Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Richard Wagner var på mange måter en proto-nazist. Han var nazist føre det var "in". Han var også Hitler og nazistene sin favorittkomponist.

Wagner var anti-semitt og hadde et slikt hat for jøder at han ga ut "Das Judenthum in der Musik" som hovedsakelig angriper jøder i musikken, blant annet Giacomo Meyerbeer og Felix Mendelssohn. Essayet ble utgitt under et pseudonym i Neue Zeitschrift für Musik (NZM) i Leipzig i september 1850. Den ble gjenutgitt i en langt mer utvidet versjon under Wagners navn i 1869.

Så da er spørsmålet, kan man høre på Wagner sin musikk uten å være anti-semitt?

Anonymkode: ea40a...5d1

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja.

Anonymkode: 0e1d1...391

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Richard Wagner var på mange måter en proto-nazist. Han var nazist føre det var "in". Han var også Hitler og nazistene sin favorittkomponist.

Wagner var anti-semitt og hadde et slikt hat for jøder at han ga ut "Das Judenthum in der Musik" som hovedsakelig angriper jøder i musikken, blant annet Giacomo Meyerbeer og Felix Mendelssohn. Essayet ble utgitt under et pseudonym i Neue Zeitschrift für Musik (NZM) i Leipzig i september 1850. Den ble gjenutgitt i en langt mer utvidet versjon under Wagners navn i 1869.

Så da er spørsmålet, kan man høre på Wagner sin musikk uten å være anti-semitt?

Kan man høre på black metal med saraniske tekster uten å være satanist? Kan man høre på kristen julemusikk uten å være kristen? 

Anonymkode: 9d694...6ad

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Kan man høre på black metal med saraniske tekster uten å være satanist? Kan man høre på kristen julemusikk uten å være kristen? 

Jeg tror ikke du forstår Wagner sin påvirkning på de nasjonalistiske bevegelsene i Tyskland, og tankene og "übermenschen".

Mange forskere har hevdet at Wagners synspunkter, spesielt hans anti-semittisme og arisk-germansk rasisme, påvirket nazistene. Hitler har oppgitt Wagner som en inspirasjonskilde.

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg tror ikke du forstår Wagner sin påvirkning på de nasjonalistiske bevegelsene i Tyskland, og tankene og "übermenschen".

Mange forskere har hevdet at Wagners synspunkter, spesielt hans anti-semittisme og arisk-germansk rasisme, påvirket nazistene. Hitler har oppgitt Wagner som en inspirasjonskilde.

Det er ikke noe i musikken til Wagner som påvirker noe som helst. Det er musikken man lytter til og ikke Wagners holdninger

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er ikke noe i musikken til Wagner som påvirker noe som helst. Det er musikken man lytter til og ikke Wagners holdninger

Absolutt alt i musikken til Wagner gjenspeiler en tanke om arisk-germansk overlegenhet (aka. rasisme/antisemitism).

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Absolutt alt i musikken til Wagner gjenspeiler en tanke om arisk-germansk overlegenhet (aka. rasisme/antisemitism).

Nei

• Liker 5
Skrevet

Ja du kan høre på Wagner uten å være anti-semitt

Du kan også lese bøker om Hitler og se dokumentarer om Hitler uten å være nazist, 

Du kan til og med lese bøker og se dokumentarer om slaveri uten og støtte slaveri.

Du kan lese det kommunistiske manifesto uten å være kommunist.

• Liker 5
Skrevet

Har lest et par av Hamsun sine bøker og er fremdeles ikke blitt nazist. 

Anonymkode: 5e13f...777

• Liker 6
Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg bryr meg ikke. Kunne virkelig ikke brydd meg mindre på noen måte. Jeg liker musikken. That's it.

Anonymkode: b9bb8...f04

Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Har lest et par av Hamsun sine bøker og er fremdeles ikke blitt nazist. 

Bøkene hans, i hvert fall de nyrealistiske, skulle vært forbudt. Der kan man finne klare trekk av rasistiske holdninger.

Skrevet

Bøkene hans, i hvert fall de nyrealistiske, skulle vært forbudt. Der kan man finne klare trekk av rasistiske holdninger.

Vi kan ikke forby alt vi ikke liker. 

• Liker 6
Skrevet

Vi kan ikke forby alt vi ikke liker. 

Det er ikke snakk om å ikke like. Det er snakk om ekstremt problematiske holdninger. Om de ikke forbys, kan de omskrives, eller ha kommentarer fra moderne akademikere som dekonstruerer argumentene og korrigerer feil meninger.

Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Det er ikke snakk om å ikke like. Det er snakk om ekstremt problematiske holdninger. Om de ikke forbys, kan de omskrives, eller ha kommentarer fra moderne akademikere som dekonstruerer argumentene og korrigerer feil meninger.

Feil meninger?

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Feil meninger?

Meninger som er hatefulle, problematiske og/eller giftige.

Skrevet

Redd for at det neste blir brenning av bøker og kunst av de nyreaksjonære. Sånt går alltid i bølger, men likevel trodde jeg ikke at jeg skulle gjennomleve en. Bortsett fra når IS sprengte det antikke tempelanlegget i Palmyra, da gråt jeg.

• Liker 1
Skrevet

Du kan like ideene til Thomas Jefferson selvom han var en slaveier.

Du kan like Hamsun selvom han var en nazist

Osv

• Liker 1
Skrevet

Altså, når man tror man har lest alt og så dukker dette opp...:sjokkbla:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...