men antar mellom, 50-100,000 kr. Ser det finnes trinnskatt når man kommer over 650.000 i året cirka. Kan noen hjelpe meg litt i å forstå hvordan skatt fungerer når man har flere jobber? Kan det være slik at jeg nærmest taper penger på å jobbe ekstra da jeg skatter mer?

Anonymkode: 7f784...2b8

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du taper ikke på å jobbe mer. Max skatt er ikke over 100 %.

Anonymkode: f1d9a...09e

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Du taper ikke på å jobbe mer. Max skatt er ikke over 100 %.

Nei, det skjønner jeg. Kanskje ikke bokstavelig talt taper penger, men jeg mente kanskje mer at vinningen er så liten at ekstraarbeidet ikke er verdt det. Dersom jeg tjener over 650.000, skatte jeg mer av hele inntekten, ikke bare ekstrainntekten?

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Nei, det skjønner jeg. Kanskje ikke bokstavelig talt taper penger, men jeg mente kanskje mer at vinningen er så liten at ekstraarbeidet ikke er verdt det. Dersom jeg tjener over 650.000, skatte jeg mer av hele inntekten, ikke bare ekstrainntekten?

Du skatter ikke mer av hele inntekten, nei. Kun av ekstrainntekten.

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

https://www.skatteetaten.no/satser/trinnskatt/

Skatten består av trygdeavgift og trinnskatt på bruttolønn og inntektsskatt på nettolønn.

Skrevet (endret)

Skayten du betaler på inntekt mellom 550000 og 651000 kroner er

Generell skatt 22%

Trygdeavgift 8,2%

Trinnskatt 4%

Altså betaler du 34,2% skatt av hver krone du tjener mellom 550 000 og 651000.

Tall for generell skatt og trygdeavgift er like for inntekt over 651 000 kr, men trinnskatt her er 13,2% noe som gir en effektiv skattesats på 43,4% på hver krone over dette. 

Endret av PetterKanin
  • Liker 1
Skrevet

Ahaa, nå trooor jeg at jeg skjønner. Jeg betaler 4% trinnskatt på  bruttolønn oppp til 650.000 og 13 % på beløpet over?
Vil det da si at jeg på generell basis betaler 9 % mer skatt på ekstrainntekten min, så lenge jeg holder meg under millionen?

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ahaa, nå trooor jeg at jeg skjønner. Jeg betaler 4% trinnskatt på  bruttolønn oppp til 650.000 og 13 % på beløpet over?
Vil det da si at jeg på generell basis betaler 9 % mer skatt på ekstrainntekten min, så lenge jeg holder meg under millionen?

da mener jeg inntekten OVER 650.000. TS

Skrevet
PetterKanin skrev (21 minutter siden):

Nei.

Beklager, skrivefeil. Skulle stå nettoinntekt.

Takk for at du forklarte hva jeg skrev feil.

Skrevet

Beklager, skrivefeil. Skulle stå nettoinntekt.

Takk for at du forklarte hva jeg skrev feil.

Man skatter ikke av nettoinntekt. Nettoinntekt er den delen av inntekten man sitter igjen med etter man har betalt skatt av bruttoinntekt. 

• Liker 1
Skrevet
PetterKanin skrev (16 minutter siden):

Man skatter ikke av nettoinntekt. Nettoinntekt er den delen av inntekten man sitter igjen med etter man har betalt skatt av bruttoinntekt. 

Jeg kalte det nettoinntekt fordi det er lettere å skjønne for de fleste enn alminnelig inntekt.

Takk igjen for at du klart og tydelig forklarer hva det heter og ikke bare skrive at jeg tar feil.

• Liker 1
Skrevet

Jeg kalte det nettoinntekt fordi det er lettere å skjønne for de fleste enn alminnelig inntekt.

Takk igjen for at du klart og tydelig forklarer hva det heter og ikke bare skrive at jeg tar feil.

Det gjør det jo ikke lettere for folk å forstå når du skriver noe som er fullstendig feil.

Anonymkode: 6330d...f1c

• Liker 3
Skrevet

Det gjør det jo ikke lettere for folk å forstå når du skriver noe som er fullstendig feil.

Anonymkode: 6330d...f1c

https://snl.no/nettoinntekt

Sitat fra  lenken:

"Nettoinntekt, tidligere skatterettslig uttrykk for skattepliktig inntekt over et år etter fradrag for utgifter. Nå brukes omtrent tilsvarende begrepet alminnelig inntekt."

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...