Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Jeg er selv gravid ig har termin om få uker. Jeg har vært i fin form stort sett hele veien. Selvfølgelig har jeg hatt symptomer hele veien, og første trimester var jeg endel kvalm.  Men det følger med det å være gravid tenker jeg. 

Dette er mitt fjerde svangerskap, og aøøe svangerskapene har vært forskjellige, noe gravidplager med alle svangerskapene.

Det jeg ikke skjønner er noen geavide som har en tendens til å sykeliggjøre seg selv og spille veldig på graviditeten og søke oppmerksomhet rundt det å være i dårlig form når Man er gravid. 

Det er selvsagt ikke alle, men det er noen som skiller seg ut. Jeg har blandt annet en veninne som nå er rundt 20 uker på vei, og hun klager og klager over hvor dårlig form hun er i. Hun sykemeldte seg allerede når hun fikk positiv test og har vært sykemeldt siden. Når jeg spør henne hva som feiler henne siden hun er sykemeldt, får jeg til svar at hun er i dårlig form. 

Hun ligger på sofaen stort sett hele dagen, og gjør ikke stort i hverdagen. 

Jeg tror noen kvinner takler det å gå gravid sinnsykt dårlig. 

Anonymkode: b1b5f...599

• Liker 14
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er førstegangs og HAR ALDRI følt seg så dårlig før. Har kastet opp i ett sett fra uke 5, HELT utmattet og føler meg rett og sett ikke som meg selv. Har ikke energi til å dusje engang...nå i 2 trimester straks og det er ikke bedre. Jeg har jobbet og tatt ut egenmelding men legen har sagt at jeg må sykemeldes..

Anonymkode: a0094...460

• Liker 34
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Jeg var livredd for å synliggjøre meg selv i svangerskapet pga sånne som deg og venner som sa at det å være gravid er ingen sykdom. I uke 32 blei jeg hentet av ambulanse fordi jeg jobbet meg ihjel med smerter, høyt blodtrykk, så hovne bein at jeg måtte gå med sandaler på vinteren og hadde store blødninger. Men syk var jeg ikke. Bare fordi jeg var redd for å bli dømt. 

Du har ingen rett til å dømme eller bestemme over hva andre skal føle eller vurdere som dårlig form.

Pass på deg selv og oppfør deg heller som en god venninne. 

Anonymkode: 8ef6d...492

samme her...synes fortsatt det er ubehagelig.

Anonymkode: a0094...460

• Liker 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Hei. Jeg er selv gravid ig har termin om få uker. Jeg har vært i fin form stort sett hele veien. Selvfølgelig har jeg hatt symptomer hele veien, og første trimester var jeg endel kvalm.  Men det følger med det å være gravid tenker jeg. 

Dette er mitt fjerde svangerskap, og aøøe svangerskapene har vært forskjellige, noe gravidplager med alle svangerskapene.

Om du har vært i fin form hele veien så vet du jo ikke hvordan de har det. Jeg har også hatt "noe gravidplager", heldige meg, så jeg har jobbet hele veien ut. Jeg klarer å forstå at andre kan ha tøffere svangerskap og en annen opplevelse enn meg.

Anonymkode: c72b3...f6d

• Liker 21
Skrevet

Bare fordi du hadde greie svangerskap gir deg ingen rett til å dømme andre gravide. Jeg har hatt et tungt svangerskap, hyperemesis fra positiv test til 3 trimester. Bekkenplager fra 2. Trimester. Kynnere fra helvete gjennom hele 3. Kronisk utmattelse gjennom hele svangerskapet. Kramper, svangerskapsdiabetes og problemer med morkaka. 

Anonymkode: 9695a...9c0

• Liker 18
Skrevet

Jeg har hatt 3 ulike svangerskap - der 2 av de var høyrisiko. Er enig med TS at mange sykliggjør svangerskap, det er nærmest konkurranse i å kjenne på vondter. Er man blitt gravid så er det bare å sykmelde seg.... de er ikke interessert i tilrettelegging på jobb, da har man en sjef som ikke forstår....

Anonymkode: 42ec1...b94

• Liker 7
Skrevet

Helt enig, ts. Og så latterlig med dere som må komme å kommentere hvor fryktelig fælt dere har hatt det. Det sier seg selv at vi ikke mener dere som lå døden nær. Men sannheten er at det er fryktelig mange kvinner som har vondt i viljen under graviditeten. 

Anonymkode: a3820...6c6

• Liker 8
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hehe

Har lagt merke til det samme.

Jeg er av natur ikke en sytete og klagete person, og på grunn av det har jeg bare sittet der som et enormt spm-tegn, fordi jeg sier det jeg mener og mener det jeg sier. Hvorfor skal jeg gjenta meg selv? Hvis jeg har vondt i en tå har jeg vondt i en tå, det blir ikke vondere av at jeg brøler, skriker og vræler høyt rundt meg, eller legger til meg en ytterst stakkarslig mine for å appellere til andres medfølelse.

Hvis jeg er dårlig er jeg dårlig. Med tanke på at jeg gikk ned over 10 kg da jeg var 6 uker på vei, sier det vel sitt. Men, neida, stod på, fordi omgivelser fortsetter å kreve når du ikke blir en totalt bitch, klengete, needy, begynner å grine, etc. Ergo går det på at man må spille på andres kvalme-refleks for å få igjennom saker og ting. 

Patetisk, men nødvendig. Tårer, snørr og gråt hjelper. Og så lurer mennesker på hvorfor vi aldri beveger oss fremover, når det ikke går an å si i fra på en grei måte. 

Men vi kommer vel oss aldri videre med tanke på at mange bare skal ha mer, mer, mer, og de har funnet ut at gråt, syting og klaging er effektive midler for å oppnå egne ønsker. Ja, det fungerer der og da, men er ødeleggende for menneskeheten på sikt, og det er meningen vi skal legge det av oss som voksen. 

Anonymkode: 1af27...c39

«Ikke en sytete og klagete person»? Nei vel, det er du kanskje ikke, men du framstår som særdeles usympatisk og bitter. 

Å bli sykmeldt og å være dårlig i graviditeten hindrer ikke menneskehetens framgang. Jeg har slitt med intens kvalme fra uke 4, og bekkenløsning fra uke 8, samt en haug andre mindre plager, og det var jordmor som satte ned foten i uke 16 og sa at jeg var nødt å få sykmelding. Hvis jeg da ytrer at jeg er i dårlig form, så er det å syte og å klage? 

Det er få ting som er så tåpelig som å heve seg selv over alle andre på den måten, som om man alltid vet hvordan andre har det. At du og folk som deg alltid må sammenligne seg selv med andre og komme ut på topp tyder på at ting kanskje ikke er helt som det skal kognitivt - andre evner nemlig å se at man opplever ting svært forskjellig.

Anonymkode: 0a7c6...176

• Liker 25
Skrevet
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Handler nok mer om at du var sinnsyk heldig som bare var kvalm en kort periode.

Anonymkode: f292c...011

Hvis du leser innlegget så har jeg hatt gravidplager i alle 4 svangerskapene. Orket ikke å gå inn i detaljer

• Liker 1
Skrevet

Hvis du leser innlegget så har jeg hatt gravidplager i alle 4 svangerskapene. Orket ikke å gå inn i detaljer

Du har tydeligvis ikke hatt så ille plager, når du selv sier du har vært i fin form. 

• Liker 32
Skrevet

Noen mennesker evner altså ikke å forstå at noen kan oppleve tilstander på andre måter enn en selv gjør. Det er kanskje noe av det jeg har lært mest her inne; man må ikke tro at andre mennesker evner å sette seg inn i din situasjon. Uansett hva det måtte være, så ser det ut til at flere mennesker her inne på oppleve noe helt selv, på nøyaktig lik måte, for å kunne forstå. Det er merkelig..

Jeg har aldri vært gravid en gang, men ser absolutt for meg at det rammer kvinner ulikt, og at noen kan være i kjempeelendig form hele veien, mens andre, som deg selv, bare er litt kvalm i de første ukene. Heldige du da. Sender mine klemmer og varme tanker til de som går plaget i 9 måneder, og må høre på sånne innlegg som dette.

Anonymkode: c94c6...955

• Liker 23
Skrevet
Sinsiew skrev (5 minutter siden):

Du har tydeligvis ikke hatt så ille plager, når du selv sier du har vært i fin form. 

Jeg har vært I fin form sammenlignet med mange andre som gjerne må ofte på sykehus pga risikosvangerskap, eller prematurfødsel og slike ting

Tror det er flere her som var tolket innlegget litt feil. Det jeg mener er ag det er noen gravide der ute, blandt annnet min veninne som nesten daglig må fortelle om hvor dårlig form hun er i, men igjen ikke noen plager som hun kan sette fingeren på hva er . Hun er generelt i dårlig form og må poengtere dette hver gang jeg snakker med henne, enten over meldinger eller når jeg treffer henne. 

Skrevet

Blir litt som å si at noen som er psykisk syk bare må ta seg sammen.. vitner om dårlige evner til å sette seg inn i andres situasjon.. vi skal reise oss på bussen for gravide, men ikke faen om vi skal legge til rette ellers.. ganske spesielt.. tror mange som blir sykmeldte i svangerskapet føler at de må forsvare dette og da blir det jo litt syting.

Anonymkode: c3ffc...8ca

• Liker 14
Skrevet
39 minutter siden, AnonymBruker said:

Det jeg ikke skjønner er noen geavide som har en tendens til å sykeliggjøre seg selv og spille veldig på graviditeten og søke oppmerksomhet rundt det å være i dårlig form når Man er gravid. 

Det er selvsagt ikke alle, men det er noen som skiller seg ut. Jeg har blandt annet en veninne som nå er rundt 20 uker på vei, og hun klager og klager over hvor dårlig form hun er i. Hun sykemeldte seg allerede når hun fikk positiv test og har vært sykemeldt siden. Når jeg spør henne hva som feiler henne siden hun er sykemeldt, får jeg til svar at hun er i dårlig form. 

Hun ligger på sofaen stort sett hele dagen, og gjør ikke stort i hverdagen. 

Jeg tror noen kvinner takler det å gå gravid sinnsykt dårlig. 

Jeg tror det er dumt å dømme andre. 

Jeg tenkte som deg i første svangerskap, at ja, noen gravidplager hadde jeg, men ellers i fin form og skjønte ikke helt alle som klaget. Jobbet fullt hele tiden og var aktiv. Nå er jeg gravid igjen og mer ydmyk, helt annen opplevelse. Graviditeter er ulike, og kvinners kropper og helse er ulik.

Ja, noen takler nok graviditet verre enn andre, men det betyr vel ikke at de ikke fortjener å få barn? Man kan jo ikke på forhånd vite hvordan kroppen eller hodet takler graviditet. 

Jeg er selv i uke 20, og allerede har jeg vært helt sykemeldt i 2 uker og jobbet 60% i 3 uker, og vil nok fortsette å jobbe redusert ut graviditeten. Sånn er det, det er dritt å være dårlig å ha vondt og være kvalm hele tiden,og jeg hater å føle meg så ubrukelig, men det er bare for noen måneder. Så da får folk bare tåle at jeg ikke fungerer en stund, selv om de selv ikke har opplevd en kjip graviditet. 

Anonymkode: ab36a...f7c

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Noen mennesker evner altså ikke å forstå at noen kan oppleve tilstander på andre måter enn en selv gjør. Det er kanskje noe av det jeg har lært mest her inne; man må ikke tro at andre mennesker evner å sette seg inn i din situasjon. Uansett hva det måtte være, så ser det ut til at flere mennesker her inne på oppleve noe helt selv, på nøyaktig lik måte, for å kunne forstå. Det er merkelig..

Jeg har aldri vært gravid en gang, men ser absolutt for meg at det rammer kvinner ulikt, og at noen kan være i kjempeelendig form hele veien, mens andre, som deg selv, bare er litt kvalm i de første ukene. Heldige du da. Sender mine klemmer og varme tanker til de som går plaget i 9 måneder, og må høre på sånne innlegg som dette.

Anonymkode: c94c6...955

Som jeg har skrevet har jeg ikke "bare" vært kvalm, men har Hatt flere ulike svangerskapsrelaterte plager, men det har ikke gjort at jeg har måtte snakke om disse plagene daglig til venner og familie. Ja jeg har også vært noe sykemeldt i mine svangerskap, og det er helt greit at kvinner blir det, det er ikke det jeg reagerer på. Men det at noen kvinner må daglig og gjerne flere ganger daglig informere sine venner om hvor ille formen er. Jeg får personlig daglige snapper fra min veninne om hvor dårlig formen hennes er

Skrevet

Syns et viktig prinsipp i det du formidler i innlegget ditt er at kvinner støtter opp om hverandre fremfor å søke anerkjennelse på å «være flink» og å være best! 

Tenker det er det motsatte av kvinnekamp å stå på akkurat som før å hevde at graviditet er «ingenting». Det er vi kvinner som kjenner vår kropp og vi bør annerkjenne at det er en belastning for kropp å Være gravid. Hvis man ikke kjenner noe av graviditeten så skal man være glad for det men syns likevel man skal være forsiktig med å gå rundt å formidle at graviditet ikke kjennes på kroppen - det lager fort en rettferdiggjøring av byråkrater, arbeidsgivere og samfunnet generelt at graviditet er en «sytepute». Og det er det selvsagt ikke!! 

Jeg syns ingenting om innlegg som dette - i 2021 støtter kvinner hverandre ! 

Anonymkode: 1712f...73c

• Liker 12
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Som jeg har skrevet har jeg ikke "bare" vært kvalm, men har Hatt flere ulike svangerskapsrelaterte plager, men det har ikke gjort at jeg har måtte snakke om disse plagene daglig til venner og familie. Ja jeg har også vært noe sykemeldt i mine svangerskap, og det er helt greit at kvinner blir det, det er ikke det jeg reagerer på. Men det at noen kvinner må daglig og gjerne flere ganger daglig informere sine venner om hvor ille formen er. Jeg får personlig daglige snapper fra min veninne om hvor dårlig formen hennes er

Nei vel da, så fint for deg at du ikke hadde behov for støtte og omtanke da. Jeg synes du skal ta deg skikkelig sammen og heller støtte venninna di når det er tydelig at hun ikke har det så bra. Det er for mange en ekstra påkjenning nå mtp korona og mange sliter psykisk når kroppen ikke virker. Det er ufint å gjøre narr av det. 

Anonymkode: ab36a...f7c

• Liker 11
Skrevet

Syns et viktig prinsipp i det du formidler i innlegget ditt er at kvinner støtter opp om hverandre fremfor å søke anerkjennelse på å «være flink» og å være best! 

Tenker det er det motsatte av kvinnekamp å stå på akkurat som før å hevde at graviditet er «ingenting». Det er vi kvinner som kjenner vår kropp og vi bør annerkjenne at det er en belastning for kropp å Være gravid. Hvis man ikke kjenner noe av graviditeten så skal man være glad for det men syns likevel man skal være forsiktig med å gå rundt å formidle at graviditet ikke kjennes på kroppen - det lager fort en rettferdiggjøring av byråkrater, arbeidsgivere og samfunnet generelt at graviditet er en «sytepute». Og det er det selvsagt ikke!! 

Jeg syns ingenting om innlegg som dette - i 2021 støtter kvinner hverandre ! 

Anonymkode: 1712f...73c

Du skjønner jo fortsatt ikke meningen med innlegget. 

ja det er helt greit at man er i dårlig form i graviditen og ja det fårstår jeg veldig godt.

Men hvorfor må det poengteres flere ganger daglig over snapchat, meldinger og når man møter vedkommende. 

Kanskje du ikke har møtt på en slik person som jeg sikter til. 

Men det er litt irriterende når man har en veninne som skal fortelle meg 5-10 ganger hver eneste dag om hvor ille formen hennes er.

Ja jeg vet at formen er ille, jeg har visst dette i snart 5 mnd..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...