Gå til innhold

Toyota Yaris rusta ihjel etter 128000km/14år


bosve

Anbefalte innlegg

Kjøpte Yaris 1.4 diesel for 3,5 år siden for rundt 50 lapper. Bilen hadde gått rundt 80000km. Naf anbefalte meg å skrote den nå på EU-kontrollen siden rusta på undersiden(bakre del på midten tror jeg det var) ville koste rundt 50000 å reparere, og bremseskiver og hjulager måtte også fikses, så valget var enkelt. Bilen på oversiden var meget fin uten rust. Var en som betalte meg 4000kr - så på de 42 mnd jeg hadde bilen kosta den omtrent 1100kr mnd+ bensin etc, så fortsatt billig bil, men bør man ikke forvente at en bil som har gått såpass lite og akkurat fylt 14 år holder litt lenger?.  Leser jo om biler som har rulla millioner av km.

 

Forrige Yaris holdt i alle fall 16 år men der var begge kanaler totalt ihjelrusta. Veldig synd at biler er så dårlig rustbeskytta, for det har vært lite problemer med de og motorene har vært like fine, men hjelper så lite når de tydeligvis ikke tåler norske forhold med salting. Sendte en mail til Toyota for 3 uker siden, men ikke fått noe svar på om man ikke skal forvente noe mer, så da får jeg spørre her i stedet for. Eventuelt er det andre biler som har god driftsikkerhet men som er bedre rustbeskytta?. Yaris blir jo ofte anbefalt av NAF også så de kan jo generelt ikke være så dårlige heller?. Jeg vil helst en mindre bil siden jeg er alene. Gidder ikke kjøpe nye biler siden jeg ikke gidder å bruke så mye penger på bil.    

Endret av bosve
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dessverre veldig vanlig at så nye biler ruster i Norge, det er p.g.a. den overdrevne saltingen som gjøres fordi at folk forventer snøfrie veier i et vinterland.

Skal man holde rusten i sjakk så må bilen rustbehandles nær den er helt ny, man må også følge opp med underspyling minst en gang i uken hvis man kjører på saltede veier.

Hvis du vil ha bil som er bra beskyttet for rust så må du se etter litt eldre Mercedes, kjøpe ny bil eller bruktbil som har vært nøye fulgt fra da den var ny.

https://motor.no/bil/bare-mercedes-lager-biler-for-norge/192426 

Anonymkode: 3bef6...2e6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt latterlig å ta kontakt med Toyota for en 14 år gammel bil du betalte 50k for.

Tar man ikke vare på bilen sin i Norge, så ruster den. Jeg har sett fem år gamle Mazda og også ti år gamle Mercedes med rusthull ig store angrep på kanaler, bærearmer og understell.

Det er lite du kan gjøre med dette om ikke du allerede har kontroll på situasjonen ved kjøp.

Anonymkode: 083c6...474

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke lakkskader jeg snakker om jeg snakker om under bilen. Har ikke bom til å underspyle bilen skikkelig.  Hvem gjør det?.  På undersiden skal jo bilen være godt behandlet fra fabrikk og ikke minst godt beskyttet, eller burde være det. Jeg kontaktet de kun for å høre hva som er normalt.  Har ikke hatt bil i mer enn 5 år og vet ikke hva som er normalt. Har ikke spesiell interesse for bil heller.  Men undersiden må jo være godt beskyttet mot rust, for der er det vanskelig å komme til.  Skulle tro at et så stort selskap som Toyota over snart 100 år hadde lært litt om hvordan et understell skal beskyttes skikkelig, men når jeg tar en titt under, så ser det ikke ut som om de har forstått noenting. Saken er vel heller at de ikke ønsker bilen skal holde lenger, slik at folk skal kjøpe ny, det er der problemet ligger. Er vel litt som med glødepærer, enkelte pærer har holdt i 100 år, men det er pga feilproduksjon, vanligvis begrenser produsentene pærenes levetid bevisst for å tjene mer. Ikke bra for miljøet dette her, men sånn er det.

Må vel utifra  de få svarene her konkludere med at hvis du ikke underspyler bilen jevnlig så holder den ikke mer  enn snaue 130000 på 14 år.

Endret av bosve
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Smeltemann

Saltet tar vi vet av bilene,men om du hadde passet på den og vasket  den.

Biler må vaskes under og tecktylbehandles av og til.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bosve skrev (3 minutter siden):

Er ikke lakkskader jeg snakker om jeg snakker om under bilen. Har ikke bom til å underspyle bilen skikkelig.  Hvem gjør det?.  På undersiden skal jo bilen være godt behandlet fra fabrikk og ikke minst godt beskyttet, eller burde være det. Jeg kontaktet de kun for å høre hva som er normalt.  Har ikke hatt bil i mer enn 5 år og vet ikke hva som er normalt. Har ikke spesiell interesse for bil heller.  Men undersiden må jo være godt beskyttet mot rust, for der er det vanskelig å komme til.  Skulle tro at et så stort selskap som Toyota over snart 100 år hadde lært litt om hvordan et understell skal beskyttes skikkelig, men når jeg tar en titt under, så ser det ikke ut som om de har forstått noenting. Saken er vel heller at de ikke ønsker bilen skal holde lenger, slik at folk skal kjøpe ny, det er der problemet ligger.

Må vel utifra  de få svarene her konkludere med at hvis du ikke underspyler bilen jevnlig så holder den ikke mer  enn snaue 130000 på 14 år.

Det er (nesten) ingen biler som er godt nok beskyttet mot rust når de rulle av samlebåndet.

Jeg behandlet min bil med tectyl da jeg kjøpte den ny og gjentok behandlingen etter 3 år. Da var det ikke antydning til rust.

Mange biler som ikke blir tectyl-behandlet (eller annen rustbehandling) ruster lenge før det har gått 14 år hvis de kjører mye på saltede vei.

 

Anonymkode: 27ae1...452

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

bosve skrev (10 timer siden):

Er ikke lakkskader jeg snakker om jeg snakker om under bilen.

Riktig, ingen snakker om lakkskader heller. For å gjøre det helt tydelig: Skal du bevare understellet, trenger du regelmessig vedlikehold. Spyling er et minimum, men viktigere er å holde veisalt og -grums bort fra sårbare deler. Der er det ulike tilnærminger. I gamle dager gikk folk for Tectyl og Mercasol, tanken var å legge et ugjennomtrengelig lag på under. Men det viser seg da at folk som ikke følger det opp hvert tredje år ender opp med å penetrere det laget (mekanisk slitasje, aldring av tjæra osv.) og da virker det mot sin hensikt. Det ugjennomtrengelige laget fanger da skittent vann på feil side, og øker faren for gjennomrusting. Derfor anbefaler man i dag diverse former for oljing, som kommer til overalt og som helst bør fornyes årlig eller annethvert år. Lanolin er populært her. Så der har du fått rust101.

Om bilprodusentene skulle ha laget en bil som tåler vær- og føreforhold hos oss bedre, ville de nok ha måttet velge andre typer materialer osv. Det fører selvsagt til økte kostnader. Hadde du betalt dobbelt så mye for Yarisen din, eller hadde du da valgt konkurrenten til halv pris? Der har du også økonomi i et nøtteskall. Klart det er frustrerende at bilen ryker, men vær glad for at vi har EU kontrollen og at du ikke sitter i en bil i Michigan som knekker i rammen av rust i 100 km/t. Det går nemlig ikke alltid så bra. 

Anonymkode: 083c6...474

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle nye biler bør tectylbehandlest før de blir tatt i bruk - og det må vedlikeholdest. Bil er dyrt, men det er dyrere å ikke vedlikeholde. 

Anonymkode: 21e9e...b23

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Toyota sier at sine biler skal vare opp til 10 år, at du har fått 14 år ut av yarisen her oppe i saltsuppa er ikke så dårlig. I mange andre dårligere stilte land varer bilene i bare noen få år før bilene er kjørt i fillebiter grunnet dårlig vei og/eller sand overalt som sliter enormt på bevegelige deler.

Anonymkode: ce50f...b74

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...