Gjest Gjest Skrevet 20. august 2005 #1 Skrevet 20. august 2005 Først: hvor mange må man beregne å hjelpe til i et bryllup?? Det er snakk om å rydde bort etter forret (den står ferdig på bordet når gjesteme kommer) grille kjøttet til 40 gjester, sette frem maten på et bord, rydde bort og ta oppvasken, sette frem ferdig laget dessert, rydde bort og ta oppvask da og så servere kaker og koke kaffe etc der. Vi er litt uenige her om hvor mange som trengs. Jeg lager jo mat til 20 mennesker og tar oppvasken selv på jobben uten problemer...Her skal de "bare" grille kjøttet....Men selvfølgelig blir det flere retter. Tenker at 3-4 holder jeg.... Så en annen ting...Hadde dere stilt opp for å hjelpe i kollega el venninnes bryllup? Uten betaling altså?? For meg er det en selvfølge å gjøre det, men gubben mener at det ikke er det og at de skal ha betaling. Jeg tenker heller en påskjønning i form av blomst, vin el. Hva hadde dere i såfall forventet?? Og om dere blir spurt om å bake kake, hadde dere krevd betaling for det??? Hadde ikke falt meg inn, har bakt til selskaper, dåp, bryllup etc uten å kreve noe for det....Men det opplevde altså jeg nå, at noen krevde at jeg betalte ingrediensene...Greit nok men....
Gjest Piper Skrevet 20. august 2005 #2 Skrevet 20. august 2005 (endret) ca 10 gjester per servitør ville jeg hatt. Jeg ville ikke arbeidet gratis i så mange timer for noen, men bake kake kunne jeg gjort gratis. En blomst eller noe er for lite i mine øyne for så mange timer. Jeg ville forventet å få penger ( kanskje 500-1000 kr), for det er tross alt hardt arbeid. Du får det til å høres veldig lett ut, men det er utrolig slitsomt å servere i bryllup. Det er ikke alle som vil være med å "sponse" bryllupet deres, så om dere betaler for ingrediensene blir det fortsatt billigere enn å kjøpe ferdig. Dere slipper også å lage de selv, men som sagt kunne jeg fint laget en kake gratis. Endret 20. august 2005 av Piper
sixx Skrevet 20. august 2005 #3 Skrevet 20. august 2005 Tenker at 3-4 holder jeg.... Javel, jeg vil tro det blir litt snaut. Først:Så en annen ting...Hadde dere stilt opp for å hjelpe i kollega el venninnes bryllup? Uten betaling altså?? For meg er det en selvfølge å gjøre det, men gubben mener at det ikke er det og at de skal ha betaling. Jeg tenker heller en påskjønning i form av blomst, vin el. Hva hadde dere i såfall forventet?? Ja, jeg hadde stilt opp uten betaling hvis jeg hadde blitt spurt (ville følt det som plikt). Nei, jeg hadde aldri spurt andre om å stille opp uten betaling. Og om dere blir spurt om å bake kake, hadde dere krevd betaling for det??? Hadde ikke falt meg inn, har bakt til selskaper, dåp, bryllup etc uten å kreve noe for det....Men det opplevde altså jeg nå, at noen krevde at jeg betalte ingrediensene...Greit nok men.... ← Nei, jeg hadde ikke krevd noe. Ja, jeg hadde selvfølgelig betalt både for ingrediensene (selvfølgelig) + litt ekstra for bryderiet. For meg blir det for vilt at andre skal ha utgifter på å gjøre noe for meg.
Gjest Melk Skrevet 20. august 2005 #4 Skrevet 20. august 2005 Hadde aldri falt meg inn å få betaling for kakeingredienser. Hadde kun 1 som hjalp oss i vårt bryllup, han fikk 1000 kr, selv om han sa han kunne stille opp gratis.
Gjest Gjesta Skrevet 20. august 2005 #5 Skrevet 20. august 2005 Jeg ville ha hjulpet mine venner gratis i en sånn setting, men jeg ville ikke gått som slave. Du bør ha minst fire fem til en sånn jobb, det er snakk om mange timer og det er greit å kunne få seg en pause eller fire, uten dårlig samvittighet. Dessuten syns jeg godt du kunne gi dine venner en påskjønnelse, ikke som betaling, men rett og slett en oppmerksomhet for at du setter pris på dem. Og da ville jeg valgt noe skikkelig, en ordentlig blomsteroppsats, et gavekort eller en god flaske konjakk. Jeg ble spurt om å lage noen bryllupskake, og sa at ingrediensene til den fikk brudeparet betale selv (tre etasjer med masse marsipan osv) men en vanlig kake ville jeg bakt uten å tenke på betaling for ingredienser, og det ville nok ikke falt meg inn å betale noen som hadde med seg kake til vårt bryllup. Det gjorde vi ikke, når jeg tenker meg om.
Gjest MrsL Skrevet 20. august 2005 #6 Skrevet 20. august 2005 Stilt opp gratis - ja Spurt andre med den hensikt at de skal stille opp gratis - nei
Pasha Skrevet 20. august 2005 #7 Skrevet 20. august 2005 bake kake gratis: ja så lenge den ikke inneholder masse rare ting som jeg må kjøpe inn..da kan de gjerne betale for ingridensene. (men en vanlig sjokoldekake o.l går helt fint) stilt opp gratis. ja, men hjelper da vennenne sine. Men er dette venner eller bare bekjente? er de bare bekjente kan det kanskje være greit å betale og beregn ca 10 pers per serveringshjelp. pass også på å ha en som er "sjef" og tar ansvar dersom de andre ikke gjør det
Mrs. K Skrevet 20. august 2005 #8 Skrevet 20. august 2005 Jeg synes at det er forskjell på å bli spurt og å tilby hjelp. Mange inkl. meg selv får seg ikke til å si nei når det ligger tykt i luften at man bør si ja, (dugnadsånden er stor her jeg bor) og da synes jeg at det blir irrriterende å få utgifter i tillegg. Da er det greit å skrive en handleliste. Jeg forventer ikke betaling, men vil heller ikke ha utgifter. Tilbyr jeg selv min hjelp til servering, kakebaking m.m. kunne jeg ikke drømme om å forvente betaling.
Annie78 Skrevet 20. august 2005 #9 Skrevet 20. august 2005 Ville nok ikke stilt opp og servert sånn helt uten videre uten å få noe for det..eller, hadde nok ikke klart å si nei, men hadde kanskje vært litt snurt om jeg ikke fikk noe for det. Bake kake hadde jeg gjort gratis. I vårt bryllup hadde vi profesjonelle til serveringa, men ei jeg kjenner godt lagde brudebuketten og pyntet bordene. Hun fikk gavekort på massasje el.l. for jobben, selv om hun sa hun skulle gjøre det gratis. (Hun er i nær familie og var i bryllupet.) vi gav god vin og konjakk til hun som lagde bryllupskaken, hun selv insisterte på at hun ikke skulle ha noe for verken ingrediensene eller bakingen, men fikk likevel. Mamma ordnet med roser til de som bakte kake, selv om det i vår familie er vanlig at tanter baker kaker til slike anledninger gratis. Så, jeg synes det er hyggelig å gi folk som bruker av sin tid og sine penger en liten eller stor oppmerksomhet i slike anledninger, for da blir de glade, kanskje overrasket, og vil nok se på deg med blide og glade øyne neste gang dere møtes.
Chiquita Skrevet 20. august 2005 #10 Skrevet 20. august 2005 Jeg ville hatt litt færre enn 10 gjester pr serveringshjelp, når disse skal rydde, grille, vaske og "dekke". Blir mye jobb for bare 4 stk det, synes jeg. Blir veldig hektisk en tid da, tror jeg 5-6 ville jeg hatt - og kanskje enda en i tillegg som er "sjef"
Blueberry Skrevet 20. august 2005 #11 Skrevet 20. august 2005 5-6 ville jeg hatt - og kanskje enda en i tillegg som er "sjef" ← Enig med Chiquita i det. Personlig hadde jeg sagt nei til å hjelpe til med servering. Tror jeg er håpløs til sånt. Ville hatt profesjonelle, altså utdannede servitører eller servitørelever/-lærlinger i et bryllup. Det er noe annet med 50-årslag o.l. Bryllup er mer stil over. Hadde jeg blitt spurt om å bake bryllupskake ville jeg fått de til å betale for ingrediensene. Men en vanlig kake baker jeg glatt gratis. Som oftest tilbyr jeg meg å bake kake før de spør.
Gjest Gjest Skrevet 20. august 2005 #12 Skrevet 20. august 2005 Takker for svar, må bare presisere her at det ikke er snakk om servering, altså annet enn å sette dessert på bordet. Gjestene forsyner seg selv, som et koldtbord både av drikke og mat. Men selvfølgelig, det blir jobb for det.
Nella Skrevet 20. august 2005 #13 Skrevet 20. august 2005 Bake kake gratis er helt greit. Det hadde jeg gjort gladlig, men... For å gjøre det lett så spør du de du spør om å bake kake om det er noen ingredienser de vil dere skal kjøpe så de ikke får så mye utgifter med det. Da har dere tilbydd dere å dekke noe og de fleste syns det med kaker er helt greit å stille med. Ikke noe mer å tenke på Servering. Blir jeg spurt så forventer jeg ikke at de tror jeg stiller gratis så sant det ikke er avtalt. Det kommer også ann på hvor nærme vi er. Servering i bryllup er slitsomt, det høres veldig greit ut sånn du skriver det, men så er det gjester som vil ha en kopp kaffe før kaffen, som trenger et nytt glass, som mista gaffelen og vil ha en ny, trenger ny serviett osv Det baller fort på seg og blir litt pes faktisk. Man har det andre å ta seg av også. Som kollega er man ikke så nærme og jeg syns også en bataling, påskjønnnelse av noe slag er riktig. Jeg ville ihvertfall gitt det selv. Så er det opp til hver enkelt om de da vil ta imot. Hør på forhånd om den og den prisen er grei så ser du hvor landet ligger. Det er heller ikke serveringsfolk som tipper et bryllupsbudsjett og det at ting går greit under bryllupet med kaker, servering, kaffe osv syns jeg er en såpass stor del av bryllupet at det er ikke der man bør spare inn. Men det var min mening da.....
Grooo Skrevet 20. august 2005 #14 Skrevet 20. august 2005 Bake kake gjør vel de fleste uten å forvente å få noe igjenn, annet en kake neste gang de skal ha stort selskap. Servering og annen hjelp er det vel litt annerledes med. Uansett hva dere går for tror jeg dere gjør lurt i å nevne for dem når dere spør hva dere har tenkt å "lønne" dem med. Kan du ikke spørre ved å si at "hei, kan du hjelpe til med det og det, - og så tar vi med deg + kjæresten din ut og spiser en kveld" eller på kino... eller dere lover å være barnevakt en kveld.. eller at du hjelper til med noe tilsvarende for dem. Tror det er greit å avklare på forhånd. De fleste venter vel ikke å få noe, men de som venter det vil bli veldig skuffet og kanskje fornærmet hvis de "bare" får en blomst...
Gjest Piper Skrevet 20. august 2005 #15 Skrevet 20. august 2005 Takker for svar, må bare presisere her at det ikke er snakk om servering, altså annet enn å sette dessert på bordet. Gjestene forsyner seg selv, som et koldtbord både av drikke og mat. Men selvfølgelig, det blir jobb for det. ← Vi hadde koldtbord, og serveringspersonalet vårt var kjempe sliten etterpå. Du får det til å høres lettvint ut, for selv om det er lite jobb, er det liksom ikke så farlig. Utakknemlig er du, for du vil også ha det gratis, og fra meg hadde du fått NEI! Fordrar ikke mennesker som selv mener ting er enkle, fordi de klarer det jo fint i sin egen jobb. Bare noen få ting som de må gjøre? servere drikke? dekke av bordene? vaske opp? Holde det fint på koldtbordet? fjerne eventuelle flasker på bordet? Servere dessert lage i stand kaffe, kaker ol Rydde etter kaffen og kakene vaske opp etter kaffen og kakene regner mer dere skla ha drikke ol etter kaffen og kakene, for da er det vel serveringspersonalet som tar seg av dette. Kanskje du bør se på antall timer, for mye jobb blir det enten det er koldtbord eller tre retters middag. Det blir mye jobb, selv om dere har koldtbord.
Gjest gjest1 Skrevet 20. august 2005 #16 Skrevet 20. august 2005 Når det gjelder kake: (La meg ta med at jeg er fra Vestlandet - plassen med 1 kake pr.pers i alle bryllup ) Her hos oss tilbyr "alle" seg å lage kake til brylluper og konfirmasjoner. Man får ofte alt for mange kaker og du kjenner bare halvparten av de som baker.(Tanta til venninna di osv.) Derfor ville jeg aldri ha spurt folk om de skulle ha betaling for ingredienser. Du vet på en måte ikke om alle. Slik er det i alle fall hos oss. (Mødrene våre holdt styr på alle som ga kake og vi sendte et takkekort til de.) Jeg hadde heller aldri forventet å få betaling for ingredienser. Når det gjelder jobbing: Jeg hadde følt at jeg måtte si ja og hadde hata at jeg ikke fikk noe for jobben. Har opplevd dette der jeg ikke kjente brudeparet, men broren til brudgommen. Vi fikk ingenting for jobben - på nyttårsaften. Skikkelig kiipt!! Men nok en gang på Vestlandet gjør man alltid slikt. I vårt bryllup hadde vi 2 innleide og ei venninne av søsteren min som hjalp til. Vi skulle hatt ei dame til, men hun trakk seg rett før bryllupet. Derfor ble det til at venninna til søsteren min stilte opp.(Vi var i totalt krise) Jeg ga henne et gavekort og inviterte henne til kaffen. Dette hadde søsteren min gjort for henne også, så det så jeg ikke på som noe problem. De to andre ble betalt pr time. Vi hadde altså bare 3 stk, men hadde også koldtbord, så de trengte bare sette fram maten, etterfylle og rydde av igjen. Bordene var dekket og pyntet av moren min. Når bordene ble ryddet stilte "alle" opp.(Det blir litt søsken mellom meg og min mann ) Ellers så var jobben til de på kjøkkenet å ta oppvasken etter middag og rydde bort middagen. Kakene og kaffen satt de også fram - så gikk de. Resten ordnet vi selv, som sagt der var mange som bare hjalp til uten å bli spurt.
Gjest Gjest Skrevet 20. august 2005 #17 Skrevet 20. august 2005 Vi hadde koldtbord, og serveringspersonalet vårt var kjempe sliten etterpå. Du får det til å høres lettvint ut, for selv om det er lite jobb, er det liksom ikke så farlig. Utakknemlig er du, for du vil også ha det gratis, og fra meg hadde du fått NEI! Fordrar ikke mennesker som selv mener ting er enkle, fordi de klarer det jo fint i sin egen jobb. SKREV IKKE NOE OM GRATIS MEN TENKER IKKE GI LØNN MEN GAVER Bare noen få ting som de må gjøre? servere drikke? - NEI DE SKAL IKKE SERVERE DRIKKE dekke av bordene? JA DE SKAL BÆRE TALLERKER OG BESTIKK FRA BORDET ETTER MAT vaske opp? JA Holde det fint på koldtbordet? SKAL IKKE HA KOLDTBORD; HAR IKKE SKREVET DET, MEN GJESTENE SKAL FORSYNE SEG SELV fjerne eventuelle flasker på bordet?_NEI FOR FLASKER SKAL IKKE PÅ BORDET Servere dessert-JA SETTE 40 SKÅLER PÅ BORDET lage i stand kaffe, kaker ol -JA KOKE KAFFE OG SETTE KAKENE FRA KJØLEN OG PÅ BORDET Rydde etter kaffen og kakene-JA vaske opp etter kaffen og kakene-JA,OM DET IKKE STÅR TIL DAGEN ETTER regner mer dere skla ha drikke ol etter kaffen og kakene, for da er det vel serveringspersonalet som tar seg av dette. -NEI ← Fordra ikke bedrevitere. For en reaksjon, helt klart at du ikke ville ha stillt opp, heldigvis. Hos oss er det vanlig høflighet og folkeskikk å hjelpe hverandre.
Nella Skrevet 20. august 2005 #18 Skrevet 20. august 2005 Gave er hyggelig, men se ann litt hvem dere spør da. Er det studenter så setter de ofte mye mer pris på kroner enn gaver siden de ofte har det litt småtrangt. Men som fler har nevnt. Avtal på forhånd så slipper du misforståelser og evnt missnøye i etterkant
Annie78 Skrevet 20. august 2005 #19 Skrevet 20. august 2005 (endret) Hm, tror og du skal regne med at det blir mer jobb enn du har tenkt. Det at ingen flasker skal på bordet kan man vel egentlig ikke styre. Tenkt litt på deg selv, du skal vel slappe av denne dagen, ikke ende opp med å stå på kjøkkenet selv og ordne opp i alt. Men hvis det ikke er nær familie som skal hjelpe deg, så ville jeg betalt de litt, hvis jeg var deg.... Men det er jeg jo ikke. Det høres ikke ut som all verdens med jobb, men de som er der, må likevel være tilgjengelig hvis det skulle være noe, og et bryllup varer som oftest en stund. Skal de være med helt til de siste går hjem, eller kan de gå etter kaffen er servert? Endret 20. august 2005 av Annie78
Gjest Piper Skrevet 20. august 2005 #20 Skrevet 20. august 2005 (endret) Flasker skal ikke settes på bordet, og serveringspersonalet skal ikke servere de drikke. Hmm, skal ikke gjestene få drikke til maten? Endret 20. august 2005 av Piper
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå