Gå til innhold

5:2. Hva spiser dere på fastedagene? Trenger idéer! Menyforslag?

Anbefalte innlegg

Skrevet
Lille_fruen skrev (2 timer siden):

Jeg bruker cooking spray 100% canola..ca 2 kcal per spray😋

Freser litt løk og litt paprika i noen minutter, så har jeg blomkålris opp i..om 5 min har du veldig lett og godt tilbehør 👌

Jeg tittet nå på siden du henviste til. Fant denne: https://www.tights.no/butikk/monster-canola-oil-cooking-spray-200ml/

Ble litt usikker. Beskrivelsen er selvmotsigende. Det står at det er 100% olivenolje. Samtidig står det at det også er rapsolje. Og hva er "canola"? De skriver at sprayen er "med rapsolje", men også at det er 100% kaldpresset olivenolje. 

Klippet ut fra produktomtalen på tights.no: 

Praktisk spray med rapsolje - perfekt til steking og matlaging generelt!

• Enkel å dosere
  • 100 % ren, kaldpresset olivenolje med høyt innhold av enumettet fett
  • Utrolig drøy i bruk, varer lenge
  • Perfekt til kjøtt, salater og proteinvafler, pannekaker med mer

Anonymkode: dbfda...ca9

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
52 minutter siden, Tuttifrutt said:

Hvor lang tid brukte dere på å bli vant til å faste? Hva gjør dere hvis dere får ulvehunger på fastedagene? Hvordan funker dette kombinert med jobb og hverdagsliv?

Om det blir skikkelig ille, spiser jeg et stort måltid (små måltider gjør meg raskt sulten igjen), helst med mye fett og protein, og begynner evt. på ny faste neste dag. Vanligvis går sultfølelsen over i løpet av noen minutter, men man kjenner etter hvert forskjellen på å være fysen på noe og at kroppen faktisk ønsker mat.

På jobb er det bare en fordel å ikke være avhengig av å spise til visse tider, sosialt prøver jeg å planlegge litt ut fra om vi er invitert på middag e.l.

Anonymkode: ba9a4...1b1

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Jeg tittet nå på siden du henviste til. Fant denne: https://www.tights.no/butikk/monster-canola-oil-cooking-spray-200ml/

Ble litt usikker. Beskrivelsen er selvmotsigende. Det står at det er 100% olivenolje. Samtidig står det at det også er rapsolje. Og hva er "canola"? De skriver at sprayen er "med rapsolje", men også at det er 100% kaldpresset olivenolje. 

Klippet ut fra produktomtalen på tights.no: 

Praktisk spray med rapsolje - perfekt til steking og matlaging generelt!

• Enkel å dosere
  • 100 % ren, kaldpresset olivenolje med høyt innhold av enumettet fett
  • Utrolig drøy i bruk, varer lenge
  • Perfekt til kjøtt, salater og proteinvafler, pannekaker med mer

Det er denne jeg bruker 

https://www.tights.no/butikk/best-joy-cooking-spray-canola-oil-500ml/

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Da har du et stort problem.

Denne menyen er maks 500 kalorier. Dersom du spiser mindre enn 500 kalorier pr. dag - uten å være på 5:2 - da har du et alvorlig helseproblem. Oppsøk lege. 

Grønnsaksuppe og en halv liter blomkålsuppe + sjokolade, kjeks, egg, knekkebrød 

At det regnes som lite mat og som ok under faste virker jo helt fjernt! 

Anonymkode: 1fde8...1cb

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Min meny i dag har vært: 

"Rett i koppen" grønnsakssuppe

8 gram 70% sjokolade

en liten boks søte tomater

liten pose snacks-kjeks (kjøpt i utlandet) 

1/2 liter blomkål- og broccolisuppe fra Knorr

2 rugsprø

1 kokt egg

Nå vet ikke jeg hvor stor mengde «liten boks søte tomater» er eller hvor mange kalorier evt. denne snacks kjeksen er.

Men uten kjeks, og med en boks cherrytomater (250g - 65kcal) ender dette opp på 554kcal i følge lifesum. Så med kjeksen, nesten uavhengig av hvor stor/liten mengde tomater det er, blir det noe over 500kcal.

Jeg sier ikke at dette er mye mat, men at det alltid er greit å legge med kcal regningen når du skriver opp det som virker for godt til å være sant for folk 😅

Anonymkode: 11f5a...d6e

• Liker 1
Skrevet

Dette er IKKE en fastedag, men en lavkaloridag. Faste betyr å IKKE spise. 500 kcal går desverre ikke under faste. Når det er sagt så anbefaler jeg ikke denne dietten. Den vil aldri fungere i lengden, selv om man gjerne vil tro det. Jeg spiser etter den ekte fastemetoden kombinert med keto og jeg lover - den er mye bedre enn alle andre "dietter" Nå er ikke dette en diett, men en livsstil. Jeg faster rundt 18 timer før jeg spiser, så da har kroppen anledning til å spise av sitt eget fett. Anbefaler alle å se denne videoen, evt følge dr berg på youtube. 

Anonymkode: f82e8...067

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Dette er IKKE en fastedag, men en lavkaloridag. Faste betyr å IKKE spise. 500 kcal går desverre ikke under faste. Når det er sagt så anbefaler jeg ikke denne dietten. Den vil aldri fungere i lengden, selv om man gjerne vil tro det. Jeg spiser etter den ekte fastemetoden kombinert med keto og jeg lover - den er mye bedre enn alle andre "dietter" Nå er ikke dette en diett, men en livsstil. Jeg faster rundt 18 timer før jeg spiser, så da har kroppen anledning til å spise av sitt eget fett. Anbefaler alle å se denne videoen, evt følge dr berg på youtube. 

Nå spurte ikke TS om ny diett fra enda en scamlege. Svar på spørsmålet eller lag din egen tråd. 

Anonymkode: 207e0...655

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Den har o hvertfall funket fint for min del. Gikk ned 12 kg for 3 år siden,  og jeg kjører den gjerne når jeg ønsker å ta av litt hvis jeg legger på meg..

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Grønnsaksuppe og en halv liter blomkålsuppe + sjokolade, kjeks, egg, knekkebrød 

At det regnes som lite mat og som ok under faste virker jo helt fjernt! 

Anonymkode: 1fde8...1cb

Ordet "faste" er ikke helt riktig. Jeg vet jo det. Men det brukes gjerne likevel om de 2 dagene man skal spise maks 500 kalorier. 

Og tro meg på at jeg har regnet nøye på kaloriene. De endte på 482. 

• Liker 1
Skrevet

Nå vet ikke jeg hvor stor mengde «liten boks søte tomater» er eller hvor mange kalorier evt. denne snacks kjeksen er.

Men uten kjeks, og med en boks cherrytomater (250g - 65kcal) ender dette opp på 554kcal i følge lifesum. Så med kjeksen, nesten uavhengig av hvor stor/liten mengde tomater det er, blir det noe over 500kcal.

Jeg sier ikke at dette er mye mat, men at det alltid er greit å legge med kcal regningen når du skriver opp det som virker for godt til å være sant for folk 😅

Tomatene var 27 kalorier. 

Snackskjeksen 65. 

Har ny "fastedag" i morgen, og skal legge ut alt jeg spiser (med kalorier pr. måltid). 

Skrevet

Ok, så her er det jeg spiste (med kaloriinnhold)

"Min meny i dag har vært: 

"Rett i koppen" grønnsakssuppe 70

8 gram 70% sjokolade 46

en liten boks søte tomater 27

liten pose snacks-kjeks (kjøpt i utlandet)  65

1/2 liter blomkål- og broccolisuppe fra Knorr 120

2 rugsprø 68

1 kokt egg 70

= 466 kalorier

Og nei, det er ikke "for godt til å være sant........

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

8 gram 70% sjokolade 46

2 rugsprø 68

1 kokt egg 70

= 466 kalorier

Med mye supper og grønnsaker får du mye volum per kalori. Beste måten å gå på 5:2 i mine øyne. 👌🏻

Anonymkode: 207e0...655

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

8 gram 70% sjokolade 46

2 rugsprø 68

1 kokt egg 70

= 466 kalorier

Du skulle fått et kyss av meg :)

Jeg får ikke var de siste 5 kg (innenfor normalvekt, men få bort litt mage og slikt). Tenkte 5-2 ble litt mistenkelig hos barna, men dette kommer ikke de til å reagere på. Kan man ta de to dagene etter hverandre? Dette virket som en overkommelig måte å gjøre det på. Kunne du vist kjeksen? 

Anonymkode: 00811...3f8

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Du skulle fått et kyss av meg :)

Jeg får ikke var de siste 5 kg (innenfor normalvekt, men få bort litt mage og slikt). Tenkte 5-2 ble litt mistenkelig hos barna, men dette kommer ikke de til å reagere på. Kan man ta de to dagene etter hverandre? Dette virket som en overkommelig måte å gjøre det på. Kunne du vist kjeksen? 

Anonymkode: 00811...3f8

Det er anbefalt å ikke ta de to dagene etter hverandre. 

Kjeksen er ikke å få kjøpt her i Norge. Det er taralli fra Italia. Det finnes både søte og ikke søte. Jeg spiste de som ikke er søte. Det var den siste posen jeg hadde, og emballasjen er dessverre kastet. Liten pose, ikke så veldig mange gram, men de mettet godt.  

• Liker 1
Skrevet

Har ikke forsøkt dietten, men har i perioder lagt på 800 kalorier dagen. 

Lag mat i ovnen. Da trenger du ikke olje/smør. 

Lag en større porsjon suppe. Men husk at det ikke bør være for mye kremfløte, rømme, kokosmelk. Hjemmelaget tomatsuppe og løksuppe er både billige, enkelt og inneholder lite kalorier. 

Ha noe å knaske på. Stangselleri, tomater, paprika, agurk, gulrot. Evt. Hollidaydipp til (drømmelett).

Drikk mye te og vann. 

Anonymkode: cb788...b75

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...