Gå til innhold

Foreldre som er med og betaler.....

Anbefalte innlegg

Gjest August06
Skrevet

Som dere ser av overskriften lurer jeg på hvorfor alle mener at dersom foreldrene yter økonomisk hjelp til bryllupet, er det dermed sagt at de skal være med på å bestemme hvordan bryllupet skal være.... :overrasket:

De bestemme selv om de vil gi penger, og at de derfor skal "kjøpe" seg rettighet til å bestemme hvordan dattera/sønnens bryllup blir.

Blir ikke dette helt feil?

Bryllupsdagen skal enkelt og greit være brudeparets dag der de får det som de vil ha det.

Foreldrene har (sannsynligvis) hatt sitt eget bryllup, og kan vel la barnet deres bestemme selv hvordan de vil ha det?

Min mor skal sponse oss med 50.000 (etter eget ønske) men hun kunne ikke ha drømt om å blande seg oppi våre ønsker.

Er det bare jeg som reagerer på dette?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

kan tenke meg det er utrolig slitsomt å planlegge og si ideer om ting som de har tenkt å ha det,og bli møtt med negativ svar.

vi har familie som sponser (etter eget ønske),jeg har sagt at jeg tar imot ideer som er kjekt å ha i bakhodet,men jeg kan ikke love å bruke de,for det er vår dag og vi skal gjøre det perfekt for oss og ikke for alle og en hver gjest. :forklar:

Skrevet

Våre foreldre hjalp til økonomisk med ca. en tredjedel hver, men blandet seg ikke mer inn i bryllupet enn hva jeg mener er vanlig. Vi hadde sagt helt fra første stund at det var veldig ok at de hjalp oss, for da kunne vi få det bryllupet vi så gjerne ville, men dersom vi ikke fikk bestemme selv, kunne vi like gjerne ha et lite bryllup og betale alt selv. Gifte oss skulle vi uansett. Men må jo si at foreldrene våre var gode å ha i all planleggingen. De kom med gode råd og ideer, og selv om jeg nok ble ganske sint et par ganger, så viste det seg et par ganger at deres ideer nok var de beste..... Men så har vi veldig gode forhold til foreldrene våre da. Har kanskje noe å si.....

Gjest Embla s
Skrevet

Jeg syns at et bryllup er litt mer enn "brudeparets store dag". I mine øyne er ikke dette en eksklusiv selvdiggingsdag, men heller en stor feiring av noe veldig hyggelig, som "rammer" litt fler enn bare brudeparet.

Skjønner heller ikke helt dette bridezilla-maset om at bruden skal bestemme ett og alt i detaljer. Det er da en stor dag for foreldrene som gifter bort barna sine og? Hvorfor kan ikke de få være med på planlegging hvis det betyr noe for dem? Hvorfor er det så ille å be mors gamle tante Ågot hvis det gjør mor lykkelig?

Gjest Revenka
Skrevet

Mamma sponset 80 gjester, storband og fri bar i min søsters bryllup. Da vi forlovet oss sa mamma at hun skulle sponse det samme til meg, for hun skulle ikke gjøre forskjell. Men hun ble jo helt vill og sa at ja nå skulle hun sette seg ned å planlegge bryllup :overrasket: Nå er det sikkert noe hun bare sier, og jeg regner ikke med at det blir de største problemene.

Men vi har diskutert bryllup tidligere, og da jeg sa jeg ville ha alkoholfritt bryllup var hun ikke med på det siden hun skulle betale det. En annen ting er at hun mislikte min ide om å ha det i mai (noe jeg vil) fordi hun mente at det var bedre vær i juni/juli og da kunne man være ute. Og den tredje tingen er at når hun betaler så vil hun bestemme hvor mange som skal komme. Det er greit hvis hun er den begrensede "reaktant" , dvs at hun sier max antall, men det er hun ikke, hun vil ha mange fler enn det vi vil (og kun fra hennes familie / omgangskrets). Det er snakk om et vennepar av mamma som jeg misliker. Mamma insisterte på å ha de i bryllupet til søsteren min siden hun betalte, og flere kusiner av mamma som jeg egentlig ikke har noe kontakt med. Syns det er litt rart med en liten gruppe fra sambo's familie, en mini-gruppe fra pappas familie og en enorm gruppe av mammas venner og familie. Gruer meg litt til dette ja.

Men bortsett fra det vet jeg at mamma og søsteren min kommer til å være enorme støttespillere i tiden fremover. Det har begge sagt at de vil hjelpe til med masse, noe jeg setter stor pris på så lenge jeg får ha det siste ordet.

Skrevet

Våre foreldre betalte halvparten, og jeg er veldig glad for mamma og pappa sin hjelp. F.eks. så er mamma knallflink på dekorasjon, og hun hadde hele ansvaret for pynting, noe som ble en stor suksess. Jeg hadde aldri fått det så fint selv. Svigers var ikke så veldig hjelpsomme i planleggingsprosessen, dvs det ble aldri til handling, men jeg tror de følte seg litt i veien også. Dessuten var jo bryllupet der mamma og pappa bor, og svigers bor laaangt unna.

Skrevet

Noen mennesker er slik at de alltid vet hva som er best - også for andre mennesker. Noen må legge nesa si borti alt somf oregår med andre mennesker, balnde seg, snoke, slarve etc. For noen er dette naboer, venninner - for andre er det mødre/svigermødre. Når slike mennesker tilbyr seg å betale for bryllup til barna sine, kan du banne på at det er for å gjøre det de er best til; blande seg, vite best, snoke og bestemme - rett og slett kjøpe aksjer i bryllupet. Kremen er hvis det er så flott at de kan skryte på seg hele gildet etterpå, selv om de bare betalte en del.

Min svigermor er slik og sa rett ut at hvis vi ikke inviterte den og den, så ville ikke de betale noe av det (på det tidspunktet hadde det ikke gått opp for henne at hun ikke var involvert) og jeg svarte at nettopp derfor betalte vi alt selv og bestemte gjestelisten selv. (da skjønte hun). Og sånn ble det. Vi betalte og bestemte alt selv.

Andre foreldre betaler kanskje en del uten å blande seg, og ære være dem for det. Men det vil være vanskeligere å ikke etterkomme sære ønsker om noen har spyttet i 50 høvdinger... det ville jeg i hvert fall tro.

En helt annen ting, mange gifter seg som godt voksne og mange har vært etablert sammen i flere år som samboere, eiere av leilighet og hus og kanskje med barn... burde man ikke da vært voksen nok til å betale selv uansett? Mange av oss tjener bedre enn våre foreldre... tiden er slutt da vi jenter flyttet hjmmefra for første gang når vi gifter oss.

• Liker 1
Skrevet

Foreldrene mine betalte en god del, og både jeg og mannen syntes det var helt ok å ha dem med i planleggingen. De gjorde en masse for oss av det praktiske planleggingsarbeidet, og stort sett var vi enige. Der vi ikke var enige diskuterte vi oss fram til noe.

Javist er det brudeparets store dag, men samtidig er det også en stor dag for foreldrene. Og for oss var det helt ok at de var med og bestemte, følte på ingen måte at vi ble overstyrt eller oversett av den grunn.

Så ja, folk er forskjellige :)

Skrevet

våre foreldre hjalp til økonomisk men de blandet seg ikke inn i planlegging... :ler:

Gjest Gamle Alex
Skrevet

Det jeg ikke skjønner , er at voksene mennesker lar foreldrene sin betale hele gildet.

Vi skal også gifte oss men vi betaler selv. For det første behøver man da ikke bekymre seg over a noen skal blande seg men det går da litt stolthet i det også. Vi har ventet til vi har råd til det.

Skrevet

Vi fikk en sum fra hver av foreldrene våre som vi kunne velge å bruke på bryllup eller på oss selv.

Vi valgte å bruke det meste på bryllup og en liten rest til mini bryllupsreise.

Mine foreldre var veldig mye med i plalegging - fordi jeg ønsket råd og hadde en mann som jobbet veldig mye i forkant. Hadde ikke mamma stått for pyntingen hadde det sikkert sett ut som et barneselskap. For jeg er virkelig håpløs!! Men noe stemmerett hadde de i grunn ikke. Mine svigerforeldre ble "sint" fordi vi ikke ønsket å be noen de synes vi burde be. Men uten om dette bestemte vi alt selv. Selv om vi brukte deres penger til å betale gildet.

Hadde mine eller hans foreldre krevd å "ha noe å si" bare pga av pengegaven hadde jeg sikkert bedt de om å la være å gi penger og betalt resten selv. Så enkelt er det, hvis man ikke ønsker innblanding :)

Skrevet

Vi fikk en del økonomisk støtte fra foreldrene, og jeg må si at da syntes jeg det var mye vanskeligere å si nei når de begynte å blande seg inn.

Min mor la seg oppi mange ting, som hun ofte gjør ellers også, men da er det ganske enkelt for meg å si i fra at det ikke er greit. Men vi fikk store problemer med svigerforeldrene, for mannen min er ikke like vant til å si i fra. Det har faktisk endt opp med å ødelegge mye i spesielt mitt, men også mannens forhold til dine foreldre. Så man skal ikke undervurdere dette!

Jeg synes det er brudeparets dag, og at de skal få bestemme hvordan ting skal være. Så kan foreldre godt komme med innspill, men de må respektere at brudeparet sier at de vil ha det på en annen måte.

Skrevet

Jeg tror det viktigste er å avtale dette på forhånd hvis man får pengestøtte til bryllupet. Jeg mener jo at hvis brudeparet skisserer hvordan bryllupet de ønsker seg skal være, så står foreldre fritt til å støtte dette eller ikke.

I vårt tilfelle var det nesten omvendt. Mine foreldre betalte det meste, men moren min hadde skikkelig dårlig samvittighet fordi hun følte hun ikke hadde hjulpet noe... men vi trengte ikke noe mer hjelp heller.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...