AnonymBruker Skrevet 22. februar 2021 #1 Skrevet 22. februar 2021 Studenter jobbet mindre i fjor – men færre strøk enn noensinne – VG Laveste strykprosent og høyeste karakterer noensinne. Og ingen nevner et ord om at dette skyldes hjemmeeksamen. Hvor naiv er det mulig å bli? Anonymkode: 45f9e...a45 4
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2021 #2 Skrevet 22. februar 2021 Jeg reagerte på det samme, at ingen nevner hjemmeeksamen. Anonymkode: 776d7...b5b 2
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2021 #3 Skrevet 22. februar 2021 Personlig elsket jeg hjemmeeksamen. Slapp angst og stress med å sitte i et traust eksamenslokale, kunne høre på musikk mens jeg avla eksamen. Likte oppgavene bedre - som gikk mer på forståelse, og mindre på pugging / memorisering. Anonymkode: 38aa0...528 8
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2021 #4 Skrevet 22. februar 2021 En ting er at studenter samarbeider under eksamen. Men jeg vet med sikkerhet at det er minst en person som har fått omfattende hjelp av sin far som har lang fartstid i bransje. Og når vi vet at karakterer deles ut relativt i kullet, sier det seg selv at det blir urettferdig. Vi er for naive i Norge. Vi tror alltid at folk er ærlige og redelige. Men når karrierer står på på spill er det ikke mange som fortsatt har hanskene på. Anonymkode: 321e3...e60 6
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2021 #5 Skrevet 22. februar 2021 Men aldri før har så mange droppet ut før eksamen heller, eller ikke avlagt eksamen i det hele tatt mener jeg å ha lest. Anonymkode: dbfaa...2e0 12
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2021 #6 Skrevet 22. februar 2021 Alt for å overleve i denne absurde tiden. Jeg nekter å stryke en eksamen fordi jeg ikke dobbeltsjekket i boka når jeg kan ha boken og medstudenter ved siden av meg. Anonymkode: 6d823...9db 5
Zienna Skrevet 23. februar 2021 #7 Skrevet 23. februar 2021 Hva er galt med hjemmeeksamen? Studentene skal senere ut i arbeidslivet, og da er hjelpemidler tilgjengelig (Internett, kollegers kunnskaper osv). Å velge ut hva som er relevant for oppgaven, kan være en mye større utfordring enn å huske svar fra egen hukommelse. 1
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2021 #8 Skrevet 23. februar 2021 Zienna skrev (3 minutter siden): Hva er galt med hjemmeeksamen? Studentene skal senere ut i arbeidslivet, og da er hjelpemidler tilgjengelig (Internett, kollegers kunnskaper osv). Å velge ut hva som er relevant for oppgaven, kan være en mye større utfordring enn å huske svar fra egen hukommelse. I arbeidslivet kan du få noen andre til å gjøre jobben for deg. Å dele ut et vitnemål basert på din evne til å delegere eksamensoppgaven din til andre er å skyte seg selv i foten for utdanningsinstitusjonene. Vitnemålene de deler ut er snart ikke vertd papiret det er skrevet på. Anonymkode: 321e3...e60
Zienna Skrevet 23. februar 2021 #9 Skrevet 23. februar 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): I arbeidslivet kan du få noen andre til å gjøre jobben for deg. Å dele ut et vitnemål basert på din evne til å delegere eksamensoppgaven din til andre er å skyte seg selv i foten for utdanningsinstitusjonene. Vitnemålene de deler ut er snart ikke vertd papiret det er skrevet på. Anonymkode: 321e3...e60 Har du selv noen gang tatt en hjemmeeksamen? Jeg har. Hadde 12 timer å gjøre oppgaven på. Satt i et bibliotek med all tilgang til kunnskap. Å velge ut det som var relevant for oppgaven, var en stor utfordring. Sånn er det i arbeidslivet også, at kunnskapstilgangen er stor, men evnen til å velge ut det viktige - må læres. Det er her man skiller klinten fra hveten. Derfor har jeg stor sans for denne formen for eksamen og evaluering. 2
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2021 #10 Skrevet 23. februar 2021 15 minutter siden, Zienna said: Hva er galt med hjemmeeksamen? Studentene skal senere ut i arbeidslivet, og da er hjelpemidler tilgjengelig (Internett, kollegers kunnskaper osv). Å velge ut hva som er relevant for oppgaven, kan være en mye større utfordring enn å huske svar fra egen hukommelse. Deler av problemet er mulighet for juks og at ikke alle får eksamen under like omstendigheter. Noen tar kanskje eksamen i egen leilighet, mens andre må ta eksamen i bråkete kollektiv. Da barnehagene var stengt kunne alenemødre ende opp med å måtte ta eksamen med en skrikende unge i boligen. Anonymkode: 96295...402 3
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2021 #11 Skrevet 23. februar 2021 I mange fag er det kun en håndfull mulige eksamensoppgaver man kan få. Pugger man løsningene på disse mulige eksamensoppgavene så får man god karakter. Med hjemmeeksamen så trenger man ikke engang å pugge, man kan kun klippe og lime inn ferdigskrevne svar. På mange studier så får folk toppkarakterer selv om de begynner å lese kun noen få dager før eksamen. I utgangspunktet burde studier med lave inntakskrav ha studenter som får dårligere karakterer enn studier med høye inntakskrav. Men slik er det ikke. På studier med lave inntakskrav så reduserer de vanskelighetsgraden slik at studentene skal få bedre karakterer. Anonymkode: 96295...402 1
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2021 #12 Skrevet 23. februar 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Men aldri før har så mange droppet ut før eksamen heller, eller ikke avlagt eksamen i det hele tatt mener jeg å ha lest. Anonymkode: dbfaa...2e0 Dette! I det ene emnet jeg tok i høstsemesteret var vi 67 oppmeldte studenter ved semesterstart i august. Kun 36 av oss tok eksamen. Anonymkode: 6f447...2c4 3
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2021 #13 Skrevet 23. februar 2021 Altså, nå må vi ikke lure oss selv, og tro at ekstrahjelp er noe som ble oppfunnet etter Mars 2020. Når jeg studerte ved NHH, så var det flere studenter som fortalte at de hadde fått hjelp av venner / familie / kolleger, som jobbet med faget (finans, regnskap/revisjon, osv.). Vi hadde faktisk også studenter som betalte andre for å avlegge hjemmeeksamen for dem, dersom de var veldig opptatte med andre ting (styreverv, turer, o.l.). Nå var ikke dette normen - dvs. de FLESTE gjorde nok eget arbeid, men ved hvilket som helst tidspunkt så finnes det nok mange studenter der ute som har klare fordeler ved å være resurssterke. Disse folka har i dag vellykkede karrierer, typiske "prestisjejobber". Anonymkode: 38aa0...528 4
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2021 #14 Skrevet 23. februar 2021 Jeg underviser på høyere utdanning selv, og er ikke i tvil om at hjemmeeksamen er en stor del av årsaken. - juks av ymse slag - vi har flere vi sterkt har mistenkt for å ha jukset (vi sammenligner besvarelser), men så lenge det ikke er snakk om direkte plagiat, kommer vi ingen vei - vi klarer ikke bevise det. Har også eksempel på at vi er nesten sikre på juks på muntlig eksamen, men vi klarer ikke bevise det - eksamen kan løses av andre (se også over) - noen fag, kanskje særlig naturvitenskapelige fag på grunnleggende nivå, er det vanskelig å lage gode hjemmeeksamen for. Det blir mye faktabasert, for de kan ikke nok til å drive med omfattende problemløsning etc. Dermed blir det enkelt å slå opp på alt... som jo er lov, men i liten grad viser noe annet enn at du er god til å slå opp - manglende støtte og opplæring i å lage gode eksamener hvor andre eksamensformer benyttes. Vi har i stor grad gitt eksamen mye som før, men økt antallet oppgaver. Det har ført til at de svakeste klarer å google nok til en E selv om de ikke har gjort en dritt hele semesteret, mens de flinkeste ikke rekker å vise alt det de kan. Færre stryker, færre får A. Jeg har nå såpass dårlig erfaring med hjemmeeksamen at jeg går for andre eksamensformer til våren. Jeg er helt overbevist om at flere studenter som aldri burde stått på eksamen (og som nok aldri burde fått en grad), har klart å hangle seg gjennom på grunn av covid. Jeg er også sjokkert over hvor dårlige besvarelser kan være selv MED alle hjelpemidler. Mer enn en gang har jeg tenkt under sensurering at det finnes ingen unnskyldning for å besvare oppgavene så dårlig som dette på hjemmeeksamen. Triste greier... Anonymkode: 7bfd0...7ba
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2021 #15 Skrevet 23. februar 2021 AnonymBruker skrev (18 timer siden): Deler av problemet er mulighet for juks og at ikke alle får eksamen under like omstendigheter. Noen tar kanskje eksamen i egen leilighet, mens andre må ta eksamen i bråkete kollektiv. Da barnehagene var stengt kunne alenemødre ende opp med å måtte ta eksamen med en skrikende unge i boligen. Anonymkode: 96295...402 Ja. Samtidig: Hvis det hadde vært skriftlig skoleeksamen mens barnehagene var stengt, hadde disse alenemødrene ikke kunnet ta eksamen i det hele tatt. Anonymkode: 7bfd0...7ba 2
Krakilsk Skrevet 23. februar 2021 #16 Skrevet 23. februar 2021 Det er da vel f... ikke rart? Vi har ingenting annet å gjøre enn å faktisk studere Neida, joda... Men det er jo også økning i hvor mange som blir tatt for juks?
mjauritz Skrevet 23. februar 2021 #17 Skrevet 23. februar 2021 Men det er da virkelig ikke noe problem å jukse på skoleeksamen heller, hvis det er dette som er problemet. Jeg vil tro dette om noe er lettere. Vi fikk beskjed i noen av fagene at vi gjerne kunne sitte en hel haug å skrive sammen, så lenge vi ikke leverte lik besvarelse. Det er klart at studenter som trives best med å jobbe med andre gjør dette. Hvis det ikke er lov, så må dette understrekes. I alle mine eksamener i høst var alle hjelpemidler tillat - og da er det innforstått at det også er tillat å snakke med medelever, men man vet da forskjellen på å diskutere sammen og å kopiere hverandre. Jeg tror nok dette handler mye om at studenter har mye pensum å forholde seg til, og at når man har 6 timer med hjelpemidler eller en uke skriver man en bedre tekst enn når man skal klumpe alt sammen til en pugge-innlevering på skolen. Men det avhenger jo av retning også da. Klart at det er vanskeligere å lage hjemmeeksamener i fag hvor det er to streker under svaret enn i mer drøftende fag. 1
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2021 #18 Skrevet 24. februar 2021 mjauritz skrev (15 timer siden): Men det er da virkelig ikke noe problem å jukse på skoleeksamen heller, hvis det er dette som er problemet. Jeg vil tro dette om noe er lettere. Vi fikk beskjed i noen av fagene at vi gjerne kunne sitte en hel haug å skrive sammen, så lenge vi ikke leverte lik besvarelse. Det er klart at studenter som trives best med å jobbe med andre gjør dette. Hvis det ikke er lov, så må dette understrekes. I alle mine eksamener i høst var alle hjelpemidler tillat - og da er det innforstått at det også er tillat å snakke med medelever, men man vet da forskjellen på å diskutere sammen og å kopiere hverandre. Jeg tror nok dette handler mye om at studenter har mye pensum å forholde seg til, og at når man har 6 timer med hjelpemidler eller en uke skriver man en bedre tekst enn når man skal klumpe alt sammen til en pugge-innlevering på skolen. Men det avhenger jo av retning også da. Klart at det er vanskeligere å lage hjemmeeksamener i fag hvor det er to streker under svaret enn i mer drøftende fag. Jeg snakker ikke om at studenter har snakket sammen underveis - dette er lov når det er hjemmeeksamen med alle hjelpemidler tillatt. Men at den personen som har eksamen faktisk ikke har skrevet hele eller deler av besvarelsen selv, men at noen andre har gjort det. Jukse klarer man uansett hvis man virkelig vil, men omfattende juks må være vanskeligere på skriflig skoleeksamen. Jeg snakker ikke om å skrive noen formler på lårene for så å gå på do, liksom. Anonymkode: 7bfd0...7ba
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2021 #19 Skrevet 27. februar 2021 velkommen til naive lille nisse-landet Norge... Anonymkode: a9653...941
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2021 #20 Skrevet 27. februar 2021 På studiet mitt er eksamnene blitt mye vanskeligere, det gjør de med vilje. Veldig mange som strøk her hos oss..... Eksamenskarakterene som gis ut nå er veldig urettferdige.... Anonymkode: a1969...fc4 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå