AnonymBruker Skrevet 22. februar 2021 #1 Skrevet 22. februar 2021 Richard Wagner var på mange måter en proto-nazist. Han var nazist føre det var "in". Han var også Hitler og nazistene sin favorittkomponist. Wagner var anti-semitt og hadde et slikt hat for jøder at han ga ut "Das Judenthum in der Musik" som hovedsakelig angriper jøder i musikken, blant annet Giacomo Meyerbeer og Felix Mendelssohn. Essayet ble utgitt under et pseudonym i Neue Zeitschrift für Musik (NZM) i Leipzig i september 1850. Den ble gjenutgitt i en langt mer utvidet versjon under Wagners navn i 1869. Så da er spørsmålet, kan man høre på Wagner sin musikk uten å være anti-semitt? Anonymkode: ea40a...5d1
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2021 #3 Skrevet 22. februar 2021 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Richard Wagner var på mange måter en proto-nazist. Han var nazist føre det var "in". Han var også Hitler og nazistene sin favorittkomponist. Wagner var anti-semitt og hadde et slikt hat for jøder at han ga ut "Das Judenthum in der Musik" som hovedsakelig angriper jøder i musikken, blant annet Giacomo Meyerbeer og Felix Mendelssohn. Essayet ble utgitt under et pseudonym i Neue Zeitschrift für Musik (NZM) i Leipzig i september 1850. Den ble gjenutgitt i en langt mer utvidet versjon under Wagners navn i 1869. Så da er spørsmålet, kan man høre på Wagner sin musikk uten å være anti-semitt? Anonymkode: ea40a...5d1 Kan man høre på black metal med saraniske tekster uten å være satanist? Kan man høre på kristen julemusikk uten å være kristen? Anonymkode: 9d694...6ad 5
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2021 #4 Skrevet 22. februar 2021 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Kan man høre på black metal med saraniske tekster uten å være satanist? Kan man høre på kristen julemusikk uten å være kristen? Anonymkode: 9d694...6ad Jeg tror ikke du forstår Wagner sin påvirkning på de nasjonalistiske bevegelsene i Tyskland, og tankene og "übermenschen". Mange forskere har hevdet at Wagners synspunkter, spesielt hans anti-semittisme og arisk-germansk rasisme, påvirket nazistene. Hitler har oppgitt Wagner som en inspirasjonskilde. Anonymkode: ea40a...5d1
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2021 #6 Skrevet 22. februar 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg tror ikke du forstår Wagner sin påvirkning på de nasjonalistiske bevegelsene i Tyskland, og tankene og "übermenschen". Mange forskere har hevdet at Wagners synspunkter, spesielt hans anti-semittisme og arisk-germansk rasisme, påvirket nazistene. Hitler har oppgitt Wagner som en inspirasjonskilde. Anonymkode: ea40a...5d1 Det er ikke noe i musikken til Wagner som påvirker noe som helst. Det er musikken man lytter til og ikke Wagners holdninger Anonymkode: 9d694...6ad 4
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2021 #7 Skrevet 22. februar 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det er ikke noe i musikken til Wagner som påvirker noe som helst. Det er musikken man lytter til og ikke Wagners holdninger Anonymkode: 9d694...6ad Absolutt alt i musikken til Wagner gjenspeiler en tanke om arisk-germansk overlegenhet (aka. rasisme/antisemitism). Anonymkode: ea40a...5d1
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2021 #8 Skrevet 22. februar 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Absolutt alt i musikken til Wagner gjenspeiler en tanke om arisk-germansk overlegenhet (aka. rasisme/antisemitism). Anonymkode: ea40a...5d1 Nei Anonymkode: 9d694...6ad 5
Aragorn ll Elessar Skrevet 22. februar 2021 #9 Skrevet 22. februar 2021 Ja du kan høre på Wagner uten å være anti-semitt Du kan også lese bøker om Hitler og se dokumentarer om Hitler uten å være nazist, Du kan til og med lese bøker og se dokumentarer om slaveri uten og støtte slaveri. Du kan lese det kommunistiske manifesto uten å være kommunist. 5
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2021 #10 Skrevet 22. februar 2021 Har lest et par av Hamsun sine bøker og er fremdeles ikke blitt nazist. Anonymkode: 5e13f...777 6
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2021 #12 Skrevet 22. februar 2021 2 hours ago, AnonymBruker said: Jeg tror ikke du forstår Wagner sin påvirkning på de nasjonalistiske bevegelsene i Tyskland, og tankene og "übermenschen". Mange forskere har hevdet at Wagners synspunkter, spesielt hans anti-semittisme og arisk-germansk rasisme, påvirket nazistene. Hitler har oppgitt Wagner som en inspirasjonskilde. Anonymkode: ea40a...5d1 Jeg bryr meg ikke. Kunne virkelig ikke brydd meg mindre på noen måte. Jeg liker musikken. That's it. Anonymkode: b9bb8...f04
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2021 #13 Skrevet 22. februar 2021 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Har lest et par av Hamsun sine bøker og er fremdeles ikke blitt nazist. Anonymkode: 5e13f...777 Bøkene hans, i hvert fall de nyrealistiske, skulle vært forbudt. Der kan man finne klare trekk av rasistiske holdninger. Anonymkode: ea40a...5d1
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2021 #14 Skrevet 22. februar 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Bøkene hans, i hvert fall de nyrealistiske, skulle vært forbudt. Der kan man finne klare trekk av rasistiske holdninger. Anonymkode: ea40a...5d1 Vi kan ikke forby alt vi ikke liker. Anonymkode: 9d694...6ad 6
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2021 #15 Skrevet 22. februar 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Vi kan ikke forby alt vi ikke liker. Anonymkode: 9d694...6ad Det er ikke snakk om å ikke like. Det er snakk om ekstremt problematiske holdninger. Om de ikke forbys, kan de omskrives, eller ha kommentarer fra moderne akademikere som dekonstruerer argumentene og korrigerer feil meninger. Anonymkode: ea40a...5d1
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2021 #16 Skrevet 22. februar 2021 AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Det er ikke snakk om å ikke like. Det er snakk om ekstremt problematiske holdninger. Om de ikke forbys, kan de omskrives, eller ha kommentarer fra moderne akademikere som dekonstruerer argumentene og korrigerer feil meninger. Anonymkode: ea40a...5d1 Feil meninger? Anonymkode: 5e13f...777 2
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2021 #17 Skrevet 22. februar 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Feil meninger? Anonymkode: 5e13f...777 Meninger som er hatefulle, problematiske og/eller giftige. Anonymkode: ea40a...5d1
Frøkensina Skrevet 22. februar 2021 #18 Skrevet 22. februar 2021 Redd for at det neste blir brenning av bøker og kunst av de nyreaksjonære. Sånt går alltid i bølger, men likevel trodde jeg ikke at jeg skulle gjennomleve en. Bortsett fra når IS sprengte det antikke tempelanlegget i Palmyra, da gråt jeg. 1
Kågebruker Skrevet 22. februar 2021 #19 Skrevet 22. februar 2021 Du kan like ideene til Thomas Jefferson selvom han var en slaveier. Du kan like Hamsun selvom han var en nazist Osv 1
Honey Dew Skrevet 22. februar 2021 #20 Skrevet 22. februar 2021 Altså, når man tror man har lest alt og så dukker dette opp...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå