Gå til innhold

Må man betale Mva ved salg av importerte varer i Norge?

Anbefalte innlegg

Skrevet

La oss si jeg skal starte en nettbutikk, jeg importerer varer til denne fra en wholesale supplier i utlandet, jeg betaler toll og mva når jeg kjøper varene. Det ble 7000,- for materiellet, og totalt ca 10.000 med toll og mva. 
Når jeg da har fått dette i nettbutikken for å selge, må jeg da betale mva igjen av salget? Eller hvordan fungerer dette?

Anonymkode: 2fe90...65f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mva følger varen, så om den er mva-pliktig i Norge må du selge den med mva og innberette deretter. Du må mva-registrere deg og kravet til mva starter ved omsetning på 50.000,-

Anonymkode: 259b1...999

Skrevet

Ja, det må du. Men du vil da kunne trekke fra import-mva.

Anonymkode: f9c78...d22

Skrevet
3 hours ago, AnonymBruker said:

Ja, det må du. Men du vil da kunne trekke fra import-mva.

Som jeg har lest og forstått hittil, så må man betale toll, inngående mva og utgående mva (25% pr?) og i tillegg så må man betale skatt av profitten man sitter igjen med til slutt? Man sitter da sagtens ikke igjen med mange kronene etter alt er betalt da. Disse endeløse avgiftene her i landet!

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Som jeg har lest og forstått hittil, så må man betale toll, inngående mva og utgående mva (25% pr?) og i tillegg så må man betale skatt av profitten man sitter igjen med til slutt? Man sitter da sagtens ikke igjen med mange kronene etter alt er betalt da. Disse endeløse avgiftene her i landet!

Mva-sats varierer med hvilken type vare det er. 

Anonymkode: e96c9...b17

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvis du blir registrert i avgiftsregisteret får du fradrag for inngående merverdiavgift, så det du betaler er differansen mellom inngående og utgående merverdiavgift.

Det er ikke alle varer det er toll på.

Hvor mye du sitter igjen med avhenger av salgsprisen og volumet du selger.

Anonymkode: a1912...6b8

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

La oss si jeg skal starte en nettbutikk, jeg importerer varer til denne fra en wholesale supplier i utlandet, jeg betaler toll og mva når jeg kjøper varene. Det ble 7000,- for materiellet, og totalt ca 10.000 med toll og mva. 
Når jeg da har fått dette i nettbutikken for å selge, må jeg da betale mva igjen av salget? Eller hvordan fungerer dette?

For bedrifter er mva et null sum spill

Skrevet

Mva følger varen, så om den er mva-pliktig i Norge må du selge den med mva og innberette deretter. Du må mva-registrere deg og kravet til mva starter ved omsetning på 50.000,-

Anonymkode: 259b1...999

Du kan bli forhåndsgodkjent og.

Skrevet
Fru Uperfekt skrev (3 minutter siden):

Du kan bli forhåndsgodkjent og.

"For å kunne forhåndsregistreres må du enten ha foretatt anskaffelser for minst 250 000,- kroner (betydelige anskaffelser) som har direkte sammenheng med senere mva-pliktig omsetning, eller at den mva-pliktige omsetningen vil overstige beløpsgrensen senest innen tre uker fra det tidspunktet omsetningen igangsettes."

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Nei, jeg skriver jo at du kan trekke fra inngående mva. Så da betaler du bare forskjellen mellom inngående og utgående. Og selvsagt skal du betale skatt, som alle andre bedrifter. Hvor tror du fellesskapet får penger til skoler, veier og sykehus fra? 

• Liker 1
Gjest Smeltemann
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Det er volumet en tjener på. Lønner seg og selge mye ikke noen få varer

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

"For å kunne forhåndsregistreres må du enten ha foretatt anskaffelser for minst 250 000,- kroner (betydelige anskaffelser) som har direkte sammenheng med senere mva-pliktig omsetning, eller at den mva-pliktige omsetningen vil overstige beløpsgrensen senest innen tre uker fra det tidspunktet omsetningen igangsettes."

Eller....

Du kan søke på bakgrunn av enten at mva plikt er normalen i bransjen (servering, drosje o.l) eller forventet omsetning. Har selv blitt på siste punktet flere ganger 🙂

Skrevet
Fru Uperfekt skrev (1 minutt siden):

Eller....

Du kan søke på bakgrunn av enten at mva plikt er normalen i bransjen (servering, drosje o.l) eller forventet omsetning. Har selv blitt på siste punktet flere ganger 🙂

Da er det vel på siste punktet - omsetningen forventes å overstige beløpsgrensen innen 3 uker etter igangsetting.

Skrevet

Selger du for mer en 50.000,- må du betale mva. Mva følger som nevnt varen, så koster en vare, så hvis du har en vare som etter ditt påslag koster 5000, så må du legge til 25% moms (finnes andre satser...) så da koster varen 6250. De 1250,- må du sette av til momsregnskapet som er en gang i kvartalet for de fleste firmaer.

Skrevet
K.B. skrev (6 minutter siden):

Selger du for mer en 50.000,- må du betale mva. Mva følger som nevnt varen, så koster en vare, så hvis du har en vare som etter ditt påslag koster 5000, så må du legge til 25% moms (finnes andre satser...) så da koster varen 6250. De 1250,- må du sette av til momsregnskapet som er en gang i kvartalet for de fleste firmaer.

Det er 2-måneders terminer for de fleste firmaer.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Det er 2-måneders terminer for de fleste firmaer.

Det har du rett i, var litt kjapp i avtrekkeren ;) 

Skrevet
K.B. skrev (3 timer siden):

Pr 2 mnd, men en kan søke på 1g i året

Skrevet

Da er det vel på siste punktet - omsetningen forventes å overstige beløpsgrensen innen 3 uker etter igangsetting.

Bare sier at det er mulig å få forhåndsgodkjennelse og uten at en kommer til å overstige innen 3 uker. 

F.eks hoved firmaet mitt fikk selv om jeg skrev i søknaden at overstigelsen ville skje uke 11, skrev en skikkelig saklig og informativ søknad og fikk det innvilget på 1'ste forsøk

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...