Gjest Gjest Skrevet 20. august 2005 #21 Skrevet 20. august 2005 Flasker skal ikke settes på bordet, og serveringspersonalet skal ikke servere de drikke. Hmm, skal ikke gjestene få drikke til maten? ← Forsyner seg selv ved et bord ved siden av maten ", vanskeligere var det ikke. Og jeg tenker at de kan være der til kaffen er servert, evt ryddet bort. Trenger de ikke etter det, om de ikke har lyst til å delta, siden vi kjenner de godt. Men jeg ser jeg la dette på feil forum, burde tenkt på det, forstår rett og slett ikke hvorfor bryllup MÅ være så a4 og så stivt og 100 000kroners aktig. Rene amerikastilen og folk har ikke tanker for at det KAN gjøres annerledes. Det er faktisk snakk om at mennesker vi er glade i skal komme og delta og feire at vi gifter oss. Det har vi presisert hele veien, dette er et enkelt bryllup, en markering av at vi gifter oss, i steden for bare å gjøre vielsen hos dommeren.
Gjest Piper Skrevet 20. august 2005 #22 Skrevet 20. august 2005 Hvem har sagt at det må være a4? Selv omd rikken står på et bord ved siden av, må serveringspersonalet passe på at det er nok drikke der. Vi hadde det også veldig enkelt, men det ble mye arbeid på personalet likevel. På meg høres det ut som du ikke helt forstår at det er ganske mye som må gjøres, selv om dere skal ha det enkelt. Og et bryllup må ikke koste 100 000, selv om en betaler de som serverer 1000 kr hver. 4*1000 er 4000 kr.
Søta Skrevet 20. august 2005 #23 Skrevet 20. august 2005 Vi hadde 3 servitører + 2 kokker til 3 rettersmiddag. De lagde mat og serverte, samt ryddet opp etter middag. 1 ble igjen og ordnet med kaffe og kaker, så kom det en barkeeper som tok seg av resten. Vi var 46 personer. Så 3-4 holder nok. Har noen venner som hjalp med utpakning - gav de noen rester - 1 flaske vin - de sa det ikke var nørdvendig! Seøv har jeg hjulpet endel i venners bryllup og ikke fått noe annet enn takk! Synes du kan gi en liten påskjønnelse - kanskje bare en blomst. Men et takk og et takkekort er også veldig fint da! Vis at du setter pris på de som hjelkper deg! Kaker synes jeg er greit å bake om folk spør og setter pris på at du gjør det! Et takk kan være mer enn nok.... Håper jeg kom med noe fornuftig til deg nå...
Jannibrud Skrevet 21. august 2005 #24 Skrevet 21. august 2005 Jeg ville helt klart stilt opp for en venninde uten å kreve betaling. Men jeg hadde aldri bedt en venninde av meg stille opp uten å gi henne betaling. Jeg, og jeg vet mange med meg, hater å servere/være kjøkkenhjelp i sånne sammenhenger. Men jeg gjør det likevel om jeg blir spurt. Skal mye til før jeg ber venner om slike tjenester. Syns det er mye bedre å leie inn folk som ikke er nær meg i så fall. Syns uansett de bør få samme påskjønnelse. Slitsom jobb! Dersom noen tilbyr seg å bake kake er det fint, men ville nok gitt noe tilbake om jeg ba noen gjøre det for meg.
Gjest Gjesta Skrevet 21. august 2005 #25 Skrevet 21. august 2005 Det kommer til å bli mer jobb enn du har tenkt, tror jeg, og selvom folk er snille og stiller opp for å hjelpe til, så syns jeg de bør få betaling for jobben - hvis det ikke er en typisk gjentjeneste, feks at du har hjulpet til i bryllup/dåp el hos dem.
Gjest Gjesta Skrevet 21. august 2005 #26 Skrevet 21. august 2005 Og det at dere velger å ha et anderledes og rimeligere bryllup er jo helt opp til dere - men hvis dere skal ha hjelp til å gjennomføre et sånt bryllup, så må dere nesten regne med at det kommer til å koste litt. Det er jo en like stor jobb for serveringshjelpene om dere har valgt en rimeligere løsning - akkurat like slitsomt og like mye oppvask... Det er selvfølgelig opp til deg om du vi gi dem betaling, men si i hvertfall i fra på forhånd hva du har tenkt til å gi dem som takk, sånn at de har mulighet til å si nei hvis de ikke da ønsker å hjelpe til.
Gjest Gjest Skrevet 21. august 2005 #27 Skrevet 21. august 2005 Vi hadde 3 servitører + 2 kokker til 3 rettersmiddag. De lagde mat og serverte, samt ryddet opp etter middag. 1 ble igjen og ordnet med kaffe og kaker, så kom det en barkeeper som tok seg av resten. Vi var 46 personer. Så 3-4 holder nok. Har noen venner som hjalp med utpakning - gav de noen rester - 1 flaske vin - de sa det ikke var nørdvendig! Seøv har jeg hjulpet endel i venners bryllup og ikke fått noe annet enn takk! Synes du kan gi en liten påskjønnelse - kanskje bare en blomst. Men et takk og et takkekort er også veldig fint da! Vis at du setter pris på de som hjelkper deg! Kaker synes jeg er greit å bake om folk spør og setter pris på at du gjør det! Et takk kan være mer enn nok.... Håper jeg kom med noe fornuftig til deg nå... ← Takk, det var noe av det mer sakligere jeg har lest her. Selvfølgelig er man supertakknemlig om man får hjelp, og jeg hadde absolutt tenkt til å kjøpe noe til de. Takkekort får de også, siden jeg er ganske sikker på at det kommer gave fra de, i og med at det er nære bekjente. Når dere klarte å servere 3 retters middag med 3 servitører klarer vi nok oss med 4 stk, siden vi er færre enn dere og ikke skal ha _slik_ servering og det ikke er snakk om å lage maten. Tenker også at de kan gå når kaffen er servert.
Lassie Skrevet 21. august 2005 #28 Skrevet 21. august 2005 Jøss, så mye pepper gjest fikk her da! Vi skal spise på restaurant, så vi har liksom alt inkludert der, vi Men vi skal ha hjelp til forskjellige andre ting til bryllupet. En venninne skal fikse håret mitt og muligens brudgommens (alt ettersom hvor mye hår han har på hodet da, hehe), en annen venninne skal sminke meg. En tredje venninne skal synge i kirken, og en fjerde skal være toastmaster. Alle disse fire jentene har sagt at de skal gjøre det gratis, men jeg har sagt at det er ikke aktuelt! Enten så får de en gave, gavekort e.l., eller så får de penger. Det vet jeg ikke riktig enda, men jeg heller mest mot en personlig gave til dem. Jeg har spurt 3 av dem, det er kun sminkøren som tilbød seg selv. Men det spiller ingen rolle, alle skal ha en liten gave likevel som takk for hjelpen og for at de stiller opp og er med å gjøre dagen vår til det den blir. Når tiden kommer for å sende ut takkekort, så kommer de til å få takkekort også, uansett om de gir gave eller ikke. (Vi ønsker oss ikke gaver da, så regner ikke med vi får det) Da kommer vi til å skrive i takkekortene noe sånt som "tusen takk for den gode hjelpen vi fikk på vår bryllupsdag" e.l. Jeg ble spurt av noen jeg kjente såvidt gjennom exen om å servere i deres bryllup. Vi var invitert til kaffen selv, men likevel ble jeg bedt om å servere. Følte ikke jeg kunne si nei, og jeg hadde aldri servert før og følte meg lettere grønn på området. Fikk ikke engang en takk. Ingenting, faktisk. Det var ikke så kult, har aldri mer sagt ja til å servere i bryllup. Det samme skjedde også i min søsters bryllup. Jeg fikk beskjed om å passe på deres da 2år gamle sønn mens vi var i kirken. Han var en meget urolig 2åring, så jeg slet skikkelig med å få ham til å holde seg i ro under vielsen. Han var ellevill og ville kun opp til alteret der mamma og pappa var. Alle mulige forsøk på overtalelse til å få ham til å holde seg i ro funket ikke. Har jeg noensinne fått en takk av min søster? Nei, for hun så på det som en selvfølge at jeg skulle gjøre det fordi jeg er fadderen hans! Jeg sa klart ifra til henne at det var første og siste gang jeg passet på ham i slike tilstelninger. Jeg hadde han dessuten ved bordet under middagen etterpå også, og alle kan jo tenke seg hvor gøy det er for en 2åring å sitte ved middagsbordet i 3-4 timer, og da særlig når han ikke engang likte maten.. Men likevel, min søster sa aldri takk. Jeg lagde også invitasjonene for min søster. Hun betalte for materialene, men jobben fikk jeg heller ikke engang en takk for. Enten har jeg en veldig sær og utakknemlig søster, eller så har jeg vært svært uheldig med hvem jeg har sagt ja til å hjelpe.. Uansett; jeg har forstått ut av alle innleggene til trådstarter at hun alltid hadde tenkt å si takk og gi dem en takk i form av gave, så jeg fatter ikke hvorfor hun får så mye pes.
Gjest Gjesta Skrevet 21. august 2005 #29 Skrevet 21. august 2005 At folk sier meninga sier vel ikke akkurat "pes"? (men det er jo en annen diskusjon... )
Nella Skrevet 21. august 2005 #30 Skrevet 21. august 2005 Hei igjen gjest. Har du muligheten så behold ihvertfall 1 til kaker og kaffe er så godt som unnagjort. Da har du noen som kan vaske opp etter det for dere og kan få unna så mye oppvask som mulig. Alle de bryllupene jeg har severt i har det vært igjen minst 1 hele kvelden og det har de vært fornøyde med i forhold til oppvask, mer kaffe ol. Så slipper gjester og familie styre med ting på kjøkkenet selv i penkjoler. Tungt å måtte stå med den oppvasken selv dagen derpå også Men om de får tilbud om å være på festen etterpå så går det jo ann å spørre om de bare vil følge med litt på kaffen og sånn. Bare tips altså, og av egen erfaring og ingen kritikk om du velger å ikke gjøre det sånn
Gjest gjest1 Skrevet 21. august 2005 #31 Skrevet 21. august 2005 Nå er ikke dette ment som mer pepper til trådstarter, men jeg ville IKKE spurt bekjente/kolleger om å jobbe en hel kveld kun for en gave. Synes faktisk det er litt smålig... Hvis dette er mennesker som er venner ville jeg da heller invitert dem som gjester.. Nå vet jeg heller ikke om dette er en type jobb de er vant til, men for "ferskinger" er servering, rydding, oppvaske, grilling MYE arbeid og tidkrevende fordi de er mer usikre på hva de skal gjøre. I tillegg bør du tenke på at det vil gå endel tid til smårydding underveis og etterfylling av mat og drikke. Det er kjipt med masse rot og halvtomme serveringsfat før middagen er ferdig.
Gjest Gjest Skrevet 21. august 2005 #32 Skrevet 21. august 2005 Jeg kommer til å be naboer og familie bake kakene (bare vanlige kaker), noen har tilbydd seg det allerede, og resten kommer jeg til å spørre. Dersom de hadde bedt om å få betaling for ingrediensene hadde jeg trodd det var en spøk, trodde ikke det var så vanlig dersom det ikke er skikkelig bryllupskake det er snakk om. De får selvfølgelig en stor takk og takkekort, og inviteres på "kakefest" på søndagen. Serveringshjelpen synes jeg det er litt vanskeligere med, men du kjenner forholdet til dem du har tenkt å be om hjelp og vet bedre hva som er en riktig påskønnelse for hjelpen du får. Men det at forloveden din synes at dere bør betale dem gjør at jeg synes du burde tenke grundig igjennom det en gang til. Vi har tenkt å spørre to venninner av lillesøsteren min om å være tilstede hele kvelden (16 til 02?). Vi skal ha tapas, vin og vann stående på bordene, og jordbær til dessert som må fordeles i skåler og serveres. Vi tenkte å gi dem 1000 kroner hver, og betale taxi hjem for dem på kvelden. Det blir litt oppryddingsarbeid etter at siste gjest er gått, men ikke mye. I tillegg stiller eierne av lokalet med en "oppvaskhjelp" som skal ta seg av nettopp oppvasken, hun bærer ikke av bordene, etc. men fikser alt inne på selve kjøkkenet (timebetaling). Det er snakk om rundt 70 gjester. Noen som har noen kommentarer til om det er for lite folk/betalingen - positivt og negativt mottas med takk. Ikke lett dette her for en nybegynner...
Gjest Gjest Skrevet 21. august 2005 #33 Skrevet 21. august 2005 Gjesten spurte jo om hva folk trodde, de svarte og så kritiseres de for det??? Herregud... Vi hadde sølvbryllup her i går, 64 til bords inkludert oss, koldtbord, vinflasker på bordene, kaffe, kaker og bar etter maten. Vi hadde tre venner av meg (det var foreldrene mine sitt sølvbryllup) som hjalp til og selv om både faren min og jeg hjalp til etter maten med å rydde/sette frem (kaffebordet var ferdig satt opp, manglet bare alkohol og kaker), så tok det vanvittig lang tid! Ingen av de øvrige gjestene hjalp til (vi bad ikke om det heller da), så det tok laaaaang tid og var veldig slitsomt. De stakkars vennene mine løp beina av seg hele kvelden, og fikk ikke satt seg ned før på slutten. Arbeidsoppgavene deres var å sette ut maten, rydde bordene etter maten og sette frem kaker + å fylle på bordene med vin etc. Ingenting skulle vaskes opp, det skulle leveres uvasket tilbake, bordene + pyntingen gjorde vi kvelden før. Familie og venner bakte, blant mors og fars omgangskrets og i familien er det aldri snakk om å skulle ha betaling for ingrediensene, alle baker for hverandre. Hjelperne våre fikk 1500 kroner hver og virket svært så fornøyde (de ville egentlig ikke ha noe/forventet max 500 kroner). Til gjest: Det er myyye jobb, og moren og faren min legger ikke opp til amerikanske tilstander når de har fest. Men det er vel snakk om at gjestene også skal kunne hygge seg, slippe å jobbe assen av seg. Videre ville jeg helt sikkert takket ja til å hjelpe noen ved en liknende anledning, men må innrømme at jeg hadde rynket på nesen dersom jeg ikke fikk noe/en blomst. Man ofrer faktisk en hel kveld på dette. Her hvor jeg bor er det ihvertfall forventet at man får betalt. Kake baker man selvfølgelig gratis
Gjest Melk Skrevet 21. august 2005 #34 Skrevet 21. august 2005 Kom på at jeg har hjulpet til i bryllup, for ca 50 gjester. Var koldtbord, så skulle kun servere drikke (rikelig!), rydde etterpå og vaske store fat (ikke servise, glass og bestikk, men måtte rydde det vekk) og lage drinker. Vi var 4 stk. Og jobbet livet av oss. Hadde ikke tid til en eneste pause. Ble kjemepslitne. Fikk 500 kr og 2 vinflasker hver. (Foreldrene til bestevenn). Jeg vil mao anbefale å a maksimum 10 gjester per hjelper.
Gjest Gjest Skrevet 21. august 2005 #35 Skrevet 21. august 2005 Jeg er enig med de fleste her; det gjør meg ingenting å bake en kake, men jeg jobber ikke i bryllupet til bekjente/kolleger uten hard kash! Det er mulig du (trådstarter) synes det er ingenting, men jeg synes det høres ut som et slit, det du beskriver. OG jeg vil mye heller ha penger enn et opphold på spa - det bør være opp til meg hva jeg vil bruke min påskjønnelse på (det får da være måte på diktering).
Gjest Brudeberta 2006/07? Skrevet 22. august 2005 #36 Skrevet 22. august 2005 Er det snakk om nære venner/venninner? Da ville jeg foretrukket å ha de som gjester jeg da...ville ikke at de skulle ha jobbet. Hadde blitt litt paff hvis jeg som venninne hadde blitt spurt om å servere også. Men som sagt, hvis de ikke er veldig nære, så stiller det seg jo litt annerledes. En fin gave er jo ihvertfall bedre enn ingenting. Men jeg hadde følt at det gikk litt på sparebluss hvis man forventer at man skal stille opp helt gratis en hel lørdagskveld. Gave og penger jo ikke helt det samme. Det er mye jobb for en som ikke jobber med dette til daglig. Jeg ville ha hørt litt på forloveden... Men lykke til i hvertfall
Gjest Gjest Skrevet 22. august 2005 #37 Skrevet 22. august 2005 Vi hadde nettopp bryllup der venner/kollegaer av mamma var med å serverte, stod i oppvasken ... Vi hadde ikkje avtalt noko form for betaling på forhånd, men mandagen etter når mamma kom på jobb fikk alle beskjed om å seie fra kor mange timar dei hadde jobba så ho kunne få betale dei-- plutslig hadde ingen jobba i det heile tatt.. Så då var det berre kokken vi betalte og resten fikk vere med på spa, alle var strålande fornøgd.. Dei som var med å serverte, men som ikkje skulle hjelpe til under kaffien, fikk og tilbud om å vere med på festen.. Trur kanskje en ikkje bør rekne med at alle jobbar gratis i slike anledninger. Men eg synst slik vi gjorde det var en grei måte..
Angelheart Skrevet 22. august 2005 #38 Skrevet 22. august 2005 Har selv blitt spurt om å servere i bryllup hos en ikke så nær bekjent en gang. Stilte selvsagt opp, da det kun var snakk om å servere...... Men jammen dro det ut. Vi (jeg og to venner av meg) ble stående med all jobben i mange timer. Oppdekking, oppakking av gaver (?!), servering, oppvask og bar etterpå. Var ikke ferdige før kl var over 4 på natten. (Begynte ved 2-tiden på dagen). Fikk et takkekort av brudeparet!!!!! Må si jeg ble skuffet. Hadde ikke krevd betaling, men trodde iallefall de kunne avse en blomst, flaske vin e.l. Hadde selv aldri bedt om slik hjelp uten å tilby betaling for det. Når det gjelder kaker hadde jeg selvsagt bakt dette uten å be om noe. Bare koselig å bli spurt, da! (Men jeg er en elendig baker, så det skjer nok ikke.... ) Selv hadde jeg flere som bakte til mitt bryllup, betalte ingen for det. De fleste var famile (mor, svigermor og slikt) Moren til en god venninne av meg er baker og jeg spurte om hun kunne bake en god kake i stedenfor å gi oss bryllupsgave (visste vi ville få). Syns dette var en grei ordning.
Caramba Skrevet 22. august 2005 #39 Skrevet 22. august 2005 Jeg hadde sagt høflig neitakk til å hjelpe til å servere i et bryllup, så fremt det ikke var avtalt en OK sum på forhånd. Synes ca 1000-1500 bør være minimum. Jeg har ofte vært med på å arrangere festmiddager ol og det er MYE jobb, pluss uendelig mye oppvask og rydding. Vi hadde feks jubileumsfest på jobben med kun 26 stk, og jeg pluss to til var ryddekomite. Jeg kan LOVE deg at hele søndagen gikk med til å rydde, vaske opp, samle sammen flasker og glass, hive søppel osv osv osv. Lurer på hvordan man skal klare dette, pluss servere i tillegg? Hvor mange gjester skal dere ha? Er det nære venner du skal spørre?
Gjest Gjest Skrevet 24. august 2005 #40 Skrevet 24. august 2005 Jeg synes det er smålig ikke å ville betale mennesker man ber om å jobbe for seg. Har du tenkt på at personene det gjelder bruker opp en hel helg på å jobbe gratis for deg? Dersom de har fast, full jobb synes de kanskje det er surt å måtte bruke opp fritiden sin på å jobbe som helter for deg uten at du gidder å vise at du er særlig takknemmelig for det en gang, og hvis de ikke jobber fullt eller fast tar du kanskje fra dem muligheten til å tjene penger på andre ting den helgen. Jeg synes du skal høre på mannen din, jeg, og betale folk for den jobben de gjør. Dersom DU synes det er greit å bli oppfattet som smålig og gjerrig, og kanskje også gjøre dine kolleger sure eller irriterte på deg (de kan føle det sånn, vet du, selv om de ikke har lyst til å såre deg ved å si ifra at de egentlig føler seg utnyttet...), så er vel det greit nok. Men jeg synes i hvertfall at du bør respektere mannen du skal gifte deg med såpass at du lar HAM få slippe å bli oppfattet på denne måten. La ham betale det serverings- og kjøkkenhjelperne fortjener. Angående betaling for ingredienser til kaker. Jeg har bakt flere kaker til forskjellige anledninger, både på eget initiativ og på forespørsel. Stort sett har jeg gjort dette gratis, men noen ganger har jeg blitt tilbydt betaling. En gang ba jeg brudeparet om å dekke ingreiensene for meg. De ba om en kake som kostet ca 250kr i ingredienser. For meg betyr 250kr i minus MYE, siden jeg har dårlig råd. For de var 250kr ingenting, siden de har god råd. Litt paffe tror jeg de ble, men de betalte. Noen takk for den kaka har jeg aldri fått. Det hører kanskje også med til historien at selv om vi var nære venner som barn, er dette den eneste gangen de har tatt kontakt med meg på over sju år...
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå