Gå til innhold

Kjøpe bil vs lease bil

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hva lønner seg best økonomisk? Hva er fordeler og ulemper med begge deler?

Anonymkode: 22a57...da5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg ville ikke ha turt å lease. Jeg bor i en bydel med mye trang gateparkering og rift om parkeringsplassene og har erfart at det dukker opp små bulker og riper i bilen rett som det er. Folk rygger inni og stikker av. En gang hørte jeg det og fikk NESTEN tatt bilnummeret fra vinduet. En annen gang fant jeg en lapp med beklagelse og telefonnr til en hyggelig dame som betalte senere. Det en gang, sikkert minst fire ganger uten sånn lapp.

Så jeg vil aldri tørre verken å lease eller ha ny dyr bil før jeg flytter og får egen privat garasje. Samme hvor lite din feil det er må man betale for sånne skader ved innlevering av leaset bil. Eller føle seg tvunget til å kjøpe den ut pga skadene.

Du bør spørre deg, trenger du ny dyr bil? Hvis du ikke ville hatt ny dyr bil ved kjøp, hvorfor skal du ha det ved leasing? De som leaser ut gjør det jo for å tjene penger, ikke for å være hjelpsomme, disse tjener de av deg.

En annen ting er at leasingreklamen er veldig opptatt av månedsprisen, mens innskuddet står med liten skrift om det står i det hele tatt. Egentlig er månedsprisen alene helt uten informasjonsverdi. Bil A til 3000 pr måned kan være en bedre deal enn bil B til 1000 pr måned hvis den siste har et mye høyere innskudd. 

Jeg mener det mest økonomiske og minst problematiske for folk med god økonomi er å kjøpe to-tre år gamle fint kjørte bruktbiler av merker som er kjent for driftssikkerhet og lite problemer (feks Toyota og enkelte Audi-varianter og årganger) og der reservedeler ikke koster skjorta. Da har bilene fortsatt litt km og tid igjen før garantien er ute så man får sjansen til å finne ut om det er en god bil eller om man vil kvitte seg med den før antall km eller antall år går ut. Så styr feks unna biler som typisk er populære blant unggutter med ny lapp eller taxi'er (ikke finkjørt). De med trangere budsjett kan satse på kjente gode årganger av kjente merker i slutten av sitt livsløp, kjøpe NAF-test før kjøp, og passe godt på de og kjøre de til de er brukt opp. Med litt flaks og dyktighet ved utvelgelse kan en bil til 60-70 tusen være god i ti år til. Uten veldig store ekstrakostnader.

Anonymkode: 613a8...beb

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 2/22/2021 at 4:38 PM, AnonymBruker said:

Hva lønner seg best økonomisk? Hva er fordeler og ulemper med begge deler?

Anonymkode: 22a57...da5

Kommer litt an på hvilken prisklasse du ser på biler i da... Inne på Leaseplan koster det f.eks 5410kr/mnd for en Huyndai Kona for en 36mnd leasing @20'000km årlig kjørelengde. Pluss 50k i startleie. Det blir sånn ca. 244'000kr for tre år. Pluss servicekostnader. Når leasingperioden er over eier du ingenting, bortsett fra et potensielt økonomisk krav dersom du har kjørt for langt, fått steinsprut på panseret, lakkskader andre steder eller bare hatt en unge som har kastet opp og griset ned baksetet... 

Økonomisk sett er det lurest å kjøpe en brukt bil, hvor mye av verditapet allerede er tatt. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Spoiler

Hvilken biltype og prisklasse tenker du å anskaffe og hvordan er din privatøkonomi?

Endret av Mannisinbestealder
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...